Cultura

Redactia
Cultura. Festivalul de muzica techno, prima editie, Bucuresti, 2001Hans Georg Thoenges,. directorul Institutului "Goethe" din Bucuresti"Techno este o miscare de eliberare". O institutie de cultura cu "morga" specific germana s-a implicat in organizarea primei editii a unui festival care promoveaza o m...

Cultura

</b><b>Festivalul de muzica techno, prima editie, Bucuresti, 2001Hans Georg Thoenges,
directorul Institutului "Goethe" din Bucuresti"Techno este o miscare de eliberare"

O institutie de cultura cu "morga" specific germana s-a implicat in organizarea primei editii a unui festival care promoveaza o muzica specifica tineretului: techno. La invitatia Institutului "Goethe" din Bucuresti, cu sprijinul Institutului "Cervantes" si al Institutului Polonez de Cultura, la recentul Festival de Muzica Techno, au fost prezenti cei mai cunoscuti reprezentanti ai muzicii de gen, care incendiaza petrecerile de club de peste tot din Europa: Dj Triple R si Dj Roland Casper - din Germania, Dj Senor Lobo - din Spania, Dj Bojan & Dj Vic - din Polonia. Alaturi de ei au urcat pe scena si cativa romani: Dj Raoul si Kpital. Organizator: Fundatia Cultural Artistica "Aurel Mitran". Echipament de sunet si lumini (o feerie!): Sfinx Experience Cda. A fost primul festival din Romania transmis in direct pe Internet si a avut numerosi vizitatori pe site.
Prezent la concerte, d-l Hans Georg Thoenges, directorul Institutului "Goethe", a avut amabilitatea de a-si prezenta, in exclusivitate pentru "Formula As", viziunea asupra muzicii techno si a utilitatii ei.
- D-le director, se stie, Germania a fost si este motorul Europei, in ceea ce priveste curentele de avangarda din domeniul culturii si al filosofiei. Si cu muzica techno lucrurile stau, se pare, la fel.
- Techno este un fenomen al tinerilor si s-a nascut in Germania la sfarsitul anilor 80 - inceputul anilor 90. Nu vine din America, cum s-ar putea crede, vine dintr-o Germanie care dupa 40 de ani s-a reunificat, iar techno uneste tinerii din cele doua Germanii (al caror proces de acomodare inca nu s-a incheiat). Curentul techno s-a delimitat foarte sever, la momentul aparitiei sale, de directiile muzicale (pop, rock etc.) de pana atunci. Desigur, aceasta schimbare de spirit majora nu s-ar fi produs daca nu s-ar fi produs initial si o schimbare a mentalitatii tineretului de atunci.
- Care din simbolurile muzicii techno se regasesc in spiritul tineretului german de astazi?
- Ritmul celor 130 de batai pe minut, caracteristic muzicii techno, este desigur si expresia unui mod dinamic de viata, traita la parametri activi. Prin dinamica, prin ritm, techno dovedeste ca e si o miscare de eliberare. Aceasta miscare de eliberare a fost prefigurata de curentul punk - va amintiti look-ul punk, inca la moda, si acele petreceri salbatice punk din mijlocul anilor 80. Ritmul ajuta la o eliberare a presiunii psihice, care se acumuleaza in fiecare individ. Este presiunea pe care o simte fiecare tanar din ziua de astazi, constrans fiind sa ia singur decizii, mult mai devreme decat pe vremuri, adica pe cand viitorultineretului era, cumva, in maini sigure: statul, scoala, comunitatea il indrumau pe o anume directie. Astazi, un tanar trebuie din ce in ce mai devreme sa-si ia viata in propriile maini, de aceea, tot mai nesigur este cand trebuie sa-si raspunda la intrebarile: ce vreau sa fac cu viata mea? Ce vreau sa ajung? Poate este o exprimare usor amatoare, dar muzica techno aproape ca a devenit un factor psihedelic. Daca vrem sa ii dam un sens negativ, putem spune chiar ca unora nu le este suficient acest fel de evadare si eliberare din angoase. De aceea, isi accentueaza trairile pe care le experimenteaza, ascultand aceasta muzica si prin consumul de droguri, asa-numitele "droguri de petrecere". Din pacate, in felul acesta, techno poate deveni si o "calatorie in infern", cum adeseori au stat marturie declaratiile celor care au consumat droguri la astfel de petreceri. Sigur, acestea sunt elementele negative ale fenomenului, dar nu trebuie sa generalizam acest aspect asupra intregii miscari techno.Corina Pavel

Aniversare

Editura Didactica Si Pedagogica -
50 de ani de existenta!

