Spectator

Corina Pavel
Abecedar pentru calatorul roman- Ghidurile Nemira -Laurentiu Teohar. "Sunt sigur ca multi romani nu stiu la cate zile trebuie sa se schimbe prosoapele si cearceafurile intr-un hotel". Calatorului ii sta bine cu "Voyager". De cate ori nu ne-am simtit dezorientati si neajutorati intr...

Abecedar pentru calatorul roman- Ghidurile Nemira -Laurentiu Teohar
"Sunt sigur ca multi romani nu stiu la cate zile trebuie sa se schimbe prosoapele si cearceafurile intr-un hotel"

Calatorului ii sta bine cu "Voyager"

De cate ori nu ne-am simtit dezorientati si neajutorati intr-un oras in care am ajuns pentru prima oara, atunci cand, in bezna noptii si in lipsa indicatoarelor, am apucat-o pe un drum pe care nu stiam daca l-am ales bine sau atunci cand, din pricina vremii sau din alte motive, a trebuit sa ne oprim din drum si nu am avut unde sa tragem peste noapte?

Pare incredibil, dar ceva mai bine de 20 la suta din populatia ocupata este mai mult... "pe drumuri". Pentru a veni in sprijinul celor care circula - din diverse obligatii de serviciu sau personale - grupul Voyager, o diviziune a editurii Nemira, si-a propus sa editeze Ghidurile Voyager, care vor contine informatii pretioase pentru orice calator despre absolut orice punct, unitate de cazare, alimentatie publica sau servicii publice aflate pe drumurile Romaniei.

Ghidurile Michelin, care sunt la indemana francezilor si calatorilor straini de peste 50 de ani, au devenit o autoritate in acest domeniu, statut dat de experienta lor de jumatate de secol in a expertiza, cu maxima exigenta, serviciile publice oferite calatorilor si turistilor. Agentii Michelin sunt incoruptibili, ei nu pot fi cumparati precum functionarii de stat. Toti angajatii unitatilor de servicii publice tremura de teama ca in orice moment, printre clientii lor se poate afla incognito un agent Michelin imposibil de deconspirat care, o data ajuns la editura, noteaza in paginile ghidului fiecare aspect al serviciilor oferite.

Mai multe informatii despre Ghidurile Voyager am cerut pentru cititorii revistei noastre de la dl Laurentiu Teohar, director de promovare la Editura Nemira.

- Domnule Laurentiu Teohar, cum s-a nascut ideea editarii unor asemenea ghiduri, menite sa-i ajute sa se descurce pe calatorii romani sau straini?

- Din experienta proprie, calatorind foarte mult din pricina obligatiilor profesionale, am constatat ca, de cele mai multe ori, trecem pe langa locuri extraordinare cu 100 de kilometri pe ora si nu oprim, desi acolo putem manca mai ieftin, putem dormi mai bine si in conditii mult mai bune decat in orasele spre care ne indreptam. Dar, pentru ca nu stim de existenta lor si de calitatea serviciilor pe care le ofera, ca orice om, cand mai ai 20 de kilometri pana in oras, apesi pedala de acceleratie ca sa ajungi mai repede. Noi speram ca aceste ghiduri sa schimbe ceva in stilul de a calatori al romanilor. Adica, avand aceste ghiduri la indemana, nu vor mai orbecai si nu vor mai pierde timp pentru a gasi locurile care le convin, dintre varietatea de oferte pe care le face ghidul nostru.

Unde mananc, unde dorm?

- Ghidurile Voyager se anunta, deci, a fi "cartea de capatai" a oricarui calator pe drumurile Romaniei.

- Mai mult, ne propunem ca Ghidurile Voyager sa devina o institutie, o autoritate in girarea calitatii serviciilor publice in aceasta tara. Vor aparea, pentru inceput, o serie de 5 ghiduri, si anume: Voyager Route, Voyager Expres, Voyager Town, Voyager Holiday, Voyager Country (respectiv pentru drumuri, transport de persoane, orase, vacante, turism agrar).

- Ce va cuprinde fiecare dintre aceste ghiduri?

