Circul in festival

Iulian Ignat
Calatori pe nori

Timp de doua saptamani, intre 26 mai si 7 iunie, Bucurestiul a devenit o capitala europeana a circului. Cea de-a doua editie a Festivalului International initiat si organizat de Circul Globus a adus la start trei companii ce au prezentat cate doua spectacole zilnic: "Berousek" din Cehia (instalat in Parcul Titan), "Salome" din Germania (in Parcul Unirii) si "Le Masque" din SUA (in Parcul Moghioros). Magia si atractia circului functioneaza din plin, chiar si intr-o capitala agitata la culme

LE MASQUE

Frumosii nebuni din America

Mai am cativa zeci de metri de strabatut pana la cupola cea mare si albastra, iar pe masura ce inaintez, tipetele se aud tot mai tare. Inauntru ma asteapta un vacarm de nedescris: vreo doua sute de copii striga din toti rarunchii, topaie, danseaza pe muzica de la difuzoare si sunt fericiti. Mai e aproape jumatate de ora pana sa inceapa spectacolul, in arena nu este nici o miscare, insa copiii au simtit imediat ce au pasit sub cupola ca au intrat intr-o lume cu totul aparte. Poate in alte conditii ar fi greu sa-i dezlipesti din fata calculatorului, insa de data asta sunt total acaparati de ce se intampla in arena.
Circul american Le Masque prezinta spectacolul "Carnevale", cu acrobatii, costume sclipitoare, dresura de cai, jonglerii cu figuri geometrice fosforescente, contorsionism. Le Masque a fost infiintat in 1993, la New York, un oras cu putine companii proprii, iar spectacolele sale se tin in cea mai mare parte in sali de teatru, nu in arene de circ. "Numarul de dresura l-am comandat special pentru Bucuresti, auzisem ca romanilor le plac animalele. Altfel, la noi, in New York, nu am fi putut prezenta cai pe o scena de teatru", spune Jane, unul dintre managerii circului. Ea provine dintr-o familie de artisti de circ, este deja la a cincea generatie in domeniu. "Lumea circului s-a schimbat fata de anii in care performau strabunicii mei. Pe atunci, ei, artistii de circ, erau marile staruri, apoi au aparut actorii de film si mai tarziu televiziunea, care la inceput ne-a furat publicul. Dar acum simt ca circul este intr-o perioada de revigorare si, culmea, televiziunea este cea care ajuta la asta. La Bucuresti, copiii au mai vazut spectacole de circ, dar cand mergem intr-un orasel din Texas, pentru copiii de acolo este ceva cu totul nou, ei percep circul ca pe un spectacol magic. Nu am cuvinte sa descriu, este cea mai frumoasa recompensa pe care o putem primi." Numarul de contorsionism al celor trei membri ai familiei Garza, tata, fiica si fiu, este unul dintre cele mai apreciate din spectacol. Capul familiei si-a inceput meseria in Mexic, in competitii de culturism, apoi s-a angajat la cel mai mare circ din tara, "La Taires". A avut succes atat in Mexic, cat si in sudul Statelor Unite, iar in cele din urma, a ramas sa isi prezinte show-ul in Las Vegas. "Tata a fost foarte indulgent cu noi, ne-a lasat pe fiecare sa ne alegem ce drum vrem in viata", spune Everardo jr.. "La 9 ani, am inceput sa ma antrenez cu el, iar la 13, am intrat prima oara intr-un spectacol, cand un coleg de-al sau era accidentat. Totusi, am facut si colegiul. Nu mi-am luat diploma, pentru ca m-am apucat de spectacole, dar ma gandesc sa ma intorc intr-o zi si sa-mi termin studiile. Deocamdata sunt agent imobiliar, iar sora mea creeaza moda. Ne ducem la capat activitatile zilnice, apoi ne antrenam, si cand avem spectacol sau turnee, dam tot ce-i mai bun din noi. Cred ca trebuie sa cunosti cat mai multe lucruri in viata, astfel incat sa te poti bucura de ce iti place cel mai mult, in cazul nostru, circul."
Cel mai periculos numar al circului "Le Masque" este, fara indoiala, cel sustinut la inaltime, de Angela si Christine, care in multe momente isi incredinteaza viata una in mainile celeilalte. "Pentru numere ca acestea, iti trebuie cineva care sa-ti ofere atat incredere, cat si o doza zdravana de energie. Este pentru prima oara cand avem doua spectacole pe zi, plus ca repetam zilnic numarul cap-coada, suntem obosite, dar nu epuizate." Angela este slabanoaga, cu un cap mai inalta ca partenera sa de scena, insa la capitolul voiosie sunt amandoua la acelasi nivel. Angela s-a nascut in Germania, a copilarit in California, apoi s-a intors in tara natala pentru a studia dansul contemporan. "In momentul in care mi-am rupt glezna, am stiut ca nu mai pot continua sa dansez la acelasi nivel. Ma simt foarte bine in lumea circului, intotdeauna mi-am dorit sa calatoresc, sa fac parte dintr-un grup de oameni atat de diferiti si de talentati, de toate nationalitatile. Plus ca atractia circului este inca vie, zilnic vedem oameni de toate varstele, entuziasmati, fascinati de arta noastra."

