Accente

Redactia
Doua mari edituri ucise. La Editura Minerva au aparut, din 1969 incoace, editii critice de referinta din clasicii literaturii romane, superbe serii de opere complete, ingrijite de cei mai buni specialisti, studii si monografii, populara colectie "Biblioteca pentru toti" - si sunt sigura ca nu exista...

Doua mari edituri ucise

La Editura Minerva au aparut, din 1969 incoace, editii critice de referinta din clasicii literaturii romane, superbe serii de opere complete, ingrijite de cei mai buni specialisti, studii si monografii, populara colectie "Biblioteca pentru toti" - si sunt sigura ca nu exista biblioteca personala, in tara asta, care sa nu contina volume cu sigla prestigioasei institutii de cultura. Acum, Editura Minerva e in faliment.
Tot de peste trei decenii, au putut fi cititi in traducere romana cei mai importanti autori ai literaturii universale din toate timpurile, multumita Editurii Univers. Mai multe generatii s-au cultivat si au avut mari bucurii de lectura datorita planurilor editoriale complexe, foarte bogate, ale pasionatilor profesionisti de acolo. Publicul larg, dar si studentii si profesorii au urmarit si cumparat noutatile beletristice, dar si lucrari fundamentale de istorie, critica si teorie literara; majoritatea scriitorilor si teoreticienilor de reputatie internationala au ajuns la noi prin stradania Editurii Univers. Acum, Editura Univers e in faliment.
Ambele dezastre - eu, una, le resimt ca dureroase si revoltatoare pierderi personale - nu se datoreaza in primul rand, cum ati putea crede, degradarilor caracteristice tranzitiei. Cu toata scaderea puterii de cumparare a cititorilor, cu toata ticalosia retelelor de difuzare (care, desi iau un procent mare din vanzari, nu dau editurilor ce li se cuvine decat dupa multa vreme, profitand de inflatie si creand blocaje financiare), cu tot sistemul aberant de impozitare in cultura - multe alte edituri continua sa functioneze. Minerva si Univers au ajuns in situatia tragica de azi datorita unui "patron" pe nume Sergiu Krupenschi. Un tanar "om de afaceri", pe care nu dragostea de cultura l-a indemnat sa cumpere - la preturi derizorii - cele doua prestigioase edituri, ci posibilitatea unor "inginerii financiare" profitabile. Naivii directori, dedicati doar profesiei lor intelectuale si fara abilitati in afaceri, s-au trezit prea tarziu ca sunt victimele unei escrocherii. Golind conturile celor doua institutii de subventiile pentru volumele aflate in pregatire, patronul nu si-a acoperit doar actiunile cumparate, ci a avut si ce investi in alte afaceri ale lui. Neplatite, tipografiile au refuzat sa mai primeasca manuscrise, alcatuitorii de editii, traducatorii si autorii nu si-au primit drepturile pentru carti deja aparute, angajatilor nu li s-a platit Cas-ul, apoi nici salariile, nici chiria spatiilor in care lucrau. In schimb, patronul Krupenschi si-a infiintat o noua editura, Image, in care publica literatura "de consum" si o revista cu stiri senzationale, culese de pe Internet, "Toth - ce trebuie sa stii", sacrificand actul de cultura autentic in favoarea unui profit meschin.
In ochii mei, acest afacerist, care si-a batut joc de munca de o viata a unor editori cum nu mai avem multi in tara (caci tinerii - si pe buna dreptate - nu se mai dedica acestei profesii atat de laborioase si prost platite) si care priveaza cititorii de colectii faimoase, gandite sa ramana din tata in fiu in casele de intelectuali, e un personaj detestabil.Adriana Bittel