Analiza politica a lunii Iunie - Tia Serbanescu

Horia Turcanu
Tia Serbanescu . "Singurul scop al guvernului Tariceanu este supravietuirea pentru un timp cat mai lung la guvernare. Ar fi in stare sa faca orice pentru asta".

"Programul liberal a fost compromis,
iar agenda guvernamentala este dictata de Psd"


- Dupa sase luni de la intrarea in Europa, parlamentul Romaniei a intrat in vacanta. Are nota de trecere sau se pregateste, la toamna, de corigenta?
- Cortina a coborat peste scena politica, spectacolul a fost suspendat. Din nefericire, aceasta sesiune parlamentara, prima dupa integrarea Romaniei in Ue, va ramane in istorie ca o ciudatenie, din cauza demersului parlamentar de suspendare a presedintelui si a referendumului pe aceasta tema, ceea ce nu este deloc un lucru obisnuit. Consecintele acestui demers au fost adancirea rupturii intre diferitele institutii ale statului: intre presedinte si Parlament, intre Curtea Constitutionala si Parlament, intre partide, intre guvern si presedintie. Asistam la o pulverizare a mecanismului democratic. O foarte succinta trecere in revista a consecintelor acestui demers parlamentar: destramarea Aliantei, schimbarea configuratiei politice a guvernarii, o noua majoritate, ascunsa, in Parlament, condusa de Psd si, in consecinta, modificarea culorii politice a guvernarii, care se pretinde de centru dreapta, dar in realitate opereaza in spiritul stangii. Programul liberal a fost compromis, iar agenda guvernamentala este dictata de Psd. Aceasta situatie anuleaza prioritatile naturale ale tarii dupa integrare, compromite alternativa de centru dreapta la guvernare si ofera Psd posibilitatea de a guverna din umbra, fara a-si asuma nici un risc, ba mai mult, pe responsabilitatea guvernantilor-marioneta. Sub amenintarea motiunilor parlamentare, Psd isi promoveaza in acest moment propriile masuri sociale, pe care sub guvernarea lor n-au indraznit sa le propuna, stiind ca nu pot fi sustinute economic. Ma refer la legea pensiilor, la subventiile pentru agricultura care vor intra in vigoare, despre care nu stim daca bugetul le poate suporta si nu stim ce consecinte vor avea in viitor.
- Un prim-ministru liberal, aplicand cu entuziasm masuri populiste. Ce se intampla cu Tariceanu?
- Singurul scop al guvernului Tariceanu este supravietuirea pentru un timp cat mai lung la guvernare. Ar fi in stare sa faca orice pentru asta. Inclusiv sa destabilizeze bugetul prin masuri populiste, menite sa le mai spele putin imaginea. Sunt 6 milioane de pensionari care, cu adevarat, au pensii foarte mici, dar cresterea pensiilor trebuie facuta gradat, in urma unor calcule. Cand Psd a propus o crestere substantiala - stiind foarte bine ca nu e posibila o asemenea crestere -, Tariceanu a declarat ca aceasta masura ar arunca in aer economia romaneasca, lucru sustinut si de alti ministri liberali. Sub amenintarea motiunii de cenzura, Tariceanu s-a razgandit insa, si acum declara ca economia permite acest lucru. Pe aceeasi linie a masurilor anti-liberale se inscrie si anuntul cresterii contributiei la asigurarile sociale ale celor care au salarii mai mari, ceea ce ne aminteste de ideile lui Ion Iliescu despre impozitarea progresiva. Este o abdicare grava de la ideile liberale, care prevad impozitarea pe consum si nu pe munca, si o lovitura data clasei medii romanesti, adica exact acelor romani pe care liberalul Tariceanu pretinde ca-i reprezinta. Trebuiau crescute pensiile, in loc sa stearga datoriile la stat ale unor intreprinderi - alta masura anti-liberala, in loc sa cheltuiasca pe referendum. Sunt compromisuri grave, pe care Tariceanu le face sub presiunea Psd, numai pentru a ramane la putere inca putin. Inca o dovada ca nu interesul tarii primeaza, nici macar acela al propriului partid, ci numai protectia afacerilor grupului pe care-l reprezinta. Probabil ca si cota unica de impozitare, marele castig pe care l-a avut aceasta guvernare, se va prabusi in curand, sub presiunile stangii, care de fapt isi impune propriul program sub umbrela liberala.
"Ultimele sondaje indica faptul ca 70% dintre cetateni considera guvernul Tariceanu foarte slab si ca ar trebui sa plece de la guvernare"