- In Voyager Route vom gasi informatii despre ceea ce inseamna sosea europeana in Tara Romaneasca si ce gasim pe marginea soselei sau la o distanta de maximum 100 de metri de drum - fie ca e benzinarie, motel, restaurant, etc. In primul rand, ghidul este cu adresabilitate clara: pentru cei care calatoresc des - oameni de afaceri, ziaristi, agenti de vanzari, dar si turisti, romani sau straini, care calatoresc cu propria masina sau cu alt mijloc de transport. Voyager Route raspunde la doua intrebari esentiale, pe care si le pune orice calator: unde mananc la pranz, unde dorm la noapte? Cei care merg des in delegatii, stiu foarte bine cat de greu este sa isi limiteze cheltuielile pentru a se incadra in suma care li s-a dat ca diurna. Avand acest ghid pe bordul masinii, vor constata cu surprindere ca pot manca trei feluri de mancare cu doar 25.000 lei, in conditii de igiena deosebite, la un restaurant pe marginea soselei, la care nu ar fi oprit, daca nu ar fi stiut. Sunt benzinarii, de exemplu, pe marginea soselei, unde, la fel ca in Occident, poti sa bei o cafea si un suc oferite gratuit, in timp ce baiatul de la pompa de benzina iti face plinul si iti sterge parbrizul. N-ai fi oprit aici in ruptul capului daca n-ai fi stiut, cu atat mai mult cu cat la benzinaria respectiva exista si un magazin cu piese auto la preturi foarte convenabile, precum si o vulcanizare unde ti se verifica pneurile cu mare rapiditate si serviabilitate. Deci, un avantaj in plus al celor care isi coordoneaza drumurile dupa ghidurile Voyager, este acela al economiei: de timp si de bani. Ghidul Voyager Route va fi pe piata chiar de luna viitoare.

Ocolul tarii in autobuz

Urmatorul ghid pe care il pregatim se numeste Voyager Expres si nu este nimic altceva decat un mers al autobuzelor - cursele interne si internationale. Adica, aici veti gasi toti transportatorii de persoane, fie ca sunt companii particulare sau de stat, orarele lor de functionare, preturile. Utilitatea? Imensa! Putina lume stie, de exemplu, ca poti face o economie de 100 de marci (o suma importanta pentru buzunarul romanului, de orice conditie ar fi el), luand autocarul spre Frankfurt nu din Bucuresti, ci din Sibiu si platind cursa interna dintre cele doua orase romanesti cu maximum 50.000 lei. Sau poti merge la jumatate de pret spre Istanbul daca ai pleca din Constanta, decat daca ai pleca din Bucuresti. Noi nu facem nimic altceva decat sa dam solutia optima de pret si de timp pentru cei care calatoresc si, in plus, sa favorizam concurenta intre companiile transportatoare. In plus, noi dam oamenilor informatii verificate despre companiile autorizate de transport, pentru ca sunt foarte multi impostori si pe aceasta piata.

De la Voyager Route si Voyager Expres, trecem la Voyager Town. Acest ghid va cuprinde date despre hotelurile, restaurantele, barurile, cluburile si toate unitatile de servicii publice existente in orasele Romaniei. Voyager Holiday va cuprinde toate locurile de vacanta - statiuni turistice la mare, la munte, iar Voyager Country - adresele utile pentru cei care vor sa-si petreaca vacantele intr-un mod rustic, in sistem de agroturism. Turistul istet va sti sa-si aleaga, dintre toate aceste oferte, pe cea mai ieftina si mai convenabila.

Informatii cu pret redus

- Cum vor arata aceste ghiduri, cum va fi prezentata informatia?

- In primul rand, vor avea un format deosebit, mai ingust decat o agenda obisnuita, pentru a fi usor de consultat si de tinut pe bordul masinii. Nu vor fi in nici un caz niste ceasloave, gen albume de arta, care sa fie greu de transportat si de citit. Informatia va fi minimala, prezentata telegrafic, continand adresa, amplasamentul, cum se ajunge la locul respectiv, servicii aflate in proximitate, specialitatea casei, puncte de atractie in apropiere, daca sunt acceptate carti de credit pentru plata, daca se fac reduceri de pret si in ce conditii, la ce numere de telefoane se fac reduceri de preturi. O serie de pictograme, dupa standardele internationale, vor arata cate locuri de cazare are unitatea respectiva, daca are restaurant propriu, daca este permis accesul cu caini, daca exista telefon, s.a.m.d. Pretul unui ghid Voyager va fi cu putin mai mare decat acela al unui pachet de tigari. Aceasta, pentru a se putea gasi pe bordul oricarei masini si in geamantanul oricarui calator pe drumurile Romaniei.

- Ati spus la inceput ca Ghidurile Voyager isi propun, dupa modelele ghidurilor occidentale, sa devina o institutie.

