Cultura

Redactia
Eveniment. Protejarea monumentelor istorice intra sub incidenta legii. Zilele trecute, Biroul Permanent al Camerei Deputatilor a primit de la Guvern proiectul de lege privind protejarea monumentelor istorice. Abia acum, in anul premergator alegerilor, Ministerul Culturii s-a gandit sa-si protejeze mon...

Eveniment

<em>Protejarea monumentelor istorice intra sub incidenta legii</em>

Zilele trecute, Biroul Permanent al Camerei Deputatilor a primit de la Guvern proiectul de lege privind protejarea monumentelor istorice. Abia acum, in anul premergator alegerilor, Ministerul Culturii s-a gandit sa-si protejeze monumentele. De fapt, un fel de... protectie comerciala a inceput mai demult, presa centrala demascand faptul ca multe restaurari au fost facute deja "in familie", castigand licitatiile firme ale angajatilor Ministerului Culturii sau ale rudelor acestora.

Proiectul de lege obliga administratiile publice locale sa prevada, in bugetele proprii, fondurile necesare privind protejarea monumentelor istorice aflate in proprietatea publica de interes local.

In termen de 90 de zile de la intrarea in vigoare a legii, Centrul de proiectare pentru patrimoniul cultural national se va reorganiza in Oficiul National al Monumentelor Istorice. Acest oficiu va gestiona baza de date, arhiva, fondul cartografic si biblioteca monumentelor istorice si va realiza "studii-pilot" pentru monumentele istorice. Totodata, va fi instituit Timbrul Monumenelor Istorice, a carui valoare va fi hotarata prin Hotarare de Guvern.

Acest proiect de lege trebuie sa fie analizat de Comisiile de specialitate ale Camerei Deputatilor, initiatorii solicitand dezbaterea acestuia in procedura de urgenta. De ce in procedura de urgenta?! Pentru ca ministrul Caramitru (care a vazut teroristi in Biblioteca Universitara in 1989 si a ordonat bombardarea obiectivului, acelasi ministru care confunda - in declaratie publica - pe Stravinski cu Enescu) va candida pentru obtinerea postului de director general al Unesco, in cursul lunii septembrie.

Claudiu Ionescu

Pop-Rock

Corabia vacantei trage la tarm

Cristian Minculescu ("Iris")

"Am avut la Jupiter un minunat concert de sfarsit de vara"

Am avut un concert superb pe plaja, in statiunea Jupiter. Era spre miezul noptii, iar atmosfera era atat de incarcata, incat fulgerele albastre au spintecat mult timp intunericul pana sa inceapa ploaia. Valurile marii veneau din ce in ce mai inspumate, iar eu ma simteam ca "Highlander" ("Nemuritorul"), absorbind energia aceea primara a naturii. Publicul era si el electrizat, nu s-a speriat de furtuna si a ramas pe loc pana la "Floare de Iris" - piesa pe care o cantam intotdeauna la finalul recitalurilor noastre. M-am simtit minunat! Vreau sa precizez ca nu am probleme majore de sanatate, ce nu pot fi rezolvate, asa cum s-a tot zvonit prin unele ziare. Dimpotriva, sunt indragostit si plin de energie, mai mult ca niciodata. As vrea sa va mai spun un lucru, pe care l-am remarcat cu foarte multa placere in statiunea Jupiter: romanul e obisnuit, cand vine la plaja, sa se tranteasca pe cearceaf si sa zaca asa, cu burta la soare... Ei bine, in aceasta statiune am observat o "viata de plaja" foarte dinamica - concursuri de alergari in saci, fotbal pe nisip sau pe sapun, Karaoke, discoteca ad-hoc - la care lumea, culmea, participa cu mare entuziasm. Toate - organizate sub egida Connex-Coca Cola, doi "titani" ai economiei mondiale care, iata, si-au dat mana vara aceasta la Jupiter. Tot datorita acestei "aliante" a fost posibil si concertul "Iris" de care v-am povestit, ca si al altor formatii romanesti foarte cunoscute.

