Festivalul International de Film Anonimul

Delia Hanzelik
Luminile sarbatorii s-au stins si Festivalul de film "Anonimul" se retrage la o binemeritata odihna. Visul unei nopti de vara a trecut. Sase zile petrecute in raiul verde din Delta, transformate intr-un regal cinematografic, pe care am incercat sa-l analizam in cateva interviuri.

- Cu reportofonul printre membrii romani ai juriului -


Alex. Leo Serban - selectionerul festivalului

- Postura de selectioner al festivalului implica o uriasa raspundere. Reactiile publicului au confirmat alegerile facute?

- Eu merg, desigur, pe ceea ce imi place mie, in primul rand, numai ca, din fericire, am gusturi foarte eclectice. Cel mai mult m-a interesat sa aduc cineasti foarte diferiti unul de altul si filme foarte diferite care sa-i reprezinte. Mergand pe aceasta idee, am sperat ca fiecare din aceste filme va gasi un public al lui. Eu nu mai cred ca exista un singur public, ci publicuri. Fiecare vrea altceva, vibreaza la altceva. Cam asta a fost pariul. Decat un consens caldut, e preferabil sa vezi reactii opuse. Personal, am preferat sa aduc la festival filme care nu s-au mai vazut in Romania in rastimp de un an. Se creeaza astfel un gen de exclusivitate. Am cautat sa surprind o cat mai buna panorama internationala si sa fie filme cat mai variate.

- Cum a apreciat juriul selectia dvs.?

- Ecouri si dezbateri pe marginea filmelor s-au iscat spontan. Era si firesc sa se intample asa intre critici. Mi-a parut foarte bine cand presedinta juriului mi-a spus dupa primele trei filme, care toate aveau in centru familia, ca nici unul nu a semanat cu celalalt. Vorbeau de probleme de familie, dar erau privite foarte diferit. Filme atat de diferite care graviteaza in jurul acestui subiect. M-am bucurat mult ca au fost atat de bine primite.


Irina Margareta Nistor - critic de film

- Ce v-a placut in mod special, anul acesta, la festival?


- Festivalul Anonimul, fata de alte festivaluri, este special. Este un festival cu de toate. Ai si filme si o excursie pe canale si o superba cina pe malul marii. Ai parte de multa conversatie si intalniri. Practic, reusesti sa-ti faci prieteni, ceea ce e un lucru mare, indiferent ca e vorba de prieteni de aici sau din strainatate. Apoi sunt concertele, foarte bune. Nightlosers cu muzica lor atat de originala si antrenanta, sau cvartetul Nova, care canta muzica clasica. E surprinzator, pe o arie atat de restransa, sa gasesti per total atat de multe lucruri. La toate acestea se adauga intalnirea cu un public larg la cinematograful in aer liber din camping. Am constatat cu bucurie ca este un public educat, in sensul ca stie cinema, stie ce sa intrebe, stie cum sa reactioneze. E un fel de a lua si pulsul cinefilului, ceea ce altfel e destul de greu. Aici e un public mult mai variat, din toate mediile, din toata tara, care isi organizeaza vacanta si in functie de festival, ceea ce este magulitor pentru organizatori, in primul rand.

- Vi se pare ca a fost mai reusita selectia anul acesta?

- Mi se pare o speculatie sa spui ca o editie a festivalului a fost mai reusita sau mai putin reusita. Oricum, este o selectie subiectiva. Filmele au participat si la alte festivaluri si unele au fost premiate. Cred ca mi-as fi dorit sa vad un film care sa nu fi fost in nici un festival si sa-l descoperim aici. Exista asemenea filme, dar sunt complicat de gasit si de adus. Asta mi-ar placea foarte tare: o cautare de filme rare. Despre care sa nu stii nimic si descoperindu-le, sa ai o mare surpriza placuta. De exemplu, imi aduc aminte, cand am fost pentru prima data la festival la Stockolm, a venit un film despre care nimeni nu stia nimic, marea majoritate a celor prezenti nici nu s-au dus sa-l vada, dar tocmai el a luat premiul si era un... Tarantino. Asta astept sa vad si aici.


Hanno Hofer - autor si regizor de scurtmetraj

- Cum s-au prezentat scurtmetrajele in concurs?

- Pentru mine a fost pentru prima data cand am ajuns la festivalul Anonimul. Fiind in juriu la sectiunea de scurtmetraje fictiune nu am putut vedea prea multe filme de lungmetraj sau documentare, pentru ca au rulat in paralel in celelalte cinematografe. Scurtmetrajele au fost, insa, foarte diversificate si au incercat sa acopere cat mai multe zone geografice. Multe filme bune, foarte diferite ca stil, ca abordare, inchegate. Per total, mi-a placut selectia.

