Lumea romaneasca

Redactia
Televiziunea nationala se pregateste de debarcare. "Romania 1" a fost lansata la apa cu mult succes. Stand comod pe fotoliu, in locuinta sa din strada Pangratti, batrana doamna motaia de o buna bucata de vreme, sprijinindu-se in bastonul sau cu maciulie de aur. Lustrul vremurilor sale de glo...

Televiziunea nationala se pregateste de debarcare

"Romania 1" a fost lansata la apa cu mult succes

Stand comod pe fotoliu, in locuinta sa din strada Pangratti, batrana doamna motaia de o buna bucata de vreme, sprijinindu-se in bastonul sau cu maciulie de aur. Lustrul vremurilor sale de glorie se dusese de mult, iar in jurul ei larmuia in anii din urma o generatie noua, recalcitranta, ce nu mai avea timp si chef de povestile si povetele ei. Dar din zarva nu s-a ales mai nimic, si tot bunicuta a fost scoasa in cele din urma pe scena, pentru ca sub protectia ei, "nepotii" sa arate ce pot...

Nu exista arta fara maestri. Pomii tineri au nevoie de umbra marilor arbori pentru a se implini. Si fiindca au inteles aceasta necesara relatie intre generatii, Cristian Hadji Culea - presedintele televiziunii romane - si Titus Munteanu - directorul programului Romania 1 - merita felicitati. Televiziunea romana nu si-a aruncat valorile la gunoi. Dimpotriva. Marii maestri se afla in continuare la posturi, in masura in care au izbutit sa se adapteze la nou. Chiar actualii reformatori din strada Pangratti sunt oameni cu state vechi de activitate in Tvr. Iar din aceasta benefica simbioza, televiziunea nationala va avea, suntem siguri, de castigat. Fireste, innoirea din mers a televiziunii publice nu e un lucru usor pentru Titus Munteanu si colegii sai, toti profesionisti de exceptie: Mariana Soitu, Doru Dumitrescu, Anca Fusariu. Un pariu tentant, pe care daca vor izbuti sa-l castige, se va produce cu adevarat un reviriment. Sa nu uitam ca echipele tuturor televiziunilor particulare s-au nascut din "germenele" luat din Tvr, cu oleaca de spoiala de pe la institutiile de profil din strainatate. Iata insa ca retetele copiate de la televiziunile straine n-au avut - lucru recunoscut de toata lumea - decat un succes de moment. (La fel ca si revistele de import.) Gustul majoritatii romanilor e un amestec de cultura si exigenta si se reformeaza mai greu. Acordul lor e dificil de obtinut. Candva, Tvr a reusit acest lucru si anume chiar in anii de dinainte de ‘89, cand era cotata printre primele cinci televiziuni din Europa. Cu o noua grafica, imbracandu-si emisiunile vechi - cu succes recunoscut - in haine noi, moderne, prezentand in noua grila de programe emisiuni realizate dupa standarde internationale, Tvr incearca sa se prezinte in fata telespectatorilor ca o televiziune moderna, insa fara telenovele si fara jocuri tip bingo. Ii va recuceri, oare, pe romani televiziunea nationala? Vom reusi sa tinem telecomanda pe canalul unu al Tvr fara sa trecem pe un post vecin? Poate va va convinge sa acordati mai mult credit acestei institutii, domnul Titus Munteanu, directorul postului Romania 1, care are renumele de incoruptibil (material si sentimental), de perfectionist incapatanat, care nu-si da "Ok"-ul, pana nu are intreaga certitudine a lucrului de calitate.

Cristian Hadji Culea - presedinte - director general al Televiziunii Romane

"Obiectivitatea este cel mai important principiu al nostru"

- D-le Cristian Hadji Culea, din pozitia pe care o aveti, asigurati relatia dintre institutia din strada Pangratti si politicieni. Cat de dificil este acest lucru, in conditiile innoirii prin care trece acum Televiziunea Romana?

