Mitropolia Ardealului in pericol. De vorba cu Pr. Mircea Pacurariu profesor la Facultatea de Teologie din Sibiu

Ion Longin Popescu
"Nu avem dreptul sa divizam mitropolia Ardealului, mostenirea sfanta pe care ne-a lasat-o marele nostru ierarh Andrei Saguna".

O amenintare neasteptata tulbura Postul Craciunului si nelinisteste lumea romaneasca de pretutindeni: Mitropolia Ardealului, Expresia Istorica Si Spirituala A Luptei Romanilor Transilvaneni Pentru Independenta Si Unitate Nationala, Se Afla In Pericol De Desfiintare. Creata in anul 1864 de catre marele episcop Andrei Saguna si pastorita de-a lungul vremii de mari ierarhi patrioti, ea se afla in prag de scindare, prin puciul organizat de arhiepiscopul Clujului si Feleacului, I.P.S. Bartolomeu Anania, om de cultura, dar slab cunoscator al istoriei si intereselor Transilvaniei, mai doritor de putere decat de unitate ortodoxa. Nemultumit de recenta numire in scaunul mitropolitan al Ardealului a I.P.S. Laurentiu Streza (ales legal, dupa moartea Mitropolitului Antonie Plamadeala), mai marele Clujului ortodox, secondat de I.P.S. Andrei Andreicut (cunoscut cititorilor nostri pentru acordul dat daramarii bisericilor si cimitirelor de la Rosia Montana), si alti cativa episcopi din Maramures si Oradea, a dat o veritabila lovitura de teatru, propunand sciziunea unitatii ortodoxe transilvanene, prin crearea unei asa-zise "Mitropolii a Transilvaniei Centrale, Crisanei si Maramuresului". O singura data s-a mai confruntat, in istorie, Biserica Ortodoxa, cu o scindare atat de dramatica: in tragicul an 1940, cand ocupatia Ardealului de Nord de catre Ungaria horthista a impus si divizarea Mitropoliei Ortodoxe a Ardealului. In schimb, regimul comunist, cel mai aspru prigonitor al Bisericii, n-a indraznit sa se atinga de ctitoria marelui Saguna.
Asa cum scriu intr-un protest adresat mass-mediei internationale credinciosii Parohiei Ortodoxe Romane "Nasterea Domnului" din Stuttgart, Germania, "asemenea rataciri... inrautatesc imaginea Bisericii si, in ultima instanta, a Romaniei, acum, inainte de intrarea in sanul comunitatii europene". Ce tristete ca tocmai in preajma Craciunului si a marii sarbatori a Unirii de la 1918, sa traim zile tulburi, in care Sinodul Bisericii Ortodoxe Romane se arata contaminat de metehnele politicii dambovitene, dand unda verde unor reglari de conturi intre ierarhi ce seamana izbitor cu baronii locali ai partidelor.

"Ne surprinde ca Patriarhul Teoctist,
intaistatatorul Bor, n-a respins
propunerea sciziunii"


