Saptamana excelentei

Iulian Ignat
Pe 17 mai, in fata a 20.000 de spectatori stransi pe stadionul Cotroceni, Kylie Minogue a incheiat o saptamana muzicala frenetica pe scenele bucurestene. Daca diva australiana a dat lovitura cu un show exuberant, plin de culoare si de elemente vizuale, artistii ce au concertat in zilele precedente au aparut imbracati simplu, fara nici un decor in spate, in lumini discrete. Tot ce a razbatut dinspre scena a fost muzica pura, interpretata de instrumentisti fabulosi

ROBERTO FONSECA
Este foarte important ca oamenilor le place ce fac


Baiatul-minune al muzicii cubaneze s-a intors in Romania. In 2003, Roberto Fonseca l-a inlocuit la pian, in proiectul Buena Vista Social Club, pe gigantul Ruben Gonzales si a colindat intreaga lume primind, de multe ori, aplauze la fel de calduroase precum Omara Portuondo sau Ibrahim Ferrer, starurile pe care le acompania. Intr-un interviu acordat revistei noastre, cu doi ani in urma, tanarul pianist declara ca lucreaza la un proiect solo, pe care si-ar dori sa-l prezinte si publicului roman. S-a tinut de cuvant, astfel ca pe 14 mai, scena Palatului Copiilor din Capitala a fost terenul de joaca a cinci instrumentisti ce respira ritm, improvizatie si armonie, precum aerul. O seara mai tarziu ei au triumfat in fata spectatorilor timisoreni, ce au umplut sala Filarmonica.

- Roberto, cu cativa ani in urma erai pustiul teribil...

- Sa stii ca si acum sunt cel mai tanar din grup.

- Da, insa acum esti seful.

- Nu pot sa spun ca ma simt mai bine sau mai rau in aceasta postura, pur si simplu e diferit. Atunci cand cantam cu Ibrahim eram fericit, imi petreceam fiecare zi alaturi de un superstar care totodata era un om minunat. Acum am propria mea trupa si vreau sa spun lumii intregi Asta sunt eu, asta-i muzica si spiritul meu. Am un stil propriu, nou, o muzica deschisa, o combinatie intre genuri, diferita de jazz-ul latin, care s-a facut pana acum.

- Spune-ne cateva cuvinte despre albumul solo pe care il promovezi: Zamazu.

- L-am lansat anul trecut si a fost bine primit la festivalurile si concertele europene, unde l-am cantat. Este primul meu album solo, aproape toate piesele sunt scrise de mine. Mama canta e prima piesa, iar altele sunt dedicate unor oameni care au insemnat mult pentru mine: Cachaito Lopez, Ibrahim Ferrer.

- Care a fost cea mai pretioasa lectie invatata de la Ibrahim?

- Sa cant cat pot eu de clar, de simplu, de pur. Sa vorbesc oamenilor prin muzica si sa incerc ca fiecare nota sa ajunga direct la inima lor.

- Cu ce amintiri pleci dupa o noua vizita in Romania?

- Oamenii ma stiau aici ca pianist la Buena Vista Social Club, iar acum le-am propus o muzica foarte diferita. Ei au reactionat cu bucurie, entuziasm si m-au incurajat. Nu sunt nici pe departe la fel de celebru precum Ibrahim, Omara, Gonzales, Compay Segundo, insa abia acum imi incep propriul drum si este foarte important pentru mine ca oamenilor le place ceea ce fac si ma sustin.

KRONOS QUARTET
Doina din Clejani


Nu au fost multi, insa au stiut pentru ce vin si s-au bucurat de fiecare nota auzita. Spectatorii ce au venit pe 11 mai, duminica seara, la Sala Radio din Bucuresti, stiau ca vor avea ocazia sa asculte o formatie de prim calibru a muzicii contemporane. De trei decenii, grupul american Kronos Quartet este sinonim cu excelenta. Cei patru - trei violonisti si un violoncelist - fac o muzica greu de catalogat, in care virtuozitatea se imbina cu o permanenta cautare a unor noi si noi teritorii nedescoperite. Intr-o sala cu o acustica excelenta, Kronos Quartet a creat momente de maxima intensitate, armonie si haos, echilibru si anarhie. Au cantat piese ale unor compozitori total necunoscuti - un iranian, un indian, un sarb, un chinez - iar la sfarsit, au prezentat o... doina. Chiar daca au cantat in concert alaturi de David Bowie, Tom Waits sau au aparut pe coloana sonora a unor filme faimoase, precum Heat, cei de la Kronos Quartet se mandresc cu faptul ca i-au cunoscut si au cantat alaturi de haiducii din Clejani. La prima lor intalnire la Londra, in 1993, David Harrington, liderul grupului, l-a descusut pe Niculae Neacsu si a aflat cum face smecheria cu firul din par de cal trecut peste coardele viorii. Apoi au cantat si au imprimat impreuna, iar la primul sau concert in Romania, Harrington a elogiat de pe scena taraful de tigani. Inainte de concert, violonistul american a tinut sa viziteze Clejaniul si, mai ales, casa lui nea Culai. A mancat cu mana pui la ceaun cu mamaliga si cu usturoi, i-a ascultat cantand pe copiii si pe nepotii lui Neacsu, pe care i-a invitat la randul sau la concert. Un concert care se poate inscrie de pe acum pe lista evenimentelor muzicale ale anului. Multumiri Fundatiei Phoenix pentru aceste doua concerte-acte culturale ce au sfidat retetele financiare.

