Devenirea capitalista a Romaniei nu are specificul traditional al capitalismului de tip britanic, descris de Marx in "Capitalul". Cercetatorii viitorului vor fi surprinsi sa identifice, nu atat "exploatarea omului de catre om" la romani, cat mai ales "exploatarea statului de catre om". Este contributia originala a Romaniei la tranzitia economica de la comunism la capitalism, in care rolul central il are jaful la drumul mare, cu ignorarea poruncilor biblice legate de furt, inselaciune, cainta si iubire de semeni. Peste noapte, fabricile si combinatele ceausiste au devenit "mormane de fiare vechi", numai bune de a fi achizitionate de fostii activisti comunisti din toate etajele piramidei nomenclaturiste sau de oamenii lor. O intrecere stahanovista s-a declansat intre acesti neocapitalisti de cumetrie: care distruge sau fura mai mult!? Dar cu tot acest devastator ospat din avutia publica, "sistemul imunitar" al statului nu s-a lasat coplesit de tot. Micii capitalisti romani nu s-au dovedit toti niste hoti. S-au mai ratacit printre randuri si oameni adevarati. Prin plasa deasa a importatorilor, a scos cu greu capul si patura subtire a exportatorilor. Alaturi de cohorta de angrosisti si falsificatori de tip "boni-bon", au aparut si antreprenorii, oameni ai productiei si ai castigului mic, de sub 10 la suta, dar pe termen lung. Pe langa jecmanitorii care nu si-au platit cu anii taxele la stat, aflandu-se sub protectie politica, s-au inmultit oamenii cu frica de Dumnezeu, oamenii corecti, profesionistii care au prosperat in mod natural si frumos. Printre ei se afla si multi romani intorsi din America, care au fondat companii de productie industriala. Relatiile din lumea afacerilor curate au inceput sa produca noi standarde in societate. Spre exemplu, un insemnat grup de afaceristi si profesionisti din diverse domenii s-a reunit sub o umbrela crestina, in cadrul "Asociatiei Oamenilor de Afaceri si Profesionistilor Crestini din Romania". Sufletul acestei miscari este oradeanul Florian Peretz, rezident din anii '80 in Statele Unite. Fost inginer de cai ferate, specializat in proiectare de scule si subansamble auto la concernul General Motors din Detroit, Peretz a creat la Oradea firme de productie si servicii, investind peste 5,5 milioane de euro. In haosul ce a cuprins industria romaneasca in anii '90, prezenta unui investitor ca Peretz a mentinut, cel putin la flacara mica, speranta ca nu e totul pierdut.
"Nu traim intr-o vreme in care ce producem poate fi vandut usor"
- Aterizand in Romania in 1991, ati construit la Oradea (orasul tineretii dvs.), un mic conglomerat de firme de productie si servicii. In ce domeniu v-ati implicat?
- Miezul afacerii noastre il constituie managementul proiectelor, proiectarea si executia pieselor de schimb, a utilajelor, echipamentelor, sculelor si dispozitivelor necesare pentru tehnologizarea industriilor auto si a otelariilor (detalii pe site-ul www.wrcbf.org). Cand am venit, imaginea era sumbra: uzine ca "Infratirea", "Alumina", "Metalica", "UAMT" si "Mecanica", unde lucrau mii de ingineri din Oradea si din tara, au inceput, din anii '90, sa se dezintegreze, din motive pe care nu le vom explica noi. Mi-am dat seama ca forta inginereasca urma sa suporte consecinte grave. De aceea, am infiintat o firma de proiectare si productie de scule si piese, in colaborare cu firma-mama din SUA. Sute de ingineri au plecat, e adevarat, in America, dar alte sute dintre ei au ramas pe loc si sunt si astazi in firmele noastre, create in anii care au urmat. Mentionez ca toata familia mea (sotia, fiul, nora, trei fiice si trei gineri) este implicata in activitatile firmelor pe care le-am creat, fara ajutorul statului roman sau fara fonduri europene.
- In Europa, industria auto este in scadere. Au aparut competitorii din Asia. Cum face fata concurentei o intreprindere mijlocie ca a dvs.?
