Cultura

Redactia
Cultura. Festivalul International "George Enescu" - editia a Xv-aImpresii la debut. Cea mai importanta manifestare culturala din Romania - Festivalul International "George Enescu" - a debutat sambata, 8 septembrie - Timp de trei saptamani, melomanii vor putea asculta muzicieni si orchestre de mare pr...

Cultura

Festivalul International "George Enescu" - editia a Xv-aImpresii la debut

Cea mai importanta manifestare culturala din Romania - Festivalul International "George Enescu" - a debutat sambata, 8 septembrie - Timp de trei saptamani, melomanii vor putea asculta muzicieni si orchestre de mare prestigiu - Cea de-a Xv-a editie este organizata de Secretariatul General al Guvernului - Presedintele de onoare al Festivalului este Roman Vlad, ex-director artistic al Scalei din Milano - Directorul artistic al manifestarii este dirijorul Cristian Mandeal, directorul Filarmonicii "George Enescu" - Contractele impresariale au fost semnate de Artexim - In timpul Festivalului, sunt programate si manifestari adiacente - simpozioane, seminarii, precum si concerte sustinute in aer liber, in asa numita "Piata a Festivalului", in imediata apropiere a Ateneului Roman - La Muzeul National "George Enescu" este deschisa, pe intreaga perioada a Festivalului, o exceptionala expozitie de fotografii - Cele mai importante concerte au loc in Bucuresti, la Sala Palatului, la Ateneu si la Opera Romana - Sunt programate concerte si recitaluri in Cluj (Sala Universitatii) si la Sinaia (Vila Luminis - Casa Memoriala "George Enescu") - Atat anterior deschiderii, cat si pe durata Festivalului, functioneaza in foaierul Salii Radio un birou de presa - bine organizat - condus de prof. dr. Grigore Constantinescu - In fiecare zi a Festivalului, acest birou de presa editeaza o revista interesanta - La Festival, au fost acreditati 90 de ziaristi romani si 25 de ziaristi straini - Bugetul acestei manifestari de exceptie este de 4,8 milioane de dolari.

Despre muzica, orchestre si muzicieni

Din pacate, debutul Festivalului nu a fost pe masura asteptarilor - "Orchestre de Paris", sub bagheta lui Christoph Eschenbach, nu s-a ridicat la nivelul muzicii lui Enescu - Pot spune - cu indulgenta - ca Suita a Ii-a de Enescu (cu care s-a deschis Festivalul) a fost cantata mediocru - Nici Ravel nu prea a fost Ravel, Saint-Sa"ns a amintit doar de Saint-Sa"ns etc. - In zilele urmatoare, dezamagirea a fost stearsa de concerte exceptionale - Printre invitatii de mare rezonanta ai Festivalului, se numara London Philarmonic Orchestra, sub bagheta lui Kurt Masur, Orchestra Capella din Rusia, sub conducerea simpaticului Ghenadi Rojdestvenski, Norddeutschner Rundfunk din Hamburg, avandu-l solist pe Rudolf Buchbinder, Orchestre Nationale du Capitole de Toulouse, care acompaniaza un mare pianist, pe Aldo Ciccolini - Dan Grigore concerteaza alaturi de Birmingham Symphony Orchestra - Celebrul dirijor Seiji Ozawa sustine doua concerte de exceptie: un program Enescu, Mozart, Brahms, la pupitrul orchestrei Wiener Philarmoniker si prezentarea in concert a operei "Salomeea", de Strauss, cu Staatsoper din Viena - Opera Nationala din Bucuresti, in coproductie cu Staatsoper din Viena si Deutsche Oper Berlin au realizat "Oedip", de Enescu, in regia lui Gotz Friedrich, sub bagheta lui Cristian Mandeal - O "gaselnita" interesanta a organizatorilor o reprezinta concertele sub genericul "Mozart by Midnight", programate la Ateneu - Demn de remarcat, in cadrul acestui ciclu de concerte, este cel sustinut de Orchestra "Virtuozii din Bucuresti", in compania exceptionalei violoniste Silvia Marcovici si a Corului de Baieti din Viena (Wiener Songerknaben) - Ultimele doua zile ale Festivalului vor fi, cu siguranta, un regal: Corul si Orchestra Scalei din Milano, sub conducerea lui Riccardo Mutti - Programele celor doua concerte cuprind lucrari de Verdi, Rossini si Enescu.

Epilog

Ecourile in strainatate ale editiilor precedente ale Festivalului International "George Enescu" nu au fost, din nefericire, satisfacatoare - Nu din vina invitatilor, ci a organizatorilor - Poate ca aceasta a Xv-a editie va beneficia de ceva mai multa valva peste hotare - Programul Festivalului o merita - Memoria lui Enescu ne obliga.
Claudiu Ionescu

Dan Puric
"Made in Romania"

Ma intrebati de vacanta? Ne-am petrecut-o in cantonament, la Voineasa. Are si trupa noastra de pantomima si dans nevoie de antrenamente, la fel ca si lotul olimpic. Intram in competitie mondiala cu spectacolul "Made in Romania", si asta ne obliga. Am si dat un fel de avanpremiera in deschiderea Festivalului de Arte de la Menden - Westfalia, unde fusesem si anul trecut cu spectacolul "Costumele". Dar pentru ca vestimentatia scenica nu era gata, am prezentat spectacolul imbracati in tenisi si treninguri. Dar ne-am prevenit spectatorii: "Data trecuta, v-am prezentat costumele, acum va prezentam sufletele". Au fost impresionati de ceea ce au vazut, iar presa locala a scris: "Trupa din Romania a adus ceva nou, tulburator - o inima ce a deschis toate inimile". Incercam cu noul spectacol - regizat de mine si interpretat de Carmen Ungureanu si trupa de actori-dansatori (marita cu inca zece tineri) - sa dezvaluim lumii ceea ce au sufletul si simtirea romaneasca mai nobil, mai frumos si mai creator. Prin asta, putem dovedi ca, in marea intrecere contemporana, arta noastra populara si culta poate sta la loc de cinste alaturi de marile traditii si culturi ale lumii. "Made in Romania" va avea premiera oficiala in Bucuresti, la 7 octombrie, in sala Rapsodia Romana. Incercam sa revalorificam folclorul romanesc, geniul popular, manifestat in cantece, jocuri, legende si obiceiuri, din Oas, pana in Campia Romana, dar intr-alt mod decat s-a facut pana acum. Surprindem nu atat spectaculozitatea foarte bine cunoscuta a creatiei populare, cat mai ales atitudinea romanului in fata vietii si a mortii, vechimea "blazonului" lui spiritual, care ne indreptateste sa mai speram ca, macar din acest punct de vedere, "viitorul ne apartine". Avem un cuvant greu de spus, si daca cei care ne conduc vor intelege ca arta nu e un lux, ci o necesitate vitala de sustinere a identitatii noastre nationale, ea poate deveni si o forma de afirmare extraordinara. Singura ce ne poate impune cu demnitate in fata lumii intregi. De ce dam premiera la sala Rapsodia? Pentru ca acolo este sediul Centrului cultural european infiintat prin Uniter si, mai nou, acolo s-a nascut Fundatia "Made in Romania", dupa numele spectacolului nostru. O fundatie creata si sustinuta cu pasiune, dar care, fara fonduri, nu poate rezista. Suntem in cautare nebuna de sponsori. Iubim arta, dar si pe sustinatorii ei.
Alice Manoiu