Realitatea prezentata in scrisoarea "Scoala romaneasca incotro" este un fapt pe care il resimtim cu totii, parinti si copii deopotriva. Ca parinte, ca mama a doi copii care au urmat fiecare cate un sistem de invatamant distinct, am putut observa diferentele in felul de a fi al lor, cand urmeaza un sistem educativ sau altul. Datorita unor situatii de viata, unul dintre copii a urmat scoala in sistemul traditional de stat, iar celalalt a urmat un sistem alternativ de invatamant, insa tot in cadrul sistemului de stat. Diferentele intre ei, in comportamentul lor, au inceput sa se faca devreme simtite. Cel care urma sistemul alternativ se ducea cu placere la scoala, se intorcea cu mai multa buna dispozitie si disponibilitate de a continua sa invete si acasa si sa-si faca lectiile, decat celalalt. Urmau aceeasi materie, insa ea era esalonata si ordonata diferit.
Cel care urma sistemul alternativ isi exersa des indemanarea si creativitatea, pentru ca existau mai multe ore de lucru manual, de desen, de pictura, de muzica. Incepuse sa se familiarizeze cu doua limbi straine chiar din clasa I, prin jocuri si cantece frumoase. Iarasi o diferenta pe care am observat-o au fost serbarile anuale numeroase, care socializau copiii si ii apropiau pe parinti. Bucuria si cheful de scoala il faceau pe baiatul care urma sistemul alternativ receptiv la lume, interesat spontan de lectura, interes pe care baiatul celalalt, deseori plictisit si impovarat cu multe lectii prezentate anost, il pierduse, simtind nevoia unor stimuli mai "intensi" si mai "atractivi", precum calculatorul si emisiunile televizorului. Mi-am pus intrebarea, observand toate acestea, ce stimuleaza in copil obiceiurile bune, pentru a deveni mai tarziu un sprijin real siesi si societatii unde traieste. Instinctiv (nu am prea multe cunostinte de pedagogie), mi-as dori mai multe scoli si gradinite care sa promoveze sisteme alternative educationale. Sunt sigura ca exista si explicatii pedagogice care pot fi un sprijin pentru parinti atunci cand se hotarasc sa decida pentru un sistem de invatamant sau altul. Poate ca niste educatori din sistemul alternativ vor dori sa descrie in revista, pe scurt, elementele principale ale pedagogiei lor, pentru ca parintii si toti ceilalti interesati sa inteleaga mai multe din sistemul educativ pe care acestia le promoveaza.
Este minunata initiativa "Formulei AS" de a aduce in dezbatere o tema interesanta, incitanta si, totodata, atat de necesara vremurilor prezente: tema educatiei copiilor si a invatamantului romanesc.
MAGDALENA NICOLAE