Spectator

Redactia
Virgil Magureanu. - Presedintele Partidului National Roman -"Interesul national nu este o prioritate pentru politicieni, desi toti se bat cu pumnul in piept ca vor sa salveze tara"- In ciuda plecarii de la conducerea Sri, prezenta dvs. in lumea publica romaneasca se lasa greu despartita de vechile at...

Virgil Magureanu
- Presedintele Partidului National Roman -"Interesul national nu este o prioritate pentru politicieni, desi toti se bat cu pumnul in piept ca vor sa salveze tara"<b></b>- In ciuda plecarii de la conducerea Sri, prezenta dvs. in lumea publica romaneasca se lasa greu despartita de vechile atributii pe care le-ati indeplinit. Ce amintiri v-a lasat acea perioada?
- Acum, la zece ani dupa acea numire, incerc sa uit ca am fost si la serviciile secrete. Efortul meu de a redeveni o persoana publica este marcat si azi de acea indeletnicire. Cand am fost numit, fusesem deja ales senator in primele alegeri libere, cele din 20 mai 1990. Numirea la Sri a echivalat cu o retragere din viata publica. Dar stiam clar, inca de atunci, ca demolarea totalitarismului trebuia sa inceapa cu demolarea structurilor sale de baza, dintre care fosta Securitate era cea mai de temut. Despre ceea ce am facut acolo s-ar putea spune foarte multe lucruri. Dar cel mai important este faptul ca fosta Securitate a devenit prima institutie de stat epurata in cel mai drastic sens al cuvantului. Toti cei deprofesionalizati sau deformati de excesele permise de puterea absoluta au fost indepartati. Apoi, am delimitat Sri-ul de structurile Ministerului de Interne, serviciul devenind - cum este in toata lumea democratica - independent. In al treilea rand, am refacut structura organizatorica a institutiei, asezand-o pe baze moderne. Dar nimeni nu trebuia sa creada ca succesele vor fi spectaculare si imediate. Eficienta se masoara dupa gradul in care o institutie restructurata, reinfiintata serveste cu adevarat statului de drept, nu dupa promovarea intereselor cuiva sub masca democratiei. Din aceasta perspectiva, pentru ca Sri sa devina eficient, trebuia sa treaca ceva timp. Stiam acest lucru chiar din momentul in care a inceput munca de reorganizare a serviciului secret, munca extrem de laborioasa, plina de nenumarate dificultati. E greu sa crezi ca cineva, care pana astazi a fost implicat intr-o structura antidemocratica, va deveni brusc, de maine, democrat, numai pentru ca institutia restructurata isi declara alte scopuri.
- In starea ei actuala, care pare sa nu mai intereseze pe nimeni, Romania poate fi totusi confruntata cu cazuri de "incalcare a intereselor tarii"? In urma cu ceva vreme, suspiciuni de genul acesta au planat asupra unor oameni politici si ziaristi, despre care s-a spus ca ar fi agenti de influenta ai unor puteri straine. Ce-a fost adevarat din aceste dezvaluiri?
- Povestea este ceva mai complicata. Fara indoiala ca anume cazuri sunt reale. Nu putem sa ne facem ca nu stim ca toate institutiile, inclusiv cele de presa, au fost penetrate dupa 1990 de persoane cu interese uneori fatis contrare celor ale statului roman. Stiti din istorie ca orice rasturnare completa de regim permite accesul, in noile institutii, unor agenti conservati special pentru asemenea momente. Depistarea si indepartarea lor cere timp. Era normal ca Romania, inca de dinainte de rasturnarea totalitarismului, sa fie penetrata de oameni care serveau unor interese straine si care, dupa evenimente, s-au plasat in diverse functii de conducere din institutiile tarii. La timpul potrivit, numele lor vor fi dezvaluite.
- D-le Magureanu, exista suspiciunea ca, in ciuda plecarii de la conducerea Sri, legatura dvs. cu anumite structuri ale institutiei respective continua sa existe. Unii politicieni si jurnalisti sustin chiar ca ati plecat "acoperit" cu dosare compromitatoare pentru multi lideri de azi.
