Stralucit operator, regizor si scenarist, apartinand pleiadei de cineasti care, incepand cu anii '70, au imbogatit zestrea filmului romanesc cu opere de referinta (este vorba, desigur, de Dan Pita, Mircea Veroiu, Alexandru Tatos, Mircea Daneliuc, Dinu Tanase), Nicolae Margineanu ne ofera, in premiera, inca un film important: "Schimb valutar", o investigatie dramatica, ce ne trimite direct in inima crizei profunde pe care o traieste azi intreaga societate romaneasca. Nu, nu e vorba despre teribila criza financiara care loveste, iata, ca un tsunami intarziat, si tarisoara noastra. E vorba despre profunda criza morala care face victime in masa, amenintandu-ne, pe fiecare dintre noi, intr-un fel sau altul. (Cum stim cu totii, asa-numita perioada de tranzitie a dus la rasturnarea valorilor, la impostura, coruptie, la imbogatirea prin furt si "tunuri" financiare, la crearea unei clase de parveniti si imbogatiti ce privesc cu dispret spre romanul cinstit, dar cu talpile goale. Un dispret care se manifesta si fata de cei ce reprezinta Cultura romaneasca, oameni cu valoare de unicat, impinsi la marginea societatii, din cauza conditiilor materiale in care sunt nevoiti sa traiasca. Ce-i drept, nici unii reprezentanti ai generatiei de tineri cineasti, talentati de altfel, nu pun pret pe realizarile predecesorilor lor din anii '70-'80, de vreme ce declara senini, pe diverse posturi TV, ca inaintea lor, adica inainte de Revolutie, "Cinematografia romaneasca nu a existat!" (sic!))
In "Schimb valutar", Nicolae Margineanu ne prezinta ORASUL. Un Bucuresti aflat sub asediul capitalismului salbatic al anilor 2000. Si se opreste asupra cazului unui muncitor amarat - Emil, traitor la bloc ceausist, avand o nevasta, un copil si o Dacie veche, care se trezeste dat afara dintr-o fabrica amenintata de faliment... Pana aici, nimic nou! Se cunosc mii de cazuri la fel! Disperat de saracia care-i bate la usa, omul nostru se lasa sedus de una dintre amagirile cu care reclame desantate - publicate in presa sau afisate pe micile ecrane - zapacesc la cap omul simplu, fagaduindu-i multi bani si multa fericire prin tari indepartate. In cazul lui Emil - taramul fericirii este Australia! Crezand cu naivitate in tot ce i se promite de catre o agentie specializata in astfel de... "amagiri", omul nostru isi convinge nevasta si baietelul ca, odata plecati in tara cangurilor, vor fi bogati si fericiti. Numai ca plecarea si instalarea acolo, la capatul lumii, cere bani multi. "O caruta de bani!". Asa ca isi vinde apartamentul - noroc ca socrii lui au o casuta la tara, undeva, pe langa capitala, unde Emil isi muta nevasta si copilul. Isi vinde, apoi, mobila, hainele si batrana lui "Dacie"... Cu banii obtinuti, cusuti intr-un saculet de panza cu care sa ajunga in Australia, "montat" pe dinauntrul camasii, Emil porneste in jungla marelui oras in cautarea solutiei: un "schimb valutar". Dar acolo, in "ghearele" marelui oras, Emil al nostru va fi inselat de un escroc, isi va pierde toti banii si toate sperantele de a-si vedea visul cu ochii. Din victima, el devine, cu timpul, un mic "gainar", apoi un cinic infractor, ba chiar - un criminal.
Bazat pe un excelent scenariu semnat de Tudor Voican (se adevereste, din nou, parerea marilor regizori americani, cum ca "un film bun se bazeaza, intotdeauna pe o poveste buna" - "a good story"!), filmul lui Margineanu se urmareste "cu sufletul la gura". El demonstreaza o buna stiinta a ceea ce indeobste se cheama "strategia narativa". Aceasta poveste deosebit de convingatoare ne este infatisata de personaje secundare foarte vii, slujite cu mult har de mari actori distribuiti in roluri mici (Uritescu, Coca Bloos, Doru Ana) si de altii, toti foarte buni (Andi Vasluianu). Prin jocul lor excelent, ei creeaza cu multa savoare un plan secund extrem de viu si convingator, de care ne izbim toti in forfota orasului: escrocul marunt, care distruge destine vanzand la colt de strada dolari falsi, batrani naivi escrocati fara mila, increzatori in binele si cinstea din sufletul oamenilor, fiinte necajite, ramase fara adapost, gonite din propriile lor case si care ajung sa doarma noaptea prin holurile unor spitale, sub pretextul ca au bolnavi internati acolo, in vreun salon... Un politist in prag de pensie, inimos, dar infrant de atatea faradelegi la care a asistat neputincios, traindu-si ultimele zile de munca cu resemnarea - aproape cinica - de a nu fi putut servi Adevarul si Dreptatea.
