Dan Iliescu este un compozitor cunoscut in lumea muzicala. A fost chitaristul formatiei Timpuri Noi, este liderul trupei rock Zid si a compus de-a lungul carierei sale artistice numeroase melodii. De curand, el a realizat un Cd destinat exclusiv... sanatatii. Avand o adevarata pasiune pentru terapiile complementare, el s-a apropiat de notele muzicale din pozitia de specialist si a ridicat meloterapia la rang de arta terapeutica. Am vorbit cu Dan Iliescu despre muzica, despre sunete si puterea lor de vindecare. Am aflat lucruri extrem de interesante, pe care vi le redam in continuare...
- Dan Iliescu, esti un muzician cu experienta, ai facut parte din trupe cunoscute, ai simtit febra scenei... Cum ai ajuns sa-ti dedici talentul meloterapiei?
- Pentru mine, terapiile complementare au fost intotdeauna un mister, pe care multa vreme nici macar nu am incercat sa-l deslusesc... Apoi a venit timpul curiozitatii sau poate al maturitatii, am reusit sa acced spre un nivel spiritual superior si sa ma cunosc mai bine. Am ajuns sa traiesc sanatos, cat mai natural cu putinta, si atunci am inceput sa dau mai multa atentie metodelor naturale de tratament. Citisem undeva despre meloterapie, despre legatura dintre sunet si efectul lui la nivelul corpului omenesc, si subiectul pur si simplu m-a fascinat, mai ales ca lucram in domeniu. Am participat la cursurile Artele vindecarii, tinute de d-na prof. Ana Maria Iliescu - cristaloterapeut si specialist in terapii complementare -, iar dupa ce am invatat diverse tehnici terapeutice (reflexoterapie, cristaloterapie, sacroterapie) m-am hotarat sa-mi pun experienta muzicala in slujba sanatatii. De-atunci am inceput sa ma documentez stiintific, sa experimentez, iar de curand, am reusit sa pun pe suport magnetic primele "acorduri" terapeutice, intr-un album inedit.
- Ce este de fapt meloterapia?
- Ca sa putem intelege pe deplin meloterapia, trebuie sa pornim de la sursa ei, sunetul. Ei bine, sunetul este o structura informationala dinamica, cu energie (se deplaseaza sub forma de unda), informatie si vibratie proprii. Sunetul poseda energie elementara, primordiala. Ca si energia electrica, are o stabilitate redusa, se disipeaza in timp si spatiu. Pentru om, sunetul este un ideal vehicul al informatiei, intrucat a dezvoltat perceptii senzoriale specifice, auzul fiind unul dintre simturile de baza. Oprindu-ne la componenta vibrationala a sunetului, vom observa doua aspecte: rezonanta (in care interactiunea dintre doua corpuri se amplifica, se armonizeaza) si amortizarea (unde vibratiile se opun una alteia, obtinandu-se o anihilare, o stagnare a interactiunii). Sunetul este o energie vie, care alina trupul si mangaie sufletul. El nu sta pe loc... Cu cat o energie este mai greu de captat, de stocat, cu atat este mai vie. Interactioneaza cu ce intalneste in cale, vibreaza, se amortizeaza si se pierde. Produce efecte subtile la nivelul organismului, deoarece intra in rezonanta deopotriva cu invelisul nostru carnal si cu undele cerebrale, carora le transmite din punct de vedere informational emotiile, trairile compozitorului si interpretului, cat si placerea pur estetica a sunetului. Ati observat, probabil, ca aceeasi melodie cantata de doi interpreti suna total diferit... De aceea, este foarte important sa se foloseasca sunete potrivite structurii organismului, sunete care sa-i dinamizeze structura vie pana la nivel celular. Poate parea bizar, dar in urma unor studii de laborator asupra efectelor notelor muzicale, cercetatorii au constatat, de exemplu, ca la nota La, celulele isi schimba culoarea - din rosu se ajunge la bleu, albastru, mov... deci interactioneaza cu informatia continuta de aceasta nota muzicala si reactioneaza la vibratia ei.
Trebuie sa se stie ca in muzica terapeutica se pot intalni si structuri muzicale dizarmonice, sunete care starnesc o reactie de respingere... Sunetele pot parea bizare sau pot deranja chiar pacientul, dar utilizatorii trebuie sa inteleaga ca intre muzica ambientala si muzica terapeutica exista mari diferente. Daca undeva exista un blocaj energetic, folosim structuri disonante ca sa-l punem in miscare, sa-l dizlocam. Important este dozajul.
