TelecomunicatiiConvorbiri ieftine si de calitate, in lumea intreaga"Tara noastra are cel mai mare potential de dezvoltare din sud-estul Europei" Alexandru Popescu din Bucuresti are 27 de ani. Prietenul lui, Dan Cernea, este cu un an mai mic. Amandoi au studiat stiintele economice si au fost gata sa ia drumul strainatatii pentru a-si face un rost in viata. Dar au amanat plecarea in ultima clipa. Motivul? Tot mai multi tineri profita de oportunitatea de a-si practica meseriile acasa, in Romania. Atrasi inca din copilarie de lumea computerelor si a telefoanelor, deveniti apoi specialisti in zona comunicarii electronice, cei doi au inteles ca ar fi mai intelept sa puna mai intai bazele unei firme de telecomunicatii internationale la ei acasa, si abia apoi sa plece, eventual, la studii peste Ocean. Prin avantajul creat pe piata telecomunicatiilor dupa 1 ianuarie, cand acestea au fost liberalizate, Romania a devenit un spatiu promitator pentru dezvoltarea unei afaceri moderne, locul unei adevarate provocari. "Daca esti hotarat si inventiv", spune Alexandru, "aici trebuie sa-ti masori puterile si sansele, nu aiurea. Tara noastra are cel mai mare potential de dezvoltare din sud-estul Europei si ar fi o dovada de orbire sa-ti iei lumea in cap cand aici se zideste de la zero o lume a viitorului." Asociindu-se cu o puternica firma din Edmonton, Dan si Alexandru au lansat pe exploziva piata a telefoniei romanesti firma "Easy Comm". Investind peste 250.000 de dolari, din fonduri proprii si atrase de la partenerul canadian, cei doi au uitat pe moment de America, de discoteci si de distractii si s-au angajat intr-o cursa ametitoare pentru performanta. Fundamentala a fost experienta castigata la CeBit, cel mai mare targ de telecomunicatii din lume, tinut anual la Hanovra, Germania. Acolo au intrat in relatii de afaceri cu cei mai mari "carriers" (carausi) de semnale telefonice de pe glob, stabilind interconectari si "Pop"-uri ("points of presence", puncte de prezenta, adevarate noduri de trafic telefonic) in Frankfurt si New York, adica in cele mai "fierbinti" centre de telecomunicatii din lume. Afacerea se afla, deocamdata, in punctul in care isi croieste un loc pe piata, iar concurenta acerba se pare ca nu-i sperie pe tinerii patroni. Ei stiu un lucru clar si verificat de altii inaintea lor: "Daca oferi calitate maxima la cel mai mic pret", spune Dan Cernea, "n-ai de ce sa te temi. Romanii merita, in sfarsit, cel putin in domeniul telefoniei internationale, sa aiba exact ceea ce au americanii, canadienii sau germanii."
Pentru alte amanunte care ar putea sa-i intereseze pe cititorii nostri, ne-am adresat celor doi manageri ai firmei "Easy Comm".
- Avand in vedere ca n-ati trecut de 30 de ani, afacerea pe care o porniti pare sa demonstreze ca, in sfarsit, tinerilor specialisti romani din zona telecomunicatiilor, dar si din alte domenii ale electronicii si informaticii, li se ofera un rost profesional. Sa fie un semn ca emigrarea inteligentei tehnice s-a diminuat?
Dan Cernea: - Fara indoiala. Fata de anul 2000, in 2002 emigrarea tinerilor s-a redus, tendinta fiind, se pare, de scadere si mai mare in acest an. Unii dintre fostii nostri colegi au de gand sa se intoarca, pentru a-si deschide firme sau pentru a lucra in diverse structuri de tip occidental, aflate in formare. Sunt si dintre cei care au refuzat, ca si noi, sa mai plece, de indata ce oferta firmelor transnationale prezente in Romania a devenit mai atractiva. In fine, se pleaca inca masiv la studii in strainatate, dar nu sunt putini cei care au in buzunar un bilet "dus-intors", deoarece le surade ideea de a reveni sa lucreze pentru Nato sau pentru Ue.
- Care au fost principalele bariere in calea afacerii pe care o porniti?