Un argument forte al excelentei filmului il reprezinta, desigur, cele doua personaje principale - Emil si Lili. Cu partitura si dialogul bine realizate inca din scenariu, respectiv din decupaj, ele beneficiaza de interpretarea unor tineri actori deosebit de talentati: Cosmin Selesi - rascolitor, intr-o partitura foarte grea, in fiecare gest, in fiecare privire, in fiecare... tacere cu care-si parcurge destinul nenorocit pana la alunecarea spre infern. Adica spre infractiune, si-apoi spre... crima. Nu stiu cat de bun actor de teatru este Cosmin Selesi, cat de convingator este acolo, la Zalau, unde joaca. Stiu insa ca gestul lui Nicolae Margineanu de a-l propulsa in acest rol principal - deosebit de greu, care pretinde un mare talent interpretativ - ii asigura, chiar din start, un loc de frunte printre tinerii nostri actori de cinema. Intr-adevar, fara a avea un fizic de "star", ci, dimpotriva, aratand ca un om obisnuit, pe care nu-l remarci prin nimic, Selesi "sparge ecranul" - cum se spune, prin firescul aproape... nefiresc cu care parcurge toate nuantele starilor sufletesti prin care trece Emil, in drumul lui spre infern. Personajul creat de Selesi nu e lacrimogen, nu plange, nu urla - decat atunci cand taisul tragediei pe care o traieste il ataca precum o moarte. O moarte... sufleteasca, pe care o accepta cu resemnarea omului simplu, care nu se exprima prin gesturi grandilocvente.
Celalalt personaj principal este Lili. O superba tanara din Republica Moldova, venita la Bucuresti ca sa-si faca studiile in Drept. Numai ca aceste studii costa. Viata in marele oras costa. Mancarea si hainele si locuinta - costa! Beneficiind de un fizic deosebit de atractios, Lili se apuca sa practice cea mai veche meserie din lume. Intr-o odaita cat o cutie de chibrituri, aflata la un subsol prapadit, ea il va gazdui, printre "clienti", si pe amaratul de Emil. Relatia lor de prietenie curata, asa cum ne apare in film, este una dintre cele mai emotionante pe care le-am intalnit in ultimele creatii cinematografice pe care le-am vazut. Lili este interpretata, cu un farmec si un firesc uluitor, de Aliona Munteanu, o tanara si foarte talentata basarabeanca pe care, iata, acest "Schimb valutar" ne-o aduce in prima linie a tinerelor actrite de film din Romania. Asadar, un film pornit de la un scenariu excelent, cu dialoguri vii, sfichiuitoare, cu o poveste si un Oras superb filmate (operator Mihai Sarbusca). Un film bine "taiat" (monteuza: Nita Chivulescu), cu o muzica ce evoca, cu discretie, drama personajelor (autor: Petru Margineanu), o drama - respectiv o tragedie desfasurata intr-un decor "Ca-n viata" (datorat lui Nicolae Resteanu). Un film deosebit! O reusita pentru care l-am felicitat personal pe Nicolae Margineanu, folosind prilejul de a-i pune si cateva intrebari:
"E mult mai tentant pentru mine sa fac, azi, film de actualitate"
- De ce te-ai indreptat, in ultimii ani, spre filmul de actualitate, desi esti atat de inzestrat pentru filmul de epoca?
- In primul rand, pentru ca un film de epoca ar costa enorm. Si-apoi, e mult mai tentant pentru mine, azi, sa fac un film de actualitate. Stii bine ca in comunism era imposibil sa sondezi realitatea din jurul tau, fara gandul ca va trebui sa faci si unele compromisuri. Acest gen de filme le fac si cu gandul la regretatul meu tata, psihologul Nicolae Margineanu, care a stat in puscariile comuniste nevinovat, timp de 16 ani si doua luni. Consecintele acelui regim criminal, cu politicile lui criminale, se mai resimt si azi in viata societatii romanesti. Si, de aceea, ma bucur sa le pot infatisa pe pelicula. Ma intrebi cum i-am descoperit pe cei doi tineri interpreti principali. Pe Cosmin l-am vazut intr-un rol mic, dintr-un film de Catalin Mitulescu. Iar pe Aliona am descoperit-o... intamplator. Este basarabeanca din Republica Moldova, exact ca eroina din film. A studiat Teatrul de Papusi la U.N.A.T.C., numai ca eu am vazut-o la... "Dansez pentru tine", intr-o editie anterioara, in care a obtinut premiul II, cand a luptat ca sa-i poata pune o proteza tatalui ei, care traieste undeva intr-un sat de pe langa Chisinau...
*
Izbanda certa a filmului romanesc de actualitate, sper ca "Schimb valutar", noul film semnat de Nicolae Margineanu, sa fie si o reusita internationala. Semne bune exista deja: subtitrat in limba franceza, filmul a fost selectionat de un juriu prestigios pentru a participa, in aceste zile, la "Festivalul Filmului Mediteranean" de la Montpellier (Franta). Asadar... mult succes!
Carte de vizita
* Nicolae Margineanu s-a nascut la Cluj, pe 25 septembrie 1938. * A absolvit I.A.T.C.-ul, sectia Operatorie de film. * Detine premii importante pentru realizarile lui: 1976 - Premiul ACIN pentru imagine, filmul "Tanase Scatiu", regia Dan Pita; 1979 - premiul ACIN, pentru regia filmului "Un om in loden"; 1982 - doua premii internationale pentru regia filmului "Luchian"; 1987 - premiul ACIN, pentru regia filmului "Padureanca". * A realizat filme de referinta si dupa Revolutie, intre care: "Un bulgare de huma" (1990), "Undeva in Est" (1991), "Priveste inainte cu manie" (1993) - film multipremiat in tara si in strainatate, "Binecuvantata fii, inchisoare" (2003) - premiat in Canada, Rusia, Statele Unite.