- Am senzatia ca sunt in postul asta de ani de zile, dar daca ma uit in calendar, inca n-am facut anul. Ce inseamna aceasta innoire? Cred ca s-a realizat ceva care pare putin, privit din afara, si mult, privit dinauntru. Adica, s-au miscat lucrurile. Asta inseamna restructurare. Ne-a fost greu sa ne miscam si sa cream o noua structura, degradand-o pe cea veche, cu "scrasnete si tipete", spre a crea alta, cu noi valente. Exista, desigur, un plan al acestei restructurari, pe patru ani de zile, care inseamna crearea autonomiilor, a structurilor care compun Televiziunea Romana si stabilirea unor relatii contractuale clare intre ele, ca si intre toti cei care lucreaza in aceasta institutie. Doresc ca si canalul doi, care va fi relansat in scurt timp, sa fie un canal de forta, educativ, cultural, pentru tineret, ceea ce inseamna un lucru inca nou in Romania. Cultura este cel mai bun divertisment. Noi consideram ca tineretul roman este extraordinar de important, ca el are dreptul la cultura, ca el are dreptul la propria lui cultura, ca el are dreptul sa-si dezvolte propriile forme culturale si ca la asta trebuie sa raspundem noi. Asta privind canalul doi. M-ati intrebat de politica: sunt inca nemultumit de modul in care televiziunea oglindeste activitatea Parlamentului si cred ca ne-am obisnuit cu multa bascalie si cu putina analiza. E foarte usor - si asta se intampla in toate tarile - sa ai umor in fata unei adunari dihotomice de sute de oameni, dar e foarte greu sa intelegi ca e singurul mecanism descoperit pana acum, de la antichitatea greaca pana la noi, al fundamentarii democratiei. Cred ca televiziunea publica aici inca sufera. In rest, oamenii politici au dorinte, ei sunt telespectatori in primul rand, deci au tot felul de dorinte, ca toti ceilalti cetateni, si-i tratam cu respectul cuvenit tuturor acelora care platesc abonamentul. Toata lumea e de acord cu schimbarea in Televiziunea Romana. Sigur, sunt discutabile metodele, dar toti au fost de acord si toti asteptau schimbarea.

- Telespectatorii romani asteapta foarte mult de la Televiziunea Romana, in sensul obiectivitatii sale. Oamenii sunt satui de insinuari, de manipulare prin intermediul sticlei ecranului.

- Cred ca vom castiga foarte mult daca tot publicul telespectator, deci toata natia romana, va fi convinsa ca televiziunea publica este credibila. Iar credibilitatea nu inseamna decat obiectivitate, in primul rand, si in al doilea rand, o cantitate de informatii mare, de pe intreg teritoriul tarii, intr-un sistem axiologic acceptabil. Daca nu vom reusi sa demonstram ca suntem echidistanti si daca vom face "trafic de influenta" prin folosirea informatiilor in favoarea unei parti din esichierul politic, de exemplu, atunci am pierdut partida inca de la inceput. Obiectivitatea este cel mai important principiu al nostru in producerea tuturor emisiunilor, indiferent de ceea ce se va intampla in continuare pe scena politica a tarii.

- Televiziunea nationala a fost nevoita sa stea pana acum cu mana intinsa la banul public. Va avea si alte surse financiare pentru a-si sustine programele?

- Romania nu-si poate permite sa finanteze televiziunea publica in momentul acesta, lucru pe care noi il simtim primii. Deci, suntem obligati - pentru a putea indeplini misiunea publica a televiziunii - sa apelam la publicitate si sa luptam in primul rand pentru a creste audienta si doi, pentru a creste culturalitatea emisiunilor care au stabilizat audienta. Altfel, nu se poate. Suntem obligati sa avem 49 de emisiuni numai pe canalul unu, ceea ce inseamna ca avem mai multe emisiuni produse decat toate televiziunile din Romania la un loc, iar asta costa bani si material uman si, numai din publicitate, deocamdata, putem spera la unele venituri.

- Ce va doriti pentru dvs. personal, ca simplu telespectator, facand abstractie de statutul pe care-l aveti?

- Sa deschid relaxat televizorul pe canalul "Romania 1"!

Titus Munteanu - director Romania 1

"N-am venit ca sa pierd, ci ca sa castig"

- D-le Titus Munteanu, dragostea dvs. pentru Televiziunea Romana a avut un moment de sincopa, atunci cand ati parasit-o pentru un post particular. Va gandeati atunci ca veti reveni, ba, mai mult de atat, veti reveni ca director de canal si va veti pune in practica dorinta de a innoi aceasta institutie?

- Dupa doar o luna de "tradare", am simtit ca locul meu nu era acolo si, mai ales, ma apasa gandul ca mi-am parasit colegii. Poate ca azi regret decizia mea de atunci, dar luasem un premiu pe care televiziunea nu-l luase pana atunci: un premiu la Montreux. Anul urmator, cand am fost invitat sa particip ca invitat special, nu mi s-a dat voie sa plec. Lucrul acesta m-a suparat atat de tare, incat am parasit Tvr. Dar, in timp, mi-a trecut supararea si, ca sa fiu cinstit, abia am asteptat sa ma intorc. N-am venit ca sa fiu director neaparat; de fapt, totdeauna am criticat conducerea. Dar nu la modul vehement, ci am fost intotdeauna un opozant, in sensul constructiv, criticand oamenii care nu incearca sa schimbe ceva. Eu de asta am si revenit in Tvr si, daca nu reusesc sa schimb ceva, nu stau. Eu n-am venit ca sa pierd, ci ca sa castig! Si schimbarea va fi vizibila foarte repede, veti vedea!

- Alaturi de dvs., vechii realizatori - marii profesionisti ai Tvr - s-au lasat in sfarsit contaminati, ca de un drog de tinerete, de entuziasmul debordant al vremurilor de glorie ale acestei televiziuni si au purces la treaba. Care a fost cel mai dificil moment in a-i convinge pe colegii dvs. ca trebuie sa schimbe ceva?

