Spectator

Redactia
Sa invatam de la vecinii nostriSi in materie de turism, bulgarii ne-au luat-o cu mult inainteAlexey HinkovManager general al agentiei Balkan Air Travel"Ignorand Bulgaria ca destinatie turistica, romanii nu stiu ce pierd". A fost odata ca niciodata. A fost odata Litoralul romanesc, plin de turisti st...

Sa invatam de la vecinii nostriSi in materie de turism, bulgarii ne-au luat-o cu mult inainteAlexey HinkovManager general al agentiei Balkan Air Travel"Ignorand Bulgaria ca destinatie turistica, romanii nu stiu ce pierd"

A fost odata ca niciodata. A fost odata Litoralul romanesc, plin de turisti straini: italieni, nemti, francezi si nordici. In 1971, peste 2,5 milioane de occidentali si-au petrecut vacanta in tara noastra. Daca mergeai si tu, prin sindicat, la Eforie sau Mangalia, iti venea greu sa te obisnuiesti cu atatea limbi straine vorbite in jurul tau, pe plaja. Multi ani in sir, cosmopolitul nostru Litoral a starnit destule invidii. Hotelurile rasareau ca ciupercile, iar serviciile tineau cat de cat pasul cu exigentele unor "monstri sacri" precum Neckermann, Tui, Mediterran?e. Dupa 1989, a intervenit catastrofa: gustul de inavutire rapida al clientelei politice - indiferent de stapan - a cucerit toate redutele. S-a inventat pe loc "locatia de gestiune" - o revenire caricaturala la mandatarii lui Ceausescu, un mod venal de a distruge baza materiala a statiunilor. In vremea asta, fratii nostri din sud, bulgarii, au facut o privatizare temeinica, refuzand din start ideea "locatiei". Solutia lor a fost salvatoare: si-au dat in folosinta hotelurile unor firme occidentale, care s-au obligat, in schimb, sa le aduca la un standard international, asigurand si fluxul anual de turisti. Asa a devenit Bulgaria tinta numarul unu a amatorilor de vacante occidentali, mai ales a celor germani si, totodata, tara favorita din Est a Germaniei. In timp ce Litoralul romanesc isi pierdea toate fostele piete apusene, Bulgaria le castiga cu inteligenta si servicii impresionante. D-l Alexey Hinkov, managerul agentiei private "Balkan Air Travel", este un tanar lucrator in turism, un "lup tanar", cum se spune, care si-a pus pur si simplu in gand sa "fure" cat mai multi clienti romani dornici de mare, plictisiti de Turcia, speriati de cozile la vize pentru Grecia si enervati de preturile piperate de la Mamaia, Neptun sau Olimp, preturi care, dupa cum bine se stie, nu corespund serviciilor oferite.

Albena, noua perla a litoralului bulgaresc

- Pe vremuri, in statiunile romanesti de pe Litoral se organizau excursii ieftine la "Nisipurile de Aur" din Bulgaria. Astazi, totul e numai o amintire. Statiunea poarta nume englezesc ("The Golden Sands") si nici bulgarii, daramite romanii, nu mai calca pe acolo. E adevarat?
- Partial, da. Cu o precizare: "Nisipurile de Aur" a incetat sa mai fie atractia numarul unu a Litoralului bulgaresc. Exemplul pe care ne place noua sa-l oferim ca model de privatizare si management unitar este acela al statiunii Albena - un nume vechi si totusi nou pe harta turistica a Litoralului nostru.
- Inainte de a vorbi despre Albena, suntem interesati sa aflam un amanunt: cand a inceput adevarata privatizare a turismului bulgaresc?
- In 1995, Agentia de Privatizare (Fps-ul nostru) a coordonat actiunea cu mana forte, folosindu-se de cupoanele privatizarii de masa, precum si de metoda Mebo. Aproape toate hotelurile si statiunile au fost vandute salariatilor respectivi, care au avut drept de preemtiune. Imediat, au fost eliberate si titlurile de proprietate pentru toata lumea, ca sa nu mai fie nici o discutie asupra responsabilitatilor, statul devenind un simplu spectator. Primul efect: coruptia a devenit un nonsens, noii proprietari fiind lasati sa se descurce si sa-si duca "crucea tranzitiei" in care nu puteau fura unul de la altul.

"Strainii au dat bani, dar s-au asigurat ca-i vor putea recupera"

