MASSIVE ATTACK
Atmosfera cat se poate de relaxata, pe stadionul de atletism Iolanda Balas, la primul concert in Romania al formatiei Massive Attack. Chiar daca s-au strans aproape 10.000 de spectatori, nimeni nu s-a inghesuit cu ore inainte sa prinda locuri in fata scenei, acolo unde un grup de fete vesele dansau pe muzica Martinei Topley Bird. Chiar si Grant Marshall, zis si Daddy G, unul din componentii de baza ai trupei Massive Attack, statea linistit pe un scaun, pe lateralele scenei, cu o bere cu lamaie in fata, si savura recitalul de deschidere al show-ului. Alegerea acestei cantarete ce are trei albume la activ (cel mai recent, lansat acum 5 luni, a fost o reusita: cantece blande, voce placuta si o apetenta pentru instrumente ciudatele). Intunericul a adus cu sine mult-asteptatul concert Massive Attack, "dotat" cu doua seturi de tobe, chitare si computere. Cei doi fondatori si membri oficiali ai trupei, Marshall si Robert Del Naja, au fost sustinuti de doua soliste, foarte diferite ca voce si ca infatisare: o blonda subtirica si o negresa "generoasa". Nici un moment chipurile celor de pe scena nu au fost luminate de vreun reflector, nu au fost zarite cu claritate, mesajul fiind cat se poate se limpede: nu noi, fetele sau strambaturile noastre conteaza, ci muzica. Doar muzica. Poate cele mai muzicale umbre ale planetei au concertat pe 2 august la Bucuresti. Ca stare propusa, muzica lor este varianta actuala a rock-ului psihedelic din epoca hippie. Plutire. O muzica hipnotica, pe ritmuri cat se poate de moderne, facuta pentru cei care, chiar daca locuiesc in marile orase, in stresul si rutina acestora, continua sa viseze. Sa caute lucrurile profunde si sa vada, printre praful si increngaturile metalice ale junglei urbane, lucrurile frumoase, pure. In jurul meu, multi spectatori ascultau cu ochii inchisi. Insa, cu toate ca muzicienii nu au iesit la lumina, concertul a avut parte de o desfasurare vizuala impresionanta, in prim-plan fiind cuvintele. Traduse in limba romana, zeci de indemnuri la trezirea constiintei publice si citate ale unor mari luptatori pentru libertate, precum Nelson Mandela sau, in contrast, ale unor dictatori criminali, au "curs", in timpul concertului, pe ecranele amplasate chiar pe scena. Poate ca tinerii din generatia celor prezenti la acest concert vor dinamiza vreodata adormita constiinta romaneasca. Partea aceasta vizuala, rafinata, subtila, a fost regizata de o companie celebra in domeniu, United Visual Artists, si a intregit cum nu se poate mai bine atmosfera concertului. Cat despre muzica, Massive Attack au fost impecabili, au creat momente grandioase, depunandu-si o candidatura cat se poate de serioasa pentru titlul de concertul anului in Romania.
Massive Attack a fost fondata in 1988 la Bristol si a primit aprecierile criticilor pentru imbinarea de elemente de jazz, soul, electronic, ce au dus la elaborarea albumului de debut "Blue Lines", aparut in 1991. Anii 90 inseamna pentru Massive Attack lansarea a doua albume senzationale, "Protection" si "Mezzanine", ce au facut presa si fanii sa-i considere initiatorii unui nou stil, numit trip-hop. Urmatorul lor album, "100th Window", o are la voce pe Sinnead OConnor. La Bucuresti, trupa a concertat la mai putin de o saptamana de la recitalul sustinut in cadrul faimosului festival de la Glastonbury. Chiar daca nu este batut in cuie, se pare ca titlul noului lor album, asteptat pentru primele luni ale lui 2009, este "Weather Underground".
