Un nou inceput?

Dan Pavel
Ne-am saturat de cate ori a luat-o Romania de la inceput in ultimii ani. A venit timpul ca noua Putere (care este si vechea Putere) sa construiasca pe ceea ce s-a facut inainte si dupa 1996.

Cei care spun ca nu s-a facut nimic in Romania de 11 ani incoace nu stiu ce vorbesc. S-a facut enorm. Cu toate acestea, nu se compara cu ceea ce au facut altii. Mai ales tari precum Polonia, Ungaria, Republica Ceha, iar in ultimii ani - Slovenia, Estonia sau chiar Slovacia. Iar din urma vin tare Croatia, Bulgaria, Letonia si Lituania. Nu toate aceste tari au fost de la bun inceput prospere sau au avut parte de guverne eficiente. Prin aceasta vreau sa spun ca se poate construi pe trecut chiar si cand inveti din greselile acestuia. Iar lectia pe care o putem invata de la aceste tari este ca nu este imposibil sa faci politica in interesul general, cu rezultate care sa atraga prosperitate.
Dupa 1989, marea problema a romanilor a fost de a sti ce pot face politicienii din fruntea tarii in interesul public. Daca studiem cu atentie modul in care au gandit si actionat guvernele si parlamentele in ultimul deceniu, vom vedea ca partidele nu au dus lipsa de oameni bine pregatiti si chiar inteligenti. Dar marele defect al acestor politicieni este de a avea minti complicate. Toata politica din Romania este atat de complicata! Ce le lipseste acestor politicieni este o gandire simpla si eficienta, una capabila sa fie tradusa in fapte politice usor de constatat, masurat si evaluat.
Romania are de facut cateva lucruri simple, dar nu stim daca Pdsr si Iliescu au vointa de a le face. Am sa dau doua exemple. Unul este cel al "gaurilor negre" din economie. De mai bine de un deceniu, cateva milioane de romani platesc din buzunarul lor mentinerea in viata a unor intreprinderi nerentabile, doar pentru a nu da afara cateva zeci de mii sau chiar vreo cateva sute de mii de muncitori care lucreaza in pierdere. Este clar ca aici prevaleaza niste interese particulare, in dauna celor generale. Sunt anumite intreprinderi pe care nu vrea nimeni sa le cumpere sau care nu pot fi restructurate. Acelea trebuie inchise. Este simplu. Numai ca mintea complicata a politicienilor care au condus in anii din urma a cautat mereu solutii complicate, care nu au facut decat sa tina in viata acesti colosi inutili. Cand nu se mai poate face nimic, este clar ca ele trebuie inchise.
Alt exemplu este felul in care se respecta legea. Avem Constitutie - cu anumite defecte corectabile - avem legi, dar, cu toate acestea, ele nu se respecta adesea. Anumite fapte sunt nu numai interzise de Biblie, dar si pedepsite de lege. In teorie. Totusi, o multime de oameni din jurul nostru fura, jefuiesc in mod violent sau subtil, omoara, inseala, se imbogatesc necinstit, fara sa li se intample nimic. Uneori, Politia nu reuseste sa-i prinda. Alteori, organele de control ii lasa in pace. Cand Politia ii prinde, Justitia ii lasa liberi sau chiar ii iarta, cu toate ca sunt vinovati. Ceva este putred in toate aceste locuri. Daca liderii politici ar actiona eficient si i-ar pedepsi aspru pe toti cei care nu isi fac datoria, de la politistul de strada la judecator, atunci aceste acte s-ar diminua considerabil. De multe ori, intre Politie si Justitie sunt tensiuni stupide, pe care sefi inconstienti le perpetueaza in dauna noastra. Se pot face multe lucruri concrete si simple, dar nu exista nici interesul, nici curajul. Am sa dau un exemplu, pentru ca este o idee pe care eu o propun de multa vreme, iar factorii politici sau cei de specialitate nu au avut curajul sa o puna in aplicare. In Statele Unite ale Americii, unul dintre cele mai eficiente mijloace de lupta impotriva coruptiei, a crimei organizate, a delictelor de tot felul este Federal Bureau of Investigation. Pe scurt, Fbi. El este "a law-enforcement agency", adica o agentie de "intelligence" care se ocupa cu impunerea legii. La noi, un serviciu secret similar este Sri. Problema este ca Serviciul Roman de Informatii nu este o agentie pentru impunerea legii, ci un serviciu de "intelligence" fara astfel de atributii. Mai precis, nu poate sa faca arestari, nici sa organizeze anumite actiuni specifice. Teama fostilor consilieri de la Palatul Cotroceni sau a directorilor acestui serviciu era de a nu fi considerat Sri-ul un fel de continuator al Securitatii. Daca judecam insa dupa proportiile coruptiei si dupa imensa nemultumire a oamenilor, nu cred ca cineva ar avea de obiectat daca s-ar face o noua lege a Sri, iar serviciul ar deveni un Fbi romanesc.