Pentru Editura Didactica si Pedagogica inceputul lunii octombrie a avut anul acesta o semnificatie aparte: institutia a sarbatorit 50 de ani de la infiintare, fiind una dintre cele mai vechi edituri de la noi!
Din 1951 incoace, Editura Didactica si Pedagogica, singura de acest profil din tara, s-a impus prin calitatea lucrarilor, prin tinuta intelectuala si profesionala a autorilor, redactorilor si specialistilor cu care a colaborat. Aflata intr-o permanenta competitie cu sine, adaptandu-se totodata si schimbarilor ultimilor ani, editura a largit paleta cititorilor sai prin colectii precum "Pedagogia secolului Xx", "Eco", "Akademos", "Pagini de istorie", "Parinti si copii", "Literatura economica internationala", "Educatie religioasa", "Idei pedagogice contemporane". De asemenea, la E.D.P. s-au format specialisti in domeniul editarii manualelor si lucrarilor didactice, necesare tuturor treptelor invatamantului, domeniu delicat, pentru ca impleteste componenta formativa cu cea informativa. E.D.P. este singura editura care editeaza manuale pentru minoritati, manuale speciale pentru copii cu diverse deficiente si, pentru profesori si invatatori, lucrari metodice. Factura deosebita a lucrarilor aparute sub egida Editurii Didactice si Pedagogice a fost confirmata prin premiile dobandite, si inainte de 90, si in ultimii ani, la targuri de carte interne si internationale, sau, in cazul manualelor alternative, prin tirajele mari.
Aceste realizari au fost amintite cu mandrie, dar si cu emotie, de d-na Mihaela Enceanu, director al editurii, in alocutiunea care a dat tonul manifestarii. Cu ocazia jubileului au fost invitati fosti directori ai editurii, prof. univ. dr. Ion Stanciu si prof. univ. dr. Constantin Floricel, autori-colaboratori si fosti redactori, acum pensionari. In numele vechilor autori, a luat cuvantul acad. Iulian Vacarel, iar din partea Ministerului Educatiei, prof. Nicolae I. Nicolae.
La 50 de ani, Editura Didactica si Pedagogica este in... plina tinerete, o tinerete care ii da puterea sa surmonteze piedicile economiei de piata, sa fie inspirata in optiuni, sa pastreze calitatea aparitiilor.Claudiu Ionescu

Muzica

Van Noizz
Maria Radu
"Cred in revenirea perioadei romantice"

Maria Radu alcatuieste impreuna cu Romeo Vanica jr. o trupa bine apreciata in muzica romaneasca actuala: Van Noizz. Semnand muzica tuturor pieselor si orchestrandu-le "la mare meserie" pe clape, Romeo Vanica jr., fiu al celebrului compozitor cu acelasi nume, cunoscut prin melodiile lui mult indragite prin anii 70-80, este scolit, din fasa, intr-ale muzicii (canta la pian de la 6 ani, compune de la 15, astazi are 22 si are colaborari de compozitie cu personalitati ale lumii muzicale romanesti). Vocea trupei Van Noizz este Maria Radu (autoare si a textelor), un fel de "Irinuca popii" in muzica romaneasca, a carei prima aparitie live a avut loc acum 12 ani, alaturi de trupa Solaris. Anul 1993 o gaseste cantand alaturi de Directia 5, iar in 1995 facand backing vocal pentru Timpuri Noi. Din 1995 incoace a avut la activ o serie de colaborari cu Nicu Alifantis, Blazzaj, Vank si Nightlosers. Acum are 26 de ani, s-a maturizat si face muzica buna cu Romeo Vanica, la trupa Van Noizz.
- Maria, ce ti-au adus anii colaborarilor cu trupe ca Timpuri Noi, Directia 5? Si cat de greu a fost sa-ti gasesti un partener de scena, dat fiind ca ai trecut prin atatea formule?
- In acesti ani, am acumulat foarte multa experienta, cantand live cu trupele amintite. Primul live l-am facut la 14 ani, eram practic un copil, am crescut pe scena. Atunci aveam un curaj nebun, pentru ca la o asemenea varsta, ridicol de frageda, nu constientizezi foarte bine cand sa te arunci pe creasta valului. Acum, mi se pare ca era o nebunie din partea mea sa ma duc cu atata nonsalanta si dezinvoltura pe scena si sa cant live. Am trecut prin mai multe stiluri de muzica pana am ajuns la cel pe care il auziti acum. Inainte eram doar backing vocal pentru trupele mari, acum sunt solista propriei mele trupe. N-are sens sa fiu modesta: eram remarcata si pe vremea cand cantam doar in spatele solistilor. Sunt cu Romeo Vanica de vreo patru ani - parteneri de scena, dar si foarte buni prieteni. Ne intelegem foarte bine, dar mai avem si opinii divergente, pentru ca ar fi monoton sa fim de acord in tot ceea ce facem. Stand atat timp impreuna, lucrand la piese noi, consider ca ne completam foarte bine amandoi: eu vin cu textele, el face muzica - el este motorul trupei Van Noizz. Eu sunt Scorpion, iar Romi este Balanta, dar eu sunt cel mai tolerant membru al grupului, pentru ca am mai multa experienta de viata (am 26 de ani si sunt mai mare ca el cu patru ani).
- Ce proiecte aveti pentru toamna asta?
- Speram sa lansam pe piata un nou single: o piesa ritmata, de data aceasta, si mai speram sa avem foarte multe concerte. Ma bucur foarte mult ca oamenilor le place muzica noastra. E foarte placut sa simtim ca nu muncim degeaba, ca putem sa-i multumim pe ascultatori. Noi cantam foarte mult despre dragoste si avem foarte multa melodie in piesele noastre. Cred in revenirea perioadei romantice, iar faptul ca existam si ne-am format un public al nostru inseamna ca oamenii au nevoie de romantism si ca nu si-au pierdut de tot sensibilitatea. Mai trist este faptul ca avem o tara foarte frumoasa, dar foarte saraca sau, mai exact, saracita, si nu stiu cati oameni isi mai permit sa-si cumpere un disc sau cati mai au chef sa asculte muzica.
C. Pavel