OFF ROAD ARENA

Iulian Ignat
Spectacol pe doua si patru roti

Ultimul sfarsit de saptamana al acestei toamne le-a adus bucurestenilor nu doar mult, foarte mult soare, ci si un inedit eveniment de anvergura. In plina Capitala, la o aruncatura de bat de roata mare si de toboganele din Parcul Copiilor, s-a amenajat pentru doua zile un alt soi de teren de joaca, cu busteni, gropi adanci, pante in fir de par, obstacole de tot felul, destinate unor "copii" ceva mai mari. Oameni care au o pasiune extrema pentru iesirile in natura cu autovehicule de teren, pasiune in care isi investesc majoritatea banilor si a timpului liber, pentru care isi risca deseori vietile, prin paduri, pe dealuri, in albii de rauri, tragand in piept un strop de adrenalina si de aer curat. Organizatorii evenimentului din 28-29 noiembrie, intitulat OFF ROAD ARENA, si-au dorit sa popularizeze acest sport extrem, sa ofere si orasenilor posibilitatea de a vedea aventurile care de obicei se desfasoara in mijlocul naturii. Aproximativ 15000 de bucuresteni au iesit la soare si au venit sa asiste la luptele spectaculoase, sfidand noroaiele si conditii slabe de vizibilitate, fapt care trebuie sa le dea de gandit organizatorilor, pentru urmatorul eveniment. Competitia s-a desfasurat pe trei categorii, fiecare cu traseul propriu: jeep-uri, motociclete si ATV-uri. Prima zi a fost dedicata calificarilor pe baza timpilor obtinuti, iar a doua confruntarilor eliminatorii, doi cate doi. In afara concursului, OFF ROAD ARENA a propus si cateva surprize: o demonstratie de virtuozitate pe doua roti oferita de oradeanul Robert Kovacs, care in 2010 va reprezenta Romania la Campionatul European de trial destinat bicicletelor, si aparitia francezului Julian Dupont, cunoscut in intreaga lume pentru nebuniile pe care le face cu motocicleta in spatiul urban. Intr-un avant de moment, la Bucuresti, el a urcat un urias tobogan din strandul parcului, uimind intreaga asistenta.

Intre prieteni

Concursul masinilor de teren a fost cel mai strans, chiar daca a adus la start autovehicule foarte diferite, de la jeep-uri ce pot fi vazute in trafic, la modele modificate special pentru trasee de padure. Vedeta primei zile a fost un gigant Toyota, condusa de o fata frumoasa, de profesie... fotomodel. De altfel, participantii au meserii foarte diverse, concursurile fiind doar un prilej de a-si testa marea pasiune si de a se intalni cu cei cu care si-o impartasesc. Dupa ce au trecut de un traseu ce a inclus o groapa in care intrau cu totul cu masina, un balansoar, obstacole cu bolovani, cele mai bune doua echipaje din cele 32 de la start s-au intalnit in finala: Constantin Fantana - Ionut Trandafir, pe Suzuki, si Sorin Craioveanu, zis "Craiu" - Elena Stef, pe un Mercedes de la inceputul anilor '80. "Am mers doi ani cu masina, asa cum am luat-o", ne-a povestit Sorin Craioveanu, campion national de off-road si castigatorul concursului de la Bucuresti. "Apoi am inceput sa o modific pentru padure, am taiat-o, i-am schimbat suspensiile, am trecut motorul pe Diesel, chiar daca este mare consumul, caci trebuie pornit cu o ora inainte de concurs. La cel de-al doilea concurs la care am participat, la Cugir, am luat locul intai. Sunt trasee mult mai dificile la concursurile din tara, cu balti de noroi, pante abrupte, la Bucuresti organizatorii au vrut sa participe mai multe masini, sa prinda gustul. Diferenta fata de alte concursuri a fost ca aici s-a folosit un sistem eliminatoriu, care pe care, asa ca, fiind prieteni intre noi, ne-am zis care merge mai departe merge, asta ii, fara suparare. Cel mai fain la concursuri e atunci cand castigi in fata unei masini mult mai bine echipate. Am venit special de la Timisoara pentru concursul acesta, dar nu neaparat pentru premii, ci pentru intalnirea cu ceilalti. Au fost prieteni din Cluj, Brasov, Piatra Neamt, ar fi venit mai multi daca nu s-ar fi tinut in aceleasi zile un concurs la Covasna. Ar fi mai bine ca pe viitor sa nu se mai suprapuna datele de concurs, sa ne putem vedea cu totii. Noi, cei din Timisoara si din zona, ne intalnim aproape la fiecare sfarsit de saptamana, iesim cu jeep-urile, cu ATV-urile, iarna cu snowmobilele, pe Semenic, ramanem noaptea la corturi, la cate o cabana, ii tare fain. Cat ne-o mai permite legea sa mergem prin paduri, ca o sa se faca si la noi ca-n Germania, unde poti intra in padure doar la concursuri."

