"Sistemul defect"

Toma Roman
Potentiala prezenta a virusului gripei aviare a surprins Romania nepregatita. Incapacitatea sistemului administrativ existent de a reactiona la posibilele accidente naturale a fost probata inca o data.

Ca si in cazul inundatiilor, administratia romaneasca nu a facut nimic pentru a preveni un fenomen anuntat, susceptibil oricand de producere. In cazul inundatiilor, se stia ca digurile sunt vechi sau construite de mantuiala, dar nimeni nu a intreprins ceva pentru refacerea lor. Sau, macar, pentru tragerea la raspundere a celor ce au facut bani buni pe chestiunea imbunatatirilor funciare. A trebuit sa apara diluviul pentru ca autoritatile sa se intrebe pe ce s-au cheltuit acei bani, de ce nu s-a facut nimic in perspectiva producerii lui. Se cunosc efectele inundatiilor acestui an. Prilej de teorii fantasmagorice despre "razboiul geo-climateric", ele puteau fi controlate (si reduse drastic) daca administratia ar fi functionat corect, in interesul tarii, si nu al diverselor grupuri politico-economice insinuate temporar la putere. Mai mult, de indata ce fenomenul a incetat ca eveniment, se spun tot mai putine despre felul in care s-au realizat reparatiile. Doar despre actele in care este amestecata puterea centrala se mai comenteaza pe ici, pe colo, ironic sau laudativ, in functie de partea sustinuta de o medie sau alta. Sinistratii au fost deja uitati, cate o stire amintind - rar - ca s-a mai construit o casa sau ca o firma anume a promis constructii dintr-un material si le realizeaza din altul, mai ieftin.
Si despre o posibila pandemie, declansata de mutatiile virusului gripei aviare, se stia. Marcos Kyprianou, comisarul pentru Sanatate al Uniunii Europene, avertizase Bucurestiul ca: "In Delta Dunarii vor sosi, inevitabil, pasari migratoare infectate cu virusul gripei aviare. Aveti o mare problema, trebuie monitorizata cu toata atentia". In media romaneasca se semnalasera infectiile cu acest virus in zonele de proximitate ale tarii, Turcia si Rusia. Nu a auzit insa nimeni de vreo masura de prevedere, de vreun set de recomandari pentru crescatorii de pasari din Romania. Nici macar sugestia de a nu lasa pasarile domestice in libertate nu a fost facuta, desi - pentru tarile civilizate - ea este prima masura pentru a evita contaminarea. Prapadul din Asia, unde s-au inregistrat pierderi de peste 40 de miliarde de dolari (ca urmare a sacrificarii preventive a zeci de milioane de pasari) si unde au aparut primele cazuri mortale pentru om ca urmare a infectiei Sars, nu a miscat deloc autoritatile administrative romane. A trebuit sa apara "cazul Ceamurlia" pentru ca, in sfarsit, "forurile competente" sa reactioneze. Haotic si incoerent. Interzicand vanatoarea in Delta, punand Ceamurlia in carantina si vaccinandu-i locuitorii. Recomandand renuntarea la cumpararea - in pietele agro-alimentare - de pasari vii. Pana se va confirma, sau infirma, prezenta virusului.
Nu trebuie sa-i invinuim expres pe ministrii Sanatatii, Eugen Nicolaescu, si Agriculturii, Gheorghe Flutur, de masurile contradictorii pe care le-au propus. In conditiile date, ei au facut tot ce puteau face. Fereasca Dumnezeu ca gripa Sars sa apara si in Romania. Necontrolata, ea ar afecta peste 40% din populatie. Pentru ca, deocamdata, nu exista nici un vaccin contra gripei aviare. Locuitorii Ceamurliei au fost injectati cu un simplu vaccin antigripal. Vinovat de aparitia "cazului Ceamurlia" - si de posibila lui extindere - este sistemul administrativ romanesc. Un sistem politizat la maximum si centralizat (fie si din reflex) la maximum. Autoritatile locale nu misca nimic fara aprobarea celor centrale, sau misca in functie de interesele diverselor grupuri partinice de la care au "emanat". Un sistem administrativ eficient functioneaza de la sine, fara parazitari politice, fara dependente "baroniale", fara "indicatii de sus". Ales de comunitate, el actioneaza, in primul rand, in interesul ei. Or, in Romania, a fi functionar este, inainte de toate, o modalitate de a-ti asigura bunastarea ta si a "protectorilor". Care trebuie satisfacuti pentru ca, altfel, pot intoarce foaia. Coruptia "piramidala" este la noi un fenomen adanc traditionalizat. Caragiale observa, cu amara ironie, ca idealul "bunului roman" este cel de a fi functionar in administratie. Leafa e leafa, "fonctia-fonctie si, daca nu curge, pica".
In cei saisprezece ani de la rasturnarea comunismului s-au intreprins foarte putine pentru indreptarea "sistemului ticalosit" si schimbarea mentalitatilor. Sistemul a fost mentinut de "mostenitorii lui Ceausescu", grupati in Fsn-Pdsr-Psd, care au facut totul pentru a-si imparti intre ei "tortul" avutiei comune. Cazurile de coruptie majora au fost nenumarate. Cunoscute si nepedepsite. Ascunse si date uitarii de o Justitie profund politizata. Cum sa mearga lucrurile bine in Romania, cand forul legislativ suprem, Parlamentul, este - el insusi - dominat de grupurile de interes, blocand orice initiativa care ar simplifica si ar pune in functiune ansamblul administrativ? Presedintele Basescu are dreptate: curatenia trebuie inceputa de la cap. Prin responsabilizarea "alesilor" - ca urmare a votului uninominal - si prin eliminarea suprapunerilor intre "camere" - ce genereaza blocajul legislativ de care sufera tara. Prin reducerea (sau eliminarea) coruptiei "de sus", celelalte esaloane administrative n-ar mai putea croniciza aceasta plaga ce afecteaza acum totul.