O sarbatoare a filmului, pe malul marii

Delia Hanzelik
Sambata, 19 iulie 2008, Teatrul National din Constanta: un nou festival romanesc de film isi celebreaza castigatorii: Festivalul International al Producatorilor de Film Independenti - IPIFF, editia a III-a 2008.

Covor rosu, forfota, haine de sarbatoare, blitzuri si camere de filmat anuntau o seara de gala, in spiritul celor pe care altadata le vedeam doar pe micul ecran, retransmise de la Los Angeles, Venetia, Berlin sau Cannes. Dar de la o vreme incoace, romanii au prins, si ei, gustul marilor competitii, incurajati de succesele filmelor create dupa '89. Si au prins, totodata, si gustul manifestarilor somptuoase, pe care le onoreaza cu entuziasm. La Constanta a fost la fel: producatori, regizori, studenti, jurnalisti, concurenti, voluntari si iubitori de film si-au ocupat cu febrilitate locurile in sala teatrului, cand gazda festivalului, actrita Maia Morgenstern, a pasit pe scena, pentru a deschide seara de gala. Apoi, a chemat alaturi de ea, rand pe rand, personalitati din lumea cinematografiei: Dinu Serbescu, Geo Saizescu, Gelu Colceag, Laszlo Kantor, care au inmanat premiile castigatorilor.

*
Dupa ce luminile rampei s-au stins si ecoul aplauzelor s-a risipit pe briza racoroasa a marii, l-am rugat pe producatorul festivalului, d-l Dinu Tanase, cunoscut regizor si operator de film, sa ne raspunda la cateva intrebari menite sa contureze pentru cititorii revistei noastre, profilul manifestarii pe care o patroneaza.

- Romania pare sa se fi molipsit, de la o vreme, de moda festivalurilor de film. Prin ce se distinge IPIFF de concurentele lui?

- Acest festival este atipic. Nu este un festival propriu-zis de film, ci un festival al producatorilor de film. IPIFF are deja o nisa foarte clar delimitata, este un festival pentru producatori si pentru tinerii studenti de la scolile de film carora IPIFF le da sansa de a fi vazuti si remarcati, le da prilejul sa invete alfabetul meseriei de producator, de la specialisti romani si straini. Si nu e putin lucru. Meseria de producator nu ai unde s-o inveti si nu se poate "fura" ca actoria, de exemplu. Ori faci ucenicie la studiourile mari, care fac prestari de servicii pentru clienti straini, sau pornesti in aceste programe care te invata meserie de la A la Z. Productia de film este o profesie complicata, care inseamna si parte matematica, de administrare, si echivalare foarte buna a unui buget.

- Putem vorbi despre "scoli" romanesti de film? Cinematografia noastra a fost resuscitata abia in ultimii ani.

- La IPIFF s-a conturat foarte clar ideea de rampa de lansare pentru debutanti. Exista sectiunea dedicata scolilor romanesti, in care am adunat pentru prima data toate scolile de film: U.N.A.T.C., Hyperion, Universitatea Media, Universitatea de Arte George Enescu de la Iasi si Universitatea Sapientia, Cluj-Napoca. IPIFF este un prilej unic de a le aduce impreuna.

- Cine a facut selectia filmelor?

- Scolile. Ei si-au trimis cele mai bune filme sa concureze la festival. Am fost personal la fiecare scoala, le-am inmanat invitatia si le-am vorbit despre festival. Deja am tras o concluzie pentru la anul: pentru ca sunt mult prea multe filme si nu toate sunt edificatoare vom aduce numai peliculele premiate la festivalurile "de casa" ale fiecarei scoli, plus filme premiate din strainatate. Am avut si anul acesta filme de la scoli de film din Bulgaria, Slovacia, Germania. La anul, vom cauta sa aducem filme din mult mai multe tari.

- Festivalul are si un compartiment de lung metraje. Cine le-a selectat?

- Eu. Am ales dintre cele mai bune filme care au iesit pe piata romaneasca, din iulie 2007 pana in iulie 2008. Am adus la festival filme premiate in strainatate, dar si un film care a fost doar nominalizat la un premiu: "Nuovomondo", o coproductie Italia/ Franta. Pe langa acestea, am prezentat pelicule in avanpremiera: documentarul "Romania, Romania II", pelicula ce poarta semnatura lui Radu Gabrea, atat ca regizor, cat si ca producator, documentarul "A fi sau a nu fi" si lung-metrajul fictiune "Intalniri incrucisate", ambele in regia Ancai Damian, prima romanca operator, director de imagine, scenarist si regizor deopotriva. Un punct pozitiv cred ca a fost si buna organizare. Cine a vrut sa vada lungmetraje premiate cu Oscar, cu Bafta, Leul de Aur de la Venetia a mers la "Tomis Mall", cine a vrut sa vada competitia de scurtmetraje dintre scolile de film a venit la Teatrul National, iar cine a vrut sa participe la discutii s-a indreptat catre "Arenele Tomis", la centrul de presa, la conferinte, concerte si proiectii de gala, ce au rulat in prezenta realizatorilor (regizori, producatori, actori).

- Ce imbunatatiri ati adus festivalului fata de editiile precedente? S-a schimbat ceva?