- Desi s-a presupus ca-mi mentin legaturile in Sri, stiu foarte putine despre ceea ce se intampla acum acolo. Nu mai am relatii cu structurile informative si nici nu am preluat copiile unor dosare compromitatoare. Eu incerc acum sa ma comport ca un om normal, care a revenit la o viata normala. Judecand din afara, dupa aparente, Sri-ul pare a functiona dupa statutul pe care i l-am impus inca din anii Ô90 cu aprobarea Parlamentului si a Presedintiei Romaniei. Cum evolueaza actualmente raporturile din interiorul sau, ce obiective are acum si cum le atinge, nu mai stiu. Ar trebui sa-i intrebati pe cei care-l conduc.
- V-am pus intrebarea de mai inainte pentru ca omul politic Virgil Magureanu face, uneori, declaratii socante. Intr-un interviu recent ati sustinut ca alegerile din acest an vor fi clar fraudate. Pe ce va bazati?
- Orice analist politic ar putea sustine o astfel de afirmatie. Este de presupus ca, dupa evolutia actuala a societatii noastre, dupa esecurile si dezamagirile acumulate, competitia pentru cucerirea puterii in alegerile din 2000 va fi o competitie in care regulile jocului democratic nu vor fi respectate, fie si numai pentru faptul ca exista persoane care risca sa suporte frustrari majore. Sunt persoane, grupari, partide care se tem de parasirea puterii si sustin, in consecinta, ca doar ele reprezinta democratia. Exista, desigur, partide extremiste, dar nu toate partidele din Opozitie sunt ne- sau antidemocratice. Deci, ca sa revin la intrebare, n-am vrut sa fac o declaratie socanta, ci am urmarit doar sa avertizez asupra unui risc ce apare in orice competitie electorala agitata, atunci cand unii isi joaca pana si ultima carte pentru a nu parasi puterea. Desi sustin ca accepta regulile democratiei, alternanta, majoritatea politicienilor romani se despart foarte greu de putere. Mai tineti minte "scenele" de la sfarsitul anului trecut... Pe mine, insa, in aceasta campanie ce va incepe, nu ma intereseaza sa vizez ocuparea numitor posturi. De aceea va solicit sa acordati credibilitate afirmatiilor mele.
- Atunci, de ce ati revenit la politica?
- Pentru ca doresc organizarea vietii publice, a vietii politice in special, in compatibilitate cu regulile democratiei. Vreau sa traim in democratie. Dezinteresul pentru functiile de conducere imi permite sa privesc cu detasare ceea ce se intampla. Daca am avertizat asupra unui posibil pericol, am facut-o pentru ca am aflat, ca si altii de altfel - inclusiv oamenii din presa - ca se acumuleaza fonduri enorme de catre cei interesati pentru ca viitoarea campanie sa fie castigata chiar si cu mijloace mai putin ortodoxe. Nu arat cu degetul spre cineva anume. Dar va asigur ca, daca fenomenul se va produce, unii vor parasi scena politica nu tocmai demn.
- In 1997 ati reintrat in viata politica. Sunteti liderul Pnr. Ce isi propune acest partid?
- Am reintrat in viata politica pentru ca in toti anii de dupa 1989 am constatat, ca ardelean si ca roman, ca interesul national a fost, mai tot timpul, marginalizat, lasat deoparte. Nu vorbesc doar de declinul economic continuu al tarii. Momentele de cumpana au continuat sa se acumuleze si din alte perspective. Mi-a aparut clar ca interesul national nu a fost o prioritate pentru politicieni, desi toti se bat cu pumnul in piept ca vor sa salveze tara. Chiar si pasii spre integrarea in structurile democratice europene au fost facuti intr-un registru minor. Nu asa trebuia actionat pentru interesul tarii.
- Dar cum ar trebui actionat?
- Pnr isi propune, ca sa spun asa, sa le intareasca romanilor mandria de a fi roman. Exista momente delicate in istoria unei tari, momente in care cetatenii fac abstractie de interesele lor personale, egoiste. Cand aceste transformari nu se produc, mediul devine ostil si tara intra in cumpana. Suntem intr-un astfel de moment. Stiti din istorie ca toate natiunile europene au trecut prin astfel de momente si cele care au pierdut, au pierdut tocmai pentru ca se produsese alterarea sentimentului national, datorita unei politici gresit orientate. Noi dorim, impreuna cu altii, sa reamintim romanilor valoarea unui consens national necesar pentru crearea acelui mediu politic normal, care sa asigure functionarea stabila a institutiilor tarii. Demersul Pnr, partid de centru, vizeaza realizarea acestei normalitati care sa asigure armonizarea interesului national cu interesele fiecarui cetatean. Suntem deschisi spre toate formatiunile politice care urmaresc acelasi lucru.