- Ce filme s-au remarcat? A fost grea alegerea premiantilor?

- Jurizarea nu mi s-a parut foarte dificila, spre norocul tuturor. Putea fi si dificil, dar s-a intamplat ca filmele premiate sa fie alese aproape in unanimitate de catre cei trei membri ai juriului. Au fost cateva filme care mi-au placut mult. De exemplu, un film japonez, scurt de doar patru-cinci minute, genial, ca un haiku. (n.r. Cotul lui Kiyumi, genunchiul lui Sayuru, Regia: Satoru Sugita, Japonia).

- Ce sanse au scurtmetrajele in competitia cu televiziunea?

- Pai scurtmetrajele tocmai la televiziuni au sanse. Filmul scurt este un format bun pentru televiziune; e cumparat mai usor, acesta este avantajul. In Romania, insa, nu se dau bani pentru scurtmetraje, televiziunile nu cumpara. De cele mai multe ori, prefera sa ceara filme scurte, dar sa nu le plateasca sau sa plateasca simbolic. Deci, la noi mai avem de asteptat pana sa fie cumparate si difuzate scurtmetrajele la un nivel comparabil cu strainatatea.

- Un ultim cuvant despre festival...

- Mi-a placut mult. Poate ca cel mai bun lucru al festivalului e ca se selecteaza publicul si prin distanta. Aici vin chiar numai oameni care stiu despre ce e vorba, oameni pasionati de film. Mi-a placut ca au venit si foarte multi localnici sa vada filmele, unii chiar comentau pe drum spre casa. Campingul este o idee foarte buna. E o zona mai populara, mai populata. Acolo e adevaratul public de festival, cu foarte multi tineri. Si e imbucurator sa constati ca sunt atat de multi cei care nu au comoditatea de a se deplasa pana la Sfantu Gheorghe pentru film.

- Vei veni la festival si anul viitor?

- Organizatorii mi-au reinnoit deja invitatia de a concerta la festival cu trupa Nightlosers. Vom merge, sigur.




Premiile Festivalului International de Film Anonimul

• Trofeul Festivalului: "California Dreamin`" (Nesfarsit), regia Cristian Nemescu, Romania. (Motivatie: Pentru reusita exceptionala, inclusiv interpretativa, cu o mentionare speciala a actorilor Ion Sapdaru si Razvan Vasilescu)

• Premiul pentru regie: Andrey Zvyagintsev, pentru filmul "Exilul", Rusia. (Motivatie: Pentru viziunea cinematografica uimitoare)

• Premiul pentru imagine: Mikhail Krichman, pentru "Exilul", regia Andrey Zvyagintsev, Rusia. (Motivatie: Pentru frumusetea complesitoare a imaginii).

• Premiul special al Juriului: Hannah Herzsprung, pentru interpretarea din filmul "Patru minute", regia Chris Kraus, Germania. (Motivatie: Pentru interpretarea unui rol extrem de solicitant).

• Premiul special al Juriului: Elio Germano pentru interpretarea din filmul "Fratele meu e singur la parinti", regia Daniele Luchetti, Italia. (Motivatie: Pentru interpretarea unui rol complex si crearea unui personaj fermecator).

• Premiul publicului: "California Dreamin`" (Nesfarsit), regia Cristian Nemescu, Romania.


Sectiunea scurtmetraj de fictiune

• Premiul pentru cel mai bun scurtmetraj de fictiune: "Before The Wind Blows", regia Samer Najari, Canada. (Motivatie: Pentru demonetizarea ideii de kamikaze de-a lungul timpului si grotescul manipularii unei situatii tragice)


• Premiul special Ovidiu Bose Pastina: "Tricoul/The T-Shirt", regia Hossein Martin Fazeli, Cehia. (Motivatie: Pentru un film despre intoleranta si consecintele ei mortale, facut cu eficienta, concizie si chiar... umor.)

• Premiul special al Juriului: "Lectia de box", regia Alexandru Mavrodineanu, Romania. (Motivatie: Pentru ambiguitatea si emotia cu care filmul ne ofera mai multe lectii de viata, in care forta si fragilitatea se intalnesc permanent in ring).

• Premiul publicului: "Save The World", regia David-Cassals Roma, Italia.



Sectiunea scurtmetraj de animatie

• Premiul pentru cel mai bun scurtmetraj de animatie: "Tyger", regia Guilherme Marcondes, Brazilia. (Motivatie: Pentru imbinarea ingenioasa a diferitelor tehnici de animatie, inclusiv a celei cu marionete, si, de asemenea, pentru povestea lirica, nuantata de realism magic, de metamorfoze imaginative si de folosirea inspirata a muzicii)