Atunci cand, spre sfarsitul spectacolului, unul dintre interpreti a intrebat: "Va simtiti bine? Va place ce auziti?", din sala s-au auzit un vuiet entuziast, tropaituri si aplauze ce au contenit dupa cateva minute. Greu de crezut, dar cei ce au declansat un asemenea raspuns erau doar patru violoncelisti si un tobosar! Electrizantul concert sustinut in aer liber, la Arenele Romane, de formatia finlandeza Apocalyptica a lasat o impresie puternica asupra unui public bucurestean care in ultimul timp a avut parte de mai multe evenimente muzicale de mare calibru.
Dar cine este Apocalyptica? O trupa rock cu totul speciala, care a vandut milioane de discuri. Cel mai recent album al lor, "Amplified - A Decade of Reinventing the Cello", insemnand o trecere in revista a realizarilor formatiei in zece ani de existenta. La inceput au fost patru studenti la Academia de Muzica "Sibelius" din Helsinki, care au sustinut un concert inedit la Teatro Heavy Metal Club. Cantece ale formatiei Metallica, interpretate la patru violoncele. O incercare de week-end, pentru placerea studentilor care erau mari amatori de heavy-metal. Insa in public se afla producatorul unei mici case de discuri independente, care le-a oferit pe loc, chiar daca nu avea bani nici macar pentru studioul de inregistrari, un contract pentru acest proiect. Tineri si entuziasti, violoncelistii au imprimat atunci cand studioul era liber, noaptea sau la ore matinale, iar albumul "Apocalyptica Plays Metallica by Four Cellos" a fost pe placul casei de discuri a formatiei Metallica, Mercury, care s-a ocupat de distributia sa mondiala. Rezultatul a fost uluitor: peste un milion de discuri vandute! Au urmat alte albume, la fel de bine primite: "Inquisition Symphony", "Cult", "Reflections" si o activitate concertistica de invidiat: mai bine de 500 de concerte (majoritatea cu casa inchisa) sustinute in peste 60 de tari. "La inceput, multi critici si ziaristi spuneau despre noi ca suntem o gluma muzicala, iar acum nu stiu cum sa ne mai laude", spune Eicca Toppinen, principalul compozitor si liderul grupului. "Ne prinde bine sa auzim pareri pozitive, dar nu ne permitem sa ne culcam pe lauri, asa cum nu ne-am lasat influentati nici de cei care au ras de noi. Dupa atatea succese, mi-a fost teama ca mi se va urca la cap, insa acum nu-mi mai fac griji pentru asta. Suntem oameni normali, cu picioarele pe pamant, si asa intentionam sa ramanem."
Chiar daca Apocalyptica a devenit un nume de prim rang in heavy-metal, componentii trupei sunt in continuare atasati de muzica pe care unii din ei au studiat-o de la 5 ani. "De curand, dupa o pauza mai lunga, am ascultat din nou muzica clasica si am descoperit ca o parte din sufletul meu se afla in acea muzica. Pentru mine, nu exista o muzica mai buna, mai mareata decat cea a lui Sostakovici. O ador!", spune Toppinen, in vreme ce Perttu Kivilaakso, cel mai nou venit in trupa, se declara un fan al operetelor italienesti. "Varful carierei mele a fost atunci cand l-am acompaniat pe Luciano Pavarotti, in timpul concertului de la Helsinki. De fapt, eu sunt violoncelist solo, in cadrul Filarmonicii din Helsinki, cu un contract pe viata, iar acum ma aflu intr-o vacanta prelungita. Asta pentru ca imi place la nebunie sa explorez diferite laturi si directii muzicale, sa caut lucruri noi."
Apocalyptica a cantat si in cluburi de cateva sute de locuri, in sali de concerte, cu public select, imbracat in smoching, si in fata a mii de rockeri dezlantuiti. Au gasit o cale de mijloc intre rock si clasic. "Am reusit sa schimbam ceva in felul de a gandi al iubitorilor de muzica. Se stie prea bine ca a studia violoncelul nu este cel mai entuziast mod de a-ti trai adolescenta. Repeti zi de zi, inveti teorie muzicala, in timp ce altii de varsta ta joaca fotbal si merg la dans. Oricine se implica atat de mult in studiu e taxat drept tocilar sau ciudat si-i este foarte greu sa se integreze, sa fie acceptat intr-un grup, intr-o gasca. Noi am deschis o poteca, am aratat ca se poate face o muzica cu un spirit liber, ca se poate canta si rock si clasic in acelasi timp. Pentru studentii de la Sibelius Academy este foarte normal sa incerce si un pasaj al lui Jimi Hendrix. Exact asa a inceput si Apocalyptica, nu am planuit nimic, pur si simplu s-a intamplat."
Una este sa canti acustic, in fata unui public restrans, si alta e sa tii in priza o arena mare, astfel ca spectacolul de la Bucuresti a fost unul extrem de dinamic. Dincolo de show-ul vizual foarte bine regizat - lumini, ipostaze fotogenice ale artistilor, plete ce se rotesc in aer - Apocalyptica a avut forta de a incanta si pe plan muzical. Fara partituri, fara alte voci decat cele ale publicului, care a recunoscut si cantat piesele facute celebre de Metallica. Doar patru violoncelisti si un tobosar ce parea ca are patru maini. Finlandezii au cheltuit energie in exces - imaginati-va cum este sa alergi cu violoncelul pe scena de parca ar fi o chitara - si este aproape incredibil cum pot sustine un astfel de spectacol, seara de seara, pe parcursul turneului lor european. Imbratisarea prelunga a componentilor trupei la sfarsitul concertului a fost cat se poate de justificata: o munca de echipa, epuizanta, dusa din nou la bun sfarsit, cu brio. Concertul a fost organizat de One Event & Velvet Star.
(Fotografiile autorului)