Belsug de flori, de muzica si de teatru, in luna mai

Iulian Ignat
Ofertele culturale din Bucuresti si din tara sunt din ce in ce mai diverse si concureaza cu explozia naturii. Astfel ca o plimbare intr-un parc inverzit s-ar putea foarte bine incheia intr-o sala de teatru sau de concerte

Meridianele jazz-ului

Si in primavara aceasta, in Ardeal se organizeaza cea mai serioasa manifestare din istoria jazz-ului romanesc: Festivalul de la Sibiu, care ajunge anul acesta la cea de-a 38-a editie! Asa cum ne-am obisnuit, primele doua zile, 5 si 6 mai - sunt dedicate formatiilor studentesti, pentru ca apoi sa intre in scena profesionistii, muzicieni de jazz din Italia, Suedia, Columbia, Franta, Polonia. Daca anul trecut, veteranul Archie Shepp a adus un plus de greutate festivalului, la aceasta editie va fi prezent un muzician cu o uriasa experienta concertistica: contrabasistul american Henry Franklin (Ornette Coleman, Stevie Wonder sunt doar doua dintre starurile cu care a colaborat). O alta aparitie asteptata este cea a trupei La Floresta, ce imbina sonoritati de jazz, tango, flamenco. Festivalul se va incheia pe 11 mai, odata cu recitalurile sustinute de Marius Popp Trio si de formatia Tok Tok Tok (Germania - Nigeria). La randul sau, Bucurestiul programeaza o serie de concerte de jazz: festivalul "EUROPA Fest" (8-12 mai, Sala Auditorium), cu invitati de linia intai: Kronos Quartet, un grup binecunoscut iubitorilor genului (11 mai, Sala Radio), si John McLaughlin (15 mai, Sala Palatului). Considerat unul dintre cei mai buni chitaristi din sfera jazz-fusion, McLaughlin are in spate o cariera fabuloasa, de peste 40 de ani, timp in care a colaborat, de la egal la egal, cu muzicieni precum Miles Davis, Carlos Santana, a format trupe celebre - Mahavishnu Orchestra, a vandut milioane de discuri, ca membru al trioului Al di Meola, Paco de Lucia, John McLaughlin. El va reveni pe scena Salii Palatului, dupa mai bine de 10 ani, de asta data, alaturi de cvartetul The 4thDimension. Pana la debutul acestei perioade bogate in concerte-eveniment, iata cateva noutati din blues-ul si jazz-ul autohton.
* Anca Parghel a sustinut un concert cu totul special, in Duminica Floriilor, la Palatul Copiilor. Alaturi de solista, s-au aflat cei doi fii ai sai, Tudor si Ciprian, dar si membrii Orchestrei Nationale de Folclor. S-a cantat "Mocirita cu trifoi" si "Route 66", cantece maramuresene, "Ciocarlia", "Hora Staccato" si standarde de jazz si blues, intr-un spectacol in care Anca Parghel a impresionat din nou prin exuberanta, explozie si energie debordanta. Pe teritoriul blues-ului, AG Weinberger si-a lansat colectia "Guitar Man", un dublu album ce reuneste "momentele esentiale" ale perioadei 1994-1999. Intre acestea, un duet cu Anca Parghel, inregistrat pentru primul album al lui AG, si o piesa imprimata la Cluj, alaturi de marele Iuliu Merca si de colegii sai din Semnal M., Weinberger se afla in turneu de promovare prin tara a albumului, iar pe 21 aprilie, l-am revazut in concertul lunar sustinut la "Teatrul Metropolis", sub titulatura "Interzis FM". Asa cum a promis, chitaristul propune la fiecare concert alte piese si prezinta publicului muzicieni tineri, mai putin cunoscuti, din aria blues-ului. De data asta, AG ne-a incantat cu piese celebre precum "As Tears Go By", "Sittin' On the Dock of the Bay", si a incheiat, alaturi de trupa "Tabasco", cu un electrizant "Sweet Home Chicago".