Muzica terapeutica include, pe langa pasajul de relaxare, pasaje de deblocare energetica sau, din contra, pasaje de energizare, de dinamizare a unei zone, in functie de diagnosticul pacientului. Apoi urmeaza pasaje succesive de stabilizare a efectelor obtinute...
Prin asta ma diferentiez de muzica de relaxare sau ambientala. Muzica de relaxare este altfel. Fiind compusa din structuri muzicale psihedelice (sunetele actioneaza asupra psihicului, inducand o stare de beatitudine, de plutire, o stare rupta de realitate), ascultatorul nu mai percepe real mediul inconjurator; fiind ancorat undeva "sus", nu mai revine cu picioarele pe pamant...
- Albumul Muzica Terapeutica va iesi, curand, pe piata. Cui se adreseaza?
- Cu acest prim album, realizat de Intercont Music, am urmarit sa pun la dispozitia ascultatorului un instrument de lucru. De la bun inceput trebuie sa intelegem ca muzica terapeutica nu este un substitut al medicinii alopate. Muzica de pe album a fost experimentata timp de 6 luni, pe grupuri de pacienti aflati sub observatie medicala. Am incercat mai multe constructii muzicale, sunete cu ritm, intensitate, inaltimi si armonii diferite, reusind sa stabilesc un numitor comun, sa gasesc acele variante care se adreseaza tuturor tipologiilor umane. Si pot spune ca am reusit: 90% dintre pacienti au avut reactii pozitive.
Cd-ul are doua structuri. Prima parte, intitulata Poieni Plutitoare, este conceputa special pentru insusirea intuitiva a tehnicilor de relaxare, concentrare si meditatie. Aceasta structura muzicala reuseste sa induca o relaxare profunda chiar si unui novice, unui om care nu are exercitiul relaxarii. A doua parte, Calatorie prin Universul Interior, se doreste a fi un exercitiu de lucru imaginativ. Muzica este dirijata verbal, cu scopul de a stimula imaginatia ascultatorului, de a impinge exercitiul de relaxare spre constientizarea propriului organism si a energiilor subtile care-l alimenteaza. Aceasta partitura muzicala vrea sa aduca subiectul mai aproape de introspectie, de vizualizare, de descoperire a propriului subconstient. Cu cat ne vom descoperi mai profund, cu atat mai mult vom reusi sa constientizam si sa influentam energiile subtile interioare. Cu ajutorul constientului vom reusi sa determinam anumite disfunctionalitati ale subconstientului. Capacitatea de autoexplorare ii va da ascultatorului perspectiva de a-si controla functionalitatea intregului organism.
- Caror boli li se adreseaza muzica ta?
- Structura melodica urmareste etapele oricarui tratament energetic si bioinformational: deblocare energetica, purificare, activare sau dezactivare energetica (dupa caz), echilibrare energetica si stabilizare. Dupa cum se observa, muzica de pe acest album nu actioneaza numai asupra anumitor zone ale organismului. Prin constructii speciale de sunete, prin combinarea notelor, printr-un anumit aranjament orchestral, ma adresez intregului organism, pentru reechilibrarea tuturor chakrelor si nivelarea lor energetica. Structurile pe care le-am conceput nu sunt structuri muzicale simple. Muzica mea este polifonica, adica pe acelasi fond muzical se suprapun de la 4 pana la 8 linii melodice, fiecare avand un rol bine definit. Nu este usor sa le combini, sa impletesti linia armonica si structura vibratorie a sunetelor, astfel incat sa aiba si efectul scontat... Pentru mine, vraja muzicii ramane o mare provocare, cu atat mai mult cu cat stiu cu siguranta ca nu are doar valoare cultural-estetica, ci si o importanta valoare terapeutica.
- Vei mai scoate si alte albume cu muzica terapeutica?
