Cum stam cu filmul romanesc?

Silvia Kerim
...O parte din raspunsul la aceasta intrebare ne-a sosit chiar cu prilejul decernarii premiilor Uniunii Cineastilor din Romania, binevenita serbare in lumea culturii romanesti - desfasurata de curand.

Ce-i drept, premiile au fost acordate, asa cum se si obisnuieste, pentru realizari individuale sau colective petrecute de-a lungul anului 2004. Dar "coronitele" s-au dat abia acum.
Lista premiantilor e lunga. Ca si lista juriului, care a avut-o ca stea pe Irina Petrescu, presedinte fiind regizorul Laurentiu Damian. Dintre fericitii castigatori voi pomeni aici doar cativa, mult aplaudati de lumea prezenta in sala. Ei au fost anuntati de presedintele juriului in stilul clasic, protocolar: "Se confera premiul pentru interpretare masculina in rol principal (in filmul Damen Tango - regia Dinu Tanase, n.n.) domnului Horatiu Malaele"... Sosind voios la microfon, indragitul actor a declarat hatru: "Am crezut ca voi lua premiul "Marcel Iures", pentru intreaga activitate, ori premiul "Colea Rautu" pentru debut. Oricum, ii multumesc juriului care a dovedit mult bun gust." (...) "Se confera premiul pentru intreaga activitate in domeniul montajului de film, pentru o cariera impresionanta, doamnei Adina Georgescu Obrocea." (...) "Se confera premiul pentru debut unei autentice sperante a filmului romanesc, tinerei actrite Ana Ularu"... "Premiul Opera prima se confera tanarului cineast Corneliu Porumboiu"... "Se confera premiul pentru imagine domnului Mihai Malaimare jr., pentru imaginea din filmele Lotus si Apartamentul." (...) "Se acorda premiul pentru regie domnului Dinu Tanase - o mare personalitate a filmului romanesc, revenit in lumea filmului dupa o lunga absenta - pentru filmul Damen Tango"... "Juriul are privilegiul sa acorde premiul special pentru arta interpretativa doamnei Maia Morgenstern." (Decorata si cu o coronita impletita din ghiocei si viorele proaspete, primindu-si premiul, minunata Maia a remarcat cu umor: "Cred ca de la gradinita nu am mai primit si un astfel de premiu cu coronita"...)
Festivitatea din sala de marmura a Uniunii Cineastilor s-a incheiat cu decernarea unui premiu ce consfinteste aparitia unui grup de tineri si talentati regizori de film, "explozia tinerei generatii de cineasti", dupa cum a subliniat Laurentiu Damian, "Cei care, cu filmele lor, au cucerit premii la festivaluri de anvergura celor de la Cannes, Berlin, Venetia". Asadar, premiul special Ex-Aequo a revenit tinerilor Catalin Mitulescu, Cristi Puiu si Constantin Popescu.

"Valuri, valuri de occidentali"

- Iata, asadar, stimate domnule Director al Centrului National al Cinematografiei, Decebal Mitulescu (fara nici o rudenie cu recent premiatul Catalin), o superba incheiere de an 2004. La ce ne putem astepta in 2005?
- Intr-adevar, anul 2004 a fost un an bun pentru productia de filme. S-au facut 21 de filme de lung-metraj. Dintre ele, un numar de 10 s-au realizat cu sprijinul Centrului National al Cinematografiei, iar celelalte au fost in coproductie. In 2004 s-a realizat la noi si cel mai important film al anului - Cold Mountain - despre care stie toata lumea, data fiind anvergura realizatorului Anthony Minghella, cat si a distributiei in frunte cu Nicole Kidman si Jude Law. Din bugetul acestui film, cam 20% a apartinut firmei romanesti "Castel Film". Tot in 2004 - asa dupa cum ati amintit si dvs., s-au acordat multe si importante premii, cu atat mai imbucuratoare, cu cat ele au fost luate de foarte tineri cineasti. Iata un semn ca cinematografia romaneasca renaste! In 2004, au semnat filme si regizori consacrati, in frunte cu Dinu Tanase. L-as mentiona aici si pe Sergiu Nicolaescu, care cu Orient Expres a facut incasari deosebit de bune. Anul 2004 a inregistrat si doua debuturi in lung-metraj. Este vorba despre Napoleon Helmis care a semnat filmul Italiencele si Catalin Saizescu, Milionarii de week-end... Cum spuneam, s-au facut si multe filme in coproductie. La noi, studiourile private - "Media Propictures" si "Castel Film" - sunt la ora asta perfect dotate si echipate. Iata un prim argument pentru care producatorii straini se indreapta in forta spre Romania. Apoi - avem actori de exceptie care vorbesc si foarte bine engleza. Operatorii, inginerii nostri de sunet, tehnicienii sunt, toti, de inalta calificare. Despre peisaj... ce sa mai vorbim? Or, cand toate astea costa cam un sfert ca la ei acasa, occidentalii vin valuri, valuri.
Si in anul 2005, iubitorii filmului vor avea prilejul sa vada cateva filme demne de interes: primul care va fi lansat curand in cinematografe se intituleaza Sistemul nervos si e semnat de Mircea Daneliuc - film de autor, desigur. Ii urmeaza filmul lui Mircea Muresan - Azucenna, tot film de autor. Apoi, un film care va fi trimis la selectia de la Cannes. Este vorba despre "Moartea domnului Lazarescu - realizat de Cristi Puiu. As mai dori sa amintesc aici filmul unei tinere debutante, Ruxandra Zenide. Filmul se intituleaza Rina. Urmeaza ca si el sa porneasca spre Cannes, pentru o mult sperata selectie...