Cand cultura spala obrazul tarii
Festivalul International al Filmului Documentar de la Sibiu
Descentralizarea culturii face ca unele evenimente de exceptie, petrecute in diverse orase din tara, sa ramana straine de cunoasterea si recunoasterea publica, desi valoarea lor le plaseaza adesea intr-un context mondial. Este si cazul lui "Astra Film Fest 2000", organizat la sfarsitul lunii trecute in Sibiu, un prestigios festival international al filmului documentar si de antropologie vizuala, aflat la cea de-a cincea editie a sa.
Organizat de un grup "de frumosi nebuni" de la Studioul Astra Film din Sibiu, in frunte cu inimosul director si remarcabilul cineast Dumitru Budrala, festivalul a fost o veritabila manifestare europeana, pentru care organizatorii ar trebui decorati. Lasand la o parte prestigiul profesional, calitatea deosebita a filmelor intrate in competitie, provenind de pe tot mapamondul, si componenta prestigioasa a juriului, format din somitati ale filmului documentar mondial - manifestarea a avut si o valoare morala, de indreptare a imaginii tarii, a fost un demers de propaganda internationala, facuta in numele unei alte Romanii decat aceea cunoscuta prin intermediul mass-media din Occident: tara hotilor, a aurolacilor si a copiilor abandonati. Confruntati cu o alta realitate, surprinzatoare, participantii la festival, deopotriva concurenti, membrii ai juriului, ori tineri turisti veniti din Ungaria si Polonia, au reactionat cu uimire, dar si cu netrucata emotie, fata de frumusetea vechii cetati transilvane, fata de caldura si de civilitatea locuitorilor ei si, nu in ultimul rand, fata de splendoarea traditiei taranesti, pe care au receptat-o in direct, dupa inchiderea festivalului, cand uriasul hol al Casei de Cultura a fost transformat intr-o sarbatoare a cantecului si dansului din marginimea Sibiului. Pe vremuri de restriste morala, ca acelea in care traim, sa vezi danezi, irlandezi si americani dansand Invartita si strigand fara restrictii de spatiu Schengen "Romania, I Love You", este un act de justitie morala, in primul rand. Prin cultura ei, intelectuala si populara, Romania se afla in frunte, si nu la coada, acolo unde o impinge politica. Cu tot comunismul si necurata tranzitie, traditia noastra isi pastreaza inca intreaga capacitatea de expresie si seductie, iar intelectualitatea este capabila sa articuleze gesturi culturale de exceptie, care din punct de vedere spiritual ne mentin intre elitele lumii.
In calitate de participanta activa la festival, "Formula As", care a decernat Marele Premiu al competitiei, ii felicita pe "frumosii nebuni ai marilor idealuri" de la Sibiu, care au izbutit sa acrediteze ideea ca Romania culturii nu este o tara de legume ofilite, ci o tara de oameni dinamici si creativi.
Bravo, Astra Film din Sibiu! Prin stradania voastra (enorma!), o bucatica din adevaratul obraz al tarii a fost spalat.Sanziana Pop
In direct, de la fata locului
Michael Stewart, Anglia -Cercetator in cadrul "London School of Economics", producator de filme documentare pentru Bbc"Atmosfera extraordinara de aici depaseste traditia <<scrobita>> a Occidentului european"
- Va rog sa-mi spuneti cateva cuvinte despre impresia pe care v-a lasat-o aceasta editie a festivalului.
- Mai intai, trebuie sa va marturisesc ca sunt singurul occidental, dintre cei prezenti acum, care a participat la toate celelalte editii, incepand din 1993, deci beneficiez de o imagine de ansamblu asupra evolutiei festivalului, in cei sapte ani care s-au scurs de la debut. Atunci, la prima editie, a fost o intamplare fericita faptul ca ma aflam chiar la Sibiu. Eram deja prietenul Romaniei si al romanilor de cativa ani, dar aveam sa devin, fara sa pot ghici asta, si prietenul acestei manifestari culturale care, mie unul, imi merge drept la inima. Trebuie sa recunosc, in modul cel mai sincer, ca "Astra Film Fest 2000" a depasit toate asteptarile mele. Este impresionant sa vezi ce anvergura internationala a capatat festivalul, intr-o perioada relativ scurta. Sunt uimit cum organizatorii au reusit sa obtina sponsorizarile si sprijinul decare aveau atata nevoie, pentru a pune in miscare "mecanismul" extrem de complicat al acestei editii de mari dimensiuni. Dupa ce am vazut absolut toate filmele, pot afirma, in deplina cunostinta de cauza si cu obiectivitate, ca "Astra Film Fest" a devenit unul dintre cele mai bune festivaluri de gen din intreaga lume. In plus, atmosfera extraordinara de aici depaseste traditia "scrobita" a Occidentului european. Poate doar in Italia am mai intalnit atata caldura, ospitalitate, cordialitate intelectuala, dar nu ma mir, pentru ca si voi sunteti latini.
