<b></b>\
Semne bune, in ciuda unui raport perfid
Romania nu are, desigur, o situatie economica foarte buna. Nenumarate analize au demontat cauzele reale ale prabusirii Produsului Intern Brut (Pib-ul), au evidentiat oportunitatile pierdute pentru posibile relansari, au subliniat diversele strategii pentru depasirea crizei. Toata lumea stie ca tranzitia nu se putea realiza fara dificultati, mai ales ca structurile economice mostenite de la regimul comunist erau evident lipsite de legatura cu resursele reale ale tarii. Trecerea la o economie eficienta a presupus lichidarea unor "gauri negre", restructurarea unor sectoare ineficiente, privatizarea. Pentru o tara saracita de megalomania ceausista, sacrificiul a fost imens. El a fost accentuat si de formulele politice succesive care au urmarit finalizarea tranzitiei in maniera sinuasa, evoluand de la tactici de asteptare si reglementari interesate, la solutionari pripite, de multe ori conjuncturale, sub presiunea organismelor financiare internationale dispuse sa sprijine Romania. In cei zece ani de editorial la "Formula As", am incercat de multe ori sa analizez evolutiile economiei, sa surprind tentativele de redresare ale economiei reale, o economie sanatoasa putand sa-i ofere tarii capacitatea de integrare in structurile europene si euro-atlantice. Am sesizat ca, dupa deschiderea negocierilor de aderare la Ue, sansa depasirii crizei a crescut, cu conditia evidenta ca Strategia economica pe termen mediu, elaborata de echipa premierului Mugur Isarescu, sa fie respectata indiferent de culoarea politica a guvernarii.
Semne ale revigorarii economice sunt deja. Fondurile acordate de Ue, imprumuturile de la Fmi si Banca Mondiala - directionate de acestea pentru a nu mai fi deturnate in functie de nevoi momentane - au inceput sa produca primele efecte. Scenariul restructurant - propus de d-l Isarescu si aprobat de Comisia Ue - nu pare o formula utopica, desi - asa cum observa cunoscutul analist in domeniu, d-l Ilie Serbanescu - unele dintre premisele lui ar putea fi mai putin realiste. In Strategia economica pe termen mediu se sublinia ca depasirea rapida a crizei si relansarea pe temelii trainice a economiei nationale presupune "o crestere a ratei de economisire si a acumularii interne", rata ajunsa in 1999 la circa 8% din Pib (fata de 20-30% cat este intr-o economie normala). Daca din resurse externe s-ar ajunge la investitii de 4-4,9% din Pib, decolarea economiei ar deveni realizabila. O adaptare a legislatiei si o reducere a birocratiei - avute deja in vedere - vor face Romania atractiva pentru investitorii straini, mai ales in contextul intaririi disciplinei financiare, a "dezvoltarii altor agregate monetare prin extinderea si diversificarea instrumentelor bancare, reducerea la limite rationale a ratei rezervelor obligatorii, precum si a dobanzii reale". Strategia, aprobata de Ue, este un semnal pozitiv nu numai pentru creditorii tarii, ci si pentru investitorii externi care au ocolit-o pana acum.
Iata insa ca, in chiar momentul initierii transpunerii in practica a Strategiei, o agentie de rating, Standard& Poar"s, care are un contract de monitorizare a evolutiei economiei romanesti cu Bnr, a lansat luni, 10 aprilie a.c., un "studiu" prin care se anunta posibilitatea ca, pana la sfarsitul anului 2000, Romania sa intre in incapacitate de plata. "Studiul" o plaseaza alaturi de Zimbabwe si Coasta de Fildes, tari aflate in pragul colapsului datorita unor grave framantari interne. Agentia de rating in cauza a mai depunctat Romania si in 1999, cand avea de onorat un "varf de sarcina" la datoria externa de 2,2 miliarde de dolari. Datoria a fost achitata in intregime si la termenul stabilit, chiar daca astfel procesul de restructurare a fost, intrucatva, incetinit. "Studiul" realizat acum de Standard&Poar"s este tendentios si risca sa aiba consecinte nefaste prin descurajarea posibililor investiori in Romania. Or, la sfarsitul lunii martie, rezervele valutare oficiale ale tarii depaseau 1,6 miliarde de dolari, iar rezerva de aur era de peste 900 milioane de dolari. Rezervele externe depasesc 2,5 miliarde de dolari. Platile scadente pentru datoria publica interna si externa, garantate de Ministerul de Finante, sunt mai mici de un miliard de dolari. Asadar, oricum ar intoarce-o agentia de rating pomenita, nu exista nici o posibilitate ca in 2000 Romania sa intre in incapacitate de plati.
