Noi si globalizarea

Dan Pavel
Spatiul public autohton este dominat de discutiile cu privire la urmarile integrarii in Nato si ale parteneriatului strategic cu Sua, inclusiv prezenta trupelor romanesti in Irak, precum si ale apropiatei, dar problematicei integrari in Uniunea Europeana.

Nu prea se discuta consecintele unui fenomen mult mai profund si plin de urmari decat integrarile, anume globalizarea. Isteria declansata de rapirea ostaticilor jurnalisti in Irak a demonstrat cat de precar este angajamentul Romaniei fata de aranjamentele de securitate in care ne-am trezit, mai mult fara merite, dupa 11 septembrie 2001. Daca ne vom integra in Ue, partea adormita a natiunii noastre va descoperi ca prosperitatea mult asteptata este posibila doar printr-o munca mult mai intensa si prin respectarea unor standarde de calitate care deocamdata lipsesc din cam toate domeniile. Suntem europeni doar din punct de vedere geografic si spiritual-religios, ca parte a crestinatatii, nu si din punctele de vedere ale culturii politice, civilizatiei, mentalitatilor colective, institutional, economic, comercial, ale infrastructurilor etc. Asta daca judecam global, pentru ca desi ideea lui Nastase (dupa infrangerea sa la alegerile prezidentiale) cu privire la existenta a "doua Romanii" este eronata, natiunea noastra este extrem de fragmentata si diversificata interior. Exista insule societale si o multime de indivizi care traiesc, gandesc si actioneaza ca niste europeni sau ca niste cetateni ai lumii globale, dar marile aglomerari colective traiesc fie intr-un perpetuu Ev Mediu rural, fie in megalopolisurile lumpenproletare ale cartierelor de blocuri, dominate de alienare morala si sociala. Lumile acestea se intrepatrund, coexista, dar cultura politica participativa nu reuseste sa se impuna intr-o lume dominata fie de stagnare, fie de relativism cinic. Tocmai in mediul acesta se petrece globalizarea, care se produce nu ca un fenomen de uniformizare, ci de partiala adaptare la conditiile locale, in care odata cu partea tehnica nu mai patrund si normele sau criteriile de civilizatie din lumile de provenienta.
Sunt multe exemple relevante cu privire la modul in care se produce globalizarea spatiului mioritic, dar am sa ma refer aici doar la cateva dintre cele vizibile. De pilda, "forumurile" de discutii pe diferite teme sau articole publicate in presa. Inventie tipica pentru epoca globalizarii si vehicul al acesteia, Internetul a patruns si la noi relativ usor. Ai putea sa crezi ca utilizatorii acestui instrument modern gandesc ca niste cetateni ai planetei, animati de preocupari nobile, drepturile omului, solidaritate, caritate etc. Nici gand de asa ceva! Mentalitatea "capra vecinului," invidia, ura, resentimentele, barfa, insulta, calomnia, tipice spatiului nostru balcano-rasariteano-central-european, se afirma si in "discutiile" din "forumuri", care sunt dominate de "hate-speech" ("discursul urii"). Sutele de mii de carcotasi internetici se ascund insa la adapostul anonimatului. Spre deosebire de cerintele impuse de revistele occidentale, unde discutiile sunt incurajate, dar trebuie sa-ti dezvalui identitatea, adresa, numarul de telefon etc., multe publicatii autohtone nu impun asemenea cerinte, ceea ce incurajeaza raspandirea lipsei de responsabilitate si generalizarea resentimentelor.
Alt domeniu afirmat ca urmare a patrunderii in spatiul autohton a unora din marile corporatii transnationale este reclama. Multe dintre reclamele strict autohtone sunt combinatii letale intre spiritul consumerist "capitalist" si apucaturi autohtone de mahala, iar rezultatul nu este atat incurajarea vanzarilor de produse, cat degradarea moravurilor consumatorilor. Desigur, cei care intuiesc toxicitatea acestor mesaje multimedia pot foarte usor sa schimbe canalul, dar ce te faci cu partea inocenta a paturii consumatorilor, copiii si adolescentii, care iau adesea fictiunile din reclame drept realitate, drept modele comportamentale? Un alt exemplu care reflecta gradul intens de patrundere a influentelor globalizarii este reprezentat de folosirea automobilelor. La noi, cele mai noi si mai scumpe automobile din lume, alaturi de cele mai vechi si mai poluante vehicule pe patru roti, circula laolalta pe drumuri si sosele. Nici nu comentez numeroasele cazuri de familii care locuiesc in conditii modeste sau chiar neigienice, dar prefera sa achizitioneze masini dintre cele mai scumpe, pentru ca fiecare traieste cum vrea, atata vreme cat nu ii pune pe ceilalti in primejdie. Dar cu automobilele este altceva, pentru ca modelul conducatorului agresiv, necivilizat, nepasator, care conduce masini supraperformante, in afara ca ii deranjeaza pe cei care nu sunt asa, contrasteaza cu starea dezastruoasa a drumurilor, cu lipsa acuta de autostrazi si sosele decente, dar mai ales pune in pericol viata celor din jur. Urmarea este numarul extrem de mare de accidente grave sau mai putin grave.
Subiectul globalizarii nu este inca prea discutat. Pe masura ce se vor traduce studii si carti, pe masura ce se vor scrie texte originale de catre autori din tara noastra, vom deveni mai familiarizati cu provocarile globalizarii. In afara de exemplele din domeniile relativ minore de mai sus, exista aspecte extrem de serioase care trebuie luate in discutie, inainte de a fi prea tarziu.