Alexandru Popescu: - Birocratia. Existenta in orice departament, la orice usa ai bate. Cu toate acestea, am fost norocosi sa lucram cu agentii precum Anrc (Asociatia Nationala pentru Reglementare in Comunicatii), o institutie cu idei liberale, unde gasesti intelegere si consultanta la oameni cu o mentalitate noua, cei mai multi tineri. Vorbind de bariere, trebuie accentuat un lucru: in Romania nu se investeste in idei. Nu poti primi un credit de la o banca numai pe baza unui proiect de afaceri, trebuie sa ai neaparat garantii imobiliare, sa pui gaj casa parintilor. Practic, sistemul bancar nu face aproape nimic pentru stimularea tinerilor intreprinzatori.
- Este evident ca zona managementului e ocupata, mai mult ca pana acum, de tineri. Cum resimtiti acest lucru?
A.P.: - Ca pe o binefacere. E tonic sa auzi vorbindu-se aceeasi "limba" in tot mai multe birouri in care intri sa discuti afaceri. Din contactele si intalnirile cu clientii, deduci ca in relatiile dintre oamenii de afaceri tineri au intervenit schimbari remarcabile; discutiile se poarta mai usor, nu ca acum 5-10 ani, si a intervenit in ecuatie conceptul "lucrurilor intelese de la sine", bataia palmei, frazele seci, la obiect, promisiunile in general respectate. Lucram cu parteneri foarte importanti, precum Arexim, ne vindem produsele in magazinele marilor retele GlobalNet, B-Mobile, AlexCom, Germanos si supermarketurile "Nic"; la toate intalnesti manageri de 28-33 de ani, oameni cu raspundere, dedicati si seriosi. Cei care, la Revolutia din 1989, abia isi pusesera in cui cravatele rosii de pionier sau erau in primii ani de liceu, conduc astazi destinele unor companii de multe milioane de dolari, au o responsabilitate de neimaginat in regimul comunist.
- Odata cu lansarea, la 1 februarie, a setului de servicii pentru publicul larg, orice roman va putea vorbi mai ieftin in strainatate, folosind o simpla cartela telefonica emisa de firma dvs. Cum ati reusit acest lucru?
D.C.: - Prin alinierea la standardele internationale. In tarile dezvoltate, telefonia era, de multa vreme, mai ieftina decat la noi. Noi nu facem decat sa intram in randul lumii. In general, prin aderarea la Occident, Romania nu va suporta numai rigori si restrictii, dar si mari beneficii. La un salariu de zece ori mai mare decat al romanilor, occidentalii platesc pentru multe servicii de trei-patru ori mai putin decat noi. Fara exagerare, serviciile telefonice ieftine, dar de calitate, sunt primul pas spre ridicarea nivelului de trai. De aceea speram ca facilitatile promise de autoritati telefoniei alternative vor deveni efective.
- Nu va e teama de marile companii care anunta pe toate canalele de informatii noi si noi oferte tentante?
A.P.: - Concurenta e buna si pentru noi si pentru clienti. Dar, in relatiile directe cu publicul, o companie mica se descurca mai bine. Ne putem permite sa avem in mod direct grija de utilizatorii serviciilor noastre, sa le oferim un suport mai bun, preturi ajustabile in functie de volumul convorbirilor. Prin noi se va realiza efectiv o cerinta esentiala a economiei de piata in telecomunicatii: cu cat vorbesti mai mult, cu atat platesti mai putin fiecare minut. In plus, noi nu percepem taxa de conectare si taxa de intretinere. Nu e o hotie, nu e nici o smecherie, nimic. Pur si simplu e mult mai ieftin.
- Daca bucurestenii sunt favorizati de "punctul de prezenta" al firmei dvs. instalat aici, ce pot face utilizatorii din provincie pentru a vorbi ieftin in strainatate prin "Easy Comm"?
D.C.: - Deocamdata, in provincie va costa ceva mai mult decat in Capitala, dar chiar si asa va fi mai ieftin decat pana acum. Clientii platesc in plus tariful interurban normal. Socotind cei 11,9 centi Usd/minut, cat este tariful nostru, fara Tva, pentru Europa si America, clientii din Maramures, Banat, Bucovina sau Transilvania, spre exemplu, ajung sa plateasca circa 21 de centi Usd/minut. Ceea ce inseamna o ieftinire cu peste 50% fata de tarifele telefoniei clasice. In Bucuresti, ieftinirea este in medie cu circa 65% fata de tarifele practicate pana in prezent, pentru toate destinatiile. Ca un exemplu, pentru Australia ieftinirea este de peste 70%, pentru China, de peste 60%, iar pentru Liban, de peste 65%. Pentru destinatii mai "populare" (Italia, Germania, Franta, Spania, Grecia, Israel, Anglia, Irlanda etc.), ieftinirea este de 63,6%. Apelurile catre mobil (fix in Romania, mobil in strainatate) sunt mai ieftine in medie cu peste 30%. Pentru a ieftini si mai mult tariful platit in provincie, in scurt timp vom instala "puncte de prezenta" si in alte mari orase din tara.
