Festivalul de la Avignon

Claudiu Ionescu
- De bine si de rau despre dansul contemporan romanesc -

In cadrul Festivalului de la Avignon, desfasurat in perioada 15-20 iulie, dansul contemporan romanesc a fost unul din subiectele fierbinti ale dezbaterii organizate de Reteaua Internationala Theorem. Infiintata in 1998 de institutii culturale, festivaluri si teatre din Europa, Theorem are scopul de a sustine creatia tinerilor artisti din estul Europei. Reteaua produce si difuzeaza spectacole in intreaga Europa, organizeaza cursuri si seminarii artistice. Aceasta retea reuneste personalitati artistice din Franta, Cehia, Germania, Danemarca, Marea Britanie, Finlanda, Italia etc. A fost prezentata la Avignon situatia deosebita in care se afla, de peste 10 ani, dansatorii si coregrafii romani, care au afirmat public ca "au epuizat aproape orice modalitate prin care se puteau face ascultati, de la memorii adresate oficialitatilor pana la proteste publice radicale", informeaza Solitude Project.
In ultimii doi ani, coregrafii Mihai Mihalcea si Manuel Pelmus au beneficiat de sprijinul retelei Theorem pentru cateva dintre proiectele lor artistice: Punct fix, Stars High in Amnesias Sky si Memorie de vanzare. Aceste spectacole au fost prezentate in Franta, Germania, Italia, Belgia, Austria, Elvetia si Sua.
Initiatorii dezbaterii din acest an sunt Claire Velvet, unul dintre directorii Centrului National al Dansului din Paris, si Christopher Crimes, vicepresedinte al retelei Theorem.
De remarcat este faptul ca o dezbatere similara a avut loc cu cateva saptamani inainte, in cadrul Festivalului International de la Montpellier. Invitati de Asociatia Les Rencontres, Vava Stefanescu si Cosmin Manolescu au facut referire la lipsa unui cadru legislativ coerent in Romania, la lipsa suportului financiar si absenta unor spatii adecvate pentru repetitii si spectacole.