Gesturi afectuoase fata de copiii romani

Otilia Teposu
Anul 2000 debuteaza cu oferte sentimentale deosebite fata de copiii romani. Ele apartin unor companii si institutii occidentale, hotarate sa reaprinda pe chipul tristei copilarii romanesti - zambetul. Le multumim, in numele micilor si fericitilor beneficiari.

Limba Engleza pe gratis pentru copiii defavorizati social


Mariana Nicolae, vicepresedinte al Uniunii Vorbitorilor de Limba Engleza din Romania:"Nu poti trece nepasator pe langa dorinta de-a invata, care se citeste in ochii copiilor."

- Ce ne puteti spune, in aceasta calitate, despre cursurile de limba engleza organizate pentru copiii defavorizati, pentru cei care provin din medii si familii cu posibilitati modeste?

- In anul 1998, am inceput cursurile gratuite de limba engleza ca rezultat al bunei colaborari cu alte asociatii si organizatii care au in vedere sprijinirea persoanelor defavorizate. Ne-am straduit mai intai sa gasim cele mai potrivite programe si metode, si apoi am selectat si testat copiii.

- De unde au aflat copiii de aceste cursuri?

- Ne-am facut publicitate prin presa si apoi unii copii au fost indreptati catre noi tocmai de catre organizatiile neguvernamentale cu care colaboram.

- Cati copii aveti acum implicati in acest program?

- Am selectat in urma unor interviuri 16 copii care au intre 9 si 14 ani. Toti provin din familii cu venituri modeste, care nu si-ar fi putut permite plata unor ore de limbi straine pentru copiii lor. Cei mai multi dintre ei n-aveau cunostinte de limba engleza, dar a fost hotarator in alegerea lor modul in care ei si-au argumentat dorinta de a invata o limba straina.

- Cat dureaza aceste cursuri?

- Cursurile se desfasoara pe parcursul unui an, profesoara care tine aceste lectii este englezoaica, se numeste Kate Waring, este psiholog si are o mare disponibilitate pentru activitatile cu si pentru copii. Cursurile sunt interactive, se lucreaza in grupe mici, fiecare participa direct la conversatie, copiii vorbesc cu profesoara, vorbesc intre ei, dialogul este esential. Atunci cand am fost sponsorizati, am putut sa-i ducem pe copii la Muzeul satului, in Cismigiu, si sa tinem acolo lectiile. In aceste conditii, e foarte clar ca se largeste aria dialogului, in beneficiul elevilor. In functie de calitatile fiecaruia, de puterea de asimilare, ca in orice domeniu, unii ajung la performanta mai devreme, altii mai tarziu. Dorim, in masura in care vom fi ajutati, sa infiintam si grupe de nivel mediu si avansat, pentru cei care au depasit stadiul de incepatori.

- Ce avantaje au cei care urmeaza aceste cursuri?

- Copiii acestia au, in primul rand, acces, in mod gratuit, la sansa de a invata o limba straina si, in acelasi timp, au acces la o cultura si la o civilizatie pe care le pot descoperi prin intermediul acestei limbi si pe care si le pot apropia mult mai mult decat ar face-o daca ar urma doar cursurile si programele scolilor obisnuite.

- Aveti si alte planuri de viitor?

- Vrem sa initiem si niste cursuri de "public relations" - de comunicare publica - lectii pe care de cele mai multe ori doar elitele si le pot permite. Astfel, acesti copii invata nu numai cuvintele unei limbi straine, ci si arta de a comunica intr-o limba straina, de larga circulatie, despre subiecte si teme de actualitate. Este si aceasta o adaptare la economia de piata, daca vreti. Si mai avem si alte planuri pe care, suntem constienti, fara ajutorul si sustinerea unor sponsori nu le vom putea indeplini. Avem insa convingerea ca sunt tot mai multi cei care nu pot trece nepasatori pe langa dorinta de a invata care se citeste in ochii unor copii. Ii asteptam pe toti, pentru informatii la tel. 01/314.09.54.

***

Zece copii si tineri din Romania vor participa la programul "Millenium Dreamers" din SUA.

Cristian Savu, directorul Sectorului Comunicare si Relatii cu Presa al Companiei McDonald"s -
"Imaginea Romaniei, plina de aurolaci si de handicapati, trebuie sa se schimbe"


