</b><b>Mesaj din Sua</b><b>"Romania n-are nevoie nici de palmieri, nici de Dracula pentru a atrage turisti"
Stimata redactie,
Sunt abonat de cativa ani la publicatia dvs. si nu de putine ori am avut un sentiment de revolta fata de multe aspecte neplacute din Romania, desi multe dintre articolele aparute au avut un efect contrar. In ultimul timp, chiar imi puneam intrebarea daca nu cumva veti fi penalizati pentru "stirbirea imaginii Romaniei" (sic!). Ceea ce ma face sa va transmit starea mea de spirit sunt cel putin doua subiecte fierbinti, aparent fara nici o legatura intre ele, dar cu un punct comun: Rosia Montana si Dracula Park. Ambele au impact asupra mediului inconjurator, a turismului si a imaginii Romaniei in exterior.
Inainte de decembrie 1989, timp de 13 ani, am insotit pe toate traseele turistice din Romania turisti straini de pe toate coordonatele geografice. Sunt deci in masura sa spun ca Romania in sine reprezinta un produs turistic global, a carui diversitate rivalizeaza cu cea a Frantei. In toti acesti ani, am cules impresii de la turisti straini, care proveneau din toate categoriile socio-profesionale: simpli muncitori, functionari, ziaristi, agenti de turism, profesori, patroni, demnitari. Impresia era unanima: Romania, o tara frumoasa, cu niste capacitati naturale si umane deosebite, cu o cultura si traditii valoroase, dar prost administrata. Proasta administrare incepea, de fapt, cu calitatea proasta a drumurilor si se termina cu poluarea mediului. De exemplu, un circuit prin tara, care conducea spre Maramures, Bistrita si Bucovina, ca sa vizitezi tezaurul folcloric din nordul tarii, castelul lui Dracula de la Prundul Bargaului sau manastirile, trecea si prin Copsa Mica, Baia Mare si Bicaz, trei zone deosebit de poluate si in ziua de azi. Mai mult, gradul de poluare s-a accentuat, iar defrisarea anarhica a padurilor nu face decat sa inrautateasca situatia.
Vreau sa va spun ca vechea mea activitate in domeniul turismului international si-a pus amprenta asupra mea pe tot restul vietii. Actualmente, lucrez intr-o banca americana si m-am gandit sa organizez un circuit in Romania. Am pregatit o prezentare foarte documentata, cu proiectare de diapozitive, avand ca tema "Dracula, legenda si adevar". Am facut aceasta prezentare in mai multe sedinte, in fata a aproape 700 de angajati ai bancii. Entuziasmul si optimismul meu cu privire la impactul si reusita actiunii s-au spulberat mai repede decat ma asteptam. Procentul de interesati a fost atat de mic, incat nu a intrunit nici pe departe numarul minim de participanti pentru a umple un autocar de capacitate mica. Desi, povestile cu vampiri si fantome fac parte din cultura anglo-saxona, foarte putini au citit sau au auzit de romanul "Dracula" al lui Bram Stoker si cu atat mai putini de faptul ca acest personaj inrudit prin asociere cu Vlad Tepes isi are originile pe meleaguri romanesti. In plus, informatiile care le parvin despre Romania pe diverse cai sunt departe de a-i indemna sa o viziteze.
Ma folosesc de aceasta ocazie sa-i amintesc d-lui ministru Agathon ca prezenta birourilor de turism din unele capitale occidentale contribuie cu foarte putin la fluxul de turisti straini spre Romania. Oricat de competenti profesional ar fi oamenii Ministerului Turismului prezenti acolo, numai cu brosuri colorate si cu standuri goale la targurile internationale de turism nu se face treaba. Fara indoiala ca multi turisti pastrau mai bune impresii si amintiri despre standul bulgar si ungar, unde erau tratati cu specialitati din aceste tari sau asistau la o prestatie a unui grup folcloric. Romania nu are nevoie nici de palmieri, nici de Dracula Park pentru a atrage turisti. Daca d-l Agathon vrea sa se compare cu Franta, aducand Dracula Park sub forma de Disneyland, crezand ca din banii adusi de turistii de pretutindeni se vor construi autostrazi, se insala amarnic. In anii 70, charter-ele cu turisti straini aterizau in fiecare saptamana la Oradea, Timisoara, Constanta, Baile Felix, Baile Herculane, Sovata, litoralul si hotelurile din tara erau pline de finlandezi, olandezi, francezi etc. Nu cu Dracula Park va reusi d-l Agathon sa reabiliteze aceste statiuni si multe altele, care nu numai ca nu sunt pline de turisti straini, dar nici macar de romani, care altadata gaseau cu greu un loc... Daca in conditiile actuale de trafic de pe drumurile publice din Romania va circula cel putin acelasi numar de autocare cu turisti din anii 70-80, cu soselele ei actuale, Romania va fi pe primul loc in lume la numarul de accidente de circulatie, chiar daca viteza medie este de 70 km/h.
Romania turistica va trebui deocamdata sa se compare cu tarile vecine, care au cunoscut acelasi regim politic si sistem economic, inainte de a se compara cu tarile dezvoltate, pentru ca in ultimii 12 ani, tarile din jur si-au orientat resursele spre obiective serioase, de durata. Vitrinele agentiilor de turism din strainatate sunt pline cu reclame care te invita sa vizitezi Croatia, Slovenia, Ungaria, Bulgaria. N-am vazut nici macar un afis care sa te invite sa vizitezi Bucurestiul, litoralul romanesc, manastirile din Bucovina si multe alte locuri. D-l Agathon, daca vrea intr-adevar sa redea turismului romanesc vigoarea de altadata, va trebui sa studieze mai profund teoria avantajului comparativ si sa o aplice in conditiile unei economii de piata, in care participantii sa respecte reguli bine stabilite.
Dracula Park, Copsa Mica, Baia Mare, Rosia Montana, Catedrala Neamului sunt numai cateva din kitsch-urile care ar putea lasa urme adanci pe imaginea turistica a Romaniei, dar si altele, care nu-si gasesc spatiu acum si aici si care umbresc, din pacate, atatea si atatea lucruri frumoase si valoroase.
Cu deosebita stima,Grigore Bobina - Luxemburg