Iata un titlu foarte atractios, gasit de Eva Sarbu pentru scenariul semnat de ea si incredintat, spre a deveni film, regizorului Nicolae Margineanu. Ce-i drept, pe generic sta scris "dupa un scenariu de Eva Sarbu" - precizare care ne lasa sa intelegem ca filmul nu urmeaza cu exactitate firul narativ al scenariului. Oricum, dupa parerea mea, orice scenariu intrat "pe mana" unui regizor de calibrul lui Nicolae Margineanu nu are decat de castigat!
Pentru mai tinerii nostri cititori, sa reamintim faptul ca, in urma cu mai bine de trei decenii, in cinematografia romaneasca aveau sa se afirme cateva mari valori, cineasti de remarcabila forta precum Dan Pita, Mircea Veroiu, Alexandru Tatos, Mircea Danieliuc. Stralucit operator la inceput de cariera, Nicolae Margineanu i s-a alaturat acestui "esalon" de regizori, castigand chiar cu primul sau film -"Un om in loden" - premiul "Opera Prima", si apoi semnand, in 1981, un film superb, despre "pictorul anemonelor" - Stefan Luchian. Realizat dupa un scenariu de Nicolae Margineanu si Iosif Naghiu, filmul va fi rasplatit cu premii, atat in tara, cat si in strainatate. Tot multipremiat va fi si filmul "Padureanca", realizat in 1986, dupa un scenariu de Augustin Buzura, care s-a inspirat, la randul lui, din nuvela omonima a lui Ioan Slavici. Un film plin de sensibilitate inchinat prieteniei dintre Ion Creanga si Mihai Eminescu, a fost "Un bulgare de huma" (1989), in care Dorel Visan, Adrian Pintea si Maria Ploae creau roluri memorabile. Dintre creatiile lui Margineanu de dupa Revolutie, as mentiona multipremiatul "Undeva in Est", ca si filmul "Priveste inainte cu manie" (1992), multipremiat si el, cu Remus Margineanu in rolul principal, intr-o creatie de zile mari. Un film valoros a fost si "Binecuvantata fii, inchisoare" - dupa romanul cu acelasi titlu semnat de Nicole Valery Grossu. Beneficiind de superba imagine realizata de Doru Mitran, cat si de interpretarea unor actrite de prima mana - Maria Ploae, Dorina Lazar, Emilia Dobrin, acest film zguduitor, care descrie infernul din inchisorile staliniste a fost incununat la Montreal, in 2003, cu "Premiul juriului pentru cea mai buna contributie artistica", precum si cu "Mentiunea speciala a Juriului ecumenic".
Cu acest nou film al sau, "Logodnicii din America", Nicolae Margineanu "ataca" spinoasa problema a "turnatorilor", a "securistilor dovediti" - vinovati de distrugerea unor destine, prin faptele comise - ori "doar" prin "intentii, neduse pana la capat". Cred ca principala calitate a filmului sta in faptul ca "tabloul" infatisat, conflictul dintre "vinovati" si "nevinovati" nu este vazut in alb-negru, asa cum ne-a obisnuit mass-media. Viziunea lui Margineanu asupra dramelor petrecute in film este mult mai aproape de viata reala. Personajele sale nu sunt impartite in doua categorii, pe de-o parte criminali si pe de-alta victimele inocente. Relatiile dintre "turnatori" si "turnati" se intretes, pacatele lor, reciproce, sunt dezvaluite in gura mare ori doar insinuate. In acest valmasag de iubire, tradare, ura, tandrete, lasitate, inocenta si naivitate, de respingator si emotionant, personajele se sucesc, se framanta, se infrunta, manate de sentimente contradictorii ce izbucnesc catre final intr-o eruptie in care adevarul iese la iveala, dar fara a face victime. Resemnarea si lasitatea se aseaza domol, la locul lor. Pana la urma - nimeni nu e vinovat pe de-a-ntregul! Nici macar "turnatoarea" autentica, dovedita cu documente, nu se simte culpabila! "Eu am vrut binele tuturor, am vrut sa fim fericiti cu totii!", sustine ea, asa cum sustin, zambind cu inocenta in fata camerelor de luat vederi ale televiziunilor, mai toti cei dovediti de "judecatorii" de la CNSAS! In fata unei astfel de "provocari", Margineanu a reactionat excelent: si-a ales actori de prima marime, in stare sa sugereze in nuante infime starile de care pomeneam: Maria Ploae, Marcel Iures, Horatiu Malaele. Buni sunt si ceilalti, Monica Ghiuta si Tamara Cretulescu. Excelenti debutantii: Andrei Runcanu si Oana Maria Margineanu, in rolul tinerilor nauciti de aflarea unor teribile adevaruri.
...Am insirat aici doar o parte dintre meritele filmului "Logodnicii din America". N-am analizat modul in care Margineanu isi construieste situatiile - asa numita "strategie narativa" - pentru a atinge punctul de maxima tensiune. Si nici despre forta sugestiva a finalului nu voi spune mai multe. Doresc, in schimb, sa-mi exprim nedumerirea pricinuita de modul in care unii critici de film au atacat aceasta ultima realizare a lui Margineanu, supunandu-l unui "linsaj mediatic" inexplicabil, dur si nenuantat, semanand mai degraba cu un program de lichidare destinat "generatiei expirate". Desigur, filmul lui Margineanu trebuie supus analizelor critice; "Logodnicii" au si cusururi. Desigur, criticii sunt liberi sa-si exprime si unele dezamagiri. Dar modul in care Nicolae Margineanu (si ultimul sau film) a fost "atacat" intr-o emisiune difuzata pe canalul "Cultural" al TVR, numai de cultura nu tine! Si, in nici un caz, de bun simt.
P.S. De la o vreme, vedetismul realizatoarelor de pe postul national obtureaza subiectele. Modestia le-ar prinde mai bine. Si, mai ales, profesionalismul.