Revenind la activitatea Parlamentului, sesiunea parlamentara s-a incheiat asa cum ne asteptam, adica tot ceea ce n-au facut in sase luni din motive de suspendare a presedintelui au lasat pe ultima zi, cand au votat pe banda rulanta vreo 90 de legi, una la doua minute. O dovada de neseriozitate si de amatorism sinistru. Parlamentul nu s-a ridicat la inaltimea asteptarilor, nu a inteles rolul sau intr-o tara europeana, un Parlament dezamagitor, lipsit de viziune, centrat pe interese marunte si caruia nu-i pasa de tara. Cat despre guvern, dezamagirea este la fel de mare. Ultimele sondaje indica faptul ca 70% dintre cetateni considera guvernul Tariceanu 2 foarte slab si ca ar trebui sa plece de la guvernare. Mai mult de jumatate dintre respondenti au fost incapabili sa numeasca cel mai bun ministru al guvernului, in timp ce pentru titlul de "cel mai slab ministru" a fost o adevarata batalie. Concurenta mare intre d-l Chiuariu de la justitie, d-l Cioroianu de la externe si Adomnitei de la invatamant. Un guvern in care incompetenta, improvizatia, lipsa unei directii clare sunt vizibile, din nefericire, si din exteriorul tarii. Gestul incalificabil al d-lui Chiuariu de a cere printr-o scrisoare oficiala scoaterea unui paragraf din raportul Comisiei Europene, in care se aduceau elogii Dna, numai pentru ca Dna este legat de numele dnei Macovei, spune totul despre calitatea acestui ministru. Laudele erau pana la urma la adresa tarii si a acestui minister si nu mai conta faptul ca nu el, ci d-na Macovei avea un merit. Dar gestul lui este explicabil, daca ne gandim la felul in care seful sau, d-l Tariceanu, a conditionat ramanerea Pd la guvernare, de plecarea d-nei Macovei, declarand apoi ca ii este rusine ca a fost coleg cu ea. Aceasta, in timp ce la Bruxelles era apreciata ca cel mai bun ministru roman si un model pentru cum trebuie facuta reforma justitiei intr-o tara. Ca o paranteza, d-na Macovei a acceptat postul de consilier pe probleme anticoruptie al premierului Macedoniei, o tara care doreste intrarea in Ue, dovada a competentei sale. Ca sa revenim la Chiuariu, gestul sau de a interveni la Bruxelles, pentru a fi retrase laudele la adresa propriei sale tari, indica inconstienta si cinismul cu care este nesocotit interesul general. De altfel, cred ca astfel poate fi caracterizat intregul guvern: un amestec de inconstienta si incompetenta senina si fara griji. Ministrii acestui guvern fac valuri. As remarca, astfel, seninatatea cu care ministrul transporturilor, d-l Orban, schimba totul in minister, ignorand adevaratele prioritati, crezand ca astfel poate fi confundat cu un ministru competent si sacrificand continuitatea anumitor proiecte absolut necesare. La fel, as remarca prestatia induiosatoare, daca n-ar fi lamentabila pentru imaginea externa a tarii, a domnului Cioroianu, un ministru de externe fara anvergura, fara vocatie, fara viziune. D-l Cioroianu pare sa faca totul ca sa confirme indoielile presedintelui Basescu in privinta competentelor sale. Nu mai vorbim despre gafe cum este aceea de a confunda Georgia cu Azerbaidjanul, la o intalnire internationala, sau despre figura penibila pe care a facut-o in cabinetul secretarului de stat american Condolezza Rice. Si mai grav este ca in acest moment, cand Romania ar avea nevoie de o reprezentare internationala la cel mai inalt nivel, de o vizibilitate maxima, noi pur si simplu nu avem... ambasadori! Nici in Sua, nici in cele mai importante capitale europene. Aceasta este, de fapt, consecinta luptelor interne, a degringoladei, a rupturii despre care vorbeam mai devreme intre diversele institutii. Este consecinta unui mediu politic intern pulverizat si contradictoriu, care nu reuseste sa se coaguleze si care transmite in exterior imaginea unei tari aflate in criza politica interna. Romania, care ar fi trebuit sa fie o printesa abia intrata in cercul lumii civilizate, care arata tot ce poate, da impresia unei cenusarese pline de probleme.
- Emotie la caderea cortinei: vicepremierul Marko Bela si-a anuntat demisia. Ce inseamna acest lucru?
- Nimeni nu stie cu ce s-a ocupat d-l Marko Bela in toti acesti ani de cand se afla la guvernare. Nu s-a implicat in nimic. Postul sau, mai curand onorific, a fost foarte potrivit ca sa-i asigure d-lui Marko Bela o imunitate in fata justitiei, o pozitie din care sa protejeze interesele de afaceri ale liderilor Udmr si din care sa se planga, ba la Budapesta, ba la Bruxelles, de obraznicia justitiei romane, care are indrazneala sa mai cerceteze pe ici, pe colo, cate un ministru Udmr, acuzat de fapte grave. El a practicat un santaj dezgustator, inclusiv pentru minoritatea maghiara, care pentru prima data incepe sa inteleaga cu cine are de-a face si care, tot pentru prima data, nu a mai votat, la referendum, asa cum i-au dictat liderii sai. Postul d-lui Marko Bela era oricum inutil, pentru ca indatoririle sale erau indeplinite in mod informal de d-l Hrebenciuc, asa ca retragerea sa este binevenita. Poate sa se ocupe de partidul sau care, pentru prima data in istoria sondajelor, a coborat sub pragul electoral de 5%, riscand sa nu mai intre in Parlament. Timp de trei mandate la rand, politicienii Udmr nu au facut nimic altceva decat jocuri in propriile lor interese, dezamagindu-si propriul electorat in asa masura, incat acum vor plati pretul.