Inca este neclar ce vrea sa faca Pdsr cand va veni la guvernare si mai ales prin ce se va deosebi aceasta noua guvernare de cele precedente. Este insa clar ca romanii au ajuns la capatul rabdarii. Multi dintre ei si-au pus sperantele in partidul lui Iliescu, asa cum isi pusesera in 1996 sperantele in Cdr, in Constantinescu, in Coalitie. De data aceasta, nu vor mai avea nevoie de mai mult de un an pana sa se dumireasca despre ce este vorba. Daca Pdsr nu face ceva concret, vom avea alegeri anticipate. Iar daca va incerca sa guverneze exact ca pe vremea lui Vacaroiu, acum nu mai tine. Daca vor fi alegeri anticipate pana intr-un an sau un an jumatate, exista pericolul ca un partid precum Prm sa isi consolideze pozitia in Parlament, ba chiar sa ajunga a face Guvernul. Ar fi pentru Romania o catastrofa mai mare decat ce au insemnat Fsn, Pdsr, Cdr, Pd, Coalitia la un loc. Partidul Romania Mare a fost construit in jurul unui lider a carui sanatate psihica il recomanda ca primul intre egali la Balaceanca. Mai sunt niste tipi ca el in politica, dar nici unul dintre ei nu a reusit sa atraga in jurul sau atatia oameni. Este imposibil ca ei sa nu fi citit ce a scris Vadim de-a lungul anilor in "Romania Mare". Este imposibil ca ei sa nu fi asistat la toate spectacolele politice degradante date de presedintele Prm. Cu toate acestea, ei au intrat in partidul lui, i s-au subordonat, i-au suportat mojiciile, precum si iesirile demente. In felul acesta, ei sunt de acord cu tot ceea ce spune si face seful lor. Nici un membru Prm, de rand, senator sau deputat, nu a scos o vorba impotriva presedintelui Vadim. Cata vreme a fost in partid. Dupa aceea, multi dintre cei care au plecat au spus adevarul cu privire la acest om. Prin urmare, cu toate ca au stiut tot timpul adevarul, ei nu au indraznit niciodata sa il spuna din interior. In alte partide s-a mai intamplat ca Diaconescu, Iliescu, Quintus, Roman sau Melescanu sa fie criticati de colegi sau subordonati, dar cu Vadim nu s-a intamplat asa. Asta arata cat de putin democratic este Prm, dar si cat de lipsiti de personalitate sunt subordonatii lui Vadim. Unii dintre ei sunt chiar mai periculosi decat seful lor, chiar daca nu au charisma acestuia. Daca acesti oameni nu realizeaza care sunt consecintele spuselor si actiunilor partidului din care fac parte inseamna ca sunt iresponsabili, iar atunci nu au ce cauta in politica. Daca isi dau seama, atunci sunt si mai periculosi. Oricum ar fi, ei nu trebuie lasati la conducerea Romaniei, cu sau fara Vadim. Asa cum Iliescu ne-a scapat de Vadim, Pdsr nu trebuie sa lase Prm sa ajunga la Putere. Or, nu exista mijloc mai bun decat acela de a guverna bine.