- In calitate de autor de filme documentare la o institutie atat de prestigiosa ca Bbc-ul, ce rol acordati acestui gen al cinematografiei contemporane?
- Ca producator si realizator al Bbc-ului, pe langa modesta mea conditie de cercetator sau profesor, va asigur ca asemenea documente culturale vor fi, peste cativa ani, la fel de importante ca descoperirile arheologice facute in legatura cu civilizatia azteca, ori epoca faraonilor. Sa nu va mire comparatia mea, doar aparent hazardata! In mileniul in care intram, istoria nu va mai fi studiata cu "papirusuri", "pergamente" sau "manuscrise", ci cu documente vizuale. Daca ar fi existat camere video acum doua mii de ani, astazi am fi stiut cum arata ciobanul mioritic din Carpati si in ce fel traia. Pe toate continentele lumii, dar mai ales in batrana Europa (cea mai bogata din acest punct de vedere), civilizatiile trec, penesimtite, de la o varsta la alta. Obiceiurile si traditiile popoarelor se altereaza, se schimba, poate imperceptibil, insa ireversibil. Cu fiecare batran care moare se mai scufunda un milimetru de istorie... Peste mai putin de un secol, datorita imaginilor filmate, prezentul de astazi va fi trecut "viu", in vreme ce trecutul nostru, al celor din ziua de azi, este reconstituit "imaginar", la "mana a doua", prin relatari scrise, in cel mai fericit caz, atunci cand nu incercam sa facem "pietrele sa vorbeasca". Imaginati-va, intr-o clipa de extaz, intreaga Biblie conservata in imagini... Ce document colosal, aflat doar la indemana lui Dumnezeu! Asadar, pe masura trecerii timpului, toate aceste filme, puse cap la cap, vor fi oglinda miraculoasa a unor lumi disparute, iar valoarea si circulatia lor vor creste direct proportional. Pentru Bbc, de pilda, acest tip de "comert" a devenit deja mai rentabil decat sexul sau violenta, televizate pe atatea canale private.
- Va aflati pentru a cincea oara in Sibiu. Cum arata Romania zilei de azi, vazuta de un occidental care vine tocmai de la celalalt capat al continentului nostru?
- Am calatorit in Romania inca de prin 1987-1988. M-a interesat si continua sa ma preocupe viata pastorala de aici si civilizatia rurala romaneasca. "Arhaitatea" pe care v-o reproseaza, in general, occidentalii grabiti, cu interese exclusiv economice, dupa caderea comunismului barbar al lui Ceausescu, este exact ceea ce iubesc eu la voi. Ceea ce pentru altii poate fi un defect, si anume faptul ca va miscati prea incet, pentru mine este o calitate extraordinara. Daca ati fi avut viteza francezilor sau a germanilor, civilizatia voastra rurala, adica filonul secret, adanc, al fiintei voastre etnice, ar fi fost desfigurat astazi. Sigur ca eu vorbesc ca un antropolog, ca un etnograf, ca un sociolog, ca un obsedat de traditii, ca orice altceva vreti dvs., numai ca un om de afaceri occidental, nu! In schimb, din punctul lui de vedere, pe care il inteleg, nu puteti face capitalism in opinci... Este adevarat ca, daca v-as raspunde in termeni strict politici sau economici, as recunoaste ca sunteti ceva mai retardati decat unele tari foste comuniste din jurul vostru. Dar voi aveti avantaje pe care nu stie sa le pretuiasca nici macar propriul vostru Guvern sau Parlamentul, daramite un strain! Toata Europa Occidentala se cazneste acum sa conserve mica gospodarie rurala ori asociatiile de fermieri, atat ca pe niste muzee in aer liber, cat si din motive economice si ecologiste, in timp ce aici, in Romania, voi aveti, inca si acum tiparul fundamental, desi alterat intr-o oarecare masura, dupa o jumatate de secol de dictatura, insa autoritatile par sa nu faca aproape nimic pentru a-l inviora, a-l incuraja pe taranul roman. El continua sa traverseze istoria, de unul singur, cum trece un cioban muntele, fie pe ploaie, fie pe viscol, fiindca stie ca nu are alt drum de ales...
