Un pas catre Europa: Festivalul International de Film "Transilvania", editia a III-a

Ines Hristea
- Abia nascut, festivalul filmului de la Cluj a intrat in elita internationala -

Saptamana trecuta, la Cluj, in stravechea si frumoasa capitala a Transilvaniei, a cazut cortina peste un eveniment care a promovat pozitiv imaginea Romaniei in lume: Festivalul International de Film "Transilvania". Beneficiar fericit al unei "locatii" de exceptie - splendoarea arhitecturala si vegetala a capitalei asezate pe Somes, sustinut frenetic de un public avertizat in materie de cinema, compus in majoritatea sa din studenti, cu o selectie excelenta de filme si cu cativa invitati de marca ai bransei, deopotriva straini si romani, competitia de la Cluj s-a transformat intr-o veritabila sarbatoare a artei si, mai presus de toate, un prilej de contact cu o Romanie normala, alta decat aceea ponegrita si umilita cu voluptate de mass-media din Occident. (Arta, arta, dar sentimentele patriotice nu sunt nici ele de lepadat.) Felicitandu-i din suflet pe organizatori, va oferim in cele ce urmeaza cateva impresii menite sa refaca, macar si in parte, imaginea festivalului.

Tudor Giurgiu (regizor, director al Festivalului International de Film "Transilvania")

"Am ajuns la punctul maxim"

- A crescut festivalul clujean fata de editiile precedente?

- A crescut foarte mult. Cred ca am ajuns, anul acesta, la punctul maxim: am avut peste 80 de filme, mai multe sectiuni, seminarii, conferinte si de patru ori mai multi invitati decat anul trecut.

- Cum au fost primite invitatiile lansate spre Occident?

- In general, cu cat conexiunile cu strainatatea sunt mai bune, oaspetii accepta mai usor. Din acest punct de vedere, Clujul este mult depasit de Bucuresti. Pe de alta parte, nu vad posibilitatea realizarii acestui festival in Capitala: e un oras mult prea mare, nu poate genera atmosfera de festival pe care o imprima orasele mici. Peste tot unde am fost in Europa, cel mai placut era in statiunile mici, unde comunitatea era compacta. Altfel, se pierde senzatia de efervescenta. Si aici, in Cluj, oriunde te duci si te intorci dai tot peste manifestari legate de festival. Oricum, ceea ce ne-a bucurat foarte tare a fost faptul ca am primit foarte multe raspunsuri civilizate si foarte politicoase de la persoane carora chiar le-a parut rau ca nu pot ajunge in Cluj, dar care au promis ca la anul nu vor mai rata intalnirea: Dennis Hopper, Anouk Aime, Victoria Abril, David Lynch... Am vrut sa-l aducem si pe Ethan Hawke (la festivalul de la Berlin, chiar am fortat intrarea pentru o intrevedere de un minut in care sa-i lansam invitatia). Mi-a spus ca l-ar interesa sa vina in Transilvania, despre care stia de la mama lui, care locuieste in Romania, dar pana la urma n-a mai putut ajunge, fiindca filmeaza. Ne-am bucurat, insa, de participarea lui Dan Nutu, cunoscutul actor roman care traieste in America, si de prezenta lui Julie Delpy, o actrita franceza de prima mana, un personaj foarte nostim, o femeie care canta, scrie, regizeaza si joaca cu egal talent.

- Ati fost sprijiniti mai temeinic decat anul trecut?

- Da, am simtit anul asta un interes mai mare, care sper sa nu fie unul doar electoral. Am fost sprijiniti si de Ministerul Culturii, care vreau sa cred ca a inteles ca acest festival e un proiect serios. In plus, au fost oameni care ne-au contactat din proprie initiativa si care ne-au spus ca vor sa se asocieze cu festivalul, pentru ca li se pare ca e o manifestare solida si de viitor.

- In faza initiala, unul dintre scopurile declarate ale festivalului era promovarea filmelor romanesti. Va mai preocupa acest aspect?

- Sigur ca da. Numai ca filme romanesti poti promova numai cand ai asa ceva. Din pacate, dupa pelicula Occident a lui Cristian Mungiu, nici un alt film romanesc nu a mai entuziasmat spectatorii. Ceea ce vine in contradictie cu declaratiile pompieristice ale Cnc-ului. Noi vrem si stim sa promovam filme romanesti, dar daca nu avem marfa de calitate... Anul acesta, de pilda, au fost filme romanesti putine, fiindca multe nu erau gata. In schimb, au fost multe scurtmetraje foarte bune, care au primit o sumedenie de premii, la Berlin si la Cannes...

- V-ati exprimat dorinta ca Festivalul clujean sa-si gaseasca un loc stabil si solid pe harta festivalurilor europene. Sunteti pe drumul cel bun?