Ovidiu Ioncu "Kempes" ("Cargo")

"Se apropie toamna, e vremea proiectelor si... deja mi-e dor de mare"

Cel mai fierbinte moment al acestei veri a fost, desigur, momentul in care am ajuns din nou la mare. Iubesc foarte mult marea, nisipul, soarele... Dar nu ne-am putut permite prea multe zile de vacanta: am venit la mare ca sa cantam; am avut concerte in Costinesti, in Jupiter. Imi plac foarte mult concertele in aer liber, pe plaja, de exemplu. Daca la concertele de sala vin, in general, admiratori si fani ai trupei, in cazul de mai sus, provocarea e mult mai mare - trebuie sa izbutesti sa comunici cu un public eterogen, venit acolo din toate colturile tarii. Dar, desigur, sunt foarte putine concertele la care "Cargo" n-a reusit sa faca publicul sa comunice cu scena. Pentru ca se apropie toamna si e vremea proiectelor, ne gandim deja la noi inregistrari. Am compus de curand o piesa noua - "Cine esti tu?" - pe care o vom canta in concertele noastre viitoare, ca sa testam reactia publicului.

Tudor Chirila ("Vama Veche")

"<<Vama Veche>> a cantat la... Vama Veche"

Nu putea sa treaca vara fara sa cantam la... Vama Veche. Magia acestui loc de unde ni se trage noua numele (si... apucaturile nonconformiste) se pastreaza inca! Am cantat la terasa "Eldorado" (suna bine, nu?), in fata unui public aflat in delir. Ne bucuram ca noul nostru album, lansat in luna iulie, are o asa mare priza la public: numai in prima saptamana de la lansare, albumul s-a vandut in 10.000 de exemplare - cifra record pentru piata muzicala din Romania. Vrem ca in toamna, cand albumul va aparea pe piata si sub forma de Cd, sa facem un concert promotional la Sala Palatului, in Bucuresti, care - asa cum ne-am propus impreuna cu Casa de discuri producatoare, "A & A Records" - va fi un concert de anvergura, ce va aduce "o noua idee despre spectacolul muzical".

Corina Pavel

Expozitii

Arta din Moldova, de la Stefan cel Mare la Movilesti

Oamenii de mare cultura care lucreaza in muzeele noastre, cu o discretie pe care putine alte "bresle" de la noi o mai au, ies din "tacerea" lor, din cand in cand, organizand cate un eveniment de referinta. Dar expozitiile de mare valoare, pregatite indelung, isi traiesc viata destul de departe de marele public, care a uitat ca e bine sa vizitezi un muzeu, sa vezi istoria cu propriii ochi. Rareori mai vezi copii de scoala mergand cu randul la muzeu, asa cum mergeam noi.

O expozitie pe care ar trebui sa o vizitam cu totii este "Arta din Moldova, de la Stefan cel Mare la Movilesti", deschisa la Muzeul National de Arta al Romaniei, pana la sfarsitul lunii octombrie. Sunt reunite piese reprezentative pentru perioada cuprinsa intre sfarsitul secolului al Xv-lea si primele decenii ale secolului al Xvii-lea.

Exponatele (multe dintre ele fiind restaurate special pentru acest eveniment) apartin Muzeului National de Arta al Romaniei, Muzeului Etnografic din Campulung Moldovenesc si tezaurului unor manastiri si biserici din cadrul Mitropoliei Moldovei si Banatului. "Operele de arta povestesc ele insele despre talentul mesterilor si despre educatia artistica a acelor timpuri, toate avand in comun un lucru admirabil: rabdarea artistilor, migala cu care au cusut o broderie, au pictat o icoana sau au copiat un manuscris, fara a se gandi ca ele vor fi, vreodata, admirate de cineva. Astazi, insa, artistul nu mai are rabdare, orice vernisaj de pictura miroase a vopsea", afirma academicianul Virgil Candea, in deschiderea expozitiei.

C. I.

Carte

Noutati la Editura "Anastasia"

Costion Nicolescu - "Spre o cultura liturgica" ("Homo symbolicus"). Volumul cunoscutului ganditor crestin Costion Nicolescu reprezinta un eveniment in aria culturii ortodoxe actuale. Textul se bucura de binecuvantarea I.P.S. Bartolomeu Anania si de cuvantul inainte ("Gradina lui Costion") al Excelentei Sale, d-l Theodor Baconsky, ambasadorul Romaniei pe langa Sfantul Scaun. De notat ca autorul cartii de fata a realizat ani de-a randul excelentul supliment crestin "Alfa & Omega" al ziarului Cotidianul. Cele zece texte aparute pentru prima data in volum constituie o suita cuceritoare de meditatii asupra temeiurilor vietii crestine, la rascrucea dintre traditie si actualitate. Editura "Anastasia", Bucuresti, 186 pag., 32.000 lei.