Ce a justificat acest atac la credibilitatea Romaniei in mediile externe? Unul dintre analistii agentiei, d-l David Beers, sustine ca: "Romania are in continuare un rating scazut, iar guvernul, chiar daca are un nou prim-ministru cu o pozitie externa buna, nu a depasit obstacolele". D-l Beers adauga ca: "situatia Romaniei, care si-a platit anul trecut datoriile externe nu este unica si nu ar justifica faptul ca nu ar putea sa aiba probleme in viitor". Formula d-lui Beers poate suna oricum, numai a previziune stiintifica nu. Poti sustine, desigur, pe baza unor date verificate, ca o economie sau alta se afla in dificultate, ca o tara sau alta poate intra in incapacitate de plati ajungand sa apeleze la un Consiliu Monetar, cum a fost cazul Bulgariei cu ceva vreme in urma, dar sa afirmi o astfel de posibilitate doar pentru ca, probabil, ea s-ar putea realiza, inseamna altceva. Daca nu este o formulare superficiala a unor analisti care trebuie sa isi motiveze contractele, atunci raportul agentiei Standard&Poar"s reprezinta un atentat interesat la adresa Romaniei. Este ca si cum cineva ar urmari s-o destabilizeze, sa-i blocheze accesul la Ue si Nato, care au conditionat deschiderea spre ea de stabilizarea economiei, de relansarea acesteia. Oricum, prima urmare a acestui raport aberant ar trebui sa fie rezilierea contractului intermediat de Bnr cu firma in cauza.
D-l Isarescu a replicat, de altfel, corect aberatiei lansate de Standard& Poar"s, aratand ca agentia ar trebui sa dea socoteala pentru maniera in care a facut analiza. Romania nu are nici o problema in a-si achita datoriile, atat pe plan intern, cat si pe plan extern. El a declarat ca: "Datoria interna este mica, ca stoc, in jur de 10-12% din Pib, datoria externa este 22% din Pib, in ultimii trei ani datoria externa n-a mai crescut, iar suma datoriei publice interne si externe este in jur de 35% din Pib, cu mult sub limita maxima, de 60%, stabilita in Tratatul de la Maastricht. Cu alte cuvinte, stocul datoriei publice interne si externe nu este deloc ingrijorator". Raportul agentiei de rating, a apreciat el, este o problema de credibilitate reciproca. Romania incearca sa-si recastige credibilitatea "intr-o maniera serioasa, cu probe, cu date, cu evolutii economice. Una dintre cele mai importante este rezerva valutara. Dar cred ca si dansii au probleme de credibilitate. Dupa douazeci de luni in care au tot speriat investitorii cu acest bau-bau - incetarea platilor, nu stiu cati ii mai pot crede, mai ales ca, de data aceasta, datele sunt evidente".
Romania nu va intra in incapacitate de plati. Mai mult, redresarea pare a fi pe cale sa inceapa. Atacuri de tipul celui lansat de Standard&Poar"s arata ca, in afara, exista destui interesati ca aceasta redresare sa nu se realizeze. Orice greseala in punerea in practica a Strategiei economice pe termen mediu va fi, de aceea, extrem de scump platita.
Toma Roman