Vovidenia

Cititor Formula AS
- Intrarea Maicii Domnului in Biserica (21 Noiembrie) -

"Maica Domnului este crinul neamului omenesc" - Arsenie Boca

"Implinindu-se trei ani de la nasterea Preacuratei Fecioare Maria, dreptii ei parinti, Ioachim si Ana, si-au adus aminte de fagaduinta lor, ca sa aduca in dar lui Dumnezeu pe cel nascut. Ajungand in cetatea Ierusalimului, au mers cu cinste la biserica, ducand intransa pre Biserica lui Dumnezeu cea insufletita, pre prunca cea de trei ani, Preacurata Fecioara Maria" ("Vietile Sfintilor")
Cea mai noua sarbatoare dedicata Fecioarei Maria - Intrarea in Biserica a Maicii Domnului (He eisodos tes theotokou, Praesentatio Beatae Mariae Virginis ad Templum), numita popular Vovidenia, dateaza din sec. al Vi-lea. Ea comemoreaza ziua in care parintii Ioachim si Ana o duc pe Maria la Templul din Ierusalim. Intrarea in Biserica a Maicii Domnului se sarbatoreste pe 21 noiembrie.
Nasterea si copilaria Mariei sunt descrise in evanghelia apocrifa Protoevanghelia lui Iacob, al carei autor presupus este Iacov (Iacob), fratele vitreg al lui Isus, numit si Iacov cel Drept sau "fratele Domnului", primul episcop al Ierusalimului (in anul 62, de Paste, evreii l-au ucis; in anul 2002 i s-a gasit urna de piatra utilizata la inmormantare). Cand ingerul i-a spus ca a prins samanta in pantec si va naste prunc, Ana a raspuns: "Sa traiasca Domnul Dumnezeul meu, daca voi naste prunc - baiat ori fata - il voi darui Domnului Dumnezeu spre a-L sluji toate zilele vietii sale". In chiar momentul conceperii, Ana isi consacra Templului din Ierusalim viitorul copil. Destinul Mariei a fost hotarat de mama sa, Ana, sub inspiratia ingerilor, inca inainte de a se naste.
Dupa nastere, "Zi de zi prindea puteri copila. Cand a implinit sase luni, a pus-o Ana jos, pe pamant, sa vada numai daca poate sta in picioare. Si ea, facand sapte pasi roata-mprejur, s-a intors in bratele Anei". Sapte este numarul perfect, atat in Vechiul, cat si in Noul Testament. Dupa "Sistemul Lumii", cel de-al saptelea cer este situat in exteriorul Universului nostru. In versiunea armeana a apocrifei, Maria face trei pasi, tot un numar simbolic. Dupa "Sistemul Lumii", cel de-al treilea cer este situat in exteriorul Galaxiei noastre. Trei, sapte si noua sunt numere divine. Cel de-al noualea cer (si ultimul) este situat in exteriorul Corpului lui Dumnezeu Elohim (El).
"Cand pruncul implini un an, Ioachim facu masa mare si chema preotii, invatatii, batranii si intreg poporul lui Israel". Si asa "Lunile se adaugau una cate una la varsta copilei. Cand implini doi ani, Ioachim ii zise Anei: "Iata, a venit timpul s-o ducem la Templul Domnului. Trebuie sa ne tinem cuvantul dat, ca nu cumva sa ne-o ceara Atotstapanitorul si sa ramana darul neprimit". Dar Ana raspunse: "Hai sa mai asteptam un an, ca sa nu planga mititica dupa tatal si dupa mama ei". "Sa mai asteptam", incuviinta Ioachim."
"Cand Maria implini trei ani, Ioachim zise: "Chemati pe fiicele neintinate ale evreilor. Fiecare sa tina in mana o faclie aprinsa, pentru ca pruncul sa nu tanjeasca dupa ce lasa in urma, iar inima sa nu-i fie rapita de vreun lucru strain la Templul Domnului". Fecioarele mersera cu faclii in maini pana la Templul Domnului. Aici preotul o intampina pe Maria si, sarutand-o, o binecuvanta zicand: "Domnul a preamarit pe veci numele tau. La sfarsitul veacurilor El isi va arata prin tine rascumpararea fiilor lui Israel"."