"Raportul de tara, o decizie politica"

- In concluzie, bilantul ultimelor 6 luni, de cand Romania este membru Ue, este mai degraba dezamagitor. Cum se explica atunci raportul de tara, care a fost unul totusi pozitiv?
- Nu trebuie sa uitam ca admiterea Romaniei in Ue acum 6 luni a fost in primul rand o decizie politica. Ue ne-a intins o mana in ciuda faptului ca Romania nu era pregatita din toate punctele de vedere. Daca nu ne-ar fi primit, Romania ar fi putut face un pas inapoi, ar fi putut renunta la ritmul reformelor si al proiectelor europene, astfel ca au gandit ca e mai bine ca Romania sa fie inauntrul Uniunii si corijata acolo unde trebuie, decat sa fie lasata pe dinafara. Au dorit mai curand o corectare in interior, decat o abandonare. In acelasi fel trebuie inteles raportul de tara, dupa primele 6 luni. Un raport incurajator, urmand aceeasi atitudine politica. Un raport de tara cu clauza de salvgardare pe justitie, de pilda, ar fi dat Romania cu un pas inapoi. Nu e mai putin adevarat ca o justitie romaneasca ne-operationala in spatiul european ar fi insemnat o problema pentru investitorii straini din Romania si, deci, indirect pentru Ue. Asadar, acest raport obiectiv, care atrage atentia asupra problemelor, fara a desfiinta totusi tara abia intrata in Ue, are menirea de a ne incuraja, de a ne face sa tinem sus standardele pe care ni le dorim. Romania ramane deci in terenul de joc pentru inca 6 luni, dupa care va urma un nou raport. Nu e cazul insa sa ne imbatam cu apa rece. E suficient sa aruncam un ochi, de pilda, spre agricultura, in care, in afara de seceta cumplita, Romania nu a reusit sa finalizeze nici un proiect european, nu a reusit sa atraga nici un ban, nimic, dar in schimb, a luat decizia de a da subventii substantiale de care nimeni nu stie de unde vor fi platite.
- Spuneati ca s-a lasat cortina peste scena politica. Vom avea deci o vara linistita?
- S-a lasat cortina peste scena politica, dar spectacolul se muta in culise si, mai precis, in teritoriu, pentru ca in toamna vor fi alegerile euro-parlamentare si toate partidele se pregatesc de campanie electorala. Asta inseamna ca nu vom avea o vara linistita, ci dimpotriva, una in care, ca in orice campanie electorala, vor iesi la iveala tot felul de lucruri. Prevad mai curand o vara incendiara, cu temperaturi inalte ale atmosferei politice romanesti. Miza este destul de mare, toti liderii politici, inclusiv Tariceanu, au anuntat bai de multime dupa modelul d-lui Basescu. Alegerile euro-parlamentare sunt un test important al electoratului, in sensul ca, votandu-se pe liste de partid, se va vedea ce pondere are fiecare partid in randul electoratului, si astfel se poate face o evaluare a alegerilor locale din primavara viitoare si a alegerilor generale de anul viitor. Dincolo de valoarea de test intern, pentru partide este important numarul de euro-parlamentari pe care-l va avea fiecare, pentru ca este o chestiune de imagine externa si de prestigiu. Asadar, cred ca ne asteapta o lunga vara fierbinte, ale carei semne se arata deja. Presedintele Basescu a iesit zilele acestea la rampa, dupa o perioada de discretie auto-impusa, in care si-a atacat principalii adversari politici, incepand cu Pnl si Udmr si terminand cu Psd, pe care ii acuza de a fi organizat o adevarata mafie politica ce paraziteaza tara si-i opreste mersul inainte. Acest demers al presedintelui cred ca face parte din campania electorala fierbinte care urmeaza in aceasta vara si ne indica temperatura la care aceasta campanie se va desfasura.