- Noi speram ca Grupul Voyager sa se rupa de editura Nemira, care finanteaza acum acest proiect, si sa devina o institutie de sine statatoare, care se va autofinanta numai din editarea anuala a acestor ghiduri. In fiecare an, ghidurile se vor reactualiza - pentru ca se schimba preturile, se imbunatatesc serviciile, iar informatia trebuie sa fie proaspata, verificata de mai multe ori. Editarea acestor ghiduri este o munca foarte elaborata si o investitie foarte mare. Noi am dori sa se ajunga la un prestigiu deosebit al institutiei Voyager, sa fie o cinste pentru orice unitate de servicii publice, sa-si puna pe usa de la intrare, pe o placuta, calitatea de membru al retelei Voyager, cum se intampla in Franta, de exemplu, in cazul ghidurilor Michelin, ceea ce le va atrage, din plecare, un plus de incredere din partea clientilor: degeaba iti pui pe usa hotelului tau trei stele, daca in ghidul Michelin esti trecut cu doua. Incepand cu a doua editie, vom introduce si noi acest sistem de punctare, de clasificare, dupa criterii asimilate standardelor internationale. Nu stim exact care sunt criteriile dupa care Ministerul Turismului acorda stele unitatilor de cazare sau alimentatie publica, dar daca functionarii de acolo vor dori sa ne punem de acord asupra lor, noi vom colabora cu toata placerea, pentru a ne armoniza sistemul de valorizare si de clasificare. Insa nu de putine ori am intalnit, in decursul drumurilor mele, hoteluri care aveau pe frontispiciu trei stele, dar ele nu erau, de fapt, nici macar de o stea, insa directorul respectivului hotel era bun prieten cu functionarul X din Ministerul Turismului. As vrea sa se inteleaga bine ca eu nu spun oamenilor: "Nu va duceti la hotelul cutare!", ci doar le spun: "Duceti-va, dar serviciile sunt de atatea puncte, igiena de atatea, calitatea personalului de atatea!". Deci, fiecare e liber sa aleaga cum sa-si consume banii, timpul si nervii.

- Ce calitate vor avea cei care vor expertiza aceste unitati pentru Ghidurile Voyager?

- Agentii Voyager vor fi voluntari, pentru inceput recrutati chiar dintre ziaristi sau oameni de afaceri care circula des - oameni cu recomandari solide, foarte seriosi, integri si incoruptibili. Acestia, la sfarsitul calatoriilor lor, vor puncta sau depuncta pe fisele de criterii pe care noi le vom oferi, fiecare aspect al serviciilor oferite in diversele locuri unde s-au oprit. Fiecare unitate care figureaza in ghidul Voyager va fi expertizata de agenti Voyager cel putin de 3-4 ori pe an, inainte de a fi reinclusa in editia din anul urmator. Acest sistem nu va fi decat in interesul dezvoltarii serviciilor si a cresterii calitatii lor, precum si in interesul realizarii unei educatii a consumatorului, a clientului. Sunt sigur ca multi romani nu stiu ce trebuie sa ofere un hotel de trei stele, de exemplu, la cate zile trebuie sa ti se schimbe prosoapele si cearceafurile, daca este sau nu micul dejun inclus in pret, daca trebuie sa gasesti la baie sapun, sampon, prosoape, etc, daca vana de baie si toaleta trebuie sa fie dezinfectate si sigilate, atunci cand le folosesti prima data. Toate acestea ti se cuvin in schimbul pretului pe care-l platesti pe camera respectiva de hotel.

- Am inteles ca v-ati alcatuit baza de date pentru ghidurile Voyager calatorind si batand in jos si-n sus toate drumurile importante ale tarii. Ce v-a impresionat cel mai mult in decursul acestor calatorii?

- Am realizat ca acesti mici intreprinzatori - proprietari de moteluri, restaurante, cabane - care creeaza locuri de munca, dezvolta comertul si mestesugurile in zona, nu au nici o facilitate, nu sunt ajutati cu nimic, datorita politicii strambe de la Bucuresti. Impozitele si taxele sunt impovaratoare, bugetul statului se alimenteaza fara rusine de la micii intreprinzatori, care nici nu stiu exact cum supravietuiesc: pe unde am trecut, am gasit aproape intotdeauna o masa delicioasa, un pat curat si o atmosfera calda, primitoare, la preturi incredibil de modeste. Am intalnit, mai ales in zonele aflate mai departe de Capitala, in Ardeal, in Bucovina, oameni care sunt plini de bune intentii, foarte simpatici si primitori, care fac intr-adevar ceva pentru zona respectiva. Ei bine, cred ca oamenii acestia trebuie ajutati, incurajati, pentru ca pe ei se sprijina economia tarii la momentul acesta. Ei isi vor gasi locul in ghidurile noastre in mod gratuit, fara nici o taxa de publicitate, incepand cu a doua editie. Va depinde doar de ei daca vor fi capabili sa-si mentina la un inalt nivel calitatea serviciilor, pentru a capata "recomandarea" Voyager si in editia urmatoare.