- Parinte profesor, credinciosii romani constata cu profunda tristete ca viata Bisericii Ortodoxe incepe sa semene izbitor cu viata politica: cand nu e ales intr-o functie de conducere, un lider bisericesc (un episcop) isi face un partid (episcopat) nou. Cand s-a mai intamplat ceva similar?
- Nu s-a intamplat niciodata, in tot decursul istoriei noastre ecleziastice, ca un mitropolit nou ales si eparhia lui sa fie retrogradati, dupa interese de moment! Repet: nu cunosc un caz similar in toata istoria Bisericii Ortodoxe Romane, deoarece in proiectul schismatic al celor sapte ierarhi dispare insasi notiunea de Ardeal! Cunosc doar unul oarecum asemanator: cu cateva secole in urma, s-a petrecut in cadrul Patriarhiei Antiohiei, cand s-au creat doua patriarhii, una pentru cel ales legal, a doua pentru cel ales prin simonie (trafic de influenta). Pentru noi, ardelenii, Sibiul este un simbol al unitatii noastre spirituale, un simbol al ortodoxiei. Nu avem dreptul sa divizam mostenirea sfanta pe care ne-a lasat-o marele nostru ierarh Andrei Saguna. Suntem cu atat mai dezamagiti, cu cat propunerea de scindare a Mitropoliei vine din partea unui stralucit om de cultura - I.P.S. Bartolomeu al Clujului.
- Care este pozitia patriarhului Teoctist, ca arbitru, fata de ignobilul proiect al schismaticilor?
- Preafericitul are un singur vot, ca toti ceilalti. Vot care, din pacate, a fost dat in favoarea ratacirii celor sapte. Este cu atat mai surprinzator acest fapt, cu cat tocmai Pf Teoctist a respins o propunere oficiala venita in anul 2001, ca Arhiepiscopia Tomisului sa fie ridicata la rangul de Mitropolie. Patriarhul s-a opus acestei propuneri, motivand ca Muntenia si Dobrogea au deja un mitropolit, pe insusi Preafericirea sa (care este, dupa cum se stie, si mitropolitul celor doua provincii)! Or, ne surprinde ca Patriarhul Teoctist, intaistatatorul Bor, aplica un dublu standard fata de Mitropolia Ardealului. Si Ardealul are mitropolit, ales recent, in persoana I.P.S. Streza; atunci de ce Preafericitul n-a respins propunerea sciziunii?

"Locul imparatului de la Viena
l-au luat unii dintre noi"


- S-ar parea ca ceea ce le fac rusii romanilor in Basarabia ne facem noi singuri in Ardeal. Cine nu vede cu ochi buni unitatea romaneasca din Transilvania?
- Aceasta unitate nu a fost niciodata vazuta cu ochi buni de catre cei ce au stapanit vremelnic teritoriul romanesc. Voi da un singur exemplu: dupa constituirea Mitropoliei Ardealului in 1864, Curtea de la Viena a respins cererea lui Saguna de a permite inglobarea tuturor parohiilor romanesti din Imperiul Habsburgic (din Transilvania si Bucovina) sub umbrela Mitropoliei de la Sibiu. Imparatul Franz Iosif I a pretextat ca nu toti romanii doresc unitatea, dandu-l ca exemplu pe episcopul roman de la Cernauti, Evghenie Hacman. Acesta, in consens cu imparatul, s-a opus incercarilor lui Saguna, dorind sa fie el insusi mitropolit. Problema era ca noua mitropolie, creata la iuteala si cu draga inima pentru Hacman, nu avea minimum necesar de eparhii sufragale (subordonate). Unde sa le gasesti in ducatul Bucovinei? Asa ca l-au facut mitropolit si peste eparhiile sarbesti Zara si Catara din Croatia de azi! A rezultat o mitropolie romano-ruteano-sarba (in Bucovina avea credinciosi romani si ruteni), condusa de un sinod mitropolitan format din trei episcopi, ce se reuneau la Viena si se intelegeau intre ei... nemteste. Iata cat de diabolic stia sa lucreze Curtea imperiala, divizandu-i cu abilitate pe romani. Cam asa stau lucrurile si in Ardeal la ora actuala, cu deosebirea ca locul imparatului l-au luat unii dintre noi. In loc sa fim uniti intr-o singura mitropolie, sa sprijinim eforturile statului de a crea niste conditii mai bune de viata pentru oamenii necajiti din Ardeal, noi ne divizam pentru niste interese de moment: ca n-am fost multumiti ca a fost ales Laurentiu Streza, si nu Andrei Andreicut. Daca, Doamne fereste, s-ar crea aceasta mitropolie, consider ca ar fi o mitropolie a nemultumitilor. Daca maine, poimaine, se va alege un patriarh care nu va conveni tuturor, ce facem: infiintam doua sau mai multe patriarhii?