Buzunarul cu paine

Aflat la prima sa stagiune, "Teatrul Metropolis" din Capitala continua sa aduca la lumina proiecte de cea mai buna calitate. Astfel, recenta premiera, "Buzunarul cu paine", inseamna bucuria reintalnirii cu fascinanta Oana Pellea, cea care continua, dupa "Scaunele" (cu Razvan Vasilescu) si "Ma tot duc" (cu Mihai-Sandu Gruia), seria spectacolelor in doi. Tot Sandu Gruia este cel alaturi de care Oana Pellea a pus in scena "Buzunarul cu paine", un text al lui Matei Visniec, prolificul autor roman care, desi traieste de ani buni la Paris, a tinut sa se afle in sala, la premiera. Spectatorii au apreciat, in egala masura, savoarea textului si recitalul celor doi actori. Iata si declaratiile lor, legate de alegerea acestui text.
Oana Pellea: "De ce "Buzunarul"? Este un text inteligent. Vorbeste despre noi, asa cum suntem. Cinici si superficiali. Inteligenti si penibili. Generosi si lasi. Noi, cu toate cele ale noastre. Bune si rele. Intr-o lume inghetata in vorbe. Nemiscata. O lume caraghioasa si trista, in acelasi timp. Un text emotionant. Visniec, undeva intre Caragiale si Beckett. De ce "Buzunarul"? Pentru ca imi face pur si simplu mare placere sa exist in aceasta piesa".
Mihai-Sandu Gruia: "Poate ca toate situatiile cu care ne intalnim in viata noastra au fost create pentru ca spiritul nostru sa se vada in ele, ca intr-o oglinda, si sa poata sa devina, treapta cu treapta, intamplare de intamplare, mai bun, mai generos, mai intelept, mai asemanator Celui ce ne-a creat. Si, daca am inteles asta, nu vad de ce nu ne-am bucura, nu vad de ce nu am da si altora bucuria venita odata cu intelegerea. "Buzunarul" este o astfel de intamplare, o astfel de intelegere, deci... bucurati-va!".
O alta propunere noua a "Teatrului Metropolis" este una cu totul inedita. In urma cu cateva saptamani, am rezistat pana la orele diminetii si am ras in hohote, alaturi de alti peste o suta de spectatori, la primul concurs de improvizatie teatrala. Cinci trupe formate din tineri actori s-au luptat intreaga noapte, iar cei ce au iesit victoriosi, cucerind publicul, formatia numita "ImproVizati", vor avea propriul show, tot aici, la Metropolis. Nici un spectacol nu va semana cu celalalt deoarece, chiar daca exista probe fixe, publicul are un cuvant greu de spus, el fiind cel care indica titluri, situatii, intamplari pe baza carora actorii improvizeaza. Prima reprezentatie a spectacolului "Comedy Premium" va avea loc in seara de 5 mai. Dupa o saptamana, Metropolis va gazdui un nou eveniment special: recitalul unuia dintre cei mai apreciati actori britanici de teatru, Michael Pennington, actor al Royal Shakespeare Company. Va fi doar unul din zecile de spectacole de inalta tinuta reunite sub sigla Festivalul Shakespeare.

Festival International Shakespeare

Aceasta a sasea editie a festivalului este prezentata de organizatori drept "cel mai important eveniment teatral din Romania". Ca si la precedenta editie, festivalul se va desfasura in format duplex, la Bucuresti si la Craiova, acolo unde exista, de ani buni, o mare pasiune si pricepere pentru teatru. De altfel, initiativa acestui festival a pornit in 1994, din Capitala Olteniei. Teatrul "Marin Sorescu" va gazdui spectacole in perioada 1-9 mai, iar Bucurestiul va fi luat cu asalt, timp de trei saptamani, intre 28 aprilie si 18 mai, de mari spectacole ale teatrului mondial. Intre companii din Rusia, Franta, Spania, regizori de marca, precum Peter Brook, Robert Wilson, vor straluci si numele grele ale teatrului romanesc! Silviu Purcarete va fi prezent cu "Masura pentru masura", iar "Eduard al III-lea", in regia lui Alexandru Tocilescu, se va juca pe scena TNB. Numeroase alte teatre bucurestene vor gazdui evenimente din cadrul festivalului: Teatrul Odeon, Teatrul Mic, Opera Romana, Teatrul Bulandra, si chiar o scena in aer liber, amplasata in Piata "George Enescu". Alte manifestari adiacente vor rotunji aceasta mare sarbatoare: lansari de carte, de DVD-uri, cu spectacole de legenda, precum "Hamletul" lui Tocilescu, avandu-l pe Ion Caramitru in rol principal, si ateliere de creatie, sustinute de un alt "gigant", David Esrig. Imbucurator este si faptul ca, pe langa aceste spectacole de calibru, sunt programate si reprezentatii sustinute de studentii UNATC.