Cine zice ca rocknroll-ul e mort?
Nu putini sunt cei care cred ca o data cu explozia unor genuri noi, precum rave, tehno, hip-hop, rock-ul, adica muzica compusa de-adevaratelea, cu instrumente si nu cu butoane si computere, este pe cale de disparitie. Ce mai face rock-ul, acum cand radiourile si televiziunile promoveaza obsesiv aceleasi si aceleiasi melodii din sfera dance si din cea a "muzicii de cartier"? Pai face foarte bine, asa cum au aratat-o si evenimentele petrecute la mijlocul lunii aprilie in Capitala.
- Primul dintre acestea s-a produs joi, 13 aprilie, la Clubul "Green Hours": lansarea primului album al formatiei clujene Kumm, "Moonsweat March", un produs de cea mai buna calitate, ce aminteste de anii 70, perioada de glorie a rock-ului progresiv. Cele 11 piese ale albumului, dintre care zece in engleza si una singura in limba romana, au fost imprimate in formulaEugen Nutescu (voce, chitara, bas), Zsolt Meier (saxofon), Andras Kovacs (clape), Dominic Cserg (percutie, tobe), componenta actuala cuprinzandu-i si pe Zoltan Peto (ce-l inlocuieste pe Meier, plecat in armata) si pe basistul Levente Keresztes. Lansarea a fost urmata de un mini-turneu de week-end prin cluburile bucurestene, cu concerte in selectul club de jazz "Green Hours" (Calea Victoriei 120), in celebra "Laptaria lui Enache" si in "Pub 18", din complexul studentesc Grozavesti.
- Vineri, 14 aprilie, Clubul "Backstage" (str. Gabroveni 14) a gazduit lansarea si concertul de rigoare al albumului "Unplugged" impartit frateste de trupele bucurestene Vita de Vie si Timpuri Noi. Este vorba de inregistrarile facute in acelasi club, cu prilejul ultimului concert din turneul "Lucky Nights Tour", desfasurat la sfarsitul anului trecut in Bucuresti si in alte sase orase din tara. Albumul se deschide cu patru piese Vita de Vie, ce se prezinta cu "Abdullah", "Cantec despre un baiat", "Iamma" si "Rahova". In ce-i priveste pe fanii formatiei Timpuri Noi, ei ar putea fi dezamagiti ca, la doi ani de la aparitia Lp-ului "Basca abundentei", acest album contine o singura piesa noua, "Asta-i tara", care de altfel "prinde" de la prima auditie. Autorul pieselor, Dan Iliescu, a declarat pentru revista noastra: "Am lucrat doua luni la orchestratiile acestui album. Pentru mine a fost un experiment, am incercat sa modific toate sunetele electrice, efectele de chitara, astfel incat sa aiba o corespondenta pe instrumente reci, ceea ce nu-i deloc usor pentru ca piesele noastre nu-s lente, zdranga-balanga, ci dinamice, cu multa miscare".
La reusita acestui nou proiect "unplugged" din discografia Timpuri Noi (primul s-a produs in 94) au dat o mana zdravana de ajutor si Oana Florescu (vioara, voce), Raluca Boldur (chitara, voce) si Berti Barbera (voce, muzicuta, instrumente de percutie), care prin interventiile sale da o culoare exotica, tonica acestor piese.
- Dar marele eveniment al lunii aprilie a fost, fara nici o-ndoiala, Concertul Steve Vai. Cine este "eroul"? Un american de 40 de ani, considerat unul dintre cei mai tehnici si mai inventivi chitaristi ai ultimelor doua decenii. Descoperit la 18 ani de Frank Zappa, si-a urmat timp de opt ani mentorul, dupa care si-a inaugurat cariera solo, incununata cu sapte albume, muzica de film si participarea la proiectele altor muzicieni celebri. "Chiar daca uneori muzica mea este agresiva, sunt un mare iubitor al melodicitatii, al compozitiei. Chitara este oglinda personalitatii, este cel mai expresiv si mai frumos instrument din lume", a declarat Vai la conferinta de presa. "Cand eram copil cantam cel putin 9 ore pe zi la chitara. Ma uitam pe harta, vedeam un punct mic acolo, Romania, si-mi ziceam?<<wow, ce departe e!>>. Acum am ajuns aici si ma simt foarte onorat sa cant pentru publicul roman." Absolut fulminat, concertul de la Sala Palatului s-a inscris in turneul de promovare a albumului "The Ultra Zone", turneu ce a pornit in septembrie 99 in America, a trecut prin Asia, Noua Zeelanda, ajungand pentru prima oara si in Europa de Est.
