Bucurestiul canta si danseaza

Iulian Ignat
- Concerte de top la inceput de vara -

In foarte scurt timp, scena muzicala romaneasca isi va muta centrul de greutate in festivalurile desfasurate in diferite colturi ale tarii. Deocamdata insa, luna iunie a avut in prim-plan tot Capitala, care a gazduit o serie de evenimente inrudite ca gen: muzica tiganeasca

Gogol Bordello si Taraful Haiducilor

"Si acum, invitam in scena formatia noastra preferata din intreaga lume, Taraful Haiducilor!", a strigat, la sfarsitul concertului, Eugene Hutz, carismaticul lider al trupei americane Gogol Bordello. Tiganii nostri au revenit pe scena, in uralele tanarului public bucurestean, si au mai cantat o piesa, prilej de pupaturi, imbratisari pe scena si de dans pe rupte, in tribuna. Concertul a avut loc intr-o locatie noua, redeschisa dupa doi ani de amenajari, "Teatrul de vara" din Herastrau, si a inceput cu recitalul Tarafului Haiducilor, aflati la primul concert in Bucuresti, dupa aproape un an, timp in care au continuat sa cutreiere prin lume. Raspunsul entuziast al publicului i-a facut pe cei din Clejani sa se simta bine pe scena si sa dea ce au mai bun, asa ca Ilie Iorga a cules lungi aplauze pentru vocea sa puternica, Pasalan, cu o burtica ceva mai mare si dinti mai putini, a dansat cu vioara pe sus, intr-o incercare voit comica de a-si etala gratia, iar instrumentistii, in frunte cu stralucitorul Caliu, au aratat din nou ca sunt printre cei mai buni din lume. "Am avut, si noi, in sfarsit, recunoasterea pe care o meritam, aici, la noi in tara. Publicul a fost minunat", mi-a spus Caliu, fericit, dupa concert. Veniti pentru a-i vedea pe americani, spectatorii au fost cuceriti de muzica si de virtuozitatea tarafului romanesc. Reusita spectacolului a apartinut in egala masura tinerilor frumosi, care au umplut Teatrul de vara, imbracati haios, cu palarii, accesorii (cateva fete purtau basmale si cercei gypsy si aveau parul impletit in cozi), ce nu au stat cuminti pe scaune, ci au dansat si au chiuit, pana la ultimele acorduri. Printre cei ce au aplaudat recitalul "haiducilor" s-a aflat si Eugene Hutz, care, ascuns intr-un colt al scenei, cu o palarie albastra, din care i se vedea doar mustata, s-a aratat a fi un om fericit, ascultandu-i pe tiganii nostri. Avand, la randul sau, puternice radacini gitane, Eugene, originar din Ucraina, isi declarase in repetate ocazii admiratia pentru Taraful Haiducilor, iar acum au ajuns, in sfarsit, pe aceeasi scena. Gogol Bordello aniverseaza, in 2009, zece ani de cand au luat cu asalt scena muzicala internationala cu al lor gypsy-punk, punctul lor forte fiind energia nebuna degajata in concerte. Romanii ii stiau de la fulminantul concert tinut acum doi ani, la Arenele Romane, iar la aceasta a doua lor aparitie in Bucuresti, Hutz si oamenii lor au reusit sa declanseze o noua furtuna muzicala.

Taraf Rromak, antrenament pentru Avignon

Un alt taraf ce a avut parte de aplauzele unui public deschis la minte si cunoscator de muzica, a fost Rromak, venit din Timisoara in Capitala, pentru o actiune de "commando". Porniti din Banat la sase dimineata, dupa o noapte petrecuta la o nunta, ei au strabatut tara pe o caldura torida si, ajunsi la Bucuresti, au sustinut doua concerte, in aceeasi zi. Lavinia Raducanu, fosta cantareata de opera, si excelentii instrumentisti ce canta cu partiturile in fata, au infiintat anul trecut un taraf cu totul special. La Bucuresti, ei au sustinut doua concerte cu un repertoriu diferit: dupa amiaza, in curtea clubului "Green Hours", au cantat jazz manouche, iar seara, pe terasa "La Motoare", o muzica inspirata din folclorul tiganesc rusesc. Acest tur de forta a insemnat un antrenament pentru participarea, pentru al doilea an consecutiv, la marele Festival de Teatru de la Avignon, acolo unde banatenii vor concerta seara de seara, pe scena unui teatru.

Fotografiile autorului