- Da. Ne-am gasit deja un loc onorant pe aceasta harta. Poate chiar prea devreme. Acum, reprezentam un loc exotic, de care foarte multa lume a auzit. Rendez-vous-ul transilvanean a ajuns deja la stadiul de traditie, desi suntem abia la a treia editie.

- Ca fiu al Clujului, dar si ca director al festivalului: oare batrana capitala transilvaneana tresare asa cum trebuie in jurul evenimentului?

- Cred ca e suficient sa spun ca dupa numai doua zile de vanzari de bilete in avans, toate cele 50 de abonamente care asigura intrarea la intregul festival si care au costat 750.000 de lei - ceea ce reprezinta o suma pentru cineva din provincie - fusesera epuizate. Aceasta mi se pare cea mai elocventa dovada a unui interes pe care nu-l banuiam.

Cristian Mungiu (regizor, membru al juriului)

"Unul dintre cele mai simpatice festivaluri din estul Europei"

"In 2002, in februarie, cu cateva luni inainte de inceperea festivalului, m-a sunat Mihai Chirilov si m-a intrebat daca nu vreau sa-mi trimit filmul, Occident, la Cluj. Era un moment foarte fain: filmul nu era gata, eu nu aveam bani sa-l termin, ei n-aveau bani sa faca festivalul. De altfel, foarte multa lume se indoia ca vor reusi sa-si duca proiectul la bun sfarsit. A trecut timpul, am facut rost de bani, am terminat filmul, am plecat cu el la Cannes, iar de acolo am venit direct la Cluj, unde a avut loc premiera absoluta in Romania. Pentru mine, a fost foarte placut. Ei au fost foarte draguti, au deschis festivalul cu filmul meu, am avut o sala foarte plina si foarte reactiva. Pentru o prima editie de festival, s-au descurcat admirabil. Totul era bine organizat, in ciuda stresului in care lucrau, toti oamenii erau foarte deschisi si calmi. Se vedea ca acesta era un eveniment organizat de persoane care fusesera si la alte evenimente similare si care intelesesera care e esenta unui festival placut: o selectie de filme foarte buna si foarte diversa si incheierea fiecarei zile cu o petrecere. Greseala primei editii a fost ca festivalul s-a desfasurat pe perioada sesiunii studentesti, de aceea n-au venit prea multi oameni. Aspectul acesta a fost insa remediat. Anul acesta au fost mult mai multi spectatori. Pana la urma, asta e foarte important pentru un festival. Selectia acestei editii a fost, si ea, exceptionala: nu stiai ce sa vezi mai intai. In plus, au avut si ideea buna de a face si proiectii in aer liber. La aceste vizionari atmosfera a fost fantastica: oamenii chiuiau. Se simtea ca le placea. Probabil ca lucrul pe care vor fi tentati sa-l faca la un moment dat, mai cu seama Tudor Giurgiu, va fi o sesiune de coproductii si de licitatii de proiecte. Si sper ca, in timp, sa creasca si premiile: cand m-au sunat pe mine, mi-au spus ca premiul va fi de 5000 de euro, dar n-a fost decat de 3000 (rade). Dupa parerea mea, Tiff-ul e probabil unul dintre cele mai simpatice festivaluri de film din Estul Europei. Iar festivalurile din est sunt printre cele mai simpatizate de pe batranul continent: filmele sunt foarte bune si de facturi diverse, se mananca mai bine, se bea mai mult, sunt multe petreceri, atmosfera e foarte relaxata, iar oamenii, in general, stiu sa se simta bine. Festivalul din Cluj are o imagine grozava. E bine pozitionat, dovada ca toata lumea pe care o intalnesti la alte festivaluri vrea sa vina la Cluj. Ceea ce inseamna foarte mult. Mai ales pentru un proiect aflat inca la inceput de drum."

Shaila Rubin (membra a juriului)

(directoare de casting in Italia, avand in portofoliu filme precum Hannibal, Talentatul domn Ripley sau La vita e bella, Patimile lui Hristos, in care Maia Morgenstern detine rolul Fecioarei Maria)

"Se intampla destul de rar ca un festival aflat doar la a treia editie sa fie calificat drept impecabil"

