Primul lucru pe care-l remarci la Alain Girard este rasul. Un ras larg, molipsitor, un ras care vine din interior. Rade, cum se zice pe la noi, din toata inima, cu toata fiinta, cu tot corpul. E un tip luminos, care nu pare ca se ia prea in serios, dar care, atunci cand vorbeste, te pune pe ganduri. Nu are deloc acea rigiditate impenetrabila a maestrilor asiatici, care a devenit aproape un cliseu ci, dimpotriva, pare jucaus si radios. Poate pentru ca nu e un asiatic pur-sange. Este nascut in Noua Caledonie, in teritoriile franceze de dincolo de mari, dar tatal sau este francez, iar mama vietnameza, dintr-o familie care-si trage radacinile de undeva de la granita Vietnamului cu China.
Daca-l intrebi pe Alain Girard cu ce se ocupa, n-o sa-ti spuna niciodata ca este unul dintre cei mai cunoscuti terapeuti specializati in tehnici ale medicinei traditionale chineze din Franta. O sa spuna simplu, ca el doar ii ajuta pe oameni sa se descopere, in asa fel incat sa traiasca in armonie cu ei insisi, si ca acesta este marele secret pentru a ramane sanatos, mental si fizic.
Alain Girard a venit pentru prima data in Romania acum cativa ani, la invitatia Att (Asociatia de terapii transpersonale), pentru un stagiu in care urma sa-i invete cate ceva pe prietenii sai romani interesati de Dao Yin -, o tehnica a medicinei traditionale chinezesti. A crezut ca e pentru prima si ultima oara. Dar de atunci vine mereu. A invatat cateva cuvinte romanesti, are prieteni in Romania, pareri clare despre spiritul romanesc si din ce in ce mai multi pacienti. Lui Alain Girard ii plac romanii. Pentru ca, zice el, "sunt centrati in jurul inimii". Iar asta se potriveste intr-un fel anume cu ceea ce face el.
O poarta catre suflet
- "Dao Yin"! Suna exotic. Ce este Dao Yin si cat de mult se potriveste cu spiritul european?
- Dao Yin este un set de tehnici care tin de medicina traditionala chinezeasca, veche de mii de ani, tehnici care au ca scop fluidizarea energiilor care circula prin corp si echilibrarea acestora. Ati auzit, cu siguranta, despre ceea ce se numeste Qi, suflul vietii, energia vitala care ne face sa fim ceea ce suntem. Dao Yin ne invata cum sa conducem acest suflu, cum sa-l canalizam si, in acest fel, sa dobandim starea de bine. Sigur ca unui european, filosofia pe care se bazeaza aceste tehnici nu ii este la indemana, dar depinde de abordare pentru a o face inteleasa. Ceea ce eu incerc sa fac este tocmai o punte intre Orient si Occident, sa intind fire intre modelul occidental de a vedea fiinta umana si cel oriental. Deosebirea esentiala ar fi aceea ca in timp ce abordarile medicale europene trateaza fiinta umana ca pe o masinarie izolata de mediul inconjurator, medicina traditionala - nu numai chinezeasca - considera fiinta ca parte a intregului univers, conectata la tot ceea ce exista. Atunci cand apare o problema de sanatate, ea nu trateaza numai organul bolnav, ci intreaga fiinta. Si cand spun asta, nu ma refer numai la corp. Din acest punct de vedere, Dao Yin este ceea ce se numeste astazi "medicina holistica". Cat de mult se potriveste cu spiritul occidental? Este suficient sa observam raspandirea din ce in ce mai mare, in Occident, a metodelor alternative de ingrijire a sanatatii. Ceea ce a pornit acum vreo 30-40 de ani ca o moda, astazi a devenit o realitate: intoarcerea la natura, la adevarata esenta a omului, la tehnicile care se ocupa de fiinta in totalitatea ei. Mult timp, aceste tehnici au fost considerate in Occident ca unele strict corporale, ca o gimnastica, in vreme ce ele sunt cu mult mai mult decat atat. De exemplu, miscarile Dao Yin sunt legate de meridianele si de punctele de acupunctura, de o anumita simbolistica si de o anumita conceptie despre fiinta. Mult mai mult decat o gimnastica, Dao Yin este o poarta catre suflet.
- Pentru un european, pare ciudat sa tratezi o problema de natura fizica, incepand cu... sufletul.
- Nu e atat de ciudat precum pare. Intoarcerea catre natura si catre tehnicile traditionale, prezenta astazi in toata lumea, arata ca oamenii incep sa-si dea seama ca le lipseste ceva. Metaforic vorbind, societatile moderne se intorc, acum, catre suflet. Degeaba ai toate facilitatile, daca nu esti bine in interiorul tau. Si ca sa dobandesti starea de bine fizica si mentala trebuie sa iei in considerare totul. In Dao Yin, totul conteaza: ce mananci, cum te misti, cum gandesti despre tine si despre ceilalti. Idealul este sa fii in armonie cu universul, si asta nu se poate daca pierzi contactul cu tine insuti si cu restul lumii. Pe cand in societatea moderna exact asta se intampla. Tensiunea in care traim, la serviciu, acasa, ne ocupa cu totul. Aceste tensiuni permanente se transforma uneori in boala fizica.
