Editorial

Redactia
Deconspirarea securitatii. Unul dintre cele mai populare scandaluri este cel legat de aplicarea Legii pentru accesul la dosare si deconspirarea Securitatii ca politie politica, precum si de functionarea Consiliului National pentru Studierea Arhivelor Securitatii. Spun populare, pentru ca a ajuns sa f...

Deconspirarea securitatii

Unul dintre cele mai populare scandaluri este cel legat de aplicarea Legii pentru accesul la dosare si deconspirarea Securitatii ca politie politica, precum si de functionarea Consiliului National pentru Studierea Arhivelor Securitatii. Spun populare, pentru ca a ajuns sa fie nu doar subiectul unor dezbateri politice, dar mai ales subiectul unor emisiuni populiste de talk show si divertisment. Numai ca "a face misto" (in stilul romanesc) de lucrurile acestea nu reprezinta decat neintelegerea unor fenomene grave si incercarea de a le transforma in chestiuni derizorii. Oricat ar desconsidera-o unii politicieni si ziaristi, administrarea mostenirii comunismului si a instrumentelor sale represive (intre care s-a numarat si Securitatea) reprezinta secretul democratiei si al unei societati prospere.
Cnsas reprezinta o institutie imorala, iar Legea pentru deconspirarea Securitatii este una pentru conspirarea Securitatii. Multa lume nu intelege sau se face ca nu intelege importanta deconspirarii Securitatii ca politie politica. Mitul raspandit de securisti si de fostii activisti Pcr este ca ei au lucrat pentru interesele nationale ale Romaniei. Nimic mai fals. Regimul comunist din tara noastra si din alte tari a fost instaurat de armata sovietica ocupanta. Pe fondul acestei ocupatii, serviciile secrete sovietice si colaboratorii lor (membrii partidelor comuniste din tarile respective) s-au ocupat indeaproape de comunizarea tarii. Romania socialista a fost o tara creata de Nkvd (Kgb) si Gru (serviciul secret al armatei sovietice). Incepand cu 1928, Partidul Comunist din Romania a fost interzis, scos in ilegalitate, deoarece ducea o politica antinationala. La ordinele Cominternului, Pcr milita pentru desprinderea din Romania Mare (facuta la 1918 de Maniu, de Bratieni si alti patrioti) a teritoriilor locuite de minoritati, pe motiv ca tara noastra era imperialista si le ocupase pe nedrept. Comunistii au dus o politica si mai profund antinationala in momentul cand au fost la putere. Ei au distrus tot ce era romanesc si national, de la cultura pana la istorie, au distrus elitele nationale (politice, culturale, militare, industriale etc.) si au promovat interesele Urss. Comunismul a fost lipsit de legitimitate in Romania (ca si in alte tari) din doua motive: a fost antinational si a fost antidemocratic. Era un divort dintre interesele nationale si interesele de stat (ale statului partid - Pcr). Toate institutiile represive direct si indirect (simbolic) si toti cei care au lucrat in aceste institutii (in primul rand Securitatea, apoi armata, militia, justitia, administratia etc.) au servit Partidul Comunist si pe secretarii sai generali (Dej, Ceausescu), iara nu interesele nationale. Dovada divortului dintre interesele nationale si interesele de stat a fost Revolutia din decembrie 1989, care a inlaturat statul comunist, precum si toate institutiile care servisera interesele sale. Revolutia anticomunista a fost o revolutie in interesul national al Romaniei. Prin instalarea regimului democratic, interesele nationale si interesele de stat au devenit din nou unul si acelasi lucru.