Fascinant cum Steve Vai a reusit sa vrajeasca prin show-ul sau teatral 2000 de oameni, ce au fost in picioare de la prima sa piesa. Pe langa virtuozitate, senzualitate, simt al umorului debordant, Vai mai detine un as: cel al comunicarii permanente. El pare ca se hraneste cu fiecare sunet al chitarii sale, dar si din reactia publicului, caruia i-a oferit, spre final, un cantec scris pe cel mai autentic ritm maramuresean.
"Rockul nu va disparea niciodata pentru ca energia sa va atrage intotdeauna pustimea, indiferent de modele ce vin si trec." Iulian IgnatEvenimentPremiera pe scena Operei Romane</b><b>Pe scena Operei din Bucuresti, primavara a adus una dintre cele mai frumoase surprize: premiera baletului "Don Quijote" de Ludwig Minkus.
In spectacolul creat de Mihai Babuska, vioiciunea, culoarea, placerea dansului sunt ingemanate. In alcatuirea unui spectacol proaspat si rafinat, coregraful a surmontat doua probleme de natura diferita: prima consta in faptul ca acest balet este unul "de temelie" in repertoriul de gen, respectandu-se coregrafia clasica, creata acum 131 de ani de Marius Petipa. Publicul fidel cunoaste muzica si chiar suportul coregrafic. Cea de-a doua consta in gasirea unor artisti complecsi, care sa aduca prin talentul lor prospetime creatiei clasice si, totodata, sa transforme in imagini plastice noul cu care vine coregraful. Un regal in aceasta premiera a fost invitarea pe scena Operei noastre a unui balerin rus, Andrian Fadeev, in care am putut admira virtuozitatea pursange si un talent generos, care s-a daruit cu toata impetuozitatea tineretii.
In exclusivitate pentru "Formula As", Mihai Babuska a declarat: "Am dorit sa realizez un spectacol viu, colorat, sincer, direct, in spiritul pastrarii traditiei Petipa. In acelasi timp, l-am dinamizat si am intervenit pentru a-l transforma intr-un spectacol alzilelor noastre. Ca balerin, am dansat mult acest spectacol, e un rol pe care il stiu si il simt foarte bine, deci aveam sansa sa fie un spectacol foarte bun. Pe Andrian Fadeev, prim balerin la Teatrul Kirov din Sankt Petersburg, l-am invitat dupa ce am vazut o caseta cu el. Desi foarte tanar, deja danseaza pe mari scene europene, bineinteles, fiind una dintre stelele teatrului sau. Compania de Balet a Operei Nationale Romane trebuie sa reintre in circuitul vedetelor internationale, invitand valori si promovandu-se pe sine - e un punct de vedere pe care il socotesc foarte pragmatic, ancorat in realitate".
Steaua trupei noastre in acest spectacol este balerina Corina Dumitrescu. Ea danseaza, si o spun fara nici un fel de exagerare, perfect. Pe orice scena din lume ar dansa perfect, pusa in lumina de orice trupa, oricat de performanta ar fi aceasta. Tehnica se impleteste absolut cu sensibilitatea. La data premierei cu "Don Quijote", Uniunea Criticilor Muzicali "Mihail Jora" hotara premiile sale pe 1999. Deci, Premiul pentru performanta in arta dansului pe care Corina Dumitrescu l-a primit incununeaza anii cu roluri grele pe scena Operei.
La reusita spectacolului "Don Quijote" au contribuit si Adriana Urmuzescu (scenografie) si Lucian Anca - la pupitrul orchestrei Operei. Nu se poate sa nu remarcam frumoasele roluri create de tinerii Cristina Uta, Ion Dumitrescu, Laura Blica, Loredana Salaoru si Alin Gheorghiu - care a pregatit acelasi rol cu invitatul rus, sustinand celelalte spectacole.
Melomani, iubitori ai baletului, sa ne bucuram impreuna de acest minunat spectacol pe scena Operei Nationale, care imbogateste peisajul nostru cultural! Claudiu Ionescu