Am prins acest "curaj" dat fiind numarul mare de premii importante, nationale si internationale, obtinute in ultimii patru ani, mai ales de catre reprezentantii tinerei generatii de cineasti.
- Intr-adevar, aceste premii ne-au bucurat pe toti. Judecand dupa prezenta internationala a cinematografiei romanesti, am putea afirma ca in ultimii ani am fost "abonati" la Festivalul de la Cannes. Dupa cum am fost prezenti si la alte mari festivaluri, cum ar fi cel de la Berlin ori cel de la Venetia ori de la Amsterdam. O acreditare "la varf", as zice...
- Si o reabilitare extrem de binevenita, dupa ce, in urma cu vreo zece ani, incepusem sa vorbim despre "prabusirea" - macar ca numar de filme facute intr-un an - a cinematografiei romanesti...
- Cat priveste intrebarea dvs. legata de "starea filmului romanesc din vara aceasta", as zice ca avem motive de optimism. Optimismul meu se bazeaza pe cifre si pe chestiuni extrem de concrete. Din bugetul Ministerului Culturii ar urma sa primim in acest an la "Fondul cinematografic" o suma de circa 30 de miliarde de lei. O suma cu care se pot face cam 3 filme de lung metraj. Nu e mult, dar e onorabil. Ce-i drept, marea majoritate a fondurilor provin din venituri proprii, in principal, din trei resurse. In primul rand, dintr-o cota de 3% din pretul minutelor de publicitate prezentate la televiziuni. Aceasta cota este achitata la Fondul Cinematografic de catre agentii de publicitate. E adevarat, sunt si cazuri cand aceasta cota nu e achitata la timp, si atunci agentii respectivi suporta rigorile legii. Adica ajung sa plateasca dobanzi si penalitati destul de costisitoare. Aceasta sursa reprezinta cam 65% din fondurile noastre. Asta inseamna costurile a cam... 6 filme.
- Iar eu, ca... Pristanda, le numar. Vasazica, 6 filme de aici si 3 filme din banii dati de Ministerul Culturii. Asta inseamna 9 filme. Si restul?
- A doua sursa de "venituri proprii" o reprezinta sumele pe care le percepem dintr-o cota care provine de la fiecare bilet de cinema vandut. In prezent, aceasta cota este de 8%. O percepem de la toate categoriile de cinematografe existente in Romania. Salile de stat sunt date in administrarea regiei "Romania film". Pe langa astea, dupa cum stiti, s-au pus in functiune salile private, cu care lucram foarte bine: cele doua "Mall"-uri de la Bucuresti, unul de la Constanta, unul mai mic la Baneasa, un altul la Brasov si, de asemenea, de la cele de pe litoral. Adica, salile inchiriate de catre stat unor particulari. E vorba mai ales de gradinile de vara... Ele incep sa functioneze acceptabil, mai ales in ultima vreme... Salile de cinema n-au mai devenit... discoteci ori altceva asemanator... Deci, asa cum s-a intamplat ani de-a randul, din biletele de cinema colectam cam 15-20% pentru Fondul Cinematografic. Ultima sursa de venit provine din vanzarea casetelor video. Dupa cum stiti, acum vreo doi ani, am avut initiativa de a produce casete video cu cele mai bune si mai cerute filme romanesti. Asadar, 2% din pretul acestor casete se vireaza la Fondul Cinematografic... Din fericire, publicul romanesc este mare amator de filme realizate de cineastii nostri. Cererea e mare, televiziunile au realizat acest lucru, le cer si ele, asa ca, iata, inca o sursa de bani buni! Posturile private nu sunt obligate sa programeze film romanesc... Si totusi o fac aproape zilnic. Semn ca filmele au audienta.
- Iar pentru viitor ce-i promitem publicului romanesc? Cate filme sunt in lucru, acum, in plina vara?
- La ora actuala se afla in lucru cam 22 de filme de lung metraj! Un numar foarte mare fata de ceea ce se intampla acum cativa ani! Ne apropiem de o cifra pe care dupa Revolutie credeam ca n-o s-o mai atingem niciodata! Vreti cateva titluri, cativa autori? Geo Saizescu este in lucru cu un film - Pacala se intoarce. E vorba de un film de autor. Speram sa aiba premiera cam la inceputul toamnei... Dan Pita a incheiat filmul Femeia visurilor, dupa un scenariu de Rasvan Popescu. Speram ca si acest film sa apara pe ecrane in toamna, adica in octombrie, cand Pita isi si serbeaza ziua de nastere. Radu Gabrea va incepe si el filmarile la o coproductie romano-germana. Sunt si multi tineri pe lista regizorilor care lucreaza de zor in vara asta. De exemplu? Catalin Mitulescu isi realizeaza primul lui film de lung metraj, intitulat Cum mi-am petrecut sfarsitul lumii. Acest proiect a capatat deja un sprijin financiar foarte important de la un organism international - "Eurimages". Este vorba despre o coproductie romano-francezo-germana. E un film de autor. Si e normal sa aiba parte de o asemenea incredere, daca luam in calcul premiul mare, pe care el l-a luat pentru filmul Trafic... Gheorghe Preda debuteaza cu filmul Ingerul meu. Tot film de autor... Un alt tanar, foarte talentat, Cristian Nemescu, a intrat in productie cu filmul California dreaming. Si asa mai departe. Estimez ca pana la sfarsitul anului, vor intra in lucru inca, cel putin, 15 filme...
- Asadar, multe argumente ca sa privim cu incredere viitorul filmului romanesc...