- Pregatesc alte sapte Cd-uri, pe care voi imbina anumite caracteristici ale sunetelor cu cele ale anatomiei umane. Mai exact, muzica pe care deja am realizat-o si pe care inca o experimentez se adreseaza chakrelor, portilor energetice prin care organismul se alimenteaza cu "prana", acea subtila energie a vietii din mediul inconjurator. Se stie ca organismul uman are 7 chakre, care se constituie in punti de legatura intre planurile energetic si fizic. Fiecarei chakre ii corespunde o anumita nota muzicala, fapt demonstrat stiintific. Fiecare chakra se ocupa de un grup de organe din zona lor pozitionala. De exemplu, Manipura (chakra plexului solar) este caracteristica elementului "foc" si are rolul de a imprastia acest tip de energie spre organele corespondente. Conform medicinii traditionale indiene, Manipura reprezinta centrul identitatii de sine, al orientarii spre autodefinire. Aceasta chakra aduce energie, eficienta, spontaneitate si putere. Daca nu functioneaza bine, putem sa actionam asupra chakrei cu sunetele cu care ea rezoneaza. Dar trebuie sa tinem cont de faptul ca orice deficit energetic al acestei chakre este in mod automat suplinit de chakrele apropiate (Anahata si Svadihstana), care-i cedeaza o parte din energia proprie pentru buna functionare a intregului. Logic ar fi sa actionam asupra chakrei plexului solar cu nota Mi, ca s-o dinamizam, s-o facem sa functioneze la parametrii optimi. Dar nu este de-ajuns. In acest caz, trebuie create anumite structuri muzicale care sa se sustina, sa se armonizeze reciproc, sa actioneze si asupra chakrelor apropiate, sa le dinamizeze si pe acestea, pentru a le putea acoperi deficitul energetic cedat chakrei in suferinta. Toata compozitia muzicala trebuie armonizata, modulata si transmisa astfel incat sa nu disturbe energia altor chakre, din dorinta de a o echilibra pe una singura.
La realizarea acestor noi albume, m-am bazat pe cunoasterea si valorificarea frecventelor vibratorii ale fiecarei chakre. Rezonanta sunetelor cu ansamblul anatomic, fiziologic, psihologic si spiritual al ascultatorului va face posibila restabilirea starii de sanatate.
- Muzica poate fi si nociva?
- Depinde de dozaj. E ca si cand ai bea vin. Daca bei un pahar, ti-e bine si doctorii spun ca e chiar sanatos. Daca bei o damigeana... La fel se-ntampla si cu muzica: daca asculti o muzica de calitate, timp de jumatate de ora, te tonifici, te bucuri, te simti bine. Consumata in exces, in anumite conditii de efort si la volum maxim (si ma refer aici la discoteci), muzica poate deveni nociva, poate provoca dezechilibre majore. Oricine a fost in discoteca stie care este efectul basilor asupra plexului solar si a simtit pe propria piele vibratia sunetelor asurzitoare, care actioneaza ca adevarate lovituri de ciocan asupra trupului. La tineri, aceste efecte nu se observa pe loc, fiindca au un potential energetic destul de puternic. Dar nu am vazut nici un tanar care sa se simta perfect dupa o noapte petrecuta intr-o discoteca... Cat despre calitatea artistica a muzicii... in prezent, muzica nu mai poate fi considerata o arta, ci un produs care se adreseaza unui public cu o diversitate de gusturi. Si, din pacate, romanii au probleme de gust... Important este ca acest produs sa nu aiba prea multe E-uri, ca produsele alimentare!
- Iti vei continua creatia muzicala in sfera terapiilor complementare sau te vei intoarce la rock, la scena?
- Scena este un spatiu cu care deja m-am obisnuit, unde imi place sa ma desfasor ca artist. In ce priveste muzica terapeutica, doresc sa merg mai departe, sa explorez la maximum posibilitatile pe care le ofera. Ideea de tratament pe care eu vreau s-o dezvolt in continuare este mai complexa; doresc sa asociez meloterapia cu cristaloterapia si cromoterapia. Nu trebuie ignorata nici o posibilitate de vindecare, nici o metoda care ne-ar putea imbunatati starea de sanatate, iar o combinare a mai multor metode compatibile nu poate sa fie decat benefica. Pare complicat? De fapt, e foarte simplu... si placut in acelasi timp!
Albumul Muzica Terapeutica va fi lansat curand pe piata muzicala.
Detalii despre meloterapie puteti cere la Cabinetul de Terapii Complementare "Anasan", condus de d-na prof. Ana Maria Iliescu, tel. 021/777.71.96