- Prin calitate, pret de cost scazut si predare la termen. Asta este singura sansa a industriei romanesti care a mai ramas in picioare. Altfel, intr-adevar, vin din urma India, China, Coreea, si de ce nu am lua in consideratie si Vietnamul, un mare adormit care a ridicat capul de curand. Nu traim intr-o vreme in care ce producem poate fi vandut usor, iar oamenii nu pot sa mai munceasca oricum. E nevoie de daruire, harnicie si inventivitate la toate nivelele, in productie, in management, in marketing, si chiar in incasarea banilor de la clienti. Calitati pe care romanii le au la superlativ.
"De la stadiul traditional de a doua armata a tarii, CFR a ajuns o ruina"
- Sunteti unul dintre cei mai avizati martori ai evolutiei (sau involutiei) industriei nationale de dupa 1990. Care vi se pare cea mai mare greseala facuta de guvernele tranzitiei?
- Intarzierea privatizarilor. "Nu ne vindem tara". Respingerea adevaratilor mari industriasi de talie internationala, care nu obisnuiesc sa dea spaga, si acceptarea, in locul lor, a firmelor "second hand", capabile sa se plieze pe moravurile de la portile Orientului. As da exemplul grupului FIAT, victima unor manevre combinate guvern-sindicate. Dorind sa cumpere uzinele Tractorul si Semanatoarea, acest grup avea planuri mari pentru dezvoltarea industriei romanesti. Daca cele doua uzine erau cuplate cu New Holland, iar Autobuzul Bucuresti si Autocamioane Brasov cu IVECO, atunci erau sanse foarte mari ca si alte industrii sa fie cuplate cu FIAT, si poate, de ce nu? multi romani nu mai trebuiau sa-si paraseasca glia stramoseasca pentru a-si cauta o paine mai buna in lungul si in latul Europei sau Dumnezeu stie unde in lume. O alta catastrofa s-a petrecut la caile ferate. De la stadiul traditional de a doua armata a tarii, CFR a ajuns o ruina. Ce bine era daca, prin anii nouazeci, guvernantii romani, in loc sa distruga calea ferata, organizau transportul tuturor TIR-urilor de la o granita la alta a tarii pe vagoane platforma, asa cum se face in Austria si in alte parti ale Europei! Drumurile nu erau distruse, se reducea densitatea de mijloace de transport pe soselele, si asa neincapatoare, ale Romaniei, se realizau venituri, se pastrau locurile de munca in calea ferata, se mentinea un sistem disciplinat, se cumparau vagoane de la fabricile romanesti de vagoane (ramanea viabila si acea industrie), si multe alte lucruri bune se faceau pentru tara.
- In urma cu patru ani, chiar in aceasta pagina a revistei noastre, spuneati ca, in ciuda tuturor distrugerilor, fata Romaniei se va schimba in scurt timp. Considerati ca vi s-a implinit profetia?
- Da. Spuneam ca Romania trece intr-o etapa de dezvoltare accelerata, fapt vizibil azi peste tot. A inceput sa se invioreze, cu toate demolarile facute de cei ce nu au suflet pentru acest neam, ci au suflet doar pentru ei insisi. Nivelul de trai nu s-a imbunatatit datorita guvernantilor ultimilor 18 ani. Acest nivel de trai s-a imbunatatit datorita darului antreprenorial al romanilor. Acest dar a facut ca tara sa se miste, padurea sa nu fie omorata de copacii morti in ea. Sigur, nivelul de trai nu a crescut uniform, de fapt prin asta se deosebeste capitalismul de socialism. Oamenii nu sunt egali. Se putea, totusi, sa se faca mai mult, mai ales in domeniul intreprinderilor mici si mijlocii. Aceasta chiar depindea de guvernare. Guvernul ar putea interveni chiar si acum, prin anumite relaxari fiscale, prin incurajarea celor ce fac exporturi, prin ajutorarea firmelor care creeaza noi locuri de munca etc. Trezoreria tarii devine puternica atunci cand oamenii realizeaza venituri din productie.
"Nu terfeli numele de copil al lui Dumnezeu"
- Odata cu intentia nobila de a contribui la salvarea industriei romanesti, ati importat de peste Ocean si conceptul de "om de afaceri crestin". Chiar poti sa fii in Romania om de afaceri corect, crestin, "bineplacut" Celui de Sus?
