Pentru cine nu stie, sa spunem ca Gheorghe Iancu este unul dintre cei mai mari dansatori si coregrafi ai lumii artistice contemporane. Format inca din adolescenta sub indrumarea unor mari maestri ai dansului romanesc, precum Constantin Marinescu - pentru "zona" clasica - si neintrecuta maestra a dansului contemporan, Miriam Raducanu, Gheorghe Iancu se afirma ca talent de exceptie inca din anii de scoala, castigand concursuri si medalii internationale. Ajunge apoi la Moscova, la "Balsoi Teatr", si la Sankt Petersburg, la Marianskij, cele mai mari scoli de balet din lume, unde invata si se perfectioneaza in arta dansului sub bagheta unor profesori ilustri. De aici, zborul lui spre inaltimile artei ii este asigurat, pe langa anii de ucenicie, si de harul sau exceptional, de personalitatea sa fascinanta, ca si de munca neintrerupta pentru a atinge perfectiunea. Pe scena legendarului teatru "Scala" din Milano, Gheorghe Iancu danseaza timp de peste 20 de stagiuni, in spectacole a caror coregrafie este semnata de nume mari, printre care insusi Rudolf Nureev! Danseaza alaturi de balerine celebre - printre care si steaua baletului italian, Carla Fracci. In tot acest timp, el devine si autor de spectacole - regie si coregrafie - prezentate si multi premiate pe toate scenele lumii. O simpla insiruire a realizarilor sale de exceptie ar necesita pagini intregi.
Cat despre "Femei", spectacol de o rara frumusete si gratie, prezentat pe scena Operei Nationale din Bucuresti, trebuie amintit ca el a fost oferit in premiera, acum cativa ani, la Florenta, cu mare succes. Povestea este inspirata din creatia lui Anton Pavlovici Cehov, coloana sonora este alcatuita din creatii ale unor compozitori rusi care au marcat istoria muzicii contemporane, iar scenografia (decoruri si costume) este semnata de una dintre cele mai importante maestre ale lumii teatrale actuale - italianca Luisa Spinatelli. (O mentiune in plus merita naucitoarea cortina transparenta, sugerand Padurea de mesteceni.) Toate astea, tesute pe canavaua unor intamplari legate de iubiri violente, de tradari, dar si de iubiri implinite, transformate in sarbatori. Stari pasionale, asadar, exprimate intr-o coregrafie foarte speciala, de mare rigoare, pe muzici grave, dincolo de orice gram de... "sirop". Costumele - ale aceleiasi Spinatelli, in alburi, griuri, bejuri, dar si negru, atunci cand momentul o cere - sunt de o simplitate pe care doar o mare artista o poate gandi si realiza. La fel de inspirate sunt luminile maestrului Cornel Vladu, care impreuna cu corurile ortodoxe rusesti (maestru de sunet Alex. Istrate) subliniaza tulburatoarea atmosfera cehoviana a spectacolului.
In rolul Masei, minunata ca de obicei, dar parca mai fragilizata de emotie, a debutat Corina Dumitrescu, care a fost ovationata si aplaudata minute in sir de public, alaturi de ceilalti interpreti: Gigi Ungureanu, Alin Gheorghiu, Bianca Fota, Laura Blica Toader, Silviu Tanase, Valentin Stoica si micuta Marina Grecu.
...Iata, asadar, un regal de balet oferit iubitorilor de arta adevarata, de un mare arhitect-scenograf care, de cand a fost numit director general al Operei Nationale, s-a dovedit a fi si un manager de mana intai. Felicitari, domnule Catalin Ionescu Arbore!