Un artist fotograf va pofteste in paradis: Florin Andreescu

Sanda Anghelescu
Maestri ai penelului - pictori sau scriitori -, compozitori chiar, au transpus in operele lor crampeie dintr-o Romanie subiectiva, magica, mereu si mereu alta, desi aceeasi, o Romanie privita cu ochi de artist

Acum, de multe ori, aparatul de fotografiat ia locul sevaletului, iar artistul-fotograf surprinde prin obiectivul acestuia frumuseti nebanuite, pline de culoare si poezie.
Un tanar pe nume Florin Andreescu, fotograf daruit cu har, a batut cai si poteci uitate de timp, a colindat orase, a vizitat biserici si monumente istorice si de arta de pe intreg cuprinsul tarii, pe care le-a imortalizat intr-o suita de fotografii superbe, mirifice colturi de Rai romanesc. Le-a adunat cu migala, sensibilitate, dar si cu inalt profesionalism, alcatuind un vibrant reportaj, intitulat "Romania, o amintire fotografica". Si fie ca a imortalizat "inaltimi, piatra si apa, soare si nori", fie ca a patruns in imparatia "intinderilor de ape si pamant" - in Delta Dunarii sau pe tarmul Marii Negre -, prin campiile pline de rod sau felurit colorate, de la galbenul florii soarelui la rosul macilor, violetul levanticai atat de aromate, pana la iarba pasunilor intinse, artistul-fotograf ne marturiseste uimita bucurie cu care si-a descoperit Patria. Emotia insa creste odata cu intalnirea lui cu oamenii satelor, cu mestesugurile lor stravechi - plugaritul, tesutul la razboi, tunderea oilor si a caprelor, pregatirea casului sau a mamaligii - cu traditiile, credintele si sarbatorile lor. Universul satului, asa cum l-a descoperit obiectivul fotografic, este o intoarcere in vremea in care - atunci, ca si acum - biserica si preotul ei ii calauzeau pe credinciosi pe calea cucerniciei. Poate ca nicaieri ca in Maramures, aceste credinte si datini nu se mai pastreaza in forma lor ancestrala. Aici, in Maramures, gasim adevarata spiritualitate romaneasca, in bisericutele de lemn, in portul localnicilor, nesmintit de modernism, in ritualurile pastrate cu sfintenie din generatie in generatie.
Din restul tarii, artistul imortalizeaza manastiri ce ne-au dus faima in lume cu frumusetea lor simpla si sfintenia locurilor din jur: Voronetul, Sucevita, Curtea de Arges, Cozia, Hurez ori cetatile si bisericile fortificate de la Biertan, Cincsor sau Cristian.
Asemenea primilor crestini, si romanii si-au ridicat locasuri de rugaciune in inima muntilor, locasuri ce-au dainuit pana astazi, au trait alaturi de Dumnezeu si i-au urmat cu strasnicie poruncile. Un asemenea locas este Schitul rupestru "Corbii de Piatra" din judetul Arges, a carui imagine surprinsa de artist ne da astazi masura credintei noastre stramosesti.
In sfarsit, o ultima privire, "Clasic si modern in orasele Romaniei", este o pledoarie implicita pentru frumusetea clasica a unor palate, biserici si cladiri monumentale din Bucuresti, Ploiesti, Sinaia, Pitesti, Iasi, Suceava, Constanta sau Brasov, Sibiu, Targu Mures, Alba Iulia, Sighisoara, Cluj, Baia Mare, Satu Mare, Arad si Timisoara. Nelipsita este "Poarta Sarutului" a lui Brancusi, aleasa unica marturie din intreg complexul de la Targu Jiu.
Un volum elegant, cartonat, datorat editurii Ad Libri (str. Rumeoara nr. 26, sector 2, Bucuresti, tel. 021/610.37.92, fax 021/212.35.67, pret la editura 294.300 lei) va asteapta sa-si depene povestea in imagini de vis. Este o poveste captivanta, plina de caldura si patos, despre o tara frumoasa si mult incercata, ai carei locuitori, in ciuda tuturor furtunilor istoriei, au supravietuit miraculos, cu tot ce-au avut mai de pret.