- Anul acesta am mutat festivalul in Constanta, la Arenele Tomis, la Teatrul National Constanta si la Tomis Mall - locuri apropiate, grupate, aflate in centrul istoric al orasului. Dar ne-am confruntat cu o problema noua: cea a transportului si a distantei. S-au construit sase cartiere noi in Constanta, centrul vital al orasului a devenit "excentric", s-a mutat inspre nord, mijloacele de transport sunt putine si, daca vine omul sa vada un film care incepe la ora 21:30, ii este greu sa mearga noaptea acasa. Presupun. In plus, nu s-a construit nici macar un singur cinematograf in toate cartierele astea noi!

- Poate ca ar trebui sa fie un festival de toamna, de recolta, de numarat bobocii, daca tot pune accent pe studenti si pe scolile de film...

- Intr-adevar, poate ca luna iulie nu este prielnica organizarii de festivaluri. Prima editie a avut loc in septembrie 2006. Parca a mers mai bine, cu toate greutatile inceputului. Vom vedea la anul. Oamenii trebuie atrasi mai ingenios, trebuie convinsi ca spectacolul e acolo, in sala de teatru, in sala de cinema, si nu in fata televizorului. Cand mergi la teatru sau la cinema te pregatesti, cumperi bilet, pleci de acasa aranjat, e un intreg protocol. Intri altfel in lumea spectacolului, in povestea care se spune. Nu se compara cu televizorul. Acasa stai in papuci, te mai ridici, te mai intrerupe un telefon, mai cere copilul de mancare... E cu totul altceva. Ca functie de informare e perfect, dar oamenii ar trebui sa inteleaga sa nu caute spectacolul la televizor, ci sa-si faca obiceiul sa iasa din casa pentru spectacol. Din pacate, constat ca obiceiul acesta s-a cam dus si nu e asa usor de reabilitat.

- Ce le-ati spune celor care nu au fost niciodata la festivalul IPIFF? De ce ar fi frumos si important pentru ei sa vina?

- E o atmosfera foarte placuta, suntem la mare, e vara, pot sa vada filme deosebite, pe care le aducem in calitate de profesionisti. IPIFF este primul festival international de film de acest gen din Europa si din Romania, pune accent pe productia nationala de film, invitand in sectiunea "Panorama Filmului Romanesc" toate filmele care au avut premiera intre iulie 2007 si iulie 2008. Astfel, publicul spectator va avea o imagine completa a productiei nationale de film. Iar ea promite. Se afla pe drumul cel bun.


Premiile celei de-a III-a editii a IPIFF:

Competitie scoli de film

* Trofeul Marii Negre pentru film de animatie: Viola Baier, pentru filmul "Danseaza cu Diavolul"/ "Dance with the Devil" (Germania 2008)
* Trofeul Marii Negre pentru cea mai buna imagine: Patru Paunescu, pentru filmul "Scurta revedere" (UNATC, Romania 2007).
* Trofeul Marii Negre pentru cel mai bun scenariu: Carola Diekmann, pentru filmul "Landgang" (Germania 2007).
* Trofeul Marii Negre pentru cea mai buna regie: Ivana Mladenovic, pentru filmul "Milkyway" (UNATC, Romania 2007).
* Trofeul Marii Negre pentru cel mai bun film: UNATC - producator, Vlad Fenesan - regizor, pentru filmul "Scurta revedere" (UNATC, Romania 2007)

Competitie scurtmetraj fictiune

* Trofeul Marii Negre pentru cel mai bun film de fictiune: se acorda Ex-Aequo pentru: An Larssen si Ief Stuyvaert - producatori pentru filmul "A Day In A Life" (Belgia 2007, r. Nicolas Daenens) si Vivi Dragan Vasile - producator, pentru filmul "La drumul mare" (Romania 2007, r. Gabriel Sarbu).
* Premiul TV Neptun pentru scurt metraj de fictiune: Sebastian Chelu si Deian Carmazan, pentru filmul "Bomboane de Ciocolata" (Romania 2008).

Competitie lungmetraj

* Trofeul Marii Negre pentru cel mai bun film documentar: Thomas Ciulei - producator, pentru filmul "Podul De Flori" (Romania 2007, r. Thomas Ciulei).
* Marele premiu IPIFF 2008 - Trofeul Marii Negre pentru cel mai bun film de lung-metraj de fictiune: Cristian Comeaga - producator, pentru filmul "Restul e tacere" (Romania, 2007, r. Nae Caranfil).
* Premiul criticii: Radu Gabrea - producator, pentru filmul "Cautandu-l pe Schwartz: Romania! Romania! Partea a doua" (Romania, 2008).
* Premiul Consiliului Judetean Constanta: Stefan Stuckert - producator, pentru filmul "Medium Rare"/ "Un pic in sange" (UK 2007, r. Stefan Stuckert).
* Premiul publicului: Sergiu Nicolaescu - regizor, pentru filmul "Supravietuitorul" (Romania, 2007).
* Premiul de excelenta - Trofeul Marii Negre pentru contributia adusa la filmul romanesc: Andrei Blaier.

Foto: Florin Andreescu (2)