Aldo Ferrari - "A treia Roma
Renasterea nationalismului rus", colectia "Dreapta europeana", traducere de Elena Parvu. Cartea de fata ofera cititorului o sansa unica de a cunoaste realitatile complexe care fac obiectul zbuciumului general al lumii europene la rascrucea celor doua milenii. Sunt incluse doua texte ce se constituie in repere fundamentale pentru intelegerea lumii actuale: primul text, "A treia Roma", este o introducere in gandirea lui Konstantin Leontiev, a carui opera capitala - "Bizantinismul si lumea slava" - a aparut de curand la editura "Anastasia", in cadrul aceleiasi colectii, "Dreapta europeana", iar cel de-al doilea text este o prezentare a miscarii nationaliste ruse Pamjati (Memoria), insotita de documente revelatoare si completata de cateva anexe privind confruntarile ideologice din lumea rusa contemporana. Potrivit autorului, dreapta rusa actuala s-ar misca intre exaltarea "bizantinismului" (unde preponderenta este ideea de comunitate europeana) si a "panslavismului", in care dominanta este ideea de comunitate etnica).. Scopul l-ar constitui recuperarea unei traditii autentice, opuse atat comunismului, cat si americanismului. Volumul reprezinta in acest sens o invitatie pentru redefinirea notiunilor de "dreapta" si "stanga", precum si o delimitare a traditionalismului crestin de asa-numitul "national-comunism". Editura "Anastasia", Bucuresti, 126 pag., 19.000 lei.

Vintila Horia - "Dumnezeu s-a nascut in exil" (roman), traducere din limba franceza de Al. Castaing, revizuita in prima faza de catre autor, iar in a doua faza de Ileana si Mihai Cantuniari. Prefata de Monica Nedelcu, postfata de Henri Daniel-Rops. Editura "Anastasia" are bucuria sa ofere cititorului cel mai important roman al exilului romanesc, pentru care scriitorul Vintila Horia a obtinut Premiul Goncourt, fiind tradus ulterior in cincisprezece limbi. In romanul sau, autorul imagineaza desfasurarea ultimilor opt ani din viata lui Ovidiu, poetul latin exilat pe tarmul Pontului Euxin, ca urmare a unei decizii imperiale ale carei motive au ramas pentru totdeauna invaluite in mister. Ajungand sa se confrunte cu sine insusi, in absenta oricarei avutii a lumii, Ovidiu sufera o metamorfoza esentiala: "dorul dupa spatiul pierdut, Roma, se transforma treptat in dor metafizic, in nevoia cautarii lui Dumnezeu". Reperul tematic al romanului il constituie drama existentiala a oricarui Exil, tema strans legata de problematica Libertatii umane. Intr-o prezentare grafica de exceptie, cu numeroase referinte biobibliografice, romanul lui Vintila Horia surprinde semnificatii insolite care corecteaza realitatea contemporana. Editura "Anastasia", Bucuresti, 264 pag., 35.000 lei.

Nicolae C. Paulescu - "Notiunile de <<Suflet>> si <<Dumnezeu>> in fiziologie". Editie ingrijita, prefata si repere biobibliografice de Razvan Codrescu. Avem bucuria de a va anunta aparitia celei mai importante carti a marelui savant si ganditor crestin, Nicolae Paulescu. Prima carte apartinand acestei personalitati unice a stiintei si spiritualitatii romanesti a fost editata tot de Editura "Anastasia" in 1995 - "Instincte sociale. Patimi si conflicte". In prima parte a noului volum, sunt grupate cele trei lectii celebre tinute de profesorul Paulescu la Facultatea de Medicina din Bucuresti, in 1905: "Finalitatea in biologie", "Materialismul" si "Suflet si Dumnezeu" (cu un apendice intitulat "Ideea de Dumnezeu in stiinta"). In partea a doua sunt reunite o serie de trei lectii complementare celor de mai sus, precum si o sinteza a celor mai remarcabile articole polemice publicate in "Convorbiri literare" si "Spitalul". Unice in contextul european, textele alcatuiesc cea mai sistematica critica stiintifica romaneasca a darwinismului si a materialismului, facuta cu eruditie, dar mai ales cu un profund simt religios. Din intreaga opera paulesciana se desprinde spiritul de combatere a prejudecatii contemporane privind incompatibilitatea dintre religie si stiinta. Cartea reprezinta cea mai nimerita cale de a patrunde in acest univers unitar si intreg, impregnat de prezenta vie a divinului. Editura "Anastasia", Bucuresti, 274 pag., 35.000 lei.

Irina Nisenian