Dilemele lui Caragiale

Rodica Culcer
1. Prin voturile senatorilor si deputatilor PSD-PNL, conducerea celor doua Camere a respins propunerea PDL de infiintare a Comisiei parlamentare pentru revizuirea Constitutiei. Ce inseamna pentru Romania intarzierea acestui demers?


- Ce altceva poate sa insemne decat intarzierea modernizarii statului si nesocotirea vointei electoratului? Cinic si arogant, noul lider al PSD, Victor Ponta, declara ca nu se simte catusi de putin obligat sa respecte rezultatul referendumului - "Nu dorim sa ne asociem intentiei PDL de a considera un referendum consultativ ca pe o initiativa de revizuire a Constitutiei" - desi nu PDL, ci cetatenii Romaniei s-au exprimat prin vot la 22 noiembrie. Confirmand justetea zicalei englezesti care ne avertizeaza ca "mai binele este dusmanul binelui", social-democratii, liberalii si parlamentarii UDMR deopotriva promit un proces mult mai amplu de revizuire a Constitutiei decat a cerut PDL, care dorea aplicarea rezultatelor referendumului, si anume, trecerea la un parlament unicameral si reducerea numarului de parlamentari. Avem insa destule motive sa credem ca alesii natiunii nu doresc sa puna in practica rezultatul referendumului si ca vor recurge la toate manevrele posibile ca sa nu-si piarda fotoliile si privilegiile. De altfel, probabil ca nici parlamentarii PDL nu-si doresc reducerea numarului de locuri in forul legislativ, dar sunt obligati de presedintele Basescu sa-si respecte promisiunile. PSD, UDMR si PNL in schimb sunt atat de disperate sa impiedice reforma parlamentara, incat nici macar nu se tem de reactia negativa a propriului electorat, care a votat masiv in favoarea reducerii numarului de parlamentari si a parlamentului unicameral. Maestri ai tertipurilor procedurale, ei vor cauta sa intarzie procesul de revizuire a Constitutiei, in speranta ca el va dura atat de mult, incat noua varianta a legii fundamentale nu va putea intra in vigoare inainte de alegerile din 2012, ceea ce va mai asigura inca un mandat in actuala formula. Cum Traian Basescu, promotorul reformei, iese din scena in 2014, este greu de crezut ca parlamentarii alesi in 2012 vor dori sa-i puna in practica reformele dupa plecarea sa. Si uite asa, cum ne invata Caragiale, se va revizui, dar nu se va schimba nimic - daca actuala clasa politica isi va duce planurile pana la capat. Nu-i va fi insa prea usor, pentru ca presedintele tine la aceste proiecte si nu va ezita sa denunte, la momentul potrivit, cacealmaua pe care o pregatesc adversarii sai. Pana atunci, PDL va castiga capital politic sustinand reforma si aratand cu degetul spre celelalte partide, care vor contraataca furioase. Astfel, in loc de reforma, vom avea parte de o nesfarsita ciorovaiala politica.

2. Un subiect sensibil, ocolit sau tratat cu infinite precautii, a fost repus pe tapet de Teodor Baconsky, ministrul roman de Externe, si de presedintele Traian Basescu. Si anume, gradul mare de infractionalitate din comunitatea tiganilor plecati peste granitele Romaniei. Cum ar putea rezolva Romania chestiunea tiganeasca, o problema care a devenit suparatoare si pentru alte state europene?

- Daca nu ar fi venit la Bucuresti secretarul de stat pentru afaceri europene din ministerul de externe francez, Pierre Lellouche, pentru a discuta problema rromilor din Franta, probabil ca nu am fi vorbit acum de rromii care ne compromit in Occident. La seminarul de luni consacrat acestei probleme, presedintele Basescu a pus problema corect, dar un discurs corect nu tine loc de actiune eficienta. Or, pana acum, politicienii romani au preferat sa incheie intelegeri electorale cu diferite capetenii tiganesti in schimbul voturilor, lasandu-le tacit si libertatea de a nesocoti legea. Problemele generate de rromi isi au sorgintea in interiorul comunitatilor rrome, intr-o cultura care promoveaza sfidarea statului, a legii, a regulilor convietuirii civilizate si chiar a semenilor. Ele sunt agravate de deficientele institutiilor statului roman, in special politia si justitia, care sunt minate de coruptie si de ineficienta. Totodata, liderii traditionali ai rromilor - asa numitii bulibasa - nu au nici un interes sa incurajeze educarea si instruirea tinerilor rromi, de teama ca acestia s-ar putea emancipa si ar putea evada de sub autoritatea lor. Si bine ar face, putem adauga. Totodata, este inacceptabil ca intr-un stat european sa existe comunitati care priveaza fetitele de dreptul la educatie, fortandu-le sa se marite imediat ce ajung la pubertate. Autoritatile au reactionat la aceasta situatie doar atunci cand s-a scandalizat baronesa Nicholson, dupa care au lasat-o balta. Din pacate, nici puzderia de ONG care se ocupa - sau pretind ca se ocupa - de situatia rromilor nu a urmarit altceva decat incasarea fondurilor generoase oferite de UE pentru ajutorarea rromilor. Iar pentru ca aceste fonduri sa continue sa soseasca, au nevoie de o permanenta victimizare - asa cum s-a vazut si din actiunea violenta si impertinenta a protestatarilor de la seminarul la care a participat presedintele Basescu. Ca sa rezolve problema rromilor de aici si din Occident, Romania trebuie, asadar, sa-si rezolve mai intai problemele care tin de autoritatea si forta institutiilor statului, de combaterea coruptiei si aplicarea legii tuturor, fara exceptii. Milionarii rromi din castelele cu turnulete argintii trebuie sa-si plateasca impozitele si factura la lumina, iar infractorii - rromi sau romani - trebuie sa fie pedepsiti exemplar. Totodata, pentru a asigura un viitor european tinerilor rromi, statul roman ar trebui sa aplice o politica de stimulente si penalizari liderilor comunitatilor de rromi pentru a-i determina sa renunte la viata in afara legii si sa nu-si mai priveze copiii de educatie, condamnandu-i de mici la o viata de infractor. "Chestiunea tiganeasca" este in mare masura expresia concentrata a deficientelor statului roman si a lipsei de imaginatie, implicare si interes din partea politicienilor nostri. Din nefericire, remedierea acestor deficiente va dura mai mult decat putem anticipa.