- Cat costa cartelele "easy comm" si de unde pot fi procurate?
D.C.: - Am emis cartele cu valoarea nominala de 5, 10, respectiv 20 de dolari americani (fara Tva, platibile in lei, la cursul zilei). Pentru cartela de 20 de dolari oferim un bonus de 1 dolar. Fiecare cartela este insotita de instructiuni de folosire si de un fluturas cu tarifele internationale. Spre exemplu, cu o cartela de 5 dolari se poate vorbi timp de 42 de minute cu Sua, Canada sau Europa (cele mai avantajoase destinatii), de la orice telefon public, de acasa, de la birou sau de la telefonul mobil. Momentan, acestea pot fi cumparate de la chioscurile de ziare din toata tara si din magazinele retelelor amintite mai sus. Numarul de acces este numar cu tarifare normala, iar in aceasta primavara vom instala numar de acces unic pentru toata tara si serviciul gratuit "telverde".
- Care este procedura standard de folosire a serviciilor dvs.?
A.P.: - Se formeaza numarul inscris pe cartela, al centralei noastre din Bucuresti, cu tarif normal, apoi se introduce codul aflat prin razuire si numarul dorit din strainatate. Se poate suna si de pe mobil, la tarife cu 50% mai mici decat cele de pe piata actuala a telefoniei mobile. In plus, ca o noutate de ultima ora, la data de 15 martie vom pune in functiune un "punct de prezenta" in Constanta, urmand ca in scurt timp sa instalam unul si in Timisoara. Pentru mai multe informatii, ii invitam pe potentialii nostri clienti sa sune la tel. 021/302.94.50 sau sa viziteze site-ul nostru www.easycomm.roCarol Iser
Noutati din telefonia mobila</b>
<b>
</b><b>Fotografiile si filmele transmise prin telefon - un succes mondial
- Aparatele cu care se pot transmite fotografii si chiar filme se bucura de mare trecere pe piata - Marele portar de la Bayern Mnchen, Oliver Kahn, iese din poarta si apara senzational un gol. Michael Schumacher se antreneaza pentru noul sezon de Formula 1. Amatorii de sport din Germania vor putea urmari asemenea imagini antrenante, nu doar pe micul ecran, ci si pe ecranul telefonului mobil. Dupa doi ani si jumatate de criza, industria telecomunicatiilor se pregateste sa lanseze pe piata o noua generatie de handy-uri. Motivul de optimism rezida in fotografiile - mici ce-i drept si usor neclare, dar care se trimit cu miile de pe telefonul mobil. "Mesajele sunt necesare si ele, dar doar imaginea ii atinge pe oameni emotional", spun expertii.
Telefonul care fotografiaza este doar una din nenumaratele oferte care se pregatesc. Cu aparate ca Nokia 7650 se pot prelua si apoi expedia filme de maximum 15 secunde. Si, chiar daca imaginile se deruleaza ca la inceputul filmului mut, peste 10.000 de cumparatori au testat deja telefonul ca pe o camera de filmat. In martie, pe piata europeana va fi comercializat primul handy ce poate prelua filmulete de pe Internet. In toamna, se asteapta aparitia video-telefoniei, cu promisiunea ca amatorii nu vor trebui sa vare mana mai adanc in buzunar. "Succesul inregistrat pana acum dovedeste ca lumea este interesata de aceste produse de tip multimedia", spun specialistii germani. Dovada: in anul 2002 au fost transmise peste trei milioane de fotografii prin eter si alte doua milioane, doar in luna ianuarie a acestui an. Dar in vreme ce multi clienti sunt atrasi de fotografii, exista deja intreprinzatori care vor sa foloseasca telefonul mobil pe post de mini-birou. Conform unei anchete intreprinse de Nokia, e-mail-urile transmise prin telefon tind sa le egaleze pe cele transmise prin Internet. "In zece ani", pronosticheaza specialistii "60-80% din populatia lumii va folosi doar telefonul mobil. Bietul receptor cu fir se pregateste sa intre in istorie."