"Desi de-a lungul carierei am lucrat aproape in toata lumea, Europa de est nu-mi era tocmai familiara din punctul de vedere al industriei filmului. Oricum, in ceea ce priveste Romania, omul care mi-a atras atentia a fost in primul rand Maia, iar colaborarea noastra extrem de fructuoasa si de placuta mi-a confirmat impresia pozitiva pe care mi-o facusem vizionand cateva filme romanesti, in care incercam sa descopar valentele talentului ei. De atunci, am cunoscut mai multi romani implicati in lumea cinematografica si impresia initiala, despre care am pomenit, nu s-a schimbat. In ce priveste Festivalul "Transilvania", el a reprezentat ocazia perfecta pentru a cunoaste, intr-o atmosfera relaxata, prietenoasa, si alti oameni din bransa. Cele 12 filme prezente in concurs au fost extrem de interesante, discutiile au fost prelungite, iar selectia peliculelor ar face cinste oricarei manifestari de gen de oriunde din lume. Ce mai! Tiff-ul merita felicitari. E destul de rar ca un festival aflat abia la a treia editie sa poata fi catalogat ca impecabil din toate punctele de vedere. Bravo! In rest, am descoperit Clujul cu incantare - un oras frumos si civilizat, cu oameni, fie organizatori, fie localnici, care sunt cu totii foarte prietenosi, saritori si buni cunoscatori ai mai multor limbi straine. Asa ceva nu prea intalnesti in Italia. Acolo e destul de rar ca cineva sa stie si engleza, si franceza, si italiana, iar aici am intalnit o multime de persoane carora li se parea firesc sa ma intrebe in ce limba imi face placere sa conversez."

Julie Delpy (actrita)

"Romanii sunt plini de energie, sunt foarte veseli, iar tinerii sunt chiar optimisti"


Actrita de origine franceza Julie Delpy a fost, in mod declarat, invitata de marca a Tiff, editia 2004. Si nici ca se putea ca organizatorii sa gaseasca un personaj mai potrivit pentru a marca aceasta a treia editie: Julie Delpy este o non-vedeta, o fiinta care, desi a fost incadrata acum cativa ani in topul 50 al celor mai frumoase femei, nu da doi bani pe notiunea de Ileana Cosanzeana, este o nonconformista cu o cultura vasta si o multime de preocupari intelectuale, cu toate ca adauga pe lista hobby-urilor si gatitul... E o persoana speciala, care s-a adaptat cu nonsalanta la atmosfera boema a festivalului clujean.

- O singura intrebare: ce impresie v-a facut Romania?

- Stiam ca tara dvs. a fost marcata de Ceausescu, dar ma bucur sa descopar acum ca traumele par sa fi fost depasite: romanii sunt plini de energie, sunt foarte veseli, iar tinerii sunt chiar optimisti. Cred ca nu gresesc spunand asta. Eu am venit aici cu un dublu scop: primul a fost Tiff-ul, unde lucrurile merg ca pe roate, iar cel de-al doilea este ca doresc sa gasesc aici locatia in care sa-mi filmez primul lungmetraj, cel despre Elizabeta Bathory. Am vazut o multime de fotografii cu peisaje si castele romanesti, iar ieri am vizitat studioul. Chiar cred ca acesta este locul ideal pentru proiectul meu. Viata Elizabetei m-a fascinat din momentul in care, fiind in biblioteca, mi-a cazut in cap o carte cu acest subiect. Probabil era un semn. Ideea mi-a incoltit in minte, vreo sase luni de zile am facut munca de cercetare, apoi, in cinci zile, am terminat de scris scenariul. Am terminat de compus si tema muzicala, banii vor veni din Anglia si tot de acolo voi compune si majoritatea distributiei. Sper sa fie bine. Am ideile bine ordonate in creier, dar trebuie sa gasesc modalitatea optima de a le transpune pe film. Daca nu vor aparea obstacole, pe la jumatatea anului viitor imi veti putea spune ce parere aveti!


Tiff 2004: final de editie

Seara de gala a reunit in decorul fastuos al Teatrului National invitatii, competitorii, organizatorii si spectatorii. Iata cateva premii:

*Premiul pentru debut: Aaltra (Belgia-Franta, 2003), regia: Benoit Delepine, Gustave Kervern, Benoit Puelvoorde, Aki Kaurismaki.

*Premiul Asociatiei Criticilor din Romania: Buddy (Norvegia, 2003), regia: Morten Tyldum.

*Premiul de excelenta: Victor Rebengiuc.

*Premiul pentru cea mai buna imagine: Koktebel (Rusia, 2003), regia: Boris Khlebnikov, Alexei Popogrebsky.

*Premiul publicului: Aaltra (Belgia-Franta, 2003).

*Premiul pentru regie: Reconstruction (Danemarca, 2003), regia: Christoffer Boe.

*Trofeul "Transilvania" pentru cel mai bun film: Dias de Santiago (Peru, 2003), regia: Josue Mendez.


La Final...

Festivalul International de Film "Transilvania" isi sprijina existenta pe coloana vertebrala creata cu migala si un extraordinar simt artistic de catre omul care a realizat selectia celor 80 de pelicule prezentate publicului: criticul de film Mihai Chirilov. Bravo, Mihai!