- In 1990, Romania si-a pierdut toate pietele, inclusiv pe cele turistice. Cum a reusit Bulgaria sa-si mentina continuitatea relatiilor cu marile firme de turism?
- Inca din timpul regimului comunist, am avut birouri turistice in toate capitalele europene. Dupa 1990, agentii respectivi au fost lasati sa lucreze in continuare, pentru ca ei cunosteau cel mai bine clientela, chiar daca intre timp unii capatasera statutul de rezidenti in tarile respective. Pe de alta parte, pastrand hotelurile in proprietatea si managementul statului, deci respingand locatia de gestiune, Bulgaria a inspirat incredere firmelor straine, care, pentru moment, aveau inca amintiri placute din colaborarea cu bulgarii, in anii dinaintea prabusirii comunismului. Tot aceste firme au fost cele care, pana la urma, au impus declansarea privatizarii, oferind fonduri, know-how (consultanta) si clienti non-stop, conform unor contracte pe termen mediu (5-10 ani).
- Cum anume a reusit tara dvs. sa atraga milioane de marci pentru hotelurile de la mare?
- Asa cum spuneam, firmele germane, franceze, suedeze, norvegiene etc. (atat firme de operare, cat si firme de investitii) au gasit maleabilitatea necesara la noii patroni bulgari, adesea fostii directori de stat, care au fost de acord sa semneze contracte de exclusivitate in schimbul banilor necesari pentru renovarea hotelurilor, restaurantelor si piscinelor, conform cu cerintele fiecarui finantator. Au venit aici arhitecti, manageri, constructori, designeri, artisti plastici si hotelieri pentru a-si oferi serviciile si priceperea atat in dezvoltarea hoteliera, cat si in calificarea personalului. Desi bulgarii sunt destul de priceputi, prin traditie, in industria hoteliera, ei n-au avut orgolii si au acceptat tutelarea strainilor.
- Cum isi vor recupera firmele straine banii investiti?
- Dupa modelul Fondului Monetar International. Au dat bani, dar s-au asigurat ca-i vor putea recupera aducand pur si simplu turisti an de an, din aprilie pana in octombrie. Practic, aceste hoteluri sunt "vandute" suta la suta in fiecare an, prin grija finantatorilor. Hotelierii nostri se ocupa de hoteluri si atat. Restul e treaba altora.
- Mai sunt hoteluri de stat in Bulgaria?
- Foarte putine, dar si acelea in curs de privatizare. Ma refer la cele de pe Coasta Soarelui, din statiunea pentru tineret de acolo (mai la sud de Varna).

"Desi suntem vecini, ne cunoastem prea putin si e pacat"

- Cand aud de Bulgaria, romanii au impresia ca nu au prea multe de vazut acolo. De asemenea, ei nu stiu ce servicii si programe ofera statiunile de pe Litoralul dvs. Cui se datoreaza aceasta ignoranta?
- Lipsei noastre de promovare pe piata romaneasca. Dar acest lucru trebuie sa se schimbe. Desi suntem vecini, ne cunoastem prea putin si e pacat. Ignorand Bulgaria ca destinatie turistica, romanii nu stiu ce pierd. "Balkan Air Travel" isi propune chiar acest lucru: sa vanda pachete turistice exclusiv pentru Bulgaria si in special pentru statiunea Albena.
- Multi romani se tem sa vina in Bulgaria din cauza banditilor care ataca la drumul mare. Ce face politia bulgara, de ce nu intervine mai eficient?
- Cu ocazia recentei motiuni de cenzura a Opozitiei pe tema criminalitatii, Guvernul nu a cazut, dar a luat unele masuri dure: au fost destituiti toti sefii de politie din zonele in care s-au semnalat incidente. Actiunea va continua. Totodata, cei care ajung noaptea in zona Sofiei, in drum spre Grecia, sunt sfatuiti sa nu mai conduca pe linia de centura, ci direct prin oras, unde se afla semne de circulatie foarte vizibile si unde nu este nici un pericol. In privinta securitatii, statiunile de la mare sunt foarte bine organizate. Atat la "Nisipurile de Aur", cat si la Albena, exista o singura intrare si o singura iesire, pazite in permanenta de politie. Nimeni nu poate intra, daca nu are vouchere pentru statiunea respectiva. Oricine iese este controlat. In acest fel, criminalitatea s-a redus aproape la zero, iar turistii, cei mai multi familisti, se simt foarte bine, perfect protejati.
- Care este, pe scurt, oferta agentiei dvs. pentru aceasta vara?
- Cu tot gradul inalt de ocupare, avem rezervate 15 camere (la nevoie, chiar mai multe) pentru romani, in Albena. Preturile sunt mai mici sau egale cu cele de la Mamaia, Neptun sau Olimp (de anul trecut!), dar conditiile sunt mai bune. Spre exemplu, un loc in camera cu doua paturi, la hotel de 2 stele, timp de 7 nopti, costa 79$ pana la 15 iunie si 99$ intre 15 - 30 iunie. In pret, intra micul dejun tip bufet suedez (mananci cat doresti) si transportul cu autocarul dus-intors. La hotel 3 stele, patul intr-o camera dubla costa 170$ pe 7 nopti (1-15 iunie), cu demipensiune inclusa (mic dejun suedez si pranz sau cina, la alegere). Este inclus, desigur, transportul dus-intors cu autocarul. In perioada 15 - 30 iunie, acelasi pat costa 216$ pe 7 nopti. Tarifele includ, de asemenea, asigurarea medicala si alte eventuale taxe.
- Cu astfel de preturi, la care se adauga o multime de facilitati si programe culturale, inclusiv un cazinou, nu ne miram ca in Albena, la data de 22 aprilie, venisera deja 3000 de turisti austrieci si francezi. Care au fost incasarile Bulgariei in vara anului trecut?
- 50 de milioane de dolari profit net numai in statiunea Albena. In acest an, speram ca vom avea circa 70 de milioane, de asemenea profit net. In urmatorii 2-3 ani, Pib-ul Bulgariei va contine aproape 30% venituri din turism.
Ion Longin Popescu

N.R. Orice comparatie cu situatia jalnica de la noi nu ar avea, credem, nici un rost. Cei interesati de o vacanta fara griji la Albena, se pot adresa agentiei "Balkan Air Travel" din Bucuresti, la tel. (01) 313.14.43 sau 314.39.46; fax: (01) 314.39.45; e-mail: balkan@xnet.ro