- Cum s-a structurat acest partid?
- In 1997, cand am revenit la viata politica, am aderat la Partidul Noua Romanie, un partid de centru care apoi a fuzionat cu fostul Pdar si cu o fractiune a Partidului Liberal-Crestin. Denumirea de Partid National exista inca din 3 martie 1990 in nomenclatorul partidelor. Pnr a fost fundat atunci de un erou al celui de-al Ii-lea Razboi Mondial, cavaler al Ordinului Mihai Viteazu, comandorul Ioan Di Cezare. Dupa fuziunile de care v-am pomenit, d-l comandor a acceptat sa preluam denumirea partidului sau. Din 1998, Pnr a fost reorganizat la scara intregului teritoriu al tarii. Avem filiale puternice in toate judetele, dar mai ales in Transilvania, unde sentimentul national este mai acut.
- Ati prezentat deseori, d-le Magureanu, partidul pe care-l conduceti drept o "a treia cale". Ce semnificatie are aceasta formula?
- A treia cale este, dupa noi, calea de mijloc intre vechea linie a Pdsr-ului si cea urmata de actuala coalitie guvernamentala. Pe scurt, ea ar insemna asigurarea posibilitatilor de dezvoltare in continuare a comunitatii romanesti, fara sacrificarea intereselor vreunui grup social sau profesional. O cale ce exclude terapii de soc orientate spre saracirea sau marginalizarea unor grupuri sociale importante. Toate tarile care au cunoscut cresteri semnificative in ultima vreme au apelat la aceasta "a treia cale", prin care se vizeaza armonizarea interesului national cu cele particulare, ale cetatenilor. Va dau un exemplu. China n-a facut crestere si reforma prin sacrificarea intereselor unor grupuri sociale majore. Nu sustin formula politica de hegemonie a unui partid, cum se intampla in China, dar solutiile gasite acolo sunt viabile. Exista posibilitati de dezvoltare rapida a unei tari si fara saracirea programata a unor categorii de cetateni. Suntem, desigur, constienti ca "a treia cale" nu poate fi opera unui singur partid. Ea ar trebui sa fie rezultatul consensului principalelor forte politice dintr-o tara. La noi nu s-a ajuns inca la un asemenea consens. Ramane de vazut care sunt fortele ce se vor alia pentru realizarea acestei "a treia cai". Noi suntem dispusi sa le sprijinim.
- Ce strategii isi propune Pnr-ul pentru redresarea economica a tarii?
- Relansarea economica a tarii va trebui sa aiba obligatoriu un punct de plecare de care multi politicieni nu vor sa tina seama: siguranta alimentara a populatiei. Orice reforma devine mai usoara, este acceptata, daca populatia beneficiaza de belsug alimentar. Nu e vorba de formule populiste, dar in ultimii zece ani cetatenii au fost tracasati in mod inadmisibil de scaderea nivelului de trai. Cum se explica faptul ca Romania, producatoare traditionala de bunuri alimentare, a ajuns sa importe pana la 70% din bunurile necesare consumului? Cum se face ca bugetul unei familii ajunge sa fie destinat in proportie de 70-80% asigurarii subzistentei? Numai asigurand mijloacele unei existente decente pentru fiecare cetatean putem sa trecem la relansarea economica. Reforma ar trebui sa inceapa cu stimularea productiei agricole. Agricultura este prioritatea noastra pentru ca, daca ea asigura necesarul alimentar si exporta surplusurile, putem dezvolta ulterior si celelalte sectoare.
- Care este pozitia Pnr-ului, un partid de vocatie nationala, fata de integrarea europeana si cea euro-atlantica?
- In toate documentele Pnr se sustine clar aceasta integrare. Izolarea de Europa si de lume inseamna stagnare, involutie, iesirea din istorie. Pnr are ca prioritate integrarea in Ue si Nato. Dar noi credem ca ea nu se poate realiza fara o crestere economica semnificativa, fara relansarea economiei. Relansarea nu se poate insa face daca cetatenii nu au siguranta propriei lor vieti. Altfel spus, daca interesele lor individuale nu se armonizeaza cu cele ale tarii. Toma Roman