- Impresia generala pe care o lasa Romania unui intelectual occidental este doar "etnografica"?
- Nu, nici vorba! Fara discutie, lucrurile stau mult mai bine decat acum sapte-opt ani. Eu sunt, fatalmente, mai obiectiv decat voi, privind din afara si venind periodic aici. Insa fraza asta, de genul "mai bine decat acum nu stiu cat timp", suna a consolare pe jumatate resemnata... Vreau sa adaug, pentru a fi clar, ca mi se pare mult mai logic si mai normal sa regreti locul in care nu ai ajuns inca, dupa ce masori ocaziile ce ti s-au oferit si toate celelalte oportunitati, decat sa te bucuri, pur si simplu, ca n-ai ramas pe locul de unde ai plecat! Poate o sa-mi reprosati ca am o mentalitate de "alpinist" sau ca ma contrazic, apropo de constatarile pe care le faceam mai devreme vizavi de impresionanta civilizatie rurala pe care o aveti. Dar sper ca m-ati inteles bine: vorbim despre doua lucruri diferite. Obiceiurile si traditia sunt una, iar bunastarea capitalista alta, desi nu se impiedica intre ele. Un exemplu de capitalism romanesc autentic este chiar "Astra Film Fest 2000", nu numai in sens cultural, ci si managerial.
- Mi-ar placea sa incheiem evocand Transilvania. Cum vi se pare orasul Sibiu?
- Ma aflu a nu stiu cata oara aici. Cunosc asezarea foarte bine, Sibiul este un oras minunat ("a lovely town"), cu oameni minunati ("with a lovely people"), dovada chiar festivalul din acest an si atmosfera extraordinara pe care am regasit-o cu o asemenea ocazie. Sibiul are un mister, are magia lui intelectuala... Pe de alta parte, daca te uiti bine pe strada, la oameni si la masini, ca si in magazine, iti dai seama repede cat de multi bani se misca pe aici! Da, Sibiul este cu un picior in alta era deja, cu toate ca are fata pe jumatate intoarsa spre trecut! Insa acest burg transilvan, deosebit pentru mine, care si-a pastrat cateva dintre amprentele aristocratice, imi starneste o secreta nostalgie: unde sunt sasii Sibiului de altadata si cand, oare, se vor intoarce acasa, definitiv?...
David Macdougall -</b><b>Director al Programului de Cercetari Vizuale din cadrul Centrului de Studii Trans-Culturale al Universitatii Nationale Australiene din Canberra Vin pentru a doua oara in Romania si sunt de-a dreptul fericit! Eu sunt obisnuit cu savane nesfarsite si bariere de corali la tarmul oceanului. Acolo, orice forma de relief se masoara la proportiile unui continent. Aici, peisajul parca imi schimba starea de spirit. Iar oamenii sunt pe masura decorului natural...Noi, in Australia, spunem ca avem o "civilizatie aborigena de tip rural", dar voi aveti o cultura rurala. Este o diferenta enorma de calitate, nu de cantitate! Acum mai bine de doi ani, cand am avut ragazul sa calatoresc prin Ardeal si am intalnit primii ciobani romani din viata mea, am fost extraordinar de impresionat. Acei barbati vanjosi ma priveau pe sub sprancene, fara sa scoata o vorba, la inceput. Intr-un fel, probabil, parca veneam de pe alta planeta, pentru ei, atat de indepartate sunt continentele pe care traim. Dar cand m-au dus la stana, sa-mi dea branza si rachiu, am regasit, cu surprindere, gusturile si mirosurile fermelor de oi australiene! Era ca un limbaj universal, fara cuvinte, al pastorilor de pe intreaga planeta... Ma aflam la mii si mii de kilometri departare de Australia, acolo era iarna, aici era vara, cu toate astea, dintr-o data, m-am simtit acasa! Atunci am luat hotararea, brusc, sa revin in Romania ori de cate ori voi avea ocazia.Marius Petrescu