Duelul motocicletelor

O transformare demna de aventurile indragitului erou Omul Paianjen: un pusti de 12 ani, ce se invartea printre motociclisti, intra intr-o rulota si apare peste 20 de minute intr-un costum ca pentru o misiune pe Luna. Se urca pe motocicleta, trece peste busteni, urca o panta de 60 de grade, sare peste o Dacie ruginita si ajunge la finish. Nu a intrat in finale, dar si-a castigat simpatia celorlalti concurenti, mult mai mari ca el. Ionut Orban a concurat sub privirile bunicului si ale tatalui sau, de la care a preluat pasiunea pentru motociclete. "Toata familia mea a mers pe motocicleta, nu la concursuri, ci de placere. Eu m-am urcat prima oara la 5 ani pe motocicleta fratelui meu mai mare, am dat o tura prin curtea noastra de la Giurgiu si mi-a placut foarte mult. La 11 ani am primit motocicleta mea si am participat la primul concurs, la Zarnesti. A fost destul de greu, cu viraje, cu sarituri, dar am terminat cursa. Imi place mult mai mult motocrosul, cu sarituri si cu viteza mare, decat enduro, ca aici, cu bolovani, obstacole, lemne. Mi-am facut si ceva prieteni la Zarnesti, dar nu prea multi, ca majoritea erau bulgari, era un concurs in cadrul Campionatului Est European. Colegii mei de scoala stiu ce fac, dar nu m-au vazut niciodata intr-un concurs, nu prea sunt concursuri in Giurgiu, cele mai multe se tin in nordul tarii si sunt foarte bine organizate. Dar ma incurajeaza si ma intreaba de fiecare data cand ma intorc ce am facut, cum a fost concursul. Pentru la anul, mi-as dori sa castig campionatul la clasa medie, 85, pentru cei de pana in 15 ani. Anul asta am iesit pe locul doi."
Castigatorul concursului de motociclete din cadrul OFF ROAD ARENA a fost marele favorit Julian Raduta, campionul national la motocros. Julian a avut de infruntat trei dintre componentii lotului national (campion est european anul acesta la enduro), mult mai obisnuiti cu un traseu precum cel de la Bucuresti. Intr-una din etapele eliminatorii ale competitiei, Julian a concurat cu un bun prieten, Andrei Popescu, mai putin experimentat, iar rezultatul a fost cea mai spectaculoasa cursa a competitiei. Campionul i-a lasat un avans, Andrei l-a asteptat la trecerea peste Dacie, prilejuindu-i lui Julian o saritura peste masina si peste motocicleta adversarului. Julian Raduta a ajuns la concursul din Bucuresti dupa un an dificil, in care o accidentare l-a scos cateva luni din circuit. "Am inceput cu un cantonament de pregatire in Spania, urmat de un loc trei la un concurs in Grecia, unde am concurat pe motocicleta de antrenament, nu pe cea de competitie, ceea ce m-a dezavantajat serios. La urmatorul concurs, in Macedonia, m-a surprins o rafala de vant in timpul unei sarituri inalte, am cazut, iar fractura de clavicula m-a tinut patru luni pe tusa. Am revenit in campionatul national, am inceput sa cresc si am castigat ultimele 3-4 concursuri la care am participat". Julian are 18 ani si isi imparte cu greu timpul intre ultimul an de liceu si cantonamente. Deocamdata, tot ceea ce face in motocros face din pura placere, dar poate intr-o zi va deveni profesionist, la fel ca fratele sau mai mare. Povestea sa seamana cu cea a lui Ionut Orban: pasiunea i-a fost transmisa din familie, de la tatal si fratele sau. "Despre concursul de la Bucuresti am aflat cu patru zile inainte, am mers sa vad traseul si mi s-a parut usor, chiar daca eu sunt obisnuit cu cele de motocros, nu de enduro. De fapt, e prima oara cand concurez pe un astfel de traseu. Mi s-a parut un concurs foarte bine organizat si m-am bucurat foarte tare ca a venit atata lume, cred ca e concursul cu cea mai mare participare a publicului la care am fost pana acum. Cand aplaudau, simteam ca sunt intr-al noualea cer, e foarte important sa simt spectatorii aproape de mine. De aia am si turat mai tare, nu pentru a castiga detasat, ci pentru ca voiam ca lumea sa vada ca nu-i asa, doar un hobby, te urci pe motor si gata, e simplu. Daca te antrenezi serios, poti ajunge la un nivel foarte ridicat".

Fotografiile autorului