Asa cum era de asteptat, spoturile publicitare produse de compania Rosia Montana Gold Corporation (Rmgc), sub genericul "Gabriel are grija de tine", si difuzate pe majoritatea canalelor de televiziune, au ajuns la judecata societatii civile. Nu mai putin de 14 organizatii neguvernamentale au inaintat, recent, Consiliului National al Audiovizualului (Cna), o sesizare in care sunt puse in evidenta grave incalcari ale legii publicitatii. Am solicitat avocatei Catalina Radulescu, colaboratoare a Centrului de Resurse Juridice (Crj) din Bucuresti, una dintre organizatiile protestatare, un comentariu legat de reclamele care intriga opinia publica.
- Pe ce criterii solicitati interzicerea reclamelor cu Rosia Montana?
- Am identificat mai multe caracteristici care incalca legea 148/2000 privind publicitatea. In primul rand, campania creeaza o imagine falsa asupra comunitatii din Rosia Montana. Reclamele se bazeaza pe o aparenta inselatoare de corectitudine, incercand sa induca impresia ca aceasta comunitate este afectata in intregime de poluarea istorica a zonei. Este introdusa o falsa dilema: numai Gabriel are solutia. Oare proiectele alternative de dezvoltare durabila, care in mod abuziv nu sunt admise in Rosia Montana, nu ar avea si ele o solutie? Se apeleaza la un santaj emotional, prin prezentarea unei false realitati, sumbre si lipsite de speranta.
- Rosia Montana este prezentata ca un desert minier, cu utilaje invechite si ape murdare. Ce se urmareste prin aceste secvente?
- Printre altele, se urmareste descurajarea activitatilor de turism din zona si afectarea regiunii in ansamblu, pentru a pune compania miniera in pozitia de singur competitor pentru dezvoltarea Muntilor Apuseni. Solutiile alternative de dezvoltare (pensiuni, fabrici de mobila si alimentare, partii de schi, muzee, monumente etc.), care au luat avant in ultimii trei ani pe Valea Ariesului (dar nu si la Rosia Montana, unde ceasul s-a oprit in momentul in care Frank Timis a pus piciorul acolo), sunt descurajate. Comunitatea din Rosia este denigrata, sugerandu-i-se ca nu mai poate continua viata in zona respectiva. Nu se spune nici un cuvant de faptul ca populatia va trebui sa fie stramutata, bisericile si cimitirele distruse, galeriile romane aruncate in aer etc. - obiectul spotului publicitar fiind astfel cel putin imoral.
- Reprezentantii televiziunilor spun ca ei nu se afla in culpa, deoarece legea nu interzice reclama pentru un proiect minier.
- Asa spun cei care vor sa manipuleze opinia publica. In Legea Mediului se spune ca orice persoana are dreptul la un mediu curat. Or, publicitatea pentru un proiect care nu are acordul de mediu, deci nu stim ce impact va avea asupra mediului, incalca aceasta lege. Practic, Rmgc nu face publicitate nici unui obiect material si nici unei valori morale sau sociale legitime. Pentru a avea un cat mai mare efect emotional, spoturile incearca sa atraga compasiunea publicului fata de saracia, batranetea si grija fata de viitor a unor persoane din zona. Declaratiile lor sunt vadit scoase din context - o manipulare clasica, in contradictie cu legea. Ceea ce exista pe intreg teritoriul Romaniei (batrani bolnavi, cu pensii mici, lipsiti de medicamente si de ingrijire adecvata, someri fara nici o perspectiva etc.) Gold Corporation insinueaza ca ar fi o caracteristica numai a Rosiei Montane. In plus, se sugereaza ca toti lucuitorii de acolo ar fi in aceeasi situatie - lipsiti de capacitatea de a obtine performanta, inutili, plini de boli si suferinte, numai buni de luat, cu case cu tot, pe lama buldozerului. Aceasta se numeste publicitate inselatoare, iar exploatarea nevoilor si slabiciunilor unor localnici denigreaza demnitatea umana. La aceasta operatiune nedemna contribuie televiziunile Tvr1, Tvr2, Pro Tv, Realitatea Tv, Otv, N24, Antena 3, B1 Tv si ProCinema, sustinute pana acum de Cna. Noi cerem sanctionarea atat a acestor posturi, cat si a companiei de la Rosia Montana, precum si interzicerea spoturilor respective, incepand din aceasta saptamana. Daca vom fi ignorati din nou, sesizarile noastre vor ajunge in instanta si la organizatiile internationale de protectie a drepturilor omului. Credem ca a apus vremea cand minteam poporul cu televizorul.