JOHN Mc LAUGHLIN
Este grozav sa ma intorc aici dupa atatia ani! Sunteti un public minunat si va multumesc!


Nu a fost deloc o declaratie de complezenta a unuia dintre marii chitaristi ai lumii, John Mc Laughlin, ce a sustinut un nou concert, dupa 15 ani, pe scena Salii Palatului. Sala a fost plina ochi de un public cunoscator al muzicii deloc accesibile a lui Mc Laughlin, care de patru decenii exceleaza in tehnicitate. Spectatorii au aplaudat indelung fiecare solo si au creat o atmosfera cum rareori se poate vedea la Sala Palatului, unde, de obicei, publicul este mai conventional. Au ramas in sala minute bune dupa ce s-au aprins luminile, astfel ca englezul si trupa sa au revenit pe scena pentru a aplauda, la randul lor, publicul bucurestean si, mai apoi, pentru o sesiune de autografe. Cei trei instrumentisti ce l-au insotit sunt la randul lor printre cei mai buni din lume, astfel incat in prima parte a concertului n-ai fi putut spune cu certitudine cine este vedeta. Cu atat mai demn de apreciat este faptul ca basistul Dominique Di Piazza a acceptat invitatia chitaristului roman Horia Crisovan de a sustine un concert impreuna, in cadrul festivalului de la Garana.

HARRY TAVITIAN
Mierlele din copacii muzeului


La Garana, in Muntii Semenicului, va avea loc pe 20 iulie, in cadrul festivalului de jazz, si reunirea supergrupului de instrumentisti condus de Harry Tavitian. Pana atunci, pianistul are programate concerte in Belgia, Austria si Germania. Pe 16 mai, el a cantat singur singurel, pe mica scena din lemn amplasata intr-o poienita a Muzeului Satului. Concertul sau a facut parte din seria de evenimente ce au marcat 72 de ani de la infiintarea acestei institutii atat de indragita de bucuresteni. Programul recitalului a fost unul foarte divers, de la cantece traditionale armenesti, la dansuri transilvane si blues-uri culese din inchisorile americane, la inceputul secolului trecut. Chiar daca s-a aflat singur pe scena, Tavitian a avut parte de un acompaniament de mare clasa: mierlele din copacii muzeului. Am venit aici de atatea ori ca simplu vizitator, a declarat jazzmanul, si am apreciat naturaletea, spontaneitatea, firescul acestui loc. Sunt valori pe care le caut si in muzica, asa incat mi-a facut mare placere sa sustin, in sfarsit, un concert aici.

Sibiul nu renunta la coroana
Chiar daca de la inceputul anului 2008 a predat titulatura de capitala culturala europeana, Sibiul traieste in continuare o viata spirituala de invidiat. Dupa cea de-a 38-a editie a Festivalului de jazz ce a adunat artisti din 14 tari, Sibiul gazduieste cea de-a XV-a editie a Festivalului International de Teatru. O editie aniversara, ce se va desfasura sub genericul Energii, si care aspira la un eveniment de anvergura mondiala. Intre 29 mai si 8 iunie, vor avea loc peste 350 de evenimente prezentate de companii de teatru din 70 de tari. Sunt asteptati 60.000 de spectatori. Locatiile spectacolelor sunt dintre cele mai diverse: Eduard al III-lea, in regia lui Alexandru Tocilescu, se va juca pe o scena amplasata in Piata Mare, Faust, regizat de Silviu Purcarete, intr-o hala dezafectata. Se va juca si pe strazi, in parcuri, in tramvaiul ce duce la Rasinari, in cetati medievale si, bineinteles, pe scena teatrului Radu Stanca, renovat integral. Vor fi productii grandioase, teatru-underground, teatru-dans, teatru-experimental.
Dar surpriza acestei editii vine din Orientul Indepartat, prin prezenta unuia dintre cei mai importanti actori japonezi de teatru Kabuki - Naniwa Kagani Kanzabura XVII. Este una din rarele ocazii, daca nu chiar prima, in care publicul roman poate admira teatru traditional japonez.
Pe langa spectacole de teatru, festivalul propune mai multe evenimente adiacente: expozitii de fotografie, lansari de carte, ateliere si multa muzica. Zdob si Zdub vor canta in deschiderea festivalului, pe strazi se va auzi muzica traditionala evreiasca, mexicana si indiana, iar starul rock britanic Glen Hughes va sustine un concert in Piata Mare.