- Problema este de mentalitate, sa stiti. Sunt oameni care-si pot schimba mentalitatea, altii care nu pot. Pentru fiecare emisiune am vorbit cu fiecare realizator in parte, ca sa ii spun ce dorim si cum trebuie impachetata emisiunea, in alta haina moderna. Si am spus fiecaruia parerea mea, aceea ca cei care nu-si pot schimba mentalitatea, trebuie sa plece din institutie. Este foarte clar acest lucru! Traim in anul 2000 si nu mai putem face lucruri pe care le-am facut acum 20 de ani. Noi trebuie sa intram pe o linie noua, moderna, o viziune noua. Acesti oameni care nu-si pot schimba mentalitatea sunt de fapt oameni care stiu meserie, dar meserie de o anumita factura, incompatibila cu vremurile pe care le traim acum. Din fericire, foarte multi au fost receptivi si s-au dovedit capabili de a se schimba. Chiar daca nu in totalitate, totusi vor sa schimbe ceva, si asta e important. Speram ca din mers se vor ajusta lucrurile.

- Tvr are o zestre considerabila: pe de o parte, este experienta profesionistilor de televiziune, despre care am discutat adineauri, si pe de alta, arhiva nepretuita de filme, pe care nu o are nici o alta televiziune la aceasta ora.

- Arhiva e inestimabila, dar n-avem bani sa o digitalizam - conditia fundamentala ca ea sa existe si peste trei ani. E inca vraiste, arhiva e o avere, dar ca toate averile din Romania e bine ascunsa si nu o putem ordona, deocamdata.

- Care este, dupa parerea dvs., principala arma a managerului, respectiv a unui director de canal de televiziune?

- In primul rand, cred ca ar trebui sa stie sa-si apropie foarte mult oamenii, trebuie sa stie exact ce are de facut fiecare. Sa-si determine echipa sa functioneze in asa fel, incat fiecare lucru sa fie perfect pus la punct, sa nu trebuiasca sa se mai implice in fiecare moment, sa conduca din umbra totul.

- Care din emisiunile mai vechi ale televiziunii se regasesc si in noua grila de programe? Pe care dintre noile emisiuni mizati ca posibile "bombe" ale noii grile de programe?

- "Tezaurul folcloric" - care are o audienta foarte mare si acum face "pui" (noi emisiuni de folclor), "Teleenciclopedia" - putin modificata fata de stilul obisnuit, "Memorialul durerii" , emisiunile sociale "Cu ochii in patru" si "Flagrant" - care au avut succes si pana acum - toate se vor regasi in noua grila. Cred in continuare in succesul emisiunii "Surprize, surprize", in cel al noilor emisiuni culturale "Cafe Corso" (moderator George Astalos), "Art-Mania" (producator Ruxandra Garofeanu), "Scena" (moderator Tania Budi), "7 arte" (moderator Cornel Todea). In emisiunile din ciclul "Familia mea" - "Agentia de plasare" (moderator Mirela Athanasiu), "Scuzati! Pardon! Mersi!" (producator Leonard Miron), "Impas in doi" (producator Iuliana Marciuc-Posea si Liana Sandulescu), Ciclul Monden - "Culise" (producator si prezentator Irina Radu), Divertisment- "Stirile de sambata asta" (Ovidiu Uscat si Constantin Trofin, de la Tvr Cluj), Zodia Vip (moderator Irina Pacurariu), "Divertis Show", "21" (moderator Stefan Banica). Observati ca multi dintre noii producatori si moderatori sunt fosti prezentatori: Irina Radu, Iuliana Marciuc-Posea, Mirela Athanasiu, Andreea Marin, alaturi de care sunt si multi nou-veniti, pentru ca noi dorim sa formam noi generatii de realizatori in Tvr. Avem, deci, in noua grila, de la emisiuni culturale la emisiuni de educatie civica, de la dezvaluiri din culisele lumii artelor la incursiuni in lumea politica, de la filme si seriale de ultima ora la cele mai variate tipuri de divertisment. Informarea, educatia (implicita, nu explicita) si divertismentul prin cultura sunt principalele axe ale noii grile de programe. Nu mai pun la socoteala noile filme si seriale, care vor fi "bombe", va asigur.

- O ultima intrebare: va exersa si televiziunea nationala ademenirea publicului cu pacaleli de tipul "daca te uiti, castigi"?

- Nu. Categoric nu. Spre deosebire de alte televiziuni, ceea ce mi se pare extraordinar de important e faptul ca noi ne adresam tuturor categoriilor sociale, profesionale, tuturor varstelor, noi suntem televiziunea care intra in fiecare casa de roman si fiecare dintre telespectatori se regaseste in programele noastre, macar intr-unul din ele, indiferent cat de pretentios ar fi. Noi nu prezentam o societate ideala, nu facem apologia unei himere, nu vindem si nu cumparam minciuni. Omul este implicat afectiv in emisiunile noastre, se regaseste in ele si in acelasi timp isi faureste si niste tipare pentru viata.

Corina Pavel