Prima editie a festivalului de film "Transilvania", desfasurata in perioada 3-9 iunie in capitala Ardealului, s-a incheiat, insa ecourile continua. Festivalul nu a insemnat numai o reusita organizatorica si un succes al filmului romanesc, ci a fost un eveniment cu deschidere europeana, de pe urma caruia imaginea Romaniei n-a avut decat de castigat. Membrii juriului, invitatii romani si straini s-au aratat cu totii incantati de caldura cu care au fost primiti, de atmosfera din jurul festivalului si, nu in ultimul rand, de frumusetea gazdei lor, Clujul.
Oana Pellea
(actrita)
"Cred in steaua acestui festival"
"Simpla existenta a acestui festival echivaleaza cu o lectie, pentru ca in strainatate, un festival de film de lung metraj se organizeaza cu fonduri foarte mari, cu o armata de oameni, si se ajunge pana la urma la aceeasi calitate. La Cluj au fost zece oameni care au visat un festival de film si sper ca la urmatoarea editie toti cei care considera cultura drept cel mai mare ambasador al Romaniei in lume sa dea o mana de ajutor. Faptul ca au onorat invitatia, oameni de calibrul regizorului Michael Radford sau criticul Ron Holloway reprezinta deja o carte de vizita extraordinara pentru festival si pentru cultura romaneasca. Ron Holloway, unul dintre cei mai importanti critici de film, marturisea celorlalti membri ai juriului, ca in cariera sa de 40 de ani, rar i s-a intamplat sa vada o editie de debut atat de reusita a unui festival de film. Mesajul transmis de tinerii regizori, in marea parte a filmelor prezente in concurs, destul de pesimist si de lipsit de sperante, a fost contrazis de reusita organizatorilor - tanara echipa condusa de regizorul Tudor Giurgiu, care a dat o lectie de pricepere si calm ardelenesc. Eu cred in steaua acestui festival si cred intr-un reviriment al filmului romanesc. Membrilor juriului, care nu erau familiarizati cu cinematografia romaneasca, li s-a deschis deja apetitul pentru filmele noastre. S-a incheiat o saptamana frumoasa la Cluj, un oras care imi place la nebunie. Spun cu toata convingerea ca toti membrii juriului, toti invitatii straini s-au simtit aici foarte bine, s-a simtit clar amprenta Ardealului. Nu cred ca in Bucuresti, acolo unde exista un oarecare snobism si o saturatie de evenimente, festivalul s-ar fi bucurat de acelasi succes."
Hrafn Gunnlaugsson,
(Islanda, regizor)
"Plec de aici ca prieten al Romaniei"
"Nu accept asa de usor o invitatie, insa atunci cand Academia Europeana de Film m-a contactat, mi s-a spus ca in Romania va avea loc un festival de calitate, un eveniment cu adevarat european. Prietenii si familia m-au privit un pic ingrijorati: <<Romania?!, fii foarte atent!>>. Marturisesc ca am venit in primul rand din curiozitate si acum imi pare bine de alegerea facuta. Plec de aici ca prieten al Romaniei. Asa cum glumea un prieten rus, singurul lucru cu care poti pleca din Est sunt amintirile, pentru ca restul ti se opreste la vama, iar eu ma intorc acasa cu amintiri frumoase. Au existat cateva incidente - in special in domeniul serviciilor de turism - in urma carora mi-am dat seama de daunele enorme pe care le-a provocat comunismul asupra acestui popor, faptul ca nu poti schimba atat de usor mentalitatea. Nu-i de ajuns sa pui jeansi pe tine. Spre deosebire de generatiile pierdute, tinerii de astazi pot arata de ce sunt in stare cu adevarat si sunt convins ca vor reusi. Am intalnit la acest festival multi profesionisti - Tudor Giurgiu in primul rand, directorul festivalului, un tip fantastic. Are mereu totul sub control, a facut o treaba excelenta si il felicit pentru asta. El reprezinta o noua atitudine, de care Romania are mare nevoie. Cu 32 de ani in urma, organizam si eu, in Islanda, un prim festival de film de lung metraj si va spun din experienta ca pentru cinematografia romaneasca, urmatoarele editii ale acestui festival vor fi foarte importante."
Stefan Laudyn
(Directorul Festivalului International de Film din Varsovia)
"Romania are nevoie de astfel de evenimente"
"Ieri eram in Asia, undeva in Caucaz, iar acum, dupa ce am schimbat pentru prima oara in viata patru avioane, am ajuns la Cluj, cu 20 de minute inainte de inceputul festivitatii de premiere. Tudor Giurgiu mi-a cerut sfatul si sprijinul pentru organizarea acestui festival si, dupa un lung dialog prin faxuri si e-mail-uri, am reusit sa ne vedem, in Polonia. Era foarte motivat si extrem de bine pregatit, planurile sale erau exacte si de bataie lunga. Avea un vis, dar unul foarte realist, iar acum traiesc sentimentul implinirii acestui vis. Am stiut de la bun inceput, din momentul in care ne-am intalnit, ca va reusi. Romania are nevoie de astfel de evenimente, iar cinematografia voastra cred ca se afla pe drumul cel bun. Faptul ca in ultimii doi ani ati avut selectionate la Cannes doua filme semnate de tineri regizori - <<Marfa si banii>> (Cristi Puiu) si <<Occident>> (Cristian Mungiu) - spune multe in acest sens."