IRON MAIDEN
Daca Massive Attack privesc spre viitor si se afla in turneu de promovare a unui album ce va aparea in 2009, Iron Maiden isi proslavesc trecutul. Cel mai recent cantec pe care l-au propus in concertul de la Bucuresti a fost lansat in 1992, si asta pentru ca turneul lor, ce strabate cu succes lumea de la inceputul anului, se numeste "Somewhere Back in Time" ("Undeva, inapoi in timp"). I-am vazut pe Iron Maiden la primul lor concert in Romania, cu 12 ani in urma, intr-o Sala Polivalenta in care nu mai puteai sa arunci un ac. De aceasta data, britanicii l-au avut alaturi pe Bruce Dickinson, emblematicul solist vocal al trupei, si au umplut un stadion: Cotroceni. Concertul legendelor heavy-metal a insemnat sfarsitul unei veri concertistice fabuloase pentru rockerii romani, ce au putut vedea pe scena artisti asteptati de multi ani. Concertul Maiden a inceput cu o lunga si torida asteptare pentru cei ce au venit cu 3-4 ore inainte, pentru a prinde locuri cat mai aproape de scena. Au cantat in deschidere Lauren Harris, fiica fondatorului Maiden, Steve, si romanii de la Trooper, fani declarati ai englezilor, ce si-au luat si numele dupa un cantec al acestora. Pe ecrane a fost prezentat un filmulet cu imagini din turneul mondial, in care l-am vazut pe Dickinson facand cealalta meserie a sa. El este pilot de linie si conduce avionul trupei in turnee. Apoi s-a auzit in monitoare unul dintre discursurile celebre ale lui Winston Churchill, si pe ecrane au aparut imagini cu lupte aeriene din cel de-al doilea razboi mondial. Trupa a inceput exploziv, cu piesele ce deschid albumul "Power Slave" (1985), cantat aproape in intregime, iar publicul a sustinut-o frenetic pe intreaga durata a concertului. "Multi dintre voi nici nu erati nascuti cand am lansat cantecele astea." Marea intrebare inaintea concertului era daca pe Dickinson il mai tine vocea, ca in vremurile bune. Spre usurarea tuturor, raspunsul a fost pozitiv, chiar daca rockerul a mai tras de timp intre piese, spunand tot felul de glumite: "Stiti ca noi am fost la inceput o trupa de jazz?", sau complimentand publicul roman: "Nu am mai cantat in acest turneu, in fata unui stadion atat de plin". Pe langa voce, celalalt element distinct al trupei, sunetul inconfundabil al chitarelor, a functionat din plin. Fara sa pozeze defel in rockeri fiorosi, cei patru chitaristi veterani au zambit mult si au fost cat se poate de naturali, lasand partea infricosatoare pe seama scenografiei, a temelor abordate in cantece, si in sarcina monstrului Eddie, mascota trupei, ce a aparut spre sfarsit pe scena, sub forma unui cyborg umblator de patru metri. Poate ca nu a insemnat pentru toata lumea "o revelatie", asa cum a promis Dickinson la inceput, insa show-ul Maiden a fost unul pe cinste, cu multe efecte vizuale de exceptie, si cu mult rock din epoca de glorie a heavy-metalului.
Iron Maiden a pornit la drum in ziua de Craciun a anului 1975, a inregistrat prima piesa trei ani mai tarziu, inaintea revelionului, si a aparut pe un disc, o compilatie, abia in 1980. Steve Harris a concediat la un moment dat intreaga trupa si a luat-o de la capat. Succesul s-a lasat indelung asteptat, insa atunci cand a venit, odata cu cooptarea lui Bruce Dickinson, a devenit urias. Trupa a vandut peste 80 de milioane de discuri, a influentat decisiv generatii intregi de aspiranti la gloria rock. Turneul actual, ce a trecut si prin Romania, a debutat pe 1 februarie in fata a 30.000 de spectatori la Muamba, in India, si i-a adus pentru prima oara in tari precum Columbia sau Costa Rica. Asa cum a declarat Dickinson si la Bucuresti, cat de curand ne putem astepta la un album Maiden cu piese nou-noute.
Fotografiile autorului (2)