Albumele de arta ale marilor pictori au un farmec aparte, acaparant si indestructibil. Ele sunt niste expozitii care nu se inchid niciodata si ne pandesc starea de gratie si pofta de frumos, asteptandu-ne rabdatoare pe rafturile bibliotecii. De cativa ani, Institutul Cultural Roman a inceput sa tipareasca o seama de albume ale artistilor generatiei de aur a plasticii romanesti, cea care a explodat in anii 1960 - 1970, sau ale maestrilor lor. Aceasta insiruire triumfala de carti este un proiect mult asteptat, care umple un vechi gol de informatie. Un gol care, surprinzator sau nu, inca persista. Caci noi suntem o tara care nu ne cunoastem artistii!... Institutul Cultural Roman a scos niste albume de arta splendide, niste carti intense si vii, adevarate expozitii retrospective de-o viata, ale unor pictori si graficieni care au taiat drumuri adanci in arta romaneasca. Simpla enumerare a lor e o trecere in revista a unor universuri foarte puternice: Corneliu Baba, Ion Popescu-Negreni, Henri Mavrodin, Marin Gherasim, Mircea Dumitrescu, Alin Gheorghiu, Vladimir Zamfirescu, sotii Ion si Teodora Stendl. Iar proiectul de la Institutul Cultural Roman continua, caci acestui grup de elita i se va alatura si "copilul teribil" al generatiei, pictorul Florin Ciubotaru, al carui album va aparea in prima jumatate a lui 2009. Desi e greu sa alegi din aceasta pleiada stralucita de albume aparute toate in ultima vreme, ne-am hotarat sa vi-l prezentam, astazi, pe acela al pictorului Marin Gherasim. Am facut-o din mai multe motive. Unul ar fi ca dintre toti artistii editati la Institutul Cultural Roman, Marin Gherasim a avut cea mai ciudata, cea mai spectaculoasa evolutie pe calea cautarii semnului sau original. Daca ii rasfoiesti albumul (si aproape imediat te va cuprinde o infrigurare imparabila vazand ce frumuseti a strans maestrul acolo, intr-o viata!), vei vedea cu surprindere ca drumul a fost lung, pana la pictura marca "Marin Gherasim", cea de astazi, usor de recunoscut: o pictura aproape in totalitate crestina, cu linii esentializate si severe, luminate doar de o fervoare intensa a culorilor, o fervoare de bucovinean care a crescut la umbra manastirilor din Nord. Iar cautarile pictorului au fost dramatice, "meandrice" cum le numea chiar el. In ascensiunea lui spre ideal, neiertatoare de sine, Marin Gherasim a ucis in el trei pictori: un exceptional pictor expresionist, unul suprarealist si unul abstractionist. Aceste cautari si impliniri de o viata, artistul le-a strans intr-un album cu picturi cand luxuriante, cand incitante si cand indemnand la meditatie. Pe paginile de alaturi, cei mai mari critici de arta romani din toate timpurile si-au lasat pecetile grele, in comentarii in cascada. Toate descriu un itinerar de maestru.
Cand l-am rugat si pe Marin Gherasim sa imi spuna cateva cuvinte despre albumul sau, el mi-a marturisit cu modestie: "Odata intrata in lume, o carte devine o fiinta vie, o existenta cu destin. Un destin capricios, glorios sau anonim. Poate germina energii in oameni sau poate ramane tacuta, discreta. Cartea de arta poate, la randul ei, crea destin operei pe care o gazduieste. Adunate intre copertile ei, imaginile isi pot dezvalui noima, primesc perspective noi de intelegere a unei deveniri creatoare. O carte de arta apara o opera de risipire si poate chiar de uitare. Din toate aceste motive, eu m-am implicat total in realizarea acestei carti. Ea este o marturie si expresia unui crez".
Si inainte de toate, este o carte frumoasa, adaug eu. Una pe care ar trebui s-o avem in raft, ca sa ne linisteasca sufletul. Mai ales ca, fiind sponsorizat, albumul nu costa chiar asa mult. Dar, pana la urma, cat costa clipa de lumina?...