- E posibil, dar e foarte greu in conditiile de astazi, cand economia lumii e in cadere si majoritatea face orice compromis ca sa reziste in afaceri. Totusi, comportamentul crestin in business este calea sigura de a reinvia industria romaneasca. In Biblie se spune clar: "Nu poti sluji la doi stapani, si lui Dumnezeu, si lui Mamona". Daca nu te invingi pe tine insuti si nu devii omul care sa fie dedicat afacerii in curatie de inima, respect si iubire pentru semeni si Dumnezeu, vei fi om de afaceri, dar nu vei fi crestin. Daca vrei sa fii crestin si vrei sa fii si om de afaceri, trebuie sa lupti in permanenta si sa fii transparent in tot ce intreprinzi. Sa veghezi, sa veghezi, sa veghezi, sa nu terfelesti numele de copil al lui Dumnezeu. Si prin asta cred ca am spus foarte mult. Am avut multe situatii in care puteam sa-mi vand sufletul pentru diverse avantaje, dar multumesc bunului Dumnezeu care m-a ajutat sa rezist tentatiei de a obtine favoruri pe cai incorecte! Stiu, am pierdut mult, dar sunt multumit unde sunt si ce am realizat.
- Care este prima responsabilitate a unui om de afaceri crestin?
- Ca oameni de afaceri sau profesionisti crestini, noi credem ca prima noastra responsabilitate este fata de bunul Dumnezeu, iar apoi fata de clienti, angajati si actionari, fata de copii, mame si tati, precum si fata de toti cei ce folosesc produsele si serviciile noastre. In intampinarea nevoilor lor, noi facem tot ce putem pentru a exista cea mai inalta calitate. Cererile clientilor trebuie sa fie indeplinite prompt si precis. Angajatii, furnizorii si distribuitorii nostri trebuie sa aiba oportunitatea de a realiza un castig cinstit, demn si multumitor. Suntem responsabili fata de angajatii nostri pretutindeni in lume. Ei trebuie sa aiba sentimentul sigurantei serviciului lor. Salariul trebuie sa fie corect si adecvat, iar conditiile de munca, in ordine si in siguranta. Angajatii trebuie sa se simta liberi in a face sugestii si plangeri.
- Cum priveste un om de afaceri crestin relatiile cu comunitatea in care traieste?
- Suntem responsabili fata de comunitatile in care traim si muncim, cat si fata de toata lumea, in ce priveste conservarea conditiilor de mediu si viata. Vrem sa fim cetateni buni - sa sprijinim lucrarile bune, cum sunt actiunile de caritate; sa achitam si suportam impartirea corecta a impozitelor noastre. Asociatiile pe care le-am creat in America si Romania (Asociatia "Worldwide Romanian Christian Businessmen Fellowship" si Asociatia "Christian Businessmen and Proffesionals") au ca scop promovarea valorilor moral crestine in afaceri si societate.
"Societatea romaneasca s-a asezat, s-a inteleptit fata de anii '90"
- Intr-o lume aflata in goana dupa rezolvarea intereselor ei egoiste, dvs. veniti cu ramura de maslin a pacii sociale, a transparentei si prieteniei cu Fiscul. Ce sanse aveti sa reusiti?
- Avem mari sanse. Societatea romaneasca s-a asezat, s-a inteleptit fata de anii '90. Dorinta noastra este sa dam membrilor nostri exemple de experiente educationale si profesionale, pentru ca acestia sa-si dezvolte abilitatile de lideri. Ne propunem sa contribuim la cresterea disciplinei crestine in afaceri. Da, suntem prieteni cu Fiscul, pentru ca ne platim toate taxele la timp, lucram la vedere, ne temem de pedeapsa divina cand gresim.
- Sunt oamenii de afaceri crestini mai putin corupti decat ceilalti?
- Practic, printre credinciosi n-ar trebui sa existe corupti. Oricum, coruptia se regaseste mai mult in mediul politic decat in business. Noi promovam camaraderia. Prin camaraderie (fellowship) incercam sa determinam generatiile de azi si cele viitoare sa-si revitalizeze viata printr-o aspiratie hranita de credinta in Domnul Iisus Christos. Numai in acest mod vor fi reduse fraudele fiscale si va creste economia, pentru ca acesti oameni se vor lasa condusi in afacerile lor pe principiile elaborate de Cartea vietii, Biblia, si astfel se va elimina coruptia, iar succesul va reduce saracia lumii.
D-lui Florian Peretz ii puteti scrie la e-mail: fperetz@flash.net