- Compania McDonald"s a avut intotdeauna grija de copii, si-a orientat activitatile, programele, ba chiar si spatiile restaurantelor tinand cont de caracteristicile acestei varste. Activitatea caritabila a companiei noastre a fost preluata de Fundatia "Ronald McDonald" si s-au facut donatii importante, mai ales in domeniul asistentei medicale, pentru persoanele defavorizate, in spitale si orfelinate din intreaga tara. Pot sa va spun, de exemplu, ca McDonald"s a fost principalul sponsor national al programului "Operation Smile" ("Actiunea zambetul"), derulat de "Flying Hospital". S-au facut atunci numeroase interventii chirurgicale care au salvat si schimbat nu numai infatisarea unor copii, ci si - indraznesc sa afirm - le-au schimbat chiar viitorul. Am investit apoi in diverse actiuni culturale si sportive dedicate copiilor, dar programul despre care vreau sa va vorbesc mai ales acum este unul deosebit: se numeste "Millenium Dreamers" ("Visatorii Mileniului"). Prin acest program urmarim selectionarea a 10 copii si tineri din Romania, care sa reprezinte tara noastra la festivitatile ce vor avea loc in luna mai, anul acesta, la Walt Disney - Orlando, Sua. Programul "Millenium Dreamers" consta in celebrarea realizarilor deosebite ale copiilor din toata lumea. 2000 de copii vor intampina noul mileniu prin aceasta sarbatoare. Copiii pe care ii vom selectiona vor fi astfel ambasadorii Romaniei la aceasta intalnire, la care vor participa delegati din 116 tari, unde exista reprezentante McDonald"s. Acest program s-a nascut in urma colaborarii a doua companii: McDonald"s si Walt Disney, cu sprijinul Unesco, si a fost elaborat in urma efortului indelungat a zeci de oameni care au pus la punct toate detaliile. Criteriile de selectie si de jurizare sunt foarte severe si, in primul rand, obiective. Trebuie sa-i alegem pe cei mai buni, pentru ca imaginea Romaniei, plina de aurolaci si de handicapati, sa se schimbe. Meritam acest lucru! Vor fi doua jurizari succesive si membrii juriului nu vor avea acces la numele candidatilor decat dupa ce vor fi alese eseurile castigatoare.

- Vad ca ati inceput sa ne dati detalii despre concurs. Spuneti-ne, cine poate participa la acest program?

- Regulamentul programului "Millenium Dreamers" se gaseste in oricare din cele 43 de restaurante McDonald"s din tara. Tot acolo se gasesc si formularele oficiale de participare. Ele pot fi obtinute fara obligativitatea de a cumpara vreun produs McDonald"s. La acest program pot participa copii si tineri cu varsta cuprinsa intre 8 si 15 ani. Exista doua sectiuni, in functie de categoria de varsta: 8-11 ani si 12-15 ani (varsta implinita pana la 1 septembrie 1999).

- La ce probe sunt supusi participantii?

- Candidatii trebuie sa descrie intr-un eseu de cel mult 150 de cuvinte cum anume s-au remarcat in comunitatea din care fac parte. Nu ne intereseaza valoarea artistica a textului, ci, in primul rand, creativitatea realizarii, ideea originala, folosirea ingeniozitatii pentru atingerea unui obiectiv propus. Apoi, mai avem in vedere si modul in care realizarea copilului, a tanarului, ar putea motiva si pe altii sa-si urmeze visurile. Vom tine cont, de asemenea, si de o apreciere a unei persoane care-l cunoaste pe candidat si care, in maximum 50 de cuvinte, trebuie sa prezinte rezultatele faptei copilului, adica modul in care realizarea lui a influentat pozitiv oamenii din jurul lui si a ajutat comunitatea.

- Care este termenul limita de trimitere a formularelor?

- Formularele pot fi trimise pana in 31 ianuarie 2000, la O.P. 83, C.P. 22, Bucuresti.

- Cand veti anunta castigatorii?

- Pana in 15 februarie vor fi anuntati cei 10 delegati romani la manifestarile de la Orlando. Ei vor fi sarbatoriti in orasele lor, la restaurantele noastre, ca cei mai buni reprezentanti ai comunitatilor din care fac parte.

- Cine ii va insoti pe candidatii alesi?

- Alesii vor fi insotiti de unul dintre parinti, toate cheltuielile legate de cazare, transport, intrare la Magic Kingdom, Animal Kingdom si Studiourile Disney-Mgm fiind asigurate de organizatori. Vreau sa multumesc in mod deosebit consulului general al Sua la Bucuresti, d-l Pattison, care a garantat intregul sprijin al Ambasadei Sua pentru obtinerea vizelor.

- Credeti ca aceasta manifestare ii va interesa pe tinerii romani?

- Sunt convins. Acesta este singurul program mondial dedicat in totalitate copiilor, cu ocazia trecerii in noul mileniu, si cred ca acesta este primul argument care ar trebui sa aduca multi participanti. A-ti reprezenta tara la o varsta atat de frageda, intr-o intalnire mondiala, este un prilej extraordinar de a cunoaste alti tineri (si sa nu uitam: nu orice fel de tineri, vor fi alesi cei mai inzestrati din toate tarile). In acelasi timp, e o sansa de a te face cunoscut pe tine si tara de unde vii. Mai vreau sa va spun ca pentru primirea acestor ambasadori-copii a fost proiectat un orasel special, au fost prevazute programe, activitati deosebite, si nu vor lipsi nici intalnirile-surpriza cu oameni influenti, care conduc in acest moment destinele planetei. Eu cred ca pentru orice tanar care are de spus ceva, acest program este o provocare. De ce n-ar accepta-o, la urma urmei, si copiii din Romania?