- Cum spun francezii, doar provizoratul dureaza!Vom avea asadar parte de un guvern PDL, fie el interimar sau provizoriu pana la prezidentiale, pentru ca termenele legale si constitutionale permit acest lucru, iar presedintele Traian Basescu va numi tot un premier PDL in cazul in care ar reusi motiunea de cenzura depusa de PNL si de UDMR. Conform Constitutiei, pana la alegerile prezidentiale nu mai sunt posibile alegeri anticipate, iar politicienii probabil nici nu si le doresc, astfel incat actuala echipa este sigura pe fotoliile pe care le ocupa pana la 6 decembrie. Abia dupa aceea noul presedinte va coagula in jurul persoanei sale o noua majoritate parlamentara.
Dincolo de chestiunile procedurale, trebuie spus ca plecarea ministrilor PSD din guvern - sacrificati intr-o manevra prost gandita, pentru ambitiile prezidentiale ale liderului lor Mircea Geoana - nu va declansa o criza economica. Atat FMI, cat si agentiile de rating, urmaresc deciziile guvernului si sunt mai putin interesate de partidele care-l compun. Guvernul minoritar poate rezista asadar pana la prezidentiale, dar nu si dupa aceea. In pregatirea prezidentialelor, este de asteptat insa ca lupta politica sa se ascuta, din pacate cu consecinte negative pentru tara. De abia motiunea de cenzura depusa de liberali si de udmr-isti ar putea genera o criza politica, daca reuseste cu ajutorul votului PSD, pentru ca oamenii politici, in loc sa se concentreze asupra nevoilor tarii, se vor bloca intr-un razboi politic paralizant, fara nici o finalitate, de vreme ce PDL nu poate fi scos de la guvernare pana la alegeri. Vom avea parte, asadar, de zgomot si furie, exact cand aveam nevoie mai multa de eficienta guvernamentala si de ratiune. Din pacate, PSD, PNL si UDMR s-au coalizat din nou impotriva lui Traian Basescu si a partidului sau si au tot interesul sa genereze impresia de haos si instabilitate.
Pe de alta parte, PDL are interesul, tot din perspectiva alegerilor prezidentiale, sa demonstreze ca este un partid responsabil, reformist, eficient si totodata abil. Decizia lui Emil Boc de a angaja raspunderea guvernamentala pentru o noua lege a pensiilor se incadreaza in aceasta strategie, lansand o provocare adversarilor sai: daca impiedica adoptarea legii printr-o noua motiune de cenzura, PSD, PNL si UDMR vor fi cele care blocheaza limitarea si chiar reducerea pensiilor speciale de care beneficiaza, indiferent de contributii, 200 000 de privilegiati din armata, servicii secrete, magistratura si diplomatie si care costa opt miliarde de lei anual. Daca opozitia respinge legea pensiilor, se situeaza de partea privilegiatilor si impotriva celor multi si dezavantajati, iar daca o accepta, ii face cadou guvernului PDL un succes de care va profita Traian Basescu. Grea dilema pentru adversarii presedintelui si, totodata, o demonstratie ca politica se poate juca si inteligent, nu numai destructiv si isteric.
2. In plina criza economica, sindicatele au decis sa iasa in strada, desi se stie ca finantele statului sunt pe butuci. Credeti ca asistam, de fapt, la o manipulare politica?
- Daca luam putina distanta si examinam atent succesiunea de proteste care a blocat viata publica in ultimele doua luni, putem detecta o actiune concertata de destabilizare a statului roman: primii au intrat in scena magistratii, cu o greva ilegala si indecenta, ale carei semnificatii ne dau fiori; apoi s-au declansat fara nici un temei protestele bugetarilor arondati PSD - adica ale sindicatelor despre care Mircea Geoana tocmai a declarat ca sunt aliatii naturali ai partidului sau. Daca trecem in revista, fie si sumar, revendicarile protestatarilor, vom vedea nu numai ca sunt neintemeiate si nerealiste, ci si ca liderii protestelor sunt de rea credinta. Sindicalistii au sustinut, de pilda, ca veniturile bugetarilor vor scadea, desi acest lucru nu este adevarat, dupa cum au demonstrat cu cifre prim-ministrul si ministrul de finante. Apoi au batut moneda pe deficientele legii salarizarii unitare a bugetarilor, cerand ca aceasta sa fie aplicata abia cand vor fi destui bani pentru a-i pastra pe toti bugetarii cu salarii mai bune decat in prezent. O astfel de grila de salarizare ar necesita insa marirea masei monetare de cel putin patru ori, ceea ce nimeni nu poate garanta pe termen mediu. In plus, Romania este una din putinele tari europene in care o treime din bugetari ocupa functii auxiliare, nu de utilitate sociala, adica sunt secretare, soferi sau casieri. Nimeni nu poate sustine un asemenea sistem pagubos, iar guvernul se imprumuta de cateva luni bune la banci, cu dobanzi mari, pentru a achita pensiile si salariile bugetarilor, ceea ce inseamna ca si generatiile viitoare vor fi impovarate cu datoriile acumulate acum. Cat mai poate continua acest dezmat? S-a vazut insa ca este inutil sa incerci o discutie obiectiva si realista cu liderii Aliantei Bugetarilor, care evita datele concrete si promoveaza un discurs agresiv. Aceiasi oameni au fost foarte tacuti si docili pe vremea guvernului Nastase, cand nici profesorii, nici functionarii publici, nici cadrele medicale nu castigau mai mult - poate chiar castigau mai putin decat acum. Dar liderul SANITAS este parlamentar PSD, ceea ce spune multe despre interdependenta dintre acest partid si miscarile sindicale de protest. Ar merita sa meditam aici si asupra deciziei Camerei Federative a Medicilor de a nu intra in greva, pentru ca acest gest sa nu fie interpretat politic, inainte de alegerile prezidentiale. Sa ne amintim, in acest context, de faptul ca anul trecut, aceleasi sindicate din educatie, care protesteaza acum, refuzau sa faca greva in semn de protest fata de decizia guvernului Tariceanu, de a nu pune in aplicare legea care marea salariile profesorilor cu 50%, pentru ca protestul lor sa nu fie interpretat politic, inainte de alegerile parlamentare. Amintim ca legea in cauza fusese initiata de PSD. Mai poate cineva sa aiba un dubiu cu privire la substratul politic al actualelor proteste sindicale?