Accente

Redactia
"Am fost si eu, in Noaptea de Inviere, in satul Copuzu"- Textele publicate in "Evenimentul zilei" reprezinta un fals grosolan! -. In luna martie, revista "Formula As" publica reportajul intitulat "Botezul din noaptea Invierii", text ce oferea informatii despre stravechiul obicei al schimbarii numelo...

"Am fost si eu, in Noaptea de Inviere, in satul Copuzu"- Textele publicate in "Evenimentul zilei" reprezinta un fals grosolan! -

In luna martie, revista "Formula As" publica reportajul intitulat "Botezul din noaptea Invierii", text ce oferea informatii despre stravechiul obicei al schimbarii numelor, practicat in satul ialomitean Copuzu. Articolul urmarea o relatare cat mai exacta a unui stravechi ritual crestin, pastrat ca prin minune in zona de iradiere spirituala de la Piscul Crasani, si care a tamaduit de-a lungul anilor nenumarati bolnavi de epilepsie si boli de nervi. In textul citat se afirma cu maxima claritate ca aceasta "rebotezare" nu aduce nici o atingere bisericii satului, cultului ortodox si randuielii slujbei de Inviere, ca parintele Nae Ion, un om de mare vrednicie si foarte iubit de sateni, nu se implica in acest ritual.
Iata insa ca in ajunul Sfintelor Pasti, "inspirati" de articolul nostru, trei vajnici reporteri ai "Evenimentului zilei au pornit, infometati de senzational, cu gandul de a demasca "incalcarea canoanelor ortodoxe", de a-l desfiinta pe preotul satului si, totodata, de a ponegri o traditie seculara ce nu s-a intrerupt niciodata, traditie pe care localnicii o pretuiesc si o apara si care nu are legatura cu practicile vrajitoresti. Reportajul publicat in "Evenimentul zilei" pe 7 mai sub titlul " Ritual pagan de Inviere - echipa <<Evenimentului zilei>> a asistat la o slujba de Pasti care sfideaza canoanele Bisericii ortodoxe", urmat de un altul, in care se cerea actionarea in instanta a preotului Nae Ion, pentru "implicare in practica nebisericeasca a botezului", nu sunt decat o rastalmacire nerusinata a faptelor, o mistificare a adevarului, afirmatii pe care le fac cu deplina raspundere, in calitate de martor: am fost de fata si eu! Interesat de specificul traditiei din satul Copuzu, ale carei radacini coboara in anii crestinismului primitiv si ai prezentei apostolului Andrei am dorit sa fiu prezent la evenimente. In calitate de martor apropiat al intamplarilor din noaptea Invierii, afirm, deci, cu toata convingerea ca atitudinea parintelui Nae Ion nu s-a abatut nici o clipa de la "canonul Bisericii ortodoxe", ca faptele intamplate in cimitirul bisericii n-au avut un caracter eretic. Nascut in satul Copuzu, vazand inca din copilarie cati oameni s-au facut bine in urma ritualului de schimbare a numelor, parintele a socotit ca e o problema de constiinta crestineasca sa nu interzica obiceiul strabun, asemeni tuturor preotilor care au slujit in biserica satului pana la dansul (inclusiv in atatia ani de comunism). "Cum pot eu sa le rapesc acestor oameni care cauta o alinare in Biserica - in Biserica!, nu in babe, vrajitoare sau ghicitori -, cum pot eu sa le rapesc speranta ca se vor vindeca? Oare asa ceva ar fi crestinesc?", se intreaba, de multa vreme, parintele. Si-apoi, preotul nu e politist, ca sa faca ordine in afara peretilor bisericii in care slujeste. Preotul e dator sa tina cum se cuvine randuiala Invierii si, iarasi sunt martor, parintele Ion a tinut-o cu mare strasnicie si traire duhovniceasca, spre marea multumire a celor prezenti in biserica.
Va veti intreba de ce acesti reporteri au hotarat sa-i faca rau unui preot si unui sat intreg? Daca va ganditi cumva la apararea credintei ortodoxe, va inselati. Am avut neplacutul prilej de a-i cunoaste, chiar in noaptea aceea cand au debarcat in stil de "comando" printre oamenii din Copuzu, si va pot spune ca motivul "sfintei lor indignari" este mult mai marunt si mai marsav: acela ca nu li s-a dat atentia cuvenita unor vedete "da Bucuresti". I-am urmarit punand intrebari. Fraze rostite obraznic si arogant, in stilul "bade, uite care e treaba...", "parinte, noi n-am venit aici sa ne pierdem vremea...", neincercand o clipa sa inteleaga ceva din satul acela, din traditia lui sau sa dovedeasca macar respect pentru bolnavii aceia rosi de disperare si boala. Ocoliti de toata lumea, refuzati de sateni si de pelerini (niste bolnavi disperati, care se temeau ca din cauza lor ritualul nu se va mai tine anul acesta), cei trei Rambo (in frunte cu o fotoreportera vopsita portocaliu) si-au spus, la randu-le: "Ei, lasa ca va aratam noi voua!". Si au dat verdictul: "Scene de groaza la miezul noptii". "Slujba ce sfideaza canoanele Bisericii ortodoxe" (ma intreb daca vreunul dintre ei stie ce inseamna aceste cuvinte, fiindca nu i-am vazut intrand macar cinci minute in biserica ori facandu-si, macar in graba, vreo cruce). La aproape jumatate de ora dupa inceperea slujbei, cand si-au dat seama ca nu pot surprinde nici o imagine socanta (fotografia-argument publicata e pur si simplu rizibila), indivizii si-au luat talpasita, nu inainte de-a se fi ospatat la masa intinsa in cinstea lor de... parintele Nae Ion, aflat, in prezent, sub ancheta Episcopiei.
Trist, urat, dar adevarat. Asa se face presa, cateodata, in Romania.Bogdan Lupescu