Deconspirarea Securitatii ca politie politica reprezinta tocmai efortul de a intelege in ce mod a lucrat acel serviciu pentru interesele de stat comuniste si impotriva intereselor nationale. Ideea de a-i tine departe pe securisti de anumite functii politice sau care implica o anumita responsabilitate morala vine dintr-un rationament simplu. Cei care au lucrat in serviciile de politie politica ale regimului comunist pretind ca nu au avut nici o problema cand s-a schimbat regimul politic si ca acum pot servi la fel de bine regimul democratic. Ei se pretind tehnicieni. Este ridicol! Este o mare diferenta intre serviciile occidentale de intelligence, care au servit democratiile liberale si au indeplinit anumite functii, si serviciile de politie politica, cele care au servit regimurile comuniste totalitare. Sunt meserii diferite. Cei care au lucrat in politia politica si au privit acest lucru drept o chestiune tehnica, deci nu au nici un fel de mustrari de natura etica in legatura cu ceea ce au facut ei si serviciile in care au lucrat, acestia pot sa lucreze fara probleme si de acum incolo pentru un regim autoritar, daca in Romania democratia va esua. In paranteza fie spus, lectia cea mai socanta pe care am invatat-o din caderea regimului comunist este ca istoria nu este ireversibila. Prin urmare, nu avem absolut nici o garantie ca ne indreptam spre democratie. Nu este scris nici in stele si nu este nici un determinism economic sau politic, asa cum interpretau marxistii istoria.
Pe langa faptul ca legea deconspirarii Securitatii ii conspira tocmai pe cei care sunt in continuare ofiteri si agenti acoperiti, ea tinteste tocmai pe oamenii care au fost siliti sa colaboreze cu Securitatea (adica cu regimul politic comunist, pentru ca lor li se spunea ca servesc in acest fel patria, interesele poporului) sau care au fost trecuti in dosare fara sa colaboreze. Lucrul se intampla, pentru ca securistii aveau anumite norme de productie (adica de recrutare). In conditiile in care o parte din arhiva a fost distrusa, iar dosarele facute de securisti nu sunt demne de incredere, cum poate cineva sa creada ca se poate face dreptate? Mai ales ca, datorita unor ordine date de Ceausescu, au fost distruse dosarele de informatori ale membrilor de partid. Uitam faptul ca Pcr era cel mai puternic partid comunist din lume. Cu cei aproape 4 milioane de membri, la o populatie de peste 22 de milioane, era partidul comunist cu cea mai mare pondere in raport cu numarul total al populatiei. Nu stim cate asemenea dosare au fost distruse, dar putem sa facem rationamentul ca, daca partidul era atat de mare, si ponderea celor care au colaborat cu Securitatea era enorma.
Prin urmare, Cnsas duce o activitate care ocoleste adevaratele tinte. A face dreptate partial si incomplet, a spune doar parti din adevar inseamna de fapt a face nedreptate si a promova minciuna. Cnsas este o institutie imorala. Faptul ca personalitati publice importante accepta sa lucreze intr-o asemenea institutie nu trebuie sa ne mire. Mircea Dinescu si Andrei Plesu, fata de care am in rest toata stima, au acceptat sa incalce legea si sa lucreze acolo. Cu toate ca legea spune ca nu pot face parte din Cnsas cei care sunt sau au fost membri ai unor partide politice (indiferent care, iar ei au fost membri Pcr), pentru Dinescu si Plesu nu a fost o problema sa o incalce. Pai daca litera legii este incalcata, cum sa nu fie incalcat spiritul ei? Or, in litera si spiritul ei, legea s-a vrut a deconspira fosta politie politica. Dar fostii securisti au ajuns in functii importante (fie in fruntea serviciilor care servesc, chipurile, democratiei, fie in Parlament, la Guvern), iar Cnsas se uita la ei neputincios. Acestia sunt cei despre care stim. Dar cei despre care nu putem sti oficial - pentru ca au continuat sa fie agenti acoperiti - au ocupat chiar functii mai inalte (sefi de partide, prim-ministri, ministri, ambasadori etc.). Ne-am despartit de regimul comunist, dar nu de mostenirea celui mai periculos instrument de represiune al sau - Securitatea. Legea deconspirarii si Cnsas au institutionalizat situatia.
Dan Pavel