Ron Holloway
(Statele Unite, critic de film)
"Clujul este una dintre cele mai frumoase gazde ale unui festival de film"
"Cand am pornit spre Romania, colegii mei imi tot vorbeau despre vampiri, despre Castelul lui Dracula, insa ajuns aici am descoperit un oras mult mai fascinant decat orice castel sau legenda. Clujul este unul dintre cele mai frumoase orase ce gazduiesc un festival de film. Imi plac foarte mult arhitectura cladirilor vechi, bisericile ortodoxe, catedrala catolica, cladirea Teatrului National, stilul baroc pe care foarte rar il mai intalnesti in estul Europei. Imi plac si oamenii de aici, foarte amabili si draguti. Eu mi-am petrecut jumatate din viata in Germania si m-a surprins placut faptul ca foarte multi clujeni vorbesc bine limba germana, pe langa cei tineri, care cunosc engleza. Am facut parte dintr-un juriu minunat, singurul din cariera mea in care totul s-a produs spontan, de la sine. Nu am avut presedinte, nu am avut secretara si totusi am luat o decizie unanima. Nu am avut discutii contradictorii, filmul lui Cristian Mungiu, <<Occident>>, a fost de departe cel mai bun, astfel ca decizia decernarii trofeului s-a luat de dimineata, la micul dejun, undeva intre capucino si marmelada. Daca am un regret, acesta este faptul ca nu am putut acorda mai multe premii. Cat despre filmul romanesc, am doua motive sa cred ca este pe drumul cel bun: incurajarea producerii filmelor de scurt metraj si debutul acestui festival, succesul primei sale editii. Nu stiu cum stati cu scoala de film, insa inainte, prietenii mei, Alexandru Tatos, Mircea Daneliuc, Dan Pita, Lucian Pintilie, au facut scoala serioasa."
Tudor Giurgiu
(regizor, directorul festivalului)
"Rasuflu usurat ca totul s-a terminat cu bine"
"Ideea acestui festival a aparut in vara anului trecut, dupa o discutie cu prietenii, in care subiectul principal a fost filmul romanesc, slaba sa promovare. In lumea de astazi nu poti reusi fara o promovare, fara o buna imagine, asa ca am hotarat sa ne ajutam singuri, sa nu mai asteptam sprijin de la ministere, comisii, centre. Nu am facut eu multe lucruri, insa ceea ce am realizat am realizat singur, cu propriile puteri. Atuurile noastre in organizarea acestui festival au fost: incapatanarea, perseverenta si disciplina. Poate ca in ultimii doisprezece ani au mai fost astfel de idei de festival, insa nimeni pana acum nu a fost destul de convins, incat sa duca lucrurile pana la capat. Echipa noastra, de 20 de oameni motivati trup si suflet, a avut incapatanarea sa demonstreze ca nu este imposibil, ca se poate intampla asa ceva si in Romania. Iata ca s-a intamplat si acum rasuflu usurat ca s-a terminat cu bine. Felul in care a iesit aceasta prima editie ne-a depasit asteptarile. Nu credeam ca vom sta de vorba intr-un restaurant din Cluj, cu Michael Radford sau cu Jason Priestley, nu credeam ca vom reusi sa trecem peste problemele organizatorice, ca vor iesi in fata numai lucrurile bune si restul va ramane in spatele cortinei. M-a bucurat foarte mult raspunsul, feed-back-ul pe care l-a avut festivalul din partea mass-media si a invitatilor. Acum suntem intr-o perioada in care strangem mesaje, e-mail-uri, declaratii, si concluzia este ca toata lumea a fost incantata de atmosfera festivalului, de faptul ca s-au putut aduce la Cluj astfel de filme, astfel de invitati. Pe de o parte, tot acest pozitivism ma nelinisteste un pic, pentru ca eu stiu care au fost punctele slabe ale festivalului. Ne-am ridicat foarte mult stacheta si trebuie sa o atingem si la urmatoarea editie, chiar sa o ridicam mai sus. Avem neaparat nevoie de o echipa mai mare, trebuie sa vedem cum putem plasa festivalul intr-o perioada in care sa fie mai liberi studentii, dar sa nu se suprapuna cu festivalul de la Cannes. Din acest moment, festivalul trebuie sa capete alura unei institutii.