"Si a asezat-o pe a treia treapta a altarului, iar Domnul Dumnezeu a pogorat har asupra ei. Atunci Maria incepu sa danseze si toata casa lui Israel o indragi." Acest eveniment din viata Mariei il sarbatorim la 21 noiembrie. Apoi, "Parintii plecara uimiti si multumeau Dumnezeului Atotstapanitor ca fiica lor nu si-a intors privirea inapoi. Maria ramase in Templul Domnului curata ca o porumbita si primea hrana din palma unui inger." Peste un an, Ioachim si Ana au murit. Preotul care o primi pe Maria in Templu se numea Eleazar. Peste un an, el moare si locul lui este luat de preotul Zaharia, tatal lui Ioan Botezatorul. Se pare ca altarul Templului din Ierusalim avea trei trepte si Maria danseaza chiar pe platforma altarului (ultima treapta). Dansul constituie o consacrare din partea lui Dumnezeu Yahweh (Iehova). Maria danseaza fiindca a fost aleasa de Dumnezeu Iehova (Yhwh). Conform unei vechi traditii iudaice, un anumit numar de fecioare erau consacrate Templului, asteptandu-se ca una dintre ele sa-L nasca pe Mesia.
Este bine sa se stie ca primul Templu a fost construit de Solomon (965 - 926 i.Hr.) intre anii 958 - 951 i.Hr., pe Muntele Moria. In anul 586 i.Hr., armatele babiloniene, sub conducerea regelui Nebucadnetar, cunoscut ca Nabucodonosor (605-562 i.Hr.), cuceresc Ierusalimul, darama Templul si duc poporul evreu in robie. In anul 538 i.Hr. regele persilor Cyrus (mort in anul 530 i.Hr.) isi face intrarea in Babilonul invins. In urmatorul an, 537 i.Hr., printr-un edict, Cyrus permite evreilor sa se intoarca la Ierusalim si sa reconstruiasca Templul. In acest an, se pune temelia celui de-al doilea Templu (care este construit intre octombrie-noiembrie 520 i.Hr.- 12 martie 515 i.Hr.). Irod cel Mare (37-4 i.Hr.), incepand cu anul 20 i.Hr., reamenajeaza si impodobeste considerabil Templul. Aceasta lucrare se termina in anul 63. Acest al doilea Templu in renovare l-a frecventat Isus: "Invatatorule, priveste ce fel de pietre si ce cladiri!" (Marcu 13,1). In august, anul 70, legionarii romani, sub conducerea lui Titus, ard si distrug Templul. O luna mai tarziu, septembrie 70, Ierusalimul este cucerit. Astazi, se vede din vechiul Ierusalim numai Zidul Plangerii. In prezent, pe Muntele Moria (de fapt un deal cu inaltimea de 740 m) sau Muntele Templului, se afla Domul Stancii si moscheea al-Aqsa, considerat al treilea loc sfant al Islamului, dupa meteoritul cel negru numit Kaaba, asezat in centrul Templului patrat din Mekka, si Marea Moschee de la Medina. Se presupune ca Muntele Moria este o sursa energetica intensa a Pamantului, iar oamenii care stau in acel punct primesc un plus de vitalitate, de forta intelectuala si fizica. Similar cu ceea ce se crede ca este la Sarmizegetusa Regia in Muntii Orastiei si la Stonehenge in Anglia.
Maria s-a nascut (dupa unele ipoteze) in anul 23 i.Hr. Cum la implinirea varstei de trei ani Maria a fost incredintata Templului, Intrarea in Biserica a Maicii Domnului ar fi avut loc in anul 20 i.Hr. In consecinta, Ioachim si Ana au murit in anul 19 i.Hr.
In sec. al Vi-lea, sub domnia lui Iustinian (527-565), s-a ridicat la Ierusalim o biserica inchinata Fecioarei, numita "Biserica Sfanta Maria cea Noua". A doua zi dupa sfintire, care a avut loc pe 20 noiembrie 543, a inceput sa fie serbat hramul Sfintei Marii. Sarbatoarea s-a extins in mai putin de un secol in tot Orientul crestin, dar in Occident (desi cunoscuta) ea nu a fost introdusa oficial decat de papa Sixtus al Iv-lea, in 1472. Suprimata de papa Pius al V-lea, s-a impus definitiv incepand cu pontificatul lui Sixtus al V-lea, mai exact din 1585. In concluzie, aceasta sarbatoare exista numai din 21 noiembrie anul 543.
Turcu Vasile