"Consecintele deciziei Sfantului Sinod
vin in intampinarea cercurilor iredentiste
interesate in dezbinarea Ardealului romanesc"


- Pana la urma, cei sapte episcopi puteau sa propuna orice. Intrebarea este cum a putut fi luat in serios un plan atat de scandalos? Ce se intampla cu Sfantul Sinod?
- Fiind vorba de un act de nesubordonare a celor sapte, intr-adevar, Sfantul Sinod nici n-ar fi trebuit sa ia in discutie aceasta problema. Daca, totusi, a ajuns sa formuleze propunerea de formare a unei noi mitropolii, sfidandu-se astfel canoanele si Statutul de organizare al Bisericii in vigoare azi, nu stim cum sa calificam acest act sinodal. Ca un act iresponsabil? Ca un act de lasitate? Il consideram mai degraba ca o criza de autoritate! Sinodul a cedat in fata doritorilor de titulusuri, cum ar spune Petru Maior. Aceasta trista stare de lucruri a dus deja la scaderea increderii credinciosilor in propriii lor ierarhi. De aceea, consideram ca, pentru a restabili pacea si linistea in Ardeal, se impune ca Sfantul Sinod sa reia discutia pe aceasta tema. Sa nu uite inaltii ierarhi ca motivatia canonica pentru aceasta "reorganizare" lipseste, fiind ignorat principiul teritorial. In plus, nu exista o necesitate pastoral-misionara pentru crearea proiectatei mitropolii. Inlocuirea principiului mitropolitan provincial cu formula a doua mitropolii duce nu numai la dezbinarea, ci si la disparitia efectiva a Mitropoliei Ardealului, cu urmari greu de imaginat. In fine, consecintele acestei decizii depasesc cadrul strict bisericesc, venind in intampinarea cercurilor iredentiste interesate in dezbinarea Ardealului romanesc.



Parintele Prof. Constantin Voicu
Fost decan al Facultatii de Teologie din Oradea


"Fac apel la fratii preoti din Mitropolia Ardealului
sa reziste la amenintarile de
caterisire din partea ierarhilor"


Hotararea scindarii Mitropoliei din Transilvania a fost catalogata drept "diktat". Mitropolitul Nicolae Balan a luptat impotriva Diktatului de la Viena al lui Hitler, iar noi trebuie sa luptam impotriva diktatului Inaltpreasfintitului Bartolomeu. Asa cum a fost semnat Diktatul de la Viena de catre Ioachim von Ribentropp si contele Galeazzo Ciano, asa a fost semnat si dictatul bisericesc de catre cei sapte ierarhi. Asa cum Mitropolitul Nicolae Balan spunea in Consiliul de Coroana din 30 august 1940: "protestez cu demnitate si hotarare impotriva nedreptatii ce ni se face si vom lupta cu toate mijloacele pentru inlaturarea ei", tot asa ar trebui sa lupte si clerul si credinciosii din Ardeal impotriva diktatului bisericesc.
Sa nu uitam ca ierarhii semnatari ai dezbinarii, in frunte cu Inaltpreasfintitul Bartolomeu Anania, care in timpul prigoanei comuniste a fost adapostit de Mitropolitul Nicolae Balan, sunt licentiati ai Institutului Teologic Universitar din Sibiu. Se pune intrebarea: aceasta este recunostinta lor fata de institutia care i-a scolit?. Cum respecta juramantul pe care l-au depus, ca "voi pastra si voi apara bunul nume al acestei institutii de cultura teologica"? Asa i-au invatat dascalii lor?
Fac apel la fratii preoti din Mitropolia Ardealului, care in marea lor majoritate mi-au fost studenti, sa reziste la amenintarile de caterisire din partea ierarhilor, sa apere integritatea Mitropoliei Ardealului. In conceptia ierarhilor semnatari va disparea titlul de Mitropolia Ardealului. Pe acest considerent, ma intreb: sunt, oare, alte interese sa se dezbine unitatea religioasa si chiar nationala din Ardeal?
Puteti trimite opiniile dvs. la e-mail: cancelaria@patriarhia.ro sau patriarhia@patriarhia.ro

Fotografii de Dumitru Budrala (3)