SALOME

Teatrul viselor

Tolaniti la soare pe sezlongurile confortabile din spatele circului, artistii Companiei Salome, in mare parte tineri, par a se simti grozav impreuna, glumesc si rad tot timpul. La fel ca si Le Masque, circul german este o multinationala de artisti, din toate colturile lumii. Ahmed, care in timpul spectacolului se invarte vreo zece minute fara oprire, s-a nascut la Cairo, dar traieste de 12 ani in Germania, unde este profesor de dans. Dans din buric. Dupa spectacolele de la Bucuresti, va parasi Circul Salome, pentru a merge la marele festival de dans din buric din Egipt. Piticul Hassan provine, si el, din aceeasi zona, insa este dedicat total arenei. Ca in multe circuri, rusii sunt la mare cautare: cativa jongleri, frumoasele corpului de balet si clovnul Ghenadi. Un clovn cu totul special, o imbinare de mim, arlechin si cantaret de opera, care a vizitat Romania prima oara pe cand avea 12 ani, la un congres al pionierilor. De atunci tine minte sa cante "Traiasca Romania, traiasca tricolorul", cu care si-a cucerit audienta. Blondul Jan este unul dintre putinii nemti ai trupei. La inceputul spectacolului se ocupa cu manuirea reflectorului, pentru ca apoi sa intre in scena cu un numar de acrobatie. Jan a facut o perioada arte martiale si judo de performanta. "Dupa cativa ani de competitie, corpul incepe sa te doara, de cand te trezesti dimineata. Si aici e de munca, dar macar e distractiv, calatoresti si iti poti asigura traiul, ceea ce nu se intampla cu competitiile. Atata vreme cat iubesti ceea ce faci, nu-i nici o problema sa ai doua spectacole pe zi."
Cu sediul la Berlin, Salome va serba, in 2010, trei decenii de existenta, timp in care spectacolele sale au fost aplaudate de peste 10 milioane de oameni. "Arta nu este doar ceea ce inseamna lumea, ci si ceea ce lumea va deveni", este unul dintre motto-urile lui Harry Owens, fondatorul companiei. In Germania, Salome nu este cunoscut sub titulatura de "circ", ci de "teatrul viselor". Spectacolul prezentat la Festivalul de la Bucuresti, "Gradina magica", se bazeaza mult pe poveste, pe atmosfera unei lumi fantastice, iar decorurile au un cuvant greu de spus. De fapt, intreg chapiteau-ul, construit din lemn, oglinzi, falduri grele de catifea, cucereste de la bun inceput, de la primul pas pus in interiorul circului mobil. "Noi suntem cei care calatorim cu norii, si doar acolo putem fi gasiti", spune povestitorul la sfarsitul spectacolului. "Va daruim rasul nostru. Si nu uitati ca fiecare stea de pe cer este rasul voios al copilului din voi... Ne vedem in visele noastre."

Fotografiile autorului