Legume, fructe si... cele 300 de plante vindecatoare
- Ce-ar trebui sa mancam, cum ar trebui sa ne miscam, cum ar trebui sa gandim despre noi si despre ceilalti?
- Legumele si fructele ar trebui sa fie mereu cele ale sezonului, pentru a ramane in armonie cu natura. Apoi, in Orient se spune ca orice bunica trebuie sa cunoasca cele trei sute de plante cu ajutorul carora se trateaza bolile. Inainte de a recurge la medicamente, ar trebui sa cautam mai intai remedii naturale. Si miscarea! Tot universul este in miscare, ca si energiile din interiorul nostru. Daca fluxurile de energie sunt impiedicate sa curga prin corp, atunci apare boala, deci, trebuie sa ne miscam si noi. In realitate, vorbim despre o intreaga filosofie, despre un mod de a trai si de a vedea lumea, despre un mod de a fi cu noi insine. In medicina alopata ai o problema, te doare ceva, mergi la doctor si el iti da un medicament. Pacientul este pasiv. In ceea ce fac eu, pacientul este activ, devine constient de el insusi, de corp, de felul in care se raporteaza la exterior. Terapeutul il insoteste, il ghideaza, il ajuta. Un bun terapeut ii va cere pacientului sa actioneze el insusi prin miscare, sa iasa in natura, sa faca energia sa circule in interiorul sau, sa actioneze in interior - adica sa reflecteze asupra a ceea ce se petrece inlauntrul sau.
"Uneori, sursa bolii se afla in relatiile cu ceilalti"
- Exista ceva special, in ceea ce face terapeutul Alain Girard, fata de ceilalti experti in tehnici traditionale chinezesti?
- Performantele tehnice ale medicinei de azi sunt extraordinare, ca interventie la nivelul corpului, ca precizie chirurgicala si ca eficienta a medicamentelor. Sunt formidabile si nu trebuie sa renuntam la ele. Dar viziunea de ansamblu lipseste. In Occident, totul se fragmenteaza, in Orient totul se evalueaza. In Occident, daca te doare ochiul, mergi la oftalmolog, iar pe acesta nu-l mai intereseaza nimic altceva, te doare genunchiul, mergi la reumatolog, ai probleme cu ficatul, te duci la internist. In medicina traditionala, este un singur medic, acela care te vede in toate cele trei cazuri, iar acesta vede imediat legatura intre cele trei afectiuni. Va actiona asupra qi-ului, energetic si holistic. In plus, in abordarea mea personala, mai este vorba si despre istoria acestei persoane bolnave, care are o influenta enorma asupra corpului. Istoria unei persoane este istoria relatiilor ei cu ceilalti si felul in care a fost reflectata de minte si de inima sa. De multe ori, boala este o reflexie fizica a unei suferinte mentale, sufletesti, care vine din modul in care traim alaturi de ceilalti, din relatiile cu ceilalti. In medicina chineza, exista aceasta premisa: unul exista numai in raport cu ceilalti. Suntem cine suntem si datorita celorlalti si interactiunii cu ei. Asta este viata noastra. De-asta e importanta istoria personala a pacientului pentru mine, pentru ca pot gasi radacinile unei probleme in aceasta istorie.
- Cum se desfasoara o sedinta cu terapeutul Alain Girard?
- Mai intai stau de vorba cu pacientul, il ascult, il observ, il intuiesc, il simt. E un anume fel de atentie care vine din traditii foarte vechi, asiatice. Imi pot da seama de anumite traume din povestea pacientului, uneori chiar daca acesta nu le exprima. Apoi, exista un anume simbolism al corpului, care spune multe despre oameni, culoarea pielii, textura, forma ochilor si a corpului, toate sunt elemente care povestesc ceva despre om. Nu vreau sa spun ca fac lucruri paranormale, nu sunt clarvazator si nici medium, ci doar simt unele lucruri care nu sunt exprimate si pe care le folosesc apoi. Am exersat mult acest tip de intuitie (sa-i spunem) si, in plus, am invatat multe in tara mea de origine, Noua Caledonie. E o tara in care exista inca multi vindecatori, vraci, care nu sunt nimic altceva decat simpli tarani, pastratori ai unor traditii foarte vechi de vindecare, bazate pe observarea atenta a naturii, a plantelor, a fiintei umane. Bunicul meu din partea mamei era un asemenea vindecator care avea darul de a alina suferinta cu mainile si care se pricepea foarte bine la plante de leac. Acest bunic al meu m-a salvat, de fapt, chiar si pe mine. Eu am fost nascut prematur si, in plus, cu o boala foarte severa a oaselor si muschilor, in asa fel incat medicii nu mi-au dat prea multe sanse. Iar pentru cazul in care as fi supravietuit, pronosticul lor era acela ca voi ramane pitic si distrofic. Ei bine, acest bunic a procedat cum se pricepea el. Au fost ani de zile de masaj al picioarelor si de alte proceduri, astfel ca am crescut normal, ba chiar am facut sport. Ei bine, de la acest bunic am invatat mult si am mostenit un anume dar de a simti unele lucruri. Dar sa revin la sedinta de terapie. Observarea atenta a pacientului ma ajuta sa descopar blocajele energetice din corpul sau, si astfel stiu cum sa intervin, prin masaj energetic, presopunctura, acupunctura sau pe alte cai. Uneori, pacientul devine el insusi constient de ce anume a provocat o anumita afectiune si asta ajuta cel mai mult.
