Asii adolescentilor

Redactia
Shabah. (Cluj)- Desi se crede buricul pamantului, Bucurestiul nu mai detine exclusivitatea in materie de lansari si confirmari muzicale. O formatie tanara, aflata in cautarea unui drum propriu si a unei cariere de succes, poate exista cu sorti egali de izbanda la Iasi, Timisoara sau Cluj. Pe malurile...

Shabah
(Cluj)</b>- Desi se crede buricul pamantului, Bucurestiul nu mai detine exclusivitatea in materie de lansari si confirmari muzicale. O formatie tanara, aflata in cautarea unui drum propriu si a unei cariere de succes, poate exista cu sorti egali de izbanda la Iasi, Timisoara sau Cluj. Pe malurile Somesului, de pilda, unde traditia nu s-a intrerupt niciodata, se face in continuare muzica de cel mai inalt nivel -
Recomandat de succesul concertelor din tara si din strainatate, cvartetul clujean Shabah este una dintre cele mai interesante formatii aparute in ultimii ani in jazz-ul romanesc. Formula originala, aranjamentele muzicale deosebite, prestatia celor patru instrumentisti au ca rezultat o muzica accesibila, placuta, ce starneste atat aprecierile specialistilor, cat si entuziasmul amatorilor de jazz si rock. "Exista un public de jazz in Romania, insa acesta este uneori satul de jazz-ul traditional. In club, omul vrea sa bea o bere, sa mai vorbeasca, sa se simta in largul lui. Noi incercam sa impletim utilul cu placutul, sa multumim atat publicul cunoscator, cat si pe cel mai putin avizat."
Muzica grupului Shabah nu a primit un raspuns pozitiv doar de la publicul de club din Bucuresti, Iasi, Timisoara, ci si din partea iubitorilor de jazz din Atena, Lisabona, New York. In iunie 1998, Shabah a cantat la Festivalul International de Jazz de la Corinthas.
"Am fost foarte bine primiti, nu stiam ca grecii sunt asa amatori de jazz. A urmat concertul de la Expozitia Mondiala din Lisabona, unde s-a intamplat ceva extraordinar. Desi totul fusese pus la punct cu aproape un an inainte, la cererea publicului, organizatorii au reusit sa ne programeze a doua zi un nou concert. Erau mai multe scene pe care se canta simultan, iar spectatorii, desi nu auzisera in viata lor de noi, plecau de la celelalte concerte si veneau, ciorchine-ciorchine, spre Shabah. Ultima noastra iesire a fost in octombrie "99, cand am umplut ochi sala de concerte a Centrului Cultural Roman din New York, unde am participat la saptamana culturala romaneasca." <b>Trei moldoveni si-un banatean
<b></b> Shabah s-a infiintat la Cluj, in mai 1997, dintr-o pura intamplare. "Ma plimbam pe holurile Academiei de Muzica si am auzit pe cineva, intr-o clasa, cantand la pian", povesteste Marius Gagiu, flautistul trupei. "Mi-a placut atat de mult, incat n-am rezistat, am fugit, mi-am luat flautul si am inceput sa cantam impreuna, sa improvizam." "Magnificul" pianist era Dumitru "Dima" Belinschi. Cei doi au participat la mai multe festivaluri si concursuri, intre care si "F?te de la musique" de la Iasi. "La Iasi ne-a venit ideea sa incercam o formula cu pian, flaut si percutie, astfel ca la intoarcerea in Cluj am mers direct de la gara la Mario Florescu, un baterist deja afirmat, care ne-a acceptat cu incantare propunerea." In octombrie 1998, formula grupului s-a completat prin venirea basistului Igor Varicas. Patru tineri studiosi ce au absolvit academii de muzica si au trecut prin mai multe experiente in domeniu. Un alt punct comun este faptul ca, desi trupa s-a fondat si functioneaza la Cluj, nici unul din membrii sai nu este ardelean. "Pe noi ne-a adus laolalta scoala, mai putin pe Igor, care a venit la Cluj pentru ca simtea ca se degradeaza muzical la Chisinau." Nascut in februarie 1971 la Lipcani, in Republica Moldova, Igor a cantat in mai multe formatii moldovenesti de pop si rock si a fost membru de baza al Orchestrei Simfonice a Filarmonicii Nationale din Chisinau, unde iarna canta infofolit, din cauza frigului din sali, pentru un salariu lunar de 15 dolari.
Marius s-a nascut in prima zi a anului 1973, la Suceava. Desi ar fi vrut sa vina la Bucuresti pentru a urma chimie-biologie, sau a deveni actor, el a inceput sa studieze flautul de prin clasa a V-a, la dorinta mamei. La ora actuala, este profesor de flaut la fostul sau liceu de muzica din Cluj. Ramas singurul burlac al formatiei, Marius este pasionat de muzica rave si tehno, de care se ocupa acasa, la sintetizator. Cel mai experimentat membru al trupei, Mario Florescu, are 33 de ani si vine de la Oravita. A fost percutionist la Filarmonica de Stat din Arad, a infiintat in "93 un cvartet foarte apreciat de muzica contemporana, Pro Musica Nova, iar in "96 a fost invitat de catre Orchestra Filarmonicii din Monchengladbach pentru cateva spectacole. A mai concertat in Luxemburg, Austria, Italia, Olanda, Statele Unite. Are si in prezent cu ce se lauda: pe langa Shabah, este membru al "Orient Express-ului", condus de Harry Tavitian si vrea sa reinfiinteze Pro Musica Nova pentru un proiect cu marimba si cu vibrafon. De altfel, instrumentele mai putin obisnuite sunt specialitatea lui Mario, care-si confectioneaza singur maracas-uri, rainstick-uri (tuburi de plastic si betisoare de bambus ce dau senzatia sunetului ploii) sau instrumente de percutie din capace de bere. Mario are un baiat de 6 ani, Alex, iar pasiunile sale sunt pescuitul si Formula 1. Al treilea moldovean al trupei este Dima, nascut in 1972 in satul Crocmaz din Republica Moldova, unde se intoarce mult mai rar decat si-ar dori, pentru a-si revedea parintii. De satul sau natal este legat si numele formatiei, Shabahfiind o zona de mahala a acestuia. Harul creativ si interpretativ al lui Dima a fost rasplatit din "96 incoace prin numeroase premii la concursuri nationale si internationale. Este student la masterat, cap de familie - are o fetita de trei anisori, Tinca, si pe langa acestea, omul numarul unu in Shabah: compozitorul tuturor pieselor trupei.
Aerul aparte al acestora, rafinata imbinare de jazz cu folclor romanesc isi au punctul de pornire in anii de studentie ai lui Dima. "Inainte de a invata dirijatul si compozitia, am studiat folclorul si am facut trei ani de acordeon la Chisinau. Exista elemente de improvizatie in toate culturile si am ajuns la concluzia ca sunt multe asemanari intre folclor si jazz. Astfel, cu muzica noastra exploatam folclorul romanesc prin prisma jazz-ului." "Nu-s prelucari folclorice", adauga Mario, "ci muzica cu teme etno originale, cu elemente de jazz si de folclor ardelenesc, balcanic, ce vin din mintea stralucita a <<mesterului>> Dima."
Cei patru au pregatit piesele pentru un prim album care va aparea in aceasta primavara, iar din luna decembrie a anului trecut sunt implicati intr-un proiect de fuziune, imprimand si concertand prin toata tara alaturi de unul dintre cei mai apreciati cantautori ardeleni ai momentului, Catalin Condurache, si de fidelul sau colaborator, percutionistul Sorin Zamfir. Iulian Ignat
(Fotografiile autorului)