O intrebare, un raspuns: Mariana Mihut

Alice Manoiu
" Un Caragiale autentic? Nu stiu ce inseamna autentic, stiu doar ce inseamna un spectacol bun sau foarte bun"

- Lucrati, pentru a patra oara, sub indrumarea regizorului rus Iuri Kordonski. De data asta nu mai sunt piese straine, ci un text clasic romanesc: Conu Leonida fata cu reactiunea. Cat de autentic este acest Caragiale, in viziunea unui artist strain?
- Nu stiu ce inseamna "autentic Caragiale", stiu doar ce inseamna un spectacol bun si foarte bun in viziunea unui talent autentic. Si Iuri Kordonski e un asemenea talent autentic, care-si imprima propria viziune asupra operei dramatice, asa cum au facut Ciulei si Pintilie, in regia carora am mai jucat personaje de-ale Conului Iancu - in O scrisoare pierduta si, respectiv, in adaptarea cinematografica dupa Dale Carnavalului. Iuri ne-a propus si el o lectura proaspata, originala, dar fara prejudecati "estetice" ori inovatii cu orice pret. Cand a repetat piesa, regizorul s-a gandit la parintii lui, oameni obisnuiti, care de o viata asteapta sa li se intample si lor ceva important. De aici, o tonalitate a spectacolului mai mult psihologica decat satirica, agresiv satirica, asa cum ne obisnuisera alte inscenari Caragiale, ce exagerau latura sociala si politica a textului. La noi, povestea lui conu Leonida - interpretat de Victor Rebengiuc - si a consoartei sale, Eufimita, jucata de mine, devine mult mai simpla, fireasca si profund omeneasca. Universal valabila in timp si spatiu. Nu-i acesta scopul artei adevarate?
Opera lui Caragiale, insa - ca si a altor clasici interpretati in ultima jumatate de secol -, a avut de suferit din cauza insistentelor trimiteri la actualitatile vremii. Poate ca transpunerea de azi a lui Conu Leonida e mai putin spectaculoasa ca altele, cu gaguri, desigur, dar izvorand firesc, din situatiile comice ale textului, si nu din efecte ingrosate. Asa a simtit regizorul rus piesa, asa am interpretat-o si noi. Si, judecand dupa reactia salilor de la Sinaia si Busteni, unde am sustinut spectacolul, cred ca acest firesc omenesc l-a sesizat si publicul.
Daca vom relua spectacolul si in Capitala? Nu stiu, speram. El nu-i preluat in repertoriul Teatrului "Bulandra", n-a fost prezentat deocamdata decat in cadrul atelierelor de creatie din vara, organizate de catedra internationala de teatru Unesco, la Sinaia. Acolo au mai avut loc si alte spectacole, era cat pe ce sa intru si eu in distributia unuia regizat de Catalina Buzoianu, o puternica personalitate a teatrului romanesc, cu care am avut bucuria sa colaborez la cateva mari piese din repertoriul universal. Deocamdata, reiau Casatoria de Gogol si Sorry, ambele in regia lui Iuri. Cine n-a vazut Casatoria o poate urmari jucata de noi si in cadrul Festivalului National "Caragiale", de la sfarsitul lunii octombrie.