"Nu exista vindecare fara o comunicare profunda intre terapeut si pacient"
- Comunicarea terapeutului cu pacientul pare o chestiune esentiala, spre deosebire de practica medicala obisnuita.
- Mai mult decat comunicare, este vorba despre participare, despre afectiune, despre prezenta, despre atentie neconditionata. Pacientul simte ca nu mai e singur, ca e ghidat, insotit, si asta face parte din procesul terapeutic. Stresul, frica, tensiunea, frustrarea, alienarea, singuratatea, toate acestea se manifesta in plan fizic mai intai ca blocaje, apoi ca boli. Ceea ce fac eu, spre deosebire de medicina uzuala, este decisiv: inlatur cauzele. Medicina este pasiva, inlatura simptomele, dar nu cauzele bolii. Se refera la organ, nu la persoana. Este o medicina dezumanizata. Oamenii vin din ce in ce mai mult catre tehnicile traditionale, tocmai pentru ca ele privesc omul in ansamblul sau, si nu doar organul bolnav. Din acest punct de vedere, ele sunt mult mai umane. Unora dintre pacienti li se schimba complet viata, felul de a privi lucrurile si pe ei insisi, de a-si intelege viata si corpul. Toate aceste schimbari presupun comunicare intre terapeut si pacient. Comunicarea inseamna iesirea din singuratate, din stres, din alienare. In lumea moderna vorbim mult, dar impersonal, la mobil, prin calculator, dar nu comunicam afectiv, nu ne mai atingem. Spuneti-i unei flori pe care o aveti in ghiveci cat este de frumoasa in fiecare zi, si o sa vedeti care este puterea adevaratei comunicari. Mangaiati un caine sau o pisica si veti intelege imediat ce inseamna comunicare prin atingere si cat este de importanta. Astazi, oamenii nu se mai ating nici macar cand... danseaza.
- Ce-ar trebui sa facem ca sa avem sanse mai mari de a ramane sanatosi mental si fizic, de a atinge acea stare de bine de care vorbeati?
- In primul rand, fiti buni cu voi insiva si oferiti-va macar o ora pe zi pentru voi. Dati-va atentie, dati atentie corpului, inimii, gandurilor, simtiti-le. O ora in care sa fiti in contact cu fiinta voastra. Poti face asta oricand. Chiar si cand speli vasele. Asta va va face sa stiti mai bine cine sunteti si sa fiti in acord cu voi. E primul pas. Apoi iesiti din capcana gandurilor. Cand esti cu un prieten, fii cu el, nu te gandi la altceva. Asta inseamna prezenta. In zilele noastre, oamenii mananca uitandu-se la televizor, instrainandu-se si mai mult unii de altii, cand de fapt, acelea sunt putinele momente cand ar trebui sa fie impreuna. Cand iesi in natura, fii cu natura, fii atent. Atentia e o forma de comunicare.
- Sunteti a patra sau a cincea oara in Romania. Cum se vad romanii din perspectiva unui terapeut francez, care se ocupa de... trup si suflet?
- Imi plac romanii, pentru ca sunt expansivi, sentimentali, pentru ca sunt in multe privinte conservatori. Imi plac, pentru ca sunt cumva centrati in jurul inimii, deschisi unii fata de ceilalti si fata de mine. Imi place ca sunt mai mult impreuna decat oamenii din Occident, si poate din cauza asta, mai putin predispusi alienarii. Am vazut oameni imbratisandu-se, pur si simplu, cand se intalnesc. Sunt mai atenti unii cu altii, nu stiu cum sa spun. As fi crezut ca suntem foarte diferiti, pentru ca venim din culturi diferite, dar descopar ca, de pilda, medicina traditionala romaneasca este foarte asemanatoare cu cea chineza, prin cultul plantelor de leac, al tamaduitorilor care sunt oameni simpli si care simt natura. Asta nu mai exista in Occident, dar mai exista in Romania si asta imi place foarte mult. Pe masura ce aflu mai multe despre obiceiuri, traditii stravechi romanesti, imi dau seama cat de multe au in comun vechile sisteme de medicina traditionala de pretutindeni. Oamenii aveau un contact cu universul care acum s-a pierdut. In Romania s